פורום ארץ הצבי Enter the forum
Articles
Discussions
About FAZ
FAZ people
columns
Links
Previous page
Bulletine Board

SearchFeedbackAdd to Favorites
RSS Feed
מה זה?
אגואיזם, אהבה לאומית וממשלת הארץ
לילך בשן (יום רביעי, 02/07/2008 שעה 15:00)


אגואיזם, אהבה לאומית וממשלת הארץ

לילך בשן



הכותבת כותבת בענייני חינוך וחברה, לומדת בקמפוס ''קבלה לעם''.

שנים לא פשוטות עוברות עלינו, קשה עלינו ממשלת הארץ. כנסת ישראל הגדולה הצטמצמה לסוג מסוים של אנשים, כולנו מתקשים למצוא צדיקים בסדום. בשנתיים האחרונות, אחרי מלחמת לבנון השנייה, ידענו שלושה חטופים, אנו מלווים את משפחותיהם בצער גדול, כשהן צועדות בשבילים מאובקים של יזע ובכי, ומתדפקות בזעם, בעלבון ובתחינה על דלתות משרדיהם של חברי הכנסת, כדי שישמע קולם וישובו בניהם, חיילנו, הביתה. וכל הזמן הזה מקוננת ברובנו ההרגשה כי אלה זמנים קשים, עם מאורעות קשים, ואנו לבד במערכה. כל אזור וכל מגזר בארץ נושא את עול מצוקותיו על כתפיו, אנו מתקשים למצוא קול ומענה בממשלת הארץ, ומתקשים משום מה לסייע אחד לשני.

בין אם שדרות מותקפת טילים, ובין אם הגבול בצפון מתוח וחיזבאללה מבצע הפיכות בלבנון, גם למול אויבנו, נראה שהכי קשה לנו בבית. מרחבי העולם עולות חדשות המעידות כי לא רק אנו, אלא כל אומות העולם כושלות עייפות על כלכלתן, על עוניין, על אטימות חברתן ועל ריק הנהגתי. ובארץ, לאן שלא נביט עומד מכשול, אויב או אגרוף קמוץ, אין ספק שאנו מצפים ליחס עוין מכיוונה של עזה, והן מגבולות הצפון, אך עקשנות המטרפדת מהלכים ערכיים-עקרוניים מבחינה חברתית-פוליטית, הבאה מתוך הבית, היא קשה מנשוא, היא אות אזהרה המפחית פעימה מליבנו באשר למצבנו כחברה.

ערכים ומיתוסים מתקלפים לאיטם מחדר ההנצחה של העם, אם פעם דאגנו להשיב כל שבוי הביתה, ולקדש בכך את ערך ההקרבה והחיים של צעירי הארץ, אזי היום אנחנו כבר לא כל כך בטוחים ששיקולים שונים ומשונים לא יעכבו את חזרת בנינו השבויים. בעבר, כשהעם היה נינוח יותר באשר להנהגתו, הוא ידע להרכין ראש ולקבל גם החלטות קשות שהחליטה הממשלה. אך בזמננו, ישנו חלל עצום בין הממשלה לבין העם, ולאותו חלל התנפצו כל רסיסי האמון שנשבר. ההתערערות הזו פוגעת בנו במקומות הכי רגישים, בעומק הבטן של החברה הישראלית, שם האמנו שלמרות הזעם, עדין בטוח כי האינטרסים הערכיים שלנו ושל מנהיגנו זהים.

משאים ומתנים נופלים מהר כל כך מהידיים, ולנוכח ההתחשבנות האינסופית עם הצד השני, עולה השאלה לגבי מחויבותנו הערכית כלפי הצד שלנו. משפחות החטופים וחלקים גדולים מהחברה הישראלית, החלו מתחשבנים עם ממשלת הארץ. ההאשמות קשות על עקשנות בדרגים הגבוהים, על אגואיזם מתפרץ, על בחירות שגויות שהעם נאלץ לשלם עליהן את המחיר. אט אט עולה כי אותה ממשלת ארץ, מבליטה בפעולותיה את כל התכונות ההרסניות ביותר שקימות באדם: יוהרה, קנאה, רדיפת כבוד, כסא ומעמד, אגואיזם בלתי נשלט המפריד בין החלטותיהם לבין ההיגיון. האם אבדנו?


התקווה לעם

בעל הסולם
הרב יהודה ליב הלוי אשלג
בשנות הארבעים של המאה הקודמת, חי לו בירושלים בעל הסולם, מחבר פירוש הסולם לספר הזוהר, ובכל כוחותיו מנסה להוציא בשורה אל העם היושב ברחבי הארץ. בעיתון שנקרא ''האומה'', הוא כותב כי למרות שמאוס עלינו האגואיזם המופרז, הרי מעט ממנו הכרחי לקיומו של האדם. וכמו שדרושה מידה של אגואיזם לקיומו של האדם, כך דרושה מידה של אגואיזם ואהבה לאומית לקיומה של אומה, שתהיה טבועה ביחידיה לא פחות מהאהבה האגואיסטית האינדיבידואלית שקיימת ביחיד לצורכי עצמו.

אמנם, על האגו ששולט בחיינו ועל כוחותיו ההרסניים, אנו מדברים לא מעט. אך מה עם אותה אהבה לאומית, הדרושה לקיומה של אומה? אהבה שמחברת בין פרטיה, מסייעת להם לראות מעבר לאגואיזם האינדיבידואלי, ומצילה אותם מעצמם בשעה שהם שוקעים בהוויה המאיימת על חברתם. בסופו של יום, כשאנו בוחנים את הדברים, האם אנו חיים בחברה אגואיסטית, ששוכחת שגם אהבה לאומית היא לחם ומים לקיומה של אומה?

האם אותה ממשלה, על כל שריה ומקבלי ההחלטות שבה, היא המראה שלנו? ואם כן, על מה בדיוק אנו מתבוננים כאן?

נכון. לא אנו אלה המקבלים את ההחלטות, אנו רק אלה שבחרנו בממשלה הזו, אנו רק אלה שבפאסיביות ובדופק חלש, ממשיכים להביט במראה, אולי המומים ממראה עינינו, אולי לא מעכלים, שזו השתקפותנו שם, מעל הדוכן של הכנסים הפרטיים של בעלי ההון, באגרוף הקמוץ עם המבט העיקש בעיניים, זה לא הם... אלה אנחנו.

ממשלת הארץ, על כל חולשותיה, על כל שחיתותה, ועם כל רגשות התיעוב שרובנו חשים אליה, היא צלם דמותנו כחברה. היא מסמלת את המקום שבו אנו נמצאים, התחתית שאליה הגענו. אחת הסיבות שאנו לא מצליחים ''להשתחרר'' ממנה, היא כי אנו מסרבים להבשיל אל ההבנה, כי הגיע הזמן להפשיל שרוולים, לצמצם את האגו ולשחרר את האהבה לאומית, את הסולידאריות ואת הערבות כלפי כל מי שסובב אותנו, ובכך לתקן הרס נוראי שמשתולל כאן כציקלון. כל שינוי אמיתי מתחיל כשהאדם הבודד שבע מבדידותו, אז מתפתח בו רצון כן למציאות אחרת. כשבסלון הבית של כל אחד מאיתנו תגעש הסאה, כשהרצון המהול בסף הייסורים שאנו חשים, לצערנו או לצער אחרים, יגבר על השתיקה, יבוא שינוי. הוא ישתקף קודם כל בנו, במשמעויות שאנו מייצרים מלמטה, במה שאנו כחברה, כעם, מוכנים לקחת על עצמנו, וזה יעלה מעלה מעלה אל הממשלה החדשה שתכפוף את עצמה להתפתחות העם, לדרישותיו, לציפיותיו, להבניית הערכים החדשה, ולאיזו תקומה רוחנית – תרבותית שכבר תתנוסס בעם כדגל.




חזרה לפורום

הצגת המאמר בלבד
הדפסת המאמר קפל תגובות פרוש תגובות תגובה למאמר
 
 


נעים לקריאה, נבון, עם לב, קולע. תודה לך.
מיכאל שרון (יום רביעי, 02/07/2008 שעה 19:42) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

_new_ הוספת תגובה



מילים מילי ומילים
ע.צופיה (יום רביעי, 02/07/2008 שעה 19:43) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

חוץ מזה מה בעצם אמרת?
_new_ הוספת תגובה



אוהב את מה שאת אומרת.
שייקה (יום רביעי, 02/07/2008 שעה 21:32)
בתשובה לע.צופיה
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

חכם
_new_ הוספת תגובה



תמציתי וקולע.
שימי (יום רביעי, 02/07/2008 שעה 21:58) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

ממשלת הארץ, על כל חולשותיה, על כל שחיתותה, ועם כל רגשות התיעוב שרובנו חשים אליה, היא צלם דמותנו כחברה. היא מסמלת את המקום שבו אנו נמצאים, התחתית שאליה הגענו.
_new_ הוספת תגובה



אהבה לאומית - שכבר נגיע לזה
רעיה (יום רביעי, 02/07/2008 שעה 23:16) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אכן, כיום לאיש לא אכפת מזולתו, ובמיוחד רואים זאת אצל לא מעט מהאנשים בשלטון. רבים שבויים באגו שלהם, בדאגה לעצמם. איך יוצאים מזה?!
_new_ הוספת תגובה



הכי קשה לנו בבית
שרית (יום חמישי, 03/07/2008 שעה 0:18) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

מסכימה איתך מאוד-הכי קשה לנו בבית.
והחברה פה היא צלם דמותנו.
כמה נכון וכואב!
_new_ הוספת תגובה



עשית חיבור
נוגה (יום חמישי, 03/07/2008 שעה 8:36) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

דבריך יוצרים חיבור בין מציאות לרעיון - תודה
_new_ הוספת תגובה



לכל החברים של בני ברוך
מהנדס אזרחי (יום חמישי, 03/07/2008 שעה 9:38) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

ליטמן כבודו במקומו מונח

רק דבר אחד לא כל כך מסתדר לי מהלימוד אצלו.

לייטמן אומר שאברהם אבינו קיבץ אנשים והקים קבוצה שהרוחניות שלה היא המטרה: להכיר את הבורא.

אותה קבוצה עברה תהליך של ''יציאת מצרים'' ומשם לעם-ישראל הדרך קצרה וכל התהליך הינו רוחני כלומר יציאת מצרים לא התרחשה בגשמיות כלל

אבל כל זה לא תואם מה שכתוב בתורה
_new_ הוספת תגובה



לכל החברים של בני ברוך
מהנדס אלקטרוניקה (יום חמישי, 03/07/2008 שעה 12:19)
בתשובה למהנדס אזרחי
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

מעולם הרב ד''ר מיכאל לייטמן לא אמר שיציאת מצריים בצורה הגשמית שלה לא התקיימה. אלא להיפך. אבל נאמר ששבעים פנים לתורה ובדורנו אנו בשלב שכבר ניתן לספוג רבדים פנימיים יותר ויותר של הנאמר שם.
והעיקר שלא נוותר לעצמנו, לדחף שהולך ומתגבר בנו לחתור ליסודות, ונלמד סוף סוף מי אנחנו, מה הם היסודות מהם אנו עשויים כבני אדם בכלל וכעם ישראל בפרט, מה תפקידנו, מה לעזאזל קורה כאן, מה זה בא להגיד לנו והכי חשוב, איך אנו יכולים וצריכים לפעול בכדי לממש את הפוטנציאל האדיר שלנו ולבצע את תפקידנו בתוך מערכת הבריאה. שנזכה יחד להכיר זאת.
_new_ הוספת תגובה



לכל החברים של בני ברוך
מהנדס אזרחי (יום חמישי, 03/07/2008 שעה 18:55)
בתשובה למהנדס אלקטרוניקה
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אתה צריך לעקוב על מה הוא אומר...

''כל הכתוב בתורה הם עינינים רוחניים...'' הווה אומר כל ספורי התורה לא היו חיבים ''להתגשם'' כל ספורי התורה בעצם מתארים את מצבו של כל אדם בכל מדרגה בסולם

מה לגבי מצוות בגשמיות? צריך לעשות או לא? או שזה גם כן כנגד 70 רבדים.

אתה ד''א, עברת את המחסום? או שאתה עוד משתוקק אליו
_new_ הוספת תגובה



לכל החברים של בני ברוך
אברם (יום שישי, 04/07/2008 שעה 17:30)
בתשובה למהנדס אזרחי
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

דווקא הוא טוען כי גם בגשמי וגם ברוחני,
אבל הגשמי לעומת הרוחני - ערכו כקליפת השום.
_new_ הוספת תגובה



דמיטרי (יום חמישי, 03/07/2008 שעה 16:37) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אהבתי את המאמר
_new_ הוספת תגובה



דניאל (יום שישי, 04/07/2008 שעה 20:45)
בתשובה לדמיטרי
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

המאמר מדגיש את חשיבות החיבור בין המציאות ה''גשמית'' למציאות הרוחנית, אשר אליה כולנו, בין כאומה ובין כאנושות בכללותה, משתוקקים, אף כי בדרך-כלל לא במודע. כל הדברים, כגון התאוות הבלתי-ניתנות למילוי, השאיפה לכבוד, הקנאה וחוסר הסובלנות המאפיין כל-כך כל חברה מודרנית - כל אלה נועדו להמחיש את חוסר הטעם בשאיפות הריקות מתוכן. רק אם נהפוך את הסימן שעומד לפני נוסחה נוקשה זו, רק אם נצליח להקדים את מידת הרחמים למידת הדין - אז יבוא השינוי המיוחל בליבות העם, האומות, והנהגתן.
_new_ הוספת תגובה



שיהיה לך ברור
אליצור סגל (שבת, 05/07/2008 שעה 21:44) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

לק''י
המאמר קצת חסר כיון
אבל שיהיה לך ברור - בניגוד לרמזים המשתמעים מדבריך - אסור באיסור מוחלט לשחרר רוצחים תמורת גופות - ואסור באיסור מוחלט לשחרר יותר מאסיר חי אחד תמורת גלעד שליט.
הדרך היחידה היא הדרך שבה שחרר אברהם את בן אחיו - לוט שנישבה - על ידי השמדת הצבא ששבה אותו ורדיפת שרידי הנמלטים אל מעבר להררי חושך.
אליצור
_new_ הוספת תגובה



אמן
ספינר (יום ראשון, 06/07/2008 שעה 1:53)
בתשובה לאליצור סגל
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

_new_ הוספת תגובה



למה אסור לשחרר
עמיש (יום ראשון, 06/07/2008 שעה 7:43)
בתשובה לאליצור סגל
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

שבויים הנמצאים אצלנו תמורת שבוי הנמצא אצלם?
_new_ הוספת תגובה



למה אסור לשחרר
אליצור סגל (יום שני, 07/07/2008 שעה 13:36)
בתשובה לעמיש
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

לק''י
כללית
הכלל הוא מידה כנגד מידה -שבוי תמורת שבוי.
המהר''מ מרטנבורג נתפס על ידי אחד ממלכי גרמניה כאמצעי סחיטה נגד היהודים - המהר''מ אסר לפדותו כדי שלא יתרגלו הגויים לחטוף את גדולי ישראל כמצאי סחיטה ובסופו של דבר מת בכלא.
אבל בשבע מאות השנים שחלפו מאז לא ידוע על נסיון לחזור על דרך הסחיטה הזו.
חבל שלממשלתנו אין אותו שכל ישר שהיה למהר''מ
אליצור
_new_ הוספת תגובה



כבר נמאס מהדוגמה הזו
עמיש (יום שני, 07/07/2008 שעה 13:41)
בתשובה לאליצור סגל
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

כמה פעמים עוד תביאו אותה?

עכשיו נניח שבידי האוייב יש 100 שבויים ובידינו 1000,
האם נשחרר רק 100 תמורת השבויים שלנו?

אין כאן שום סחיטה, בידם יש שבוי ישראלי בידינו יש שבויים פלשתינאים, מחליפים וזהו.
_new_ הוספת תגובה



כבר נמאס מהדוגמה הזו
אליצור סגל (יום שני, 07/07/2008 שעה 23:27)
בתשובה לעמיש
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

לק''י
כן
אליצור
_new_ הוספת תגובה



דיני פדיון שבויים במציאות שלנו
אבנרש (יום שלישי, 08/07/2008 שעה 16:18)
בתשובה לאליצור סגל
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

לענ''ד ישנה בעיה קשה בנסיון ללמוד הלכה למעשה למציאות שלנו מדיני פדיון שבויים בתלמוד ובראשונים.
התלמוד והראשונים, עם ההבדלים בין מציאות החיים, עדיין מדברים על אחד משני מצבים:
- השבאים כבשו קבוצת יהודים לעבדות (בעיר, בשדה, בים), ומוכרים אותם במקום אחר, בו אינם תוקפים (כי יד המלך שם חזקה יותר, כי הם צריכים שוק פעיל לשבויים שלהם).
- השבאים נלחמו נגד היהודים הללו, נצחו, ושבו שבויים כחלק מהשלל. לאחר שמסתיימת המלחמה, מזדמן ליהודים לפדות חלק מהשבויים הללו (ז''א לקנותם).
המשותף לשני המצבים הוא, שאין לנו מלחמה בשבאים בזמן הפדיון.

המשנה קובעת, שלמרות המצווה - על הפודים להתמקח, ולא להסכים להפקעת שערים מצד המוכר. הגמרא דנה, האם מדובר בקולא (מותר לקבוע מחיר גג כמקובל, ולהתעלם מבשרינו במקרה שהמוכר מגזים) או בחובה (אסור להסכים למחיר גבוה מערך השבוי אילו היה נמכר לעבדות פשוטה, בלי יהודים שנמצאים כאן כדי לפדותו).

המציאות במקרה של מהר''ם באמת מיוחדת, שכן שם לא היה שוק עבדים. מצד שני, תפיסת אבירים לשם קבלת כפר היתה ספורט די מקובל באותה תקופה. גם תפיסת יהודים (ככל וסל אחר) על רקע עבירה כלשהי שבצעו (גם אצל מהר''ם היה תירוץ כזה עד כמה שידוע לי) - או כוסלים של התופס או כוסלים של אציל אחר - היתה שכיחה.
לפיכך המקרה היה דומה, שכן כללי הכבוד האבירי חייבו משחק לפי כללים מסוימים, ולא כל היהודים בממלכה או אף באחוזה ראו עצמם בסכנת שבי מיידית מידי האציל.
על כן, ההלכה התלמודית תקפה במקרה הזה די בפשטות (והיה דיון על גדריה).

בכל אפן, בהלכה הקלאסית אין דיון כלל בענייני אדם-כנגד-אדם, רק בתשלומי כפר או מחיר. גם אם אפשר היה להחליף אדם-כנגד-אדם, הרי היה מדובר במסחר רגיל - עבד תמורת עבד.
במקרה שלנו, מדובר באמצע מלחמה לחיים ולמוות נגד אויב פעיל.
ההגררות לדיני פדיון שבויים משחקת לידי השמאל הטיפש השולט, המנסה כל הזמן לנתק את הפגועים ואת מבצעי החטיפות מאיזשהו מהלך כללי מתמשך.
בזמן המלחמה, השאלות אינן בדיני גמילות חסדים, אלא באסטרטגיה. עם האויב אין עושים עסקים. עסקים עושים לאחר נצחון או כניעה או גשור.
מנקודת מבט זו, החלפת השבויים (בדרך אמינה כלשהי, עם ערבויות דיפלומטיות בינ''ל) היא חלק מהמערכה, והשקולים שונים לחלוטין מהמובאים בספרות התורנית הקלאסית.

בכל הנ''ל אין דעה על טיבם של השקולים הללו. אכן, לדעתי, אילו היינו גם טורחים להלחם מפעם לפעם, הרי יש לברך על כל הזדמנות לשחרר שבוי שלנו. את הלוחמים של הצד השני נהרוג כבר אחר כך, אם אנו יכולים (ממילא, אילו נהגנו כהגן - מראש היינו משאירים בחיים רק שבויים שנלקחו ''במקרה'', ולא בכירי טרור). אם איננו יכולים - כנראה גם אין טעם להמשיך בלחימה, ועדיף להכנע ולברוח לאנשהו. בכלל, בזמן שהיזמה בידינו - הצד השני מבקש מידי פעם ''הודנא'', דהיינו שביתת נשק זמנית לצרך התעצמות מחדש, ואת הבקשות הללו יש לנצל כדי לסחוט כל יתרון אפשרי, ואז להכנס מחדש בכל הכח ברגע שיש תירוץ מתאים. סביר שבהמשך האויב יפסיק לשחרר את שבויינו - חזבאללה הגיעו לשלב הזה כבר ממילא, ''למרות'' שהפגנו נכונות למו''מ אמתי אתם.

כאמור, עצם הרעיון להחיל כללי אבירות אירופאיים (ממציאות בה המלחמה היתה אמצעי לגיטימי למשפט!) על מלחמות בין-תרבותיות במזה''ת - הוא עצמו נפילה למלכדת האויב.
_new_ הוספת תגובה




חפש בתגובות שבדיון זה:     חיפוש מתקדם...

חזרה לפורוםהדפסה עם תגובותתגובה למאמר


מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.



© פורום ארץ הצבי