|
אלף - אוהל, בֵּית - זה בובליל? | |||||
אפרת אהרוני (יום חמישי, 18/12/2008 שעה 7:00) | |||||
|
|||||
הצגת המאמר בלבד |
הסלנג | |||
|
|||
שגור בכל שפה ושפה והעברית אינה יוצאת דופן בכך. האמונה על המשמעות המיוחדת של כל אות ואות זהה למשמעות המיוחדת שאחרים מעניקים לכל כוכב וכוכב או לכל קמט בכף היד או לטיבם השונה של המים המחולקים על ידי בבאות למיניהם. מי שמאמין שיבושם לו. אף פעם לא אהבתי מאחזי-עיינים. | |||
_new_ |
הסלנג | |||
|
|||
אנו מדברים אומנם בשפה העברית אך הכוונה שמאחורי המילים שונה. אני שומעת הרבה פעמים משפטים המובנים לי לחלוטין אך מילים לחוד וכוונה לחוד. אם ליבנו אינו נקי אז איזה טעם יש למילים ?????????? מי יתן ונחזור למקורות הן בשפה והן בכוונה .......... | |||
_new_ |
אולי תכתבו כבר על קבלה ? | |||
|
|||
מרגיז אותי שכל אותה תנועה ממוסחרת שנקראת ''קבלה לעם'' עושה כאן שימוש לפרסום, בלי לכתוב שום דבר בענייני קבלה. חזי | |||
_new_ |
אולי תכתבו כבר על קבלה ? | |||
|
|||
חזי, לא ברורה לי התלונה שלך. אם אתה רוצה ללמוד קבלה לך לאתר קבלה לעם או תדליק ערוץ 66 בלווין. שנית למה אתה קורא להם תנועה ''ממוסחרת''? בתור אחד שלומד שם השיעורים לקהל הרחב הם חינם, וכך גם השיעורים והתכנים באינטרנט, שידורי הטלוויזיה וכ''ו. בניגוד למקומות אחרים, הם לא ''מוכרים'' דבר (מלבד ספרים) ובוודאי לא מתעשרים על חשבונך. נסה ותיווכח. -- שאול | |||
_new_ |
אולי תכתבו כבר על קבלה ? | |||
|
|||
שאול, אני לא רוצה ללמוד קבלה. נקודה. אני כן רוצה לדעת על קבלה ולשאול את הלומדים שאלות ''קשות''. ''השעורים לקהל הרחב'' הם בודאי ערבי ''מבוא'' כדי לשכנע אנשים להרשם לשעורים בתשלום. זו שיטה מוכרת ונפוצה, עד עכשו הם קבלו כל לילה מספר שעות ''יקרות'' בערוץ הקהילתי. נראה לי כי בימים האחרונים צמצמו להם את השעות הללו. שאול, אני מעריך את העובדה שאתה לומד קבלה. במקום לכתוב שטויות בנושאים שאינם קשורים לקבלה, ולרשום למטה כי הכותב לומד ב ''קבלה לעם'' לצורך פרסומת, היה ראוי שהכותבים יכתבו על קבלה כדי שיהיה אפשר להגיב כאן על הנושא. כבר כתבתי כאן כי שאלתי אחד מתלמיד ''המכון'' אם מי שלומד אצלכם יכול להמשיך במקום אחר, התשובה החד משמעית היתה: לא. אמרתי לו ''זה לא טוב'', ואני שוב אומר כאן: זה לא טוב. חזי. | |||
_new_ |
אולי תכתבו כבר על קבלה ? | |||
|
|||
חזי, נראה שאתה מלא התנגדויות, חשדנות, הנחות לא נכונות, וכ''ו. ''אני לא רוצה ללמוד קבלה. נקודה. אני כן רוצה לדעת על קבלה...''. אי אפשר להבין כלום, ובטח משהו לא טריויאלי כמו ''משמעות החיים'' בלי ללמוד. אלא אם כן מטרתך סתם להתקיף. לצערי אכן ישנם גופים רבים המלמדים קבלה באופן מסחרי ולמטרות בצע כסף, מוכרים כל מיני ''חפצים קדושים'' וכ''ו. קבלה לעם אינה כזו. ואגב מעודדים שם ''שאלות קשות'' :-) אם באמת אתה רוצה לחוות משהו, ולא משנה אם זה מדיטציה, זן או קבלה, כדאי שפשוט תנסה. בהצלחה. -- שאול | |||
_new_ |
אולי תכתבו כבר על קבלה ? | |||
|
|||
שאול, אתה מתחמק מהשאלה: מדוע אותם כותבים כאן שמדגישים שהם לומדים ב''קבלה לעם'' אינם כותבים על קבלה אלא על נושאים שהם אינם מבינים בהם. אני חוזר ואומר: העובדה שאצלכם מלמדים דברים שאין להם המשך במקומות אחרים שמלמדים קבלה, מוכיחה כי אין ''קבלה'' אחת. אז לפחות תנסה להסביר מה ההבדלים בין האסכולות השונות... חזי | |||
_new_ |
אולי תכתבו כבר על קבלה ? | |||
|
|||
תנסה אסכולות שונות של קבלה או כל דבר אחר שמושך אותך ותחליט לבד איפה האמת. | |||
_new_ |
עדיף שתכתבו על פיזיקה אטומית או על אבולוציה | |||
|
|||
האמת היא מה שהמדע חושף בזה אינכם מבינים כלומר אינכם יודעים אמת מה היא המילים שאתם מחברים זו לזו הם צואת יונים | |||
_new_ |
אולי תכתבו כבר על קבלה ? | |||
|
|||
יש פתגם שאומר: החכם לומד משגיאות של אחרים... | |||
_new_ |
לא מפתיע כלל | |||
|
|||
כבר הרבה חודשים שאנחנו מופגזים במאמרי תעמולה (למשל מבית היוצר של ברנדשטטר...) שמזכירים מאד תעמולה מסחרית. על הרקע הזה באמת לא נורא אם הצטרפה לכאן קבוצה שעושה לא מעט תעמולה בשם הקבלה. על פי טבעם של תועמלנים הם גם עוסקים בנושאים שאינם מבינים בהם | |||
_new_ |
תמיד חשבתי שיש משהו בשפה | |||
|
|||
העברית שלא כמו בשפות אחרות.. יש המון מילים שהן בהיפוך למשל בעלות משמעות מאוד קשורה וחזקה כמו פחד ודחף או למשל המילה מים שהיא תמיד נשארת כמו שהיא למרות שנראה לי כבד דרך הקבלה ללמוד מה המשמעות של כל מילה ומה היא מסמלת ברוחניות | |||
_new_ |
יש לשמר את השפה העברית | |||
|
|||
כל דבר טוב מקלקלים. השפה העברית בעיני זוהי שפה מאוד מיוחדת ששייכת לעם מיוחד עבורי אישית העברית היא מקור גאווה אני לא מצליחה להתחבר לשפת הסלנג שהמציאו,להכנסת מילים לועזיות לתוך השפה העברית ובכל מקום אני מקפידה להשתמש בעברית תקנית . למה אני צריכה להשתמש בשפה של אחרים? יש לי את השפה שלי שהיא הכי הכי.מעתיקים הכל מחו''ל וזה כולל גם את השפה שהם יעתיקו מאיתנו,יש לנו הרבה מה לתת ולהציע להם. | |||
_new_ |
יש לשמר את השפה העברית | |||
|
|||
את מזכירה לי שאלה של עיתונאי מחו''ל שטעם מעט מהעברית: ''מתי כבר תתחילו לייצא את השפה היפה שלכם'' ? חזי | |||
_new_ |
לא כל כך פשוט לשמר | |||
|
|||
בעברית ''המקורית'' דהיינו - עד חתימת התלמוד, יש פחות מ 20 אלף מילים. בעברית מודרנית, במילונים הרחבים ביותר יש לא יותר מ 50 אלף מילים, דהיינו כ 30 אלף חדשות, מומצאות, מועתקות ומחודשות. בשפות מודרניות רבות, על כל משלביהן ותולדותיהן יש לאין שיעור יותר מילים מאשר בעברית. על מנת לנהל חיים בעולם המודרני יש צורך בהרבה מילים וביטויים שלא נהגו בעבר וחסרונן מורגש, בעיקר בעברית שלא היתה שפת דיבור במשך כ 1500 שנה. השפה בה אנו משתמשים היום אמנם כוללת בתוכה את אוצר המילים של השפה העברית הקדומה אך היא שונה בתכלית מבחינת המבנים שלה ומבחינת התחביר והדקדוק. ואגב, גם העברית המקראית והמשנאית שאבה מילים רבות מאוד מעמי הסביבה, החל מן האכדים וכלה ביוונים וברומאים. אין שום אפשרות לסובב את הגלגל אחורה. באשר לאמונות ההבל על כוח האותיות וכיוצא בהן, בסך הכל זו השקפה לא יותר מטופשת מאשר זו הטוענת שאסור ללבוש שעטנז או לעשן בשבת. אלו ואלו דברי אלוהים חיים. | |||
_new_ |
יש לשמר את השפה העברית | |||
|
|||
השפה האנגלית מכילה בערך 600.000 מילים ואולי יותר . השפה העברית - שהיא שפתי , מכילה בקושי 100.000 מילים . אז ''שהם יעתיקו מאיתנו'' היא בדיחה של בורות . אריה עירן | |||
_new_ |
|
|||
היא יוצאת עכשיו עם מוכר בגדים מפורסם אבל איך אשכח את החזה שלה מרוח זרע מטומטם | |||
_new_ |
אמנם עברית קשה שפה | |||
|
|||
אבל אני מסכימה שהיא הבסיס לכל מה שבא לאחר מכן. אל תשכחו שיתר הדתות המובילות נוצרו אחרי היהדות. :) | |||
_new_ |
אין שום קשר בין איכות הכתוב בתורה | |||
|
|||
לבין השפה העברית . התוכן נוצר בגלל נסיבות היסטוריות ולא בגלל השפה העברית . מבחינת התפתחות הנצרות מהיהדות והאיסלם משתיהן , אין היהדות שונה . היא תולדה של תרבות מסופוטמיה שעברה שינויים בכנען ואחר כך במצרים עם תוספות ממקורות מצריים . | |||
_new_ |
אמנם עברית קשה שפה | |||
|
|||
רינת, אני ''מת'' לקרוא תגובה הגיונית מאישה... מה הקשר בין היות היהדות מובילה, לבין השפה העברית ? חזי | |||
_new_ |
לא ניתן להתאחד | |||
|
|||
בצורה מלאכותית! אליעזר בן יהודה חשב שכדי שהעם היהודי יוכל לחזור ולהתאחד במדינה שלו,אז צריכה להיות לו שפה משותפת,שפה עברית שאותה ידברו כולם. מעניין איך היה מגיב אליעזר בן יהודה אם היה רואה היום למה הפכה להיות אותה עברית שכל כך הקפיד על כל מילה ומילה שבה,ועמד על כך שילדיו ובני ביתו ידברו רק עברית מלבד זה אין עדיין אחדות ביננו ולא ניתן להתאחד בצוה מלאכותית על ידי דיבורים: -זה צריך להיות רצון משותף שלנו שבא מהלב! | |||
_new_ |
לא ניתן להתאחד | |||
|
|||
אין רע בעברית תנכ''ית,עברית ספרותית ועברית רחוב. זה מקובל אצל כל העמים ובכל המדינות. אחדות זה חינוך שמתחיל מההנהגה ויורד לעם. | |||
_new_ |
הקיצר..... | |||
|
|||
המשפטים האלה ''הקיצר, הנהג האידיוט שפגשתי אמר לי לנסוע דוּךְ כל הדרך. נהגתי בג'יפ הטרנטה שלי קרוב לשלוש שעות, מרגיש מסטול מרוב עייפות, כולי ג'יפה, רעב-מת לאיזו פיצה. חיפשתי שילוט כדי להבין אם אני בכלל בכיוון הנכון, אבל נאדה. תכלס, זאת נסיעה שהייתה אמורה לקחת מקסימום שעתיים. יא אללה...'' אינם בובלילית בכלל. זוהי עברית סלנגית שמלקטת בתוכה ביטויים סלנגיים די ישנים. העברית שבן יהודה החייה היא עברית חיה ומתחדשת. טיבם של 'לנגים' היא שהם קמים, פורחים, נובלים ומתחלפים כל הזמן בקבוצות חברתיות שונות. יש מספר סלנגים בחברה, אבל רק מילות סלנגים שמתחככות בין קבוצות מצליחות לפרוץ החותה, ואז הן עומדות למבחן הציבור. רובן של המילים לא נקלטות בחברה הכללית ורק מיעוטן נקלטות גם לעברית התיקנית המדוברת. מעליהן חיה ונושמת העברית האקדמית והספרותית שחיות גם הן היטב בשפה נשגבה ותיקנית לעילא ולעילא. כל הרמות השונות של העברית לגווניה חיות זו לצד זו, ויש אנשים שמשתמשים בסוגי העברית למיניה בהתאם לסביבת מציאותם. עכשיו יתכן שגם העברית הקבלית הולכת וצוברת תאוצה.... מי יודע?! | |||
_new_ |
הקיצר..... | |||
|
|||
הבעיה היא שחסידי הקבלה מיחסים יכולות מאגיות לאותיות למילים ולצירופים . זו שטות חסרת בסיס . | |||
_new_ |
הקיצר..... | |||
|
|||
אני לא יודע מי הם ''חסידי הקבלה'' אבל אם מישהו אומר לך שיש כוחות קסם למשהו בעולם הגשמי, אולי לא כדאי ללמוד אצלו, כי כמו שאתה אומר, זאת שטות. הסבר נכון יותר הוא שעל פי הקבלה העברית היא ''שפת צופן'', והאותיות והמילים שבה מקודדים מידע על העולם הרוחני (כמו לדוגמא כתב ברייל - בהבדל שבשביל ''לחוש'' את המידע הרוחני צריך, מה לעשות, ללמוד קבלה :-). ראה הסבר http://www.kab.co.il/kabbalah/%D7%94%D7%9E%D7%A1%D7%... | |||
_new_ |
הקיצר..... | |||
|
|||
במסר קצר אחד ,אתה שולל את הטיעון לערכם המאגי של האותיות ובאותו מסר עצמו אתה מאשר את טענתי שיש לדעת הקבלה כוחות מאגיים לאותיות . יותר מגוחך מזה אי אפשר . | |||
_new_ |
הקיצר..... | |||
|
|||
להבנתי את השפה העברית, לומר שלטקסט יש כוחות מאגים (נניח שאם תקרא את הטקסט יקרה משהו) שונה מלהגיד שהטקסט מתאר משהו. במקרה של הקבלה המשהו הזה הוא עולמות רוחניים. אם המושג הזה נשמע לך ''מאגי'' או שטותי אז הקבלה לא בשבילך. ובחזרה לדוגמא שלי, נניח שעוור קורא את המילה בכתב ברייל המתארת ''שמיים''. יכולתו לתפוס או לחוש את המושג המתואר עשויה להיות מוגבלת. על פי הקבלה, אנחנו היום במצב דומה. אבל אפשרי עבורנו לבנות בהדרגה ''חוש נוסף'' שיאפשר לנו ''להשיג'' מושגים רוחניים. אני עצמי תלמיד מתחיל ולא אתיימר לתאר מעבר לזה, ובכל מקרה מדובר בתהליך אישי. חוץ מזה יהיה נחמד אם תתייחס בכבוד לדיעה של מישהו אחר ובלי לקרוא לה מגוחכת. | |||
_new_ |
אני מצי עלכל מי שיש לו ''חוש נוסף'' | |||
|
|||
לספר על כך לרופא המשפחה שלו. | |||
_new_ |
נחנמד שאתה מנומס , אז גם אני יכול . . . | |||
|
|||
אתה חוזר על אותה טעות של ניגודי רצף . בתחילת המסר אתה טוען שהטקסט הוא ''תיאור'' ולא ''פעולה'' בהמשך אתה כותב שהקבלה ''בונה'' יכולות רוחניים או חוש נוסף . אלה הם דברים מנוגדים . לא פלא לכן שאתה לא הגיוני . אני אקרא לדיעה שגויה וחסרת הגיון פנימי מגוחכת כי זה מה שהיא . ואני לא מתייחס בכבוד לדיעות מגוחכות . יחד עם זה אני יכול להתייחס בכבוד לכל אדם , אפילו עם דיעותיו מגוחכות . יש לי את היכולת להפריד בין האדם בעל דיעות מגוחכות לבין דיעותיו המגוחכות , אם הבנת אותי . ביחס לחוויה האישית , אתה יכול לחוות מה שאתה בוחר . אם בחרת שגוי זו הבעיה שלך . ולמען מניעת אי הבנות ''שגוי = שונה מהאמת'' . | |||
_new_ |
נחמד שאתה מנומס , אז גם אני יכולה . . . | |||
|
|||
הקבלה מתארת בתחילה את המצב הרוחני אך עם ההתקדמות והלמידה היכולת לחוש רוקמת עור וגידים.אין בכך סתירה. זה תהליך. כמו כל דבר בחיים. ואם אתה רוצה תוכל להכנס לאתר של קבלה לעם,להוריד את כל הספרים שאי פעם נכתבו מטעמם בחינם! אין כסף! אני מבינה את החשדנות שלך, גם אני נכוויתי בעבר. וגם אני שונאת שעושים מסחרה מכל פיפס שאיזה רבי אמר, אבל כאן הסיפור הוא שונה. אני תלמידה מתחילה(מאוד) אבל אני חושבת שמצאתי את מקומי.. (ימים יגידו...) ב ה צ ל ח ה . **דנדוש** | |||
_new_ |
נחמד זה טוב , בדרך כלל . אבל . . . | |||
|
|||
נחמד אינו תחליף ל ''אמת'' . הקבלה אינה ''אמת'' היא ''שקר'' . את יכולה וזו זכותך לחיות עם שקר . אני מעדיף אמת . | |||
_new_ |
נחמד זה טוב ,בהצלחה . . | |||
|
|||
ואני מאחלת לך ,בכל לב, שתמצא את האמת שלך. ומקווה שלא תפסיק לחפש עד שתגיע ליעדך. **דנדוש** | |||
_new_ |
נחמד זה טוב , בהצלחה . . . | |||
|
|||
לא הבנת את מה שכתבתי . אריה עירן | |||
_new_ |
נחמד זה טוב , בהצלחה . . . | |||
|
|||
גם אתה לא הבנת כנראה . | |||
_new_ |
נחמד זה טוב , בהצלחה . . . | |||
|
|||
גברת נחמדה , את כתבת שלכל אחד האמת שלו . לדעתי יש רק אמת אחת בכל נושא . אריה עירן | |||
_new_ |
נחמד זה טוב , בהצלחה . . . | |||
|
|||
עדיין אינך מבין את מה שכתבת . | |||
_new_ |
השפה כאמצעי | |||
|
|||
מקסים בעניי שהשפה שלנו טומנת בחובה מצבים רוחניים ועומק כה רב. השפה היא אוסף של סמלים, וחשיבותה גדלה פי כמה אם היא גם האמצעי שלנו לעולם טוב יותר. מקסים!נ | |||
_new_ |
הזוהר ''הקדוש'' | |||
|
|||
אפרת כותבת ש''באמצעות לימוד נכון בכתבי הקבלה המקוריים...'' ושוכחת להסביר שספר הזוהר, אותו מייחסים הקבליסטים לשמעון בר יוחאי, נכתב למעשה במאה ה-13 בעברית של המאה ה-13, ולא בעברית תנאית. אריק פורסטר | |||
_new_ |
עברית שפה יפה | |||
|
|||
העברית היא שפה יפה ואינטיליגנטית,מלאה במשמעויות ורבדים עמוקים,אבל כמו שאנו אוהבים להסתובב בעולם,כך אנו אוהבים לאמץ שפות אחרות | |||
_new_ |
מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים. |