פורום ארץ הצבי Enter the forum
Articles
Discussions
About FAZ
FAZ people
columns
Links
Previous page
Bulletine Board

SearchFeedbackAdd to Favorites
RSS Feed
מה זה?
מכבי - מילה ערבית?
אליצור סגל (יום חמישי, 25/12/2008 שעה 10:00)


מכבי - מילה ערבית?

הרב אליצור סגל



יהודה המכבי זכה לכינוי ''מכבי'' או ''מקבי'' ועל מילה זו נשפך הרבה דיו, והרבה מאמצים נעשו כדי להסביר אותה.

בחנוכה זה שמתי לב שיתכן ומילה זו היא מילה ערבית דוקא.

במגילת אנטיוכס נאמר מקבי קטל תקיפין. מורי יוסף קאפח הוציא מגילה זו (נספחת לספר דניאל עם תרגום ופרוש רס''ג במהדורתו) יחד עם תרגום רס''ג לערבית. רס''ג מתרגם מקבי קתל אלות'יקין. בהערה 46 כותב מורי - רס''ג הניח מילה זו כמו שהיא. ואם קשר לה עם הערבית, הרי לה שתי הוראות: האחת, שר העם ומנהיגם, והשניה, הסיף או החרב חדי הלהב. ולפי זה יהא פרוש ''מקבי'' השר איש החרב.

ויש לי להעיר על דבריו שבזמן החשמונאים לא היתה השפה הערבית קיימת. לכן צריך להניח שמהלך הדברים היה כך: המילה מקבי בעברית משמעה היה מנהיג איש חרב. משם עברה משמעות זו לערבית. בנתיים העברית עצמה בגלותה איבדה את משמעות המילה - ודרך הערבית אפשר להחזיר עטרה ליושנה.

חנוכה שמח.




חזרה לפורום

הצגת המאמר בלבד
הדפסת המאמר קפל תגובות פרוש תגובות תגובה למאמר
 
 


השפה הערבית
אבנרש (יום חמישי, 25/12/2008 שעה 10:59) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אינני בטוח שהשפה הערבית לא היתה קיימת אז.
ערבים יישבו את מדבר ערב עוד הרבה קדם, כולל את צפונו. הם לא היו מסלימים, אבל כן ערבים. ערבים נזכרים במפורש בספר חשמונאים עצמו, ואנחנו מכירים אותם ביתר פירוט מתקופת שלהי בית שני. הערבים שישבו בעבר הירדן הם אלה שנקראים בימינו נבטים, ובודאי שדברו באיזושהי שפה, ולא רק ביוונית.
יתכן שהערבית אז לא היתה כתובה עדיין, וברור שגם השפה המדוברת עברה שנויים רבים במהלך הדורות.
מכל מקום, השפה עצמה עתיקה למדי, ובודאי היתה מדוברת בתקופת החשמונאים.

לגבי הוראת המלה מקבי, בערבית עתיקה או חדשה, אינני יודע. נדידת מלים משפה לשפה קרובה היא תופעה שכיחה ומוכרת.
_new_ הוספת תגובה



השפה הערבית
סתם אחד (יום חמישי, 25/12/2008 שעה 14:02)
בתשובה לאבנרש
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

לא רק בשלהי בית שני. אם תפתח את ספר נחמיה (אם אינני טועה מבין הספרים הבודדים אם לא הבודד שכתוב בגוף ראשון - לשון אני) נמנים הערבים בין אוייבי יהודה. לאחר גלות בבל נוצר ואקום בארץ יהודה והאדומים ניצלו אותו כדי להתיישב בהר חברון, כך התפנה ואקום בארץ אדום ואליו נכנסו הערבים, הערבים ישבו באזור אדום הנגב וסיני. החשמונאים נאבקו נגד הערבים, למעשה הם כבשו את עזה שהייתה עיר נמל ערבית ושרפו אותה עד היסוד מה שגרם לערבים לעקוף את יהודה דרך עבר הירדן ולייצא דרך נמלים בסוריה. הם השתמשו בארמית בגלל היותה שפה בינלאומית בדומה ליהודים, אך עם דעיכת ההשפעה התרבותית הארמית הם עברו להשתמש בשפתם, ערבית, הכתב שלהם למעשה הוא הבסיס לכתב הערבי המודרני.
_new_ הוספת תגובה



נכון. תודה. פרח מזכרוני
אבנרש (יום חמישי, 25/12/2008 שעה 14:16)
בתשובה לסתם אחד
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

ואם כבר, אז אולי אתה גם יודע:
- ממתי יש לנו תיעוד הסטורי על שימוש בשפה ייחודית אצל שבטי צפון מדבר ערב?
- למתי מתוארך החמר הכתוב הראשון (המפוענח) בשפה כזו?
_new_ הוספת תגובה



מקור השפה הערבית ?
(יום חמישי, 25/12/2008 שעה 14:47)
בתשובה לאבנרש
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

עם כל האדיקות של הערבים לשמר את השפה הערבית (בגלל הקוראן),

זה מוזר שאין מחקרים ואין תיעוד ממצא על מקור השפה הערבית.

לי יש הרושם שמקור הערבית דוקא בדרום ערב הסעודית (תימן וכו) ולא בצפונה.

חזי
_new_ הוספת תגובה



נכון. תודה. פרח מזכרוני
סתם אחד (יום חמישי, 25/12/2008 שעה 17:57)
בתשובה לאבנרש
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

לפי וויקיפדיה, התיעוד הראשון של השפה הפרוטו-ערבית הוא מהמאה השמינית לפני הספירה http://en.wikipedia.org/wiki/Arabic_language#History
_new_ הוספת תגובה



אולי תסביר קצת
עמיש (יום חמישי, 25/12/2008 שעה 16:32) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

מה זה מגילת אנטיוכוס?
_new_ הוספת תגובה



אולי תסביר קצת
(יום חמישי, 25/12/2008 שעה 17:57)
בתשובה לעמיש
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

לק''י
מגילת אנטיוכס - כך כינויה לפי מורי יוסף קאפח.
מספרת (או אמורה לספר) את ארועי חג החנוכה. כתובה בארמית בסגנון ספרי עזרא ונחמיה ודניאל. ארמית שאינה דומה כל כך לארמית הבבלית של התלמוד הבבלי וגם לא לארמית הארץ ישראלית של התלמוד הירושלמי. מלבד רס''ג יש עוד כמה גאונים המזכירים אותה. בבתי כנסת תימניים רבים היא נקראת בחנוכה
ראה כאן באתר נוסח תימן http://www.nosachteiman.co.il/?CategoryID=592&Ar...
בעבר נקראה גם במנהג האטלקי הקדום - איניני יודע האם יש עדיין בתי כנסת המחזיקים במנהג זה.
אולם, דברי המגילה אינם תואמים את הידוע לנו ממקורות הסתוריים אחרים - ספרי החשמונאים, יוסיפוס פלוויוס, ועוד.
אחת מנקודות הויכוח היא העדרו של נס פך השמן המוזכר בתלמוד הבבלי שבת מתוך ספרי החשמונאים והמצאותו במגילת אנטיוכס - מסיבה זו רבנים מסויימים נוטים ליחס למגילה אמינות רבה יותר מאשר לחשמונאים - אולם אם זה הנימוק הרי במגילה נמצאים דברים הסותרים את מקורות חז''ל - למשל במגילה לא נזכר יום ניקנור בספרי החשמונאים כן נזכר. גם סיפור ניקנור במגילה סותר את סיפור ניקנור בדברי חז''ל ובספרי החשמונאים. גם פרוק המזבח על יד החשמונאים אינו נזכר במגילה אבל נזכר גם נזכר בספר חשמונאים ובדברי חז''ל.
מורי יוסף קאפח לא נכנס לענין ההסתורי בהקדמתו למגילה אלא מציין ביובש שהביא אותה מקרא ותרגום ''כי לא טוב אני מאבותי'' הרב גורן רואה דוקא בספר חשמונאים את מגילת בני חשמונאי המוזכרת בדברי חז''ל. הדבר מעורר כמובן שאלות מדוע לא נשמרה בעברית או בארמית. רבנים אחרים רואים דוקא במגילה הזו את מגילת בני חשמונאי - וענין התעוד ההסתורי הנוגד מטריד אותם פחות.
חנוכה שמח
אליצור
_new_ הוספת תגובה



תודה
עמיש (יום חמישי, 25/12/2008 שעה 18:54)
בתשובה לelizorrsegal@013.net.il
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

זה מזכיר קצת את הארמית של ספר דניאל
_new_ הוספת תגובה



לגבי דעתו של רס''ג
אבנרש (יום חמישי, 25/12/2008 שעה 18:28) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

כאמור, אינני בקיא בערבית לרבדיה, ואינני בא להתווכח עם הרב קפאח.
אבל יתכן גם שרס''ג ידע כי הכינוי ''מקבי'' מופיע בספרי חשמונאים ביוונית, ואולי אפילו היה מוכר גם לפני 1000 שנה כמו שהוא היום, והניח שמדובר בכינוי שאין לו בהכרח פירוש חד משמעי ושאין טעם לתרגמו. אולי אפילו הניח שמחבר המגילה, שהחליט לכתבו ב-ק', פירשו מלשון מקבת, מה שמתאים לפסוק במגילה בו הוא נזכר.
_new_ הוספת תגובה



אכילת סופגניות
(יום חמישי, 25/12/2008 שעה 19:32)
בתשובה לאבנרש
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

לק''י
הרי גם מורי כתב - ''ואם קשר לה עם הערבית''. אבל בכל מקרה - זה היה חדש לי לראות שיש מילה כזו בערבית ואת משמעותה.

ולתזכורת -
כתב ר' מימון הדיין אביו של הרמב''ם - ויתחייב כל נכון לו עשות משתה ושמחה ומאכל לפרסם הנס שעשה ה' יתברך עמנו באותן הימים. ופשט המנהג לעשות סופגנין בערבי אלספינג. והם הצפחיות בדבש ובתרגום האסקריטין. והוא מנהג הקדמונים, משום שהם קלויים בשמן זכר לברכתו.
(מובא על ידי הרב נחום רבינוביץ במהדורתו לרמב''ם הלכות מגילה וחנוכה פ''ג ה''ג).
אז (מי שעדיין לא סבל משילשול) יש לו עוד כמה ימים להדר במצות אכילת סופגניות.
חנוכה שמח
אליצור
_new_ הוספת תגובה



הכתובות הנבטיות בפטרה
סתם אחד (יום שלישי, 30/12/2008 שעה 7:36) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

הן בערבית, בכתב נבטי הדומה מאוד לכתב העברי.
_new_ הוספת תגובה




חפש בתגובות שבדיון זה:     חיפוש מתקדם...

חזרה לפורוםהדפסה עם תגובותתגובה למאמר


מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.



© פורום ארץ הצבי