פורום ארץ הצבי Enter the forum
Articles
Discussions
About FAZ
FAZ people
columns
Links
Previous page
Bulletine Board

SearchFeedbackAdd to Favorites
RSS Feed
מה זה?
עכו של מי?
אורי אבנרי (יום ראשון, 16/08/2009 שעה 7:00)


עכו של מי?

אורי אבנרי



מסביב לנמל העתיק של עכו נטוש קרב-איתנים. התושבים הערביים של העיר רוצים לקרוא את הנמל על-שם גיבור ערבי, עיסא אל-עואם, אחד האלופים של צלאח-אל-דין, המצביא המוסלמי שהביס את הצלבנים. עיריית עכו, שבה כמובן שולטים היהודים, החליטה לקרוא את הנמל על-שם פקיד ישראלי שעסק בענייניו.

התושבים הערבים הקימו גל-עד לזכר הגיבור שלהם. העירייה קבעה שזהו ''מבנה בלתי-חוקי'' והחליטה להרוס אותו.

זה יכול היה להיות סכסוך מקומי קטן, אחד מיני רבים בעיר המעורבת והמסוכסכת, לולא היו לכך השלכות רעיוניות ופוליטיות כל-כך עמוקות.

אני אוהב את עכו העתיקה. בעיני, היא העיר היפה והמעניינת ביותר בארץ, מלבד ירושלים המזרחית.

היא אחת הערים העתיקות ביותר בארץ, ואולי בעולם. היא מוזכרת בתנ''ך בפרק הראשון של ספר שופטים (הסותר את סיפור רצח-העם בספר יהושע). פרק זה מונה את הערים בארץ שלא נכבשו על-ידי בני-ישראל. היא נשארה עיר צידונית, אחת מערי-הנמל שמהן יצאו ימאים להתנחל לאורך חופי הים התיכון, מצור ועד קרתגו.

את גדולתה רכשה עכו בתקופת הצלבנים. בימים ההם היה זה הנמל היחידי בארץ שניתן היה להשתמש בו בכל ימות השנה. הצלבנים הצליחו להשתלט עליה אחרי התנגדות עקשנית. כעבור מאה שנים, כאשר צלאח-אל-דין, המצביא המוסלמי הגדול, שם קץ לשלטון הצלבנים בירושלים, הוא גירש את הצלבנים גם מעכו. הצלבנים כבשו אותה בחזרה, ובמשך מאה שנים נוספות היא שימשה כבירת הממלכה הצלבנית המצומקת. בשנת 1291, עם חיסולה הסופי של הממלכה הצלבנית, הייתה עכו העיר הצלבנית האחרונה שנפלה בידי המוסלמים. התמונה של אחרוני הצלבנים ונשותיהם שקפצו מן המזח של עכו נחרטה בזיכרון ההיסטורי והולידה את האמרה השגורה גם כיום: ''לזרוק אותם לים''.

גם לאחר מכן הייתה לעיר היסטוריה מגוונת. מנהיג בדווי, דאהר אל-עומר, השתלט עליה והקים מין נסיכות עצמאית של הגליל. אפילו נפוליון, המצביא המהולל, שבא ממצריים והטיל עליה מצור, הובס על-ידי הערבים בעזרת הצי הבריטי.

כאשר הפכו הבריטים ב-‏1917 לאדוני הארץ, הם הפכו את המבצר הצלבני לבית-סוהר וכלאו בו גם את אנשי המחתרות העבריות. באחד ממבצעיו המוצלחים ביותר עלה בידי אצ''ל לפרוץ למבצר ולשחרר את אסיריו. ב-‏1948 כבש צה''ל את העיר, שהייתה עד אז עיר שכולה ערבית.

העיר העתיקה של עכו, על צריחי מסגדיה ומבצריה הצלבניים, המשיכה להיות רובע ערבי. הנמל העתיק פועל כנמל-דייגים, וגם הוא ערבי. אך מסביב קמו שכונות יהודיות, חסרות פנים כמאות שכונות דומות ברחבי המדינה, ותושביהן מהווים עכשיו את הרוב. הם לא מצטיינים באהבה יתרה לשכניהם הערבים.

מפעם לפעם פורצות קטטות בין שתי האוכלוסיות. התושבים הערביים מאמינים שעכו היא עירם מימים ימימה, ורואים ביהודים פולשים. היהודים בטוחים שהעיר שייכת להם, ושהערבים הם, במקרה הטוב ביותר, מיעוט נסבל, ומוטב שיסתמו את הפה.

גם הסכסוך הנוכחי עלול להביא לקטטה אלימה.

בכל סכסוך בין יהודים וערבים בארץ עולה השאלה הילדותית: מי היה כאן קודם?

הערבים כבשו את הארץ, שנקראה בפיהם ''ג'ונד פילסטין'' (אזור צבאי פלסטין) בשנת 635, ומאז היא נמצאה תחת שלטון מוסלמי (מלבד תקופת הצלבנים) עד לבוא הבריטים. הם טוענים: ''אנחנו היינו קודם''.

הגרסה הציונית נראית אחרת. בימי התנ''ך הייתה הארץ שייכת לממלכות ישראל ויהודה, אם כי איזור החוף היה שייך לצידונים (בצפון) ולפלשתים (בדרום). אמנם, למרות מאמצים קדחתניים במשך מאה שנה, לא נמצאו שום תימוכין ארכיאולוגיים ליציאת מצריים, כיבוש כנען וממלכת דויד ושלמה. אבל מאז מלכות אחאב, בסביבות 870 לפני הספירה, ישראל קיימת על המפה ההיסטוריה. אחרי גלות בבל שלטו היהודים בחלקים של הארץ, והגבולות השתנו בהתמדה. כלומר, ''אנחנו היינו קודם''.

אם הישראלים קדמו למוסלמים, אז מי קדם לישראלים? הכנענים, כמובן. הם ''היו קודם''. אבל מי מייצג אותם?

פעם כתבתי קטע הומוריסטי על ''הקונגרס הכנעני הראשון'' המתכנס אי-שם בעולם. משתתפיו מכריזים על עצמם כעל צאצאי התושבים המקוריים של הארץ ותובעים אותה לעצמם.

זאת לא לגמרי בדיחה. בשנים הראשונות של המאה הקודמת ניסה יצחק בן-צבי (לימים הנשיא השני של מדינת-ישראל) לספח את הכנענים לציונות. הוא חקר וטען, במידה רבה של צדק, שתושבי הארץ לא השתנו מאז ימי קדם. הכנענים התמזגו עם בני-ישראל, הפכו ליהודים ולמתייוונים, וכאשר האימפריה הביזנטית, ששלטה בארץ, אימצה לעצמה את הנצרות, הם הפכו נוצרים. עם כיבוש הארץ בידי המוסלמים הם הפכו, בהדרגה, לערבים.

כלומר: אותו הכפר היה כנעני, הפך לישראלי-קדום, עבר את כל השלבים והפך בסוף לערבי. כיום הוא פלסטיני, אלא אם כן נמחק ב-‏1948 וקם במקומו ישוב ישראלי. האוכלוסייה עצמה לא השתנתה. לרוב גם לא השתנו שמות המקומות. כל כיבוש חדש הביא עימו שיכבה דקה של כובשים שהפכו לשיכבת העילית, אבל האוכלוסייה עצמה לא השתנתה בהרבה. שום כובש לא היה מעוניין לגרש את האוכלוסייה, שסיפקה לו מזון והכנסות. לדעת בן-צבי, הערבים הפלסטיניים הם בעצם צאצאי בני-ישראל הקדומים. אך עם התגברות הסכסוך הישראלי-פלסטיני, תיאוריה זו נשכחה.

לאחרונה אימצו לעצמם כמה פלסטינים תיאוריה דומה. על פי אותו ההיגיון ההיסטורי הם טוענים שהערבים הפלסטיניים הם צאצאי הכנענים הקדומים, ועל כן ''הם היו קודם'', עוד לפני בני-ישראל של ימי התנ''ך. רק הכיבוש הציוני שינה, בפעם הראשונה בהיסטוריה, את הרכב האוכלוסייה באופן קיצוני.

הכנענים והישראלים הקדומים דיברו ניבים שונים של אותה השפה, הקרויה היום עברית. לאחר מכן הפכה הארמית לשפת הארץ, ולאחר מכן הערבית. לפני כמה ימים התפרסם מחקר שהוכיח כי השפה הערבית הסורית-הפלסטינית המדוברת מכילה הרבה מלים עבריות וארמיות קדומות, שאינן קיימת בשפה הערבית המדוברת בארצות אחרות. ברור שנקלטו בניב המקומי לפני הרבה מאות שנים. אלה הם ברובם שמות חקלאיים, וסביר להניח שנכנסו לשפה הערבית המקומית כאשר עברו הכפריים מארמית לערבית.

מדוע זה חשוב? איך זה נוגע לויכוח בעכו?

לפני הרבה שנים קראתי ספר פוקח-עיניים, ''היסטוריה של סוריה'' מאת פיליפ חיתי, מלומד אמריקאי-ערבי, נוצרי-מארוני יליד לבנון. לפי התפיסה ההיסטורית הערבית, השם הערבי הקלאסי של סוריה (א-שאם) כולל את סוריה הנוכחית בתוספת לבנון, ירדן, ישראל, הגדה המערבית ורצועת-עזה.

הספר עשה עלי רושם עז. הוא מתאר את ההיסטוריה של הארץ הזאת מהתקופה הפרה-היסטורית עד ימינו, על כל רבדיה, כרצף אחד הכולל כנענים ובני-ישראל, צידונים ופלשתים, ארמים וערבים, צלבנים וממלוכים, תורכים ובריטים, מוסלמים נוצרים ויהודים, בבחינת ''כולם היו בני'', כולם שייכים להיסטוריה של הארץ, כולם תרמו להיסטוריה ולתרבות שלה, לשפה ולארכיטקטורה שלה, ארמונות ומבצרים, בתי-כנסת וכנסיות, מסגדים ובתי-קברות.

מי שחושב באמת על שלום ועל התפייסות בין עמי הארץ, צריך לאמץ לעצמו את התמונה הזאת.

איזו היסטוריה נלמדת כיום בבתי-הספר של שני העמים? לשניהם יש היסטוריה ניידת, המטיילת על המפה.

ההיסטוריה היהודית מתחילה באברהם אבינו ויציאת מצריים, דויד המלך, כיבוש כנען ושאר אגדות התנ''ך, הנלמדות כהיסטוריה עובדתית. היא נמשכת בארץ עד חורבן בית-המקדש בידי טיטוס ומרד בר-כוכבא, ואז היא עוזבת את הארץ ויוצאת ל''גלות'', מתרכזת בשרשרת הגירושים והרדיפות, עד לראשית התנועה הציונית. אז היא חוזרת לארץ.

היסטוריה זו אינה מתעלמת רק מתולדות הארץ לפני התקופה הישראלית הקדומה, אלא גם ממה שקרה בה במשך 1747 השנים שבין מרד בר-כוכבא ועליית הביל''ויים. בוגר מערכת-החינוך הישראלית אינו יודע דבר וחצי דבר על הארץ בתקופות אלה.

בצד הערבי אין המצב יותר טוב. התמונה ההיסטורית הערבית-פלסטינית מתחילה בחצי-האי ערב עם הופעת הנביא, תוך איזכור תקופת הג'הילייה (''הבורות'') שלפני עלות האיסלאם. משם היא מגיעה לארץ עם הכיבוש הערבי. מה שהיה בארץ לפני שנת 635 לספירה אינו מעניין אותה.

תלמידים שעברו את שתי מערכות-החינוך האלה – הישראלית-יהודית והערבית-פלסטינית – גדלים עם נרטיבים היסטוריים שונים לגמרי.

אני חולם על היום שבו ילמדו בכל בית-ספר בארץ הזאת, בישראל ובפלסטין, יהודים וערבים, לא רק את שתי ההיסטוריות האלה, אלא גם את ההיסטוריה של הארץ, הכוללת את כל התקופות וכל התרבויות.

הם ילמדו, למשל, שכאשר פרצו הצלבנים לארץ, עמדו המוסלמים והיהודים ביחד מול הכובש האכזרי, ונטבחו ביחד בכל ערי הארץ. הם ילמדו שבחיפה עמדו אז דווקא היהודים בראש ההגנה ועוררו הערצה כללית בעמידת הגבורה שלהם, עד שנטבחו יחד עם התושבים המוסלמים. הזדהות כזאת עם היסטוריה של הארץ יכולה לשמש בסיס איתן להתפייסות בין העמים.

לפני תריסר שנים ניסחתי עבור ''גוש שלום'', ובתיאום עם פייצל אל-חוסייני הבלתי-נשכח, את המנשר לפיתרון בעיית ירושלים. בין השאר נאמר בו: ''ירושלים שלנו היא פסיפס מרהיב של כל התרבויות, הדתות והתקופות שהעשירו את העיר, מאז ימי-קדם ועד עתה –כנענים ויבוסים ובני-ישראל, יהודים ויוונים, רומאים וביזנטים, נוצרים ומוסלמים, ערבים וממלוכים, עות'מנים ובריטים, פלסטינים וישראלים. להם ולכל האחרים, שתרמו את תרומתם לעיר, שמור מקום בנוף הרוחני והחומרי של ירושלים.''

ברשימה זו חסרים הצלבנים, ולא במקרה. הם היו כלולים בטכסט המקורי שלנו. אבל כשביקשתי את אמיל חביבי, הסופר הערבי-ישראלי הנודע, לחתום ראשון על המנשר, אמר: ''לא אחתום על מסמך המזכיר את הרוצחים המתועבים האלה!''

כמעט כל מה שנאמר על ירושלים, נכון גם על עכו. גם ההיסטוריה שלה היא רצף אחד מהתקופה הפרה-היסטורית עד היום, והמצביא הערבי עיסא אל-עואם שייך אליה כמו הצלבן האנגלי ריצ'רד לב-ארי ואנשי אצ''ל, פורצי הכלא.




חזרה לפורום

הצגת המאמר בלבד
הדפסת המאמר קפל תגובות פרוש תגובות תגובה למאמר
 
 


צלבנים, חיזרו לרומנייה ומולדובייה
סתם אחד (יום ראשון, 16/08/2009 שעה 21:00) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

לא צריך אנשים עם מנטליות של צוענים בפלשתין-א''י.
_new_ הוספת תגובה



צלבנים, חיזרו לרומנייה ומולדובייה
סתם אחד (יום שלישי, 18/08/2009 שעה 11:47)
בתשובה לסתם אחד
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

רק לידיעתך שהצלבנים חלקם חזרו לרומניה, מולדובה וליתר אירופה כבר מזמן, אבל חלקם נשארו בארץ והתבוללו בערבים .... ועד היום רואים בינהם ערבים במראה צרפתי, בלגי, בולגרי ... שיער בלונדיני ועיניים כחולות... מוחמד בכרי-יות ... מירה עוואד-יות כזאתי......

שמריה בלאבוסט
_new_ הוספת תגובה



אבנרי, הגיע הזמן שתסתגל...
סתם אחד (יום ראשון, 16/08/2009 שעה 21:41) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

היהודים הם הכובשים החדשים...

ככל כובש, זכותם לעשות בשטח שכבשו ככל העולה על רוחם...

אותו הדין לגבי הגדה...
_new_ הוספת תגובה



אבל למה הצוענים שבהם כאלה בני אדם אכזרים וצדקתנים, לחפות על
סתם אחד (יום ראשון, 16/08/2009 שעה 21:55)
בתשובה לסתם אחד
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

גנבנותם? בסדר, בני האדם האלה גם נהנתנים, קלי דעת קצת, אך מתדובבים בחומרה, הממזרים. ותמיד - הרפלקס המכייס הזה, לחטוף איזה יתרון. כאילו אין להם שליטה על זה, וכל התנהלותם נועדה לחפות על חולשה כייסנית זאת.
_new_ הוספת תגובה



השכבת אותי על הקרשים, יא אבויה.
סתם אחד (יום ראשון, 16/08/2009 שעה 23:33) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

_new_ הוספת תגובה



תפיסת עולם
סתם אחד (יום שני, 17/08/2009 שעה 6:44) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

כל תפיסת העולם של אבנרי מגולמת במשפט הראשון - הערבים רוצים...נו מר אבנרי אז אם הערבים רוצים אנחנו צריכים להגיד אמן? הערבים רוצים שכל היהודים ישתו את המים של עזה (דרך מנומסת להגיד שהם רוצים את כל היהודים מתים)אז אנחנו צריכים להסכים? השאלה בהקשר הזה היא לא מי היה פה קודם אלא מי רוצה להשמיד את מי ובינתים הערבים מצהירים כבר 100 שנה שאם רק תהיה להם הזדמנות הם יהרגו את כל היהודים שלא יברחו מכאן. אל תשכח גם שבכל פעם שהיתה להם הזדמנות הם גם ניסו לבצע. לכן השלט המסכן הוא הצהרת כוונות - זה שלנו ואם לא תסכימו נכריח אותכם. מה לעשות והיהודים יותר טובים מהם בלהכריח.
_new_ הוספת תגובה



עד מתי ? תגיד אבנרי - עד מתי ?
סתם אחד (יום שני, 17/08/2009 שעה 6:45) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

פעמים רבות קורה שאדם מפסיק לנשום ומסייעים לו בהנשמה .
פעמים רבות קורה שליבו חדל לפעום ומשתדלים להפעילו בחשמל .

אחרי מאמץ ממושך נאלצים לקבוע את מותו .

לו היה אבנרי רופא היה ממשיך לתת לפגר מכות חשמל כל עוד תחנת הכוח פועלת . המת כבר נעשה בשר צלוי !

עד מתי ימישיך אורי אבנרי לתת ''מכות יחצנות'' לרעיון אידיוטי ובלתי ישים של חיים משותפים בין יהודים לערבים בארץ ישראל ?

אריה עירן .
_new_ הוספת תגובה



ערבים לערב יהודים ליהודה
סתם אחד (יום שני, 17/08/2009 שעה 11:37)
בתשובה לסתם אחד
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

ושלום על המזרח התיכון
_new_ הוספת תגובה



עכו היא שלי בלבד
סתם אחד (יום שני, 17/08/2009 שעה 17:25) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

כל עכו היא שלי.

וגם ירושלים היא כולה שלי.
_new_ הוספת תגובה



© גם שלי ² !!!!!
סתם אחד (יום רביעי, 19/08/2009 שעה 0:22)
בתשובה לסתם אחד
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

¥ ¹£ ²₪
_new_ הוספת תגובה



אבנרי המבולבל
סתם אחד (יום שלישי, 18/08/2009 שעה 6:13) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

עכו לא הייתה מקום יישוב יהודי עד 1948. כעת, אחרי שיהודים כבשו אותה, היא עיר במדינת ישראל.
ירושלים הייתה מקום ישוב יהודי במשך 3300 שנה.
עכו וירושלים דומים כמו אבנרי והיגיון.
_new_ הוספת תגובה



מבחינת אבנרי
סתם אחד (יום שלישי, 18/08/2009 שעה 7:37) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אבנרי מצר על העובדה שעירית עכו ''נשלטת על ידי יהודים כמובן''
הוא היה מעדיף לראות אותה נשלטת על ידי ערבים- ולעזאזל הדמוקרטיה הארורה..
ממש כמו באום אל פאחם.- הנשלטת כמובן על ידי ערבים- ואז כל הכיכרות כולם 17 כיכרות שבעיר נקראות ''כיכר השהיד''

כמה חבל לאבנרי שעכו לא נשלטת על ידי ערבים , או אז לבטח היו קוראים לנמל נמל השהיד..
_new_ הוספת תגובה



כנראה שאבנרי אוהב את ההיסטוריה כמו אישה שהוא לא ידע
סתם אחד (יום שלישי, 18/08/2009 שעה 10:47) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

כי היסטוריה של עכו ושל ארץ ישראל, הוא בהחלט לא כותב נכון ומתעלם מהישוב היהודי בארץ ובעכו לאורך רוב 1800 שנות גלות.

כלומר, אבנרי מציג את ההיסטוריה בצורה מגמתית שתתאים לעמדותיו הפוליטיות. זו גניבת דעת!

שמריהו בלאבוסט
_new_ הוספת תגובה



שלום עכשיו הם וירוס, יעלון
סתם אחד (יום רביעי, 19/08/2009 שעה 22:10) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

דבריו לגבי תנועת ''שלום עכשיו'' בהחלט הגיוניים.
תנועה שכל פעולותיה מופנות באופן
מוצהר אך ורק נגד יהודים.
אזרחים וחיילים כאחד.
הנזק שהם גרמו למדינה
גדול מאוד והם בוודאי
לא מקרבים בפעולות שלהם את השלום
שהם כל כך רוצים ''עכשיו''.
במקום להיות תנועת ביניים שנמצאת
בצורה ניטרלית בין הטענות של הישראלים
לבין טענות הפלסטינים
הם כבר מזמן הפכו להיות
חלק מהצד הפלסטיני.
חלק מהפעולות שהם עושים
דומות בצורה מדאיגה לבגידה במדינת ישראל.
_new_ הוספת תגובה



צריך להודות להם, בזכותם לא קמה ''מדינה'' פלסטינית...
סתם אחד (יום רביעי, 19/08/2009 שעה 23:25)
בתשובה לסתם אחד
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

סליחה,
גם בזכותו של אבנרי...
_new_ הוספת תגובה



שלום עכשיו הם וירוס, יעלון
סתם אחד (יום חמישי, 20/08/2009 שעה 10:14)
בתשובה לסתם אחד
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

וואללה, עכשו אליצור מקורב למשנה לראש הממשלה. זה שידרוג במעמדו של פייגלין. האמת - האליטות באמת לא משהו...ויעלון אמר את זה כמו גבר. אז יש מתבכיינים על עליית הימין הקיצוני, אומרים, יהיה לא טוב, אבל האם מקודם כן היה טוב?...
_new_ הוספת תגובה



האם עכו נולדה ערביה או התאסלמה?
סתם אחד (שבת, 22/08/2009 שעה 23:33) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אבנרי מתאר את עכו כ'עיר ערבית' למרות שיהודים גרו בה לפניהם וביחד איתם מאז ולכל ההיסטוריה שלאחר קריסת הממלכה הצלבנית. ''עכו לא היתה רובע יהודי'', אלא שבעכו היה רובע ערבי לצד רובע יהודי שכיום הם ביחד העיר העתיקה. הנמל גם הוא לא היה ערבי, אלא עכואי. הנמל בכלל נבנה בצורתו (שרידיו) היום ע''י הצלבנים. המוסלמים הסתפקו בנמל הזה כי ספינותיהם לא היו גדולות כמו ספינות הצלבנים.

אם אבנרי שואל את עצמו ''מי היה כאן קודם'' אז למה הוא מתחיל ב-‏635?
האם בואם של ערבים מוסלמים ממדבריות ערב וכיבושם את עכו הוא סימן האלוהים שעכו שייכת לערבים?
האם מה שהיה לפני 635 לא חשוב רק מתוך הרצון למחוק את ההיסטוריה כדי שלא תפריע לאבנרי?
צריך להבין שבני העממים שחיו בארץ לא היו ערבים. אלה שקיבלו את האסלאם מאת הכובש הערבי-והמוסלמי (חלק מחיילי צלאח א-דין הכורדי היו ערבים במשמעות ''עראבייה'' היא מרחבי מכה ומדינה) נעשו מוסלמים ולא ערבים!!! הכיבוש המוסלמי במאה ה-‏7 וה-‏8 ביסס את התפשטות האסלאם אבל לא הפך את המתאסלמים לערבים! תהליך הערביזציה נעשה רק בחצי השני של המאה ה-‏19 כתגובה למהפכת ''אביב העמים'' 1948 ואילך. אומנם תהליך גיבוש הלאומיות באירופה החלה חצי מאה קודם, אבל אז הקשר בין אירופה למזרח הקרוב היה חלש יותר והוא התגבר לאחר מסעות נפוליאון למצרים ולארץ ישראל. התהליך הזה גם השפיע על היהודים שהחלו לבטא את עצמם ש ו ב גם דרך המוטיב הלאומי בתנועות מקומיות שהקדימו את הציונות והיוו לה בסיס.

צלאח א-דין מייסד השושלת האיובית לא היה ערבי בכלל, אלא כורדי, מוסלמי. כך גם אחד ממפקדיו עיסא אל-עואם. צלאח א-דין היה ידוע גם במלחמתו העקובה מדם מצד השושלת העבאסי האסלאמית כנגד השושלת הפאטימית האסלאמית, אז עדיין שתיהן לא היו כלל ערביות אלא האחת היתה בגדאדית והשניה מצרית. אז במה הכיבוש של כוח זר מלהיב כל כך את חדוותו של אורי אבנרי? צלאח א-דין כבש את מצרים ושלח את אחיו לכבוש את תימן, בשם הצדק האסלאמי. האם זו ויזה לביצוע פשעים היסטוריים וגם עילה לקבל עליהם פרס [בעלות על הכיבוש?]?

למה כיבוש כזה חוקי בעיניו ואילו כיבוש היהודים את ארצם מידי זרים אינו חוקי?

הֶהיתה ארץ ישראל לזונה שכל זר הכובש אותה ייחשב לגואלה ולבעלה, בין אם קוראים לו אלכסנדר מוקדון, אנטיוכוס הרביעי אפיפנס, פומפיוס, האמיר עמר אבן אל עס, צלאח א-דין או ג'ורג' אלנבי?

צריך לזכור שצלאח א-דין כבש כמעט את כל המזרח התיכון וחלק מצפון אפריקה ובזמנו נטבעה באסלאם המונחים ''דאהר אל-אסלאם'' (ארץ האסלאם, ההשלמה [ולא השלום!]) וה''דאהר אל חרב'' (ארץ המלחמה של הכופרים). לאחר דחיקת מאחזי הנוצרים מאזור החוף ועכו חלם צלאח א-דין לרדוף אותם לביתם באירופה. אלא שבטרם הוא הצליח לממש את איומו הוא מת.

הישוב היהודי בארץ ישראל בין חורבן ציון לתקומת ציון
בסוף המאה ה-‏11 היה בארץ ישוב יהודי די גדול לצד עממי הארץ שהובאו ע''י כובשי עבר או מהגרי עבודה שנדבקו לארץ במהלך האלף הראשון לספירה. תחת השלטון הביזנטי, שהקשה את ליבו כנגד לא-נוצרים, גרו עממי ארצות שונים בארץ, מפיניקיה ומסייפרוס, מיוון ומאסיה הקטנה, מרומי ומצרים. הללו היו נוצרים או שקיבלו עליהם את עולה של הנצרות וחיו לצד הישוב היהודי הגדול שנותר אחר חורבן בית שני ומרד בר כוכבא. הישוב היהודי בארץ גדל והתפתח ויסד את משטר הנשיאות והסנהדרין, הקים בתי תלמודים עסק בחקלאות. כאן נרשמו תלמוד ירושלמי, המשנה והגמרא ופעלו התנאים והאמוראים שקיימו חברה תוססת. בסוף המשטר הביזנטי שהקשה ליבו על היהודים נדדו יותר יהודים לקהילות ישראל בבל, דמשק, רומי וספרד. הכיבוש המוסלמי הקל עם היהודים שנותרו, למרות שגם שם חיו היהודים כבעלי מעמד נחות.
בעת כיבוש ירושלים ע''י הצלבנים ב-‏1099 נטבחו רוב יהודי העיר ביחד עם המוסלמים. דרך אגב, חיפה היתה אז כפר, כמעט רק של דייגים יהודים, והללו היו בקשרים די רחבים עם סוחריה היהודיים והלא-יהודים של עכו.

אין תיעוד מלא לכל קהילות היהודים בארץ בעת הכיבוש. אבל רבים מיהודי הארץ עזבו, נטשו, ברחו לקהילות היהודים מסביב, ונותרו רק מעטים. גם ערבים נטבחו וברחו כמובן. מכל הפרק המדהים הזה בהיסטוריה היהודית בארץ ישראל אבנרי מתעלם וטוען ''היסטוריה יהודית יוק!''

מסוף המאה ה-‏12 חזרו מוסלמים ויהודים לעכו וחיו לצד הצלבנים עד שהובסו, ומאז בעצם לא עזבוה, בטח לא יותר מאשר ערבֵיהָ. http://www.el-akko.info/MenuPages.asp?ID=11 . במאה ה-‏14 העיר דועכת וכמעט מתרוקנת מיושביה בעקבות ה''מגפה השחורה''. ב- 1759 אירעה רעידת אדמה חזקה והרסנית בצפת. חלק מיהודיה נמלטים לעכו. זמן מה אחר כך פוקדת את העיר מגפת דבר ורבים מתושביה נספים. בסוף המאה ה-‏18 הדמות השולטת בעכו במשך כ-‏30 שנה הוא חיים הפרחי שהגיע מדמשק לסייע לאחמד אל ג'זאר שמונה להיות מושל מחוז (וילאיאת) צידון ושליט עכו. בכל אותה עת עכו נותרת עיר קטנה בת מעט אלפי אנשים כשקהילת יהודים קטנה יושבת ברובע היהודי שבה.

אורי אבנרי עושה עצמו מאז ולתמיד כאחד שמבין בהיסטוריה ומנסה לספר אותה כסידרה, אבל למעשה הוא מפגין בורות אדירה, אמיתית או מבויימת, שלא היתה מעבירה אותו אפילו את דרגת ה''נכשל'' בתיכון. אבנרי, לפי שיטת התעמולה הפלסטינית (להזכירכם שזוהי תעמולה שנבנתה באפר תנורי ההשמדה של הנאצים ותוּבּלה ניבלתם בבלילת הזדון הקומוניסטי ששמה ללעג את ה-פראבדה) בונה ומבלבל בין ערבים למוסלמים ובין צלבנים לציונים וככל הנראה שאינו מכיר בעצם את ההיסטוריה של עכו, שמאפיינת את ההיסטוריה של היהודים בארץ ישראל לאורך כל ההיסטוריה מאז חורבן הבית. עכו נרשמה בהיסטוריה כמעט יותר מכל עיר אחרת, בשל מקומה המרכזי מהמאה ה-‏10 ואילך, כך אנחנו יודעים יותר על הישוב היהודי בארץ ישראל בין שקיעת ציון להתעוררות הציונות. לילה ארוך עבר על אבנרי וכנראה שהוא מתקשה לראות בתוך החושך של ההיסטוריה! מה הפלא, גם כשמציאות די מוארת אבנרי רואה רק צללים ומתקשה להבחין בתמונה כולה!

הגישה של לראות את המוסלמים שכבשו (להזכירכם התורכים העות'מנים אינם ערבים כלל) את הארץ כמייצגי הערבים או כמקנים להם זכות בעלות על הארץ, בהכרח יצרה את ההקבלה הנוחה אצל השוללים את קיומה של ישראל שהיהודים הם הצלבנים החדשים או שלוחיהם של הצלבנים, קרי של אמריקה והעולם היודו-נוצרי. גישה זו קיבלה שידרוג הדרגתי מסוף שנות ה-‏70 כאשר היא מנסה לעשות הפרדה אתנית, אידיאולוגית ופוליטית בין 'יהודי' ל'ציוני', ולטעון ש'ציונים' אינם בעצם 'יהודים', ואפילו פועלים בניגוד לאינטרסים של היהודים ופוגעים בהם. מכאן ועד לסגירת ה'לופ' המטורף של התעמולה האנטישמית פלסטינית שהציונים שיתפו פעולה עם הנאצים כנגד היהודים המרחק היה רק קצר וההשוואה מתבקשת..... אלה שנהגו ונוהגים כמנהג הנאצים מאשימים היום את קורבנות הנאצים ויורשיהם בעיוותי הנאציזם עצמו.

ניקוי אתני ותיקון אתני של ההיסטוריה כחלק מניסיון למחוק את העם היהודי
-------------------------------------------------------------------------

שידרוג נוסף אחר באווירת הקונספירציה ומרחיק לכת בשיקרו ושמלבה את התעמולה הפלסטינית היא הטענה שהיהודים של היום אינם צאצאי היהודים של בית שני (כבר משנות ה-‏20 של המאה ה-‏20 חוקרים סובייטים נגעו בבעיה אבל הושתקו ע''י המשטר, בשנות ה-‏40 שוב העניין עלה לדיון אקדמי אבל התיאוריה הזאת נשללה ע''י רוב רובם של אלה שעסקו בהיסטוריה של 'רוס' והקווקז. אברהם נ. פולאק הקיצוני כתב כבר בשנות ה-‏40 את הספר על סף הקונספירציה -''כזריה – תולדות ממלכת יהודי אירופה'', אבל גם הוא לא הצליח לבסס את 'התאוריה הכוזרית' חסרת הרגליים והשכל), והיא נשענת על סיפרו של העיתונאי הציוני ארתור קסטלר ''השבט השלשה עשר'' מתחילת שנות ה-‏80, ומאז קיבלה התיאוריה הזאת תאוצה בליבוי התעמולה האנטישמית.

העיתונאי פובליציסט הציוני ארתור קסטלר בסך הכל רצה לטעון שלא צריכה להיות סיבה לאנטישמיות כי היהודי הוא ככל האדם, אבל למעשה הוא הנביט ביאושו מהאנטישמיות טיעון חדש אצל האנטישמים והם מאז פורעים את הצ'ק-ללא-כיסוי בשלל תיאוריות קונספירציה מגוחכות שנדבקות גם בשולי היהודונים שונאי ישראל.

מה כל אלה אם לא תורת הקונספירציה במיטבה הרע? ומה שרע בדבר הוא שיש יהודים המכריזים על עצמם כאנטי ציונים ולמעשה נוהגים כאנטישמים ומובילים את מתקפת התעמולה הנרחבת הזאת! מספיק אם אציין את לרנר מאמריקה ואת המחצצר גלעד עצמון מלונדון וחוקר ההיסטוריה של התרבות הצרפתית פרופ' זנד, שמורך שכלם מייצר נוסחאות חדשות ומעניינות לאנטישמיות המודרנית.

אמשיך במשפט הסיום של אבנרי: ''.... והמצביא הערבי עיסא אל-עואם שייך אליה כמו הצלבן האנגלי ריצ'רד לב-ארי ואנשי אצ''ל, פורצי הכלא.'' ואשיב לו כך, שלהיות שייך לעכו אינו בהכרח שעכו שייכת לו. המצביאים הערבי או הכורדי או הצלבן האנגלי / צרפתי שייכים לעכו כי הם כבשוה ואנסוה. אבל האם הכיבוש שלהם מכשיר את עכו שתהיה שלהם?

חכם ציון
_new_ הוספת תגובה



כל הכבוד על הסיכום הקצר שמבטל את כל הקונספציה האבנרית !!!!!!!!!!
סתם אחד (יום שלישי, 25/08/2009 שעה 9:01)
בתשובה לסתם אחד
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

וקורע אותה לגזרים. אבנרי משקר כשהוא מתעלם מתוך ידיעה מכל ההיסטוריה המורכבת של ארץ ישראל ומתעלם מנוכחות יהודית כמעט קבועה בארץ, לעומת נוכחות הערבים שהיא יחסית זניחה.

בכל מקרה, רוב ערביי ארץ ישראל אין זיקה לתושבי הארץ הקדומים כמו שמכונות התעמולה של המצרי ערפאת מנסות למכור גם היום. רובו של הישוב המוסלמי מזמנו של צלאח א-דין הושמד או היגר ותחתיו באו גלים חדשים של מהגרים. בתקופות ארוכות לאורך במאות ה-‏16, 17 ו-‏18 עזבו יותר מוסלמים את הארץ מאשר באו, בשל בצורות, מחלות וכשלון הממשל העותמני לסייע לתושבים.

צריך גם להקפיד כמו שאתה עושה לכנות את הזרים כאן כמוסלמים ולא כערבים, כי כך הם ראו את עצמם. הערביות היא כינוי שדבר ביושבים רק בחצי השניה של המאה ה-‏19 עם התעוררות הלאומיות הערבית - הפאן - ערביזם.

בברכה

יחזקאל נבו
_new_ הוספת תגובה



סתם אחד (יום שלישי, 25/08/2009 שעה 10:06) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

מוזרה האובססיה שיש לבני המהגרים היהודיים שבאו לארץ ישראל במחצית הראשונה של המאה העשרים עם הנושא של רצף הישוב היהודי בארץ ישראל במאות
קודמות ובכלל עם עניין הזכות היהודית לארץ ישראל.

מצד אחד טוען רוב המחנה הימני הלאומני שארץ ישראל כולה שייכת לעם היהודי מכוח ההבטחה האלוהית שניתנה לבני ישראל.

ומצד שני עוסקים רבים מאנשי הימין הלאומני שיודעים קרוא וכתוב בנסיונות לכתוב תזות משכנעות יותר ומשכנעות פחות בנושא הרצף של ישוב יהודי בארץ ישראל.

השאלה שלי פשוטה:
אם כל מה שנדרש ממי שרוצה בארץ ישראל לעצמו הוא איזכור ההבטחה האלוהית,
אז מדוע מתרוצצים על המגיבים והכותבים מן הימין כדי להוכיח רצף של ישוב יהודי
בארץ ישראל?

התופעה הזאת של כפילות הטיעון, מסגירה למעשה שאף אחד משני הטיעונים
אינו מחזיק מים. שני הטיעונים אינם תופסים, וארץ ישראל היא ארצם של מי שחיים בה בשנים האחרונות או במאה השנים האחרונות, או בפשטות מי שרוצים לחיות בה גם כיום.

הרי אם נפעיל טיעונים שמטרתם לגרש אוכלוסיות משמעותיות באיזור הזה,
החשופים ביותר לטענת הגירוש, והראשונים ללכת, יהיו כמובן המהגרים היהודיים שזה מכבר באו לארץ ישראל. העולים החדשים מרוסיה ומאתיופיה
ומארה''ב, וכל הצרפתים שבאים בהמוניהם להפריח את השממה בתל-אביב.

ובגל השני, לפי אותם קריטריונים של וותק וזכות, יאלצו בני המהגרים היהודים
לעזוב - ואריה עירן גם הוא בהם - אצל הפלסטינים, הרוב יוכלו להשאר עוד
הרבה זמן לאחר שאחרוני המהגרים ובני המהגרים היהודים עזבו.

תפסיקו עם השטויות הגזעניות, ותנו לחיות בארץ הזאת.
_new_ הוספת תגובה



אחמד תביא פעמיים קפה !
סתם אחד (יום שלישי, 25/08/2009 שעה 18:53)
בתשובה לסתם אחד
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

לא לחינם אתה טורח להזכיר אותי בכל ''פנינה'' שאתה כותב .
אתה יודע שאני צודק .
אתה אינך יהודי דתי . זה בטוח . לאיזו קבוצה אתה שייך , זו שאלה שיש ואין עליה תשובה .
האם אתה ערפי עם השכלה של יאהוד , או יהודי עם נטיית לב לזכויות הערבים ? זה לא חשוב . ע.צופיה סבור שאתה ערפי . אני סבור שאתה סוג של קוויזלינג . מן אורי דיוויס שכזה . סוג של קורח , דתן -אבירם . רע למשה ונוטה לפרעונים .

אבל מה שבאמת חשוב זה שאתה כעל מידה מסויימת של השכלה .
אתה יודע מספיק כדי להבין שהמוסר שלך הוא אל-שקר .
אתה יודע מספיק כדי לדעת שהאבולוציה מבית מדרשו של דרווין פועלת בדיוק כמו שאני טוען .
אתה יודע מספיק להחיות משוכנע שבעולם המציאות עמים שורדים כשהם יולדים יותר ממספר מתיהם .
אתה ידע מספיק כדי לדעת שאין מדינה ששטחה קטן מישראל ומספר תושביה גדול מהישראלים .
אתה יודע שטרנספר יסיים את הסיכסוך עם הפלסטינים , הערב-רבים .
אתה יודע ששלום לא יכול להיות , כי שלום נוגד את חוקי הטבע .
ולכן - הטרנספר של הערבים הוא המתכון להסדר בלי פלסטין .
רק ישראל בארץ ישראל . את פלסטין יש להשמיד והשמד נשמיד .

ובא לציון גואל .

אריה עירן .
_new_ הוספת תגובה



עכו הייתה מיושבת יהודים מהמאה ה- 3 לפני הספירה
zeev47 (יום שלישי, 07/08/2012 שעה 17:19) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

עכו הייתה מיושבת יהודים מהמאה ה- 3 לפנה''ס, לסירוגין, עד שהם אולצו לעזוב בימי המרד הערבי ב- 1936

אפשר לקרא במאמר פה:
_new_ הוספת תגובה




חפש בתגובות שבדיון זה:     חיפוש מתקדם...

חזרה לפורוםהדפסה עם תגובותתגובה למאמר


מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.



© פורום ארץ הצבי