פורום ארץ הצבי Enter the forum
Articles
Discussions
About FAZ
FAZ people
columns
Links
Previous page
Bulletine Board

SearchFeedbackAdd to Favorites
RSS Feed
מה זה?
חוק ההסדרה – שאלות משפטיות
שלמה גזית (שבת, 05/11/2016 שעה 8:00)


חוק ההסדרה – שאלות משפטיות

אלוף (דימ.) שלמה גזית



לפני כחודשיים התייחסתי כבר בטור השבועי שלי ל'חוק ההסדרה', החוק שנועד לאפשר את המשך ישיבתם של מתנחלים אשר בנו את בתיהם על קרקע פרטית של פלשתינים ביהודה ושומרון.

אמרתי באותו טור שאינני מתמצא בהיבטים המשפטיים של הבעיה והסתפקתי בהעלאת ההשלכות האנושיות של פתרון ה''הסדרה'', כאשר אין סיכוי שהתיקון לחוק אמנם יאפשר פיצוי הוגן לבעלי האדמות הפלשתינים, אשר יסרבו להצעה כאשר ''גזר-דין מוות'' צפוי לכל מי שמוכר את אדמתו לישראלים.

בינתיים התברר כי היועץ המשפטי לממשלה מתנגד להצעת החוק, ומבסס את התנגדותו על החוק הבינלאומי, החוק המתיר לשלטון בשטח כבוש לתפוס ולהחזיק במקרקעין של תושבי המקום אך ורק למטרה ביטחונית. ומכאן, שהיועץ לא יוכל להגן על החוק המוצע, אם יובא לדיון ולהכרעת הבג''צ, שהרי מדובר כאן בהחזקת הקרקע ע''י מתיישבים אזרחיים.

בשבע שנותיי כמתאם הפעולות בשטחים (1974-1967), הקפדנו על קיומו של החוק הבינלאומי, כאשר מעט ההתנחלויות שהוקמו ביהודה ושומרון קמו כנקודות נח''ל, נקודות כאשר הבסיס החוקי שלהן היה המעמד של ''שטח כבוש, עליו יושבת יחידה צבאית לכל דבר''. אפילו קריית-ארבע הוקמה על שטח שנתפס במטרה ששימש בסיס ליחידה של משמר-הגבול. החריג היחיד היו יישובי גוש עציון. אלה חזרו והוקמו על אדמות היישובים היהודיים שנהרסו במלחמת העצמאות.

אלא שכאן מתחייבת שאלה חדשה, שאלה משפטית המופנית בעצם ליועץ המשפטי לממשלה. מן ה'לאו' שבעמדת היועץ עולה ה'כן' שלו, האישור לקיומן של כל התנחלויות הישראליות ה''אזרחיות'' שקמו על ''אדמות המדינה'' שביהודה ושומרון, שהן הרוב המכריע של מה שקם ביהודה ושומרון בארבעים השנים האחרונות. ישובים אלה קמו על בסיס צו/החלטה של הריבון בשטח הכבוש, אשר החליט להעמיד אדמות-מדינה לרשות אזרחים ''זרים'', לרשות אזרחי ישראל.

המפקד הצבאי של הכוח הכובש ביהודה ושומרון – היום, האלוף, מפקד פיקוד המרכז. הוא שנכנס לנעליו של הריבון הקודם, וכל פעולותיו נעשות בתוקף סמכותו זו. והשאלה הנדרשת מה הפסיקה המשפטית אשר הסמיכה את ה''כובש'' הישראלי להעמיד את ''אדמות המדינה'' להתנחלות, שלא לצרכי ביטחון או של כלל האוכלוסייה המקומית שבשטח הכבוש? מי ומה הסמיכו אותו להעמיד אדמות אלה לידי אזרחים ''זרים'' למדינה הכבושה?

ובהזדמנות זו, כאשר אנו דנים בהחלטות של הריבון-הכובש, אפשר להעלות שאלה גם בכיוון ההפוך – כמה ואילו אדמות מאדמות המדינה העמיד ה''כובש'', במהלך אותן ארבעים שנה, לצרכי האוכלוסייה המקומית הפלסטינית, בין אם זה לצרכי כלל הציבור, להרחבת יישובים קיימים, למשל, ובין אם זה לרשות תושבים פלסטינים פרטיים?

התשובה לשאלה זו איננה בתחום המשפטי אלא המדיני, מדיניותה של ישראל בשטח הכבוש/המוחזק/המשוחרר, מדיניות שלא בקשה לדאוג לאוכלוסייה המקומית ולצרכיה במהלך 40 השנים האחרונות.

דומה כי התשובה היחידה שיכול היועץ לתת לדילמה זו היא כי אין גורם משפטי המסוגל להגיש תביעה לבית משפט בישראל בשם ממשלת המדינה הכבושה. כאמור אינני משפטן, אך גם ללא משפטן הזכות לתמוה ולשאול - במה שונים אלה מאלה.

ודומני, על אף התנגדותי להצעת חוק ההסדרה, דומה שאם לדעת המדינה והיועץ המשפטי ניתן לתפוס את ''אדמות המדינה'', אינני רואה סיבה שתמנע תפיסתן של ''אדמות פרטיות''.




חזרה לפורום

הצגת המאמר בלבד
הדפסת המאמר קפל תגובות פרוש תגובות תגובה למאמר
 
 


החוק הבינלאומי הוא לטיפשים בלבד!
דניאל143 (יום ראשון, 06/11/2016 שעה 9:42) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

החוק הבינלאומי זה פיקציה.בדיחה,הזיה.
אין דבר כזה!

מי הוא המחוקק הבינלאומי?האם יש משטרה בינלאומית?

החוק הבינלאומי,הוא המלצה.רק המלצה.
הפלסטינים אף פעם לא קיימו,או התכוונו לקיים חוק בינלאומי כלשהו.
למה שהם יהנו רק מהזכויות,בלי לקיים את החובות של הבינלאומי??

לנו יש את חוקי התורה.זה החוק שלנו.
_new_ הוספת תגובה



פינוי עמונה-זה רשע!
דניאל143 (יום שני, 07/11/2016 שעה 10:32)
בתשובה לדניאל143
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

פינוי עמונה מיהודים,זה רשע!
זה טימטום.זה הרס עצמי.

אכן מדובר באדמות פרטיות של הפלסטינים.
אבל למה הדבר דומה?
זה כמו שישראלי, יהיה בעל שטחים בעיראק או סוריה.אין טעם
בבעלות הזאת.

בנוסף,הפלסטינים מתנגדים באיוולתם לכל פיצוי כספי שהוא.

לכן יש שתי אפשרויות בעמונה-
1.יהודים,האחים שלנו ממשיכים לגור בבתים שלהם.
2.עמונה נהרסת.השטחים נשארים שוממים לנצח.טימטום ורישעות.
בחסות בית-המשפט הגבוה לרשע.

מה עדיף?

אפשרות שלישית-המדינה תעביר את כספי הפיצויים,
למטרה הומניטרית,
לטובת הכלל הפלסטיני.במקום לבעלי הקרקע.
_new_ הוספת תגובה



החוק הבינלאומי הוא לטיפשים בלבד!
בצלאל פאר (יום ראשון, 13/11/2016 שעה 2:05)
בתשובה לדניאל143
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אתה צודק בערך. רק שישראל מתייחסים ברצינות לחוק הבינ''ל כאשר רוב המדינות המצויות בסכסוכים ובמלחמות (והן רוב מדינות העולם) לוקחות את החוקם בערבות מוגב רק כאשר הם משרתים אותן
_new_ הוספת תגובה



הבעייתיות של החוק הבינ''ל
בצלאל פאר (יום ראשון, 13/11/2016 שעה 2:27) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

כלל לא בטוח שהחוק הבינ''ל חל על ישראל בשטחים. החוק הבינ''ל שחל על שטחים כבושים תקף רק כאשר מדינה כובשת שטח של מדינה אחרת. יו''ש אינה שטח של מדינה אחרת. להזכיר לכולם, ירדן פלשה ב-‏15 למאי 1948 וכבשה את יו''ש. ב-‏1950 סיפחה ירדן את יו''ש וקראה לה ''הגדה המערבית של ממלכת ירדן''. האו''ם שלל את הסיפוח להוציא בריטניה ופקיסטאן שתמכו בו.

האמנות הבינ''ל. כמו ג'נבה ואחרות, והחוק הבינ''ל שנובע מהן מתייחס רק למצב מלחמה בין מדינות ולא למצב של מלחמה בין מדינה לארגון טרור. רוסיה וכמה מדינות עולם שלישי מעכבות כבר 30 שנה את כתיבת האמנה העוסקת בסכסוכים מאין אלה.

אבל גם אם ירדן היתה האפוטרופוס של יו''ש, כפי שהיתה עד 1988, גם אז היתה נכרעה משפטית קשה להגדיר את המצבים המשפטיים, שכן היא עצמה היתה כובשת. אבל משויתרה על תביעתה לריבונות על חלק מהשטח של הגדה המערבית, נותרה הארץ הזאת ללא מדינה עצמאית שתוכל לתבוע את השטח במסגרת החוק הקיים מידי הכובש הישראלי. היום מתקיים סכסוך בין המדינה הלגיטימית הכובשת ובין העם הערבי הכבוש ונציגיו השונים, ראשי ארגוני טרור (ובלשונם ''ארגוני שחרור''). לכן המשפט הבינ''ל לא מתייחס לאותה ישות פלסטינית כמדינה. הסכסוך ביו''ש הוא בין מדינת ישראל ובין אזרחים פרטיים ערביים שיושבים על הטריטוריה שנכבשה ב-‏1967. יש כאן לאקונה משפטית, אבל חובה על ישראל לנהוג במיטב הצדק וההתחשבות באינטרסים של האזרחים הכבושים. אינטרסים אישיים וציבוריים שלהם. אבל לא אינטרסים ברמת המדינה, כי אין להם מדינה.

לכן היה ראוי שאם נעשתה בנייה של מספר בתים בישוב יהודי שכבר קיים מזה שנים ושהבנייה בו אושרה כדין, אבל לפי מספר החלקה היא שייכת לאדם פרטי, היה צורך לאשר את קיום הבניה ולהשאירה במקומה ותחת זאת לפצות את בעלי החלקה בכסף שווה ערך. לא היה מקום לאשר את הריסת הבתים מצד החוק והצדק. אבל יותר מכך, במה זה יועיל מעשית? שהרי אם השטח נמצא בישוב קיים שלא יזוז ממקומו, לא יבואו בעליו הערביים של השטח ולא יבנו עליו את ביתם. אז מה יצא מפסק הדין? רק סיבוך מיותר.
_new_ הוספת תגובה




חפש בתגובות שבדיון זה:     חיפוש מתקדם...

חזרה לפורוםהדפסה עם תגובותתגובה למאמר


מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.



© פורום ארץ הצבי