פורום ארץ הצבי Enter the forum
Articles
Discussions
About FAZ
FAZ people
columns
Links
Previous page
Bulletine Board

SearchFeedbackAdd to Favorites
RSS Feed
מה זה?
ערב עם קוראים
הרצל ובלפור חקק (יום שלישי, 01/10/2013 שעה 11:00)


ערב עם קוראים

''השירה חייבת להתכתב עם אוצרות התרבות''

הרצל ובלפור חקק



הרצל, בלפור, שהרבני
הרצל ובלפור מופיעים בחוג שוחרי ספרות ברמת גן מנחה ישראל שהרבני
הרצל ובלפור מציגים בערב ספרותי את ספרי השירה שלהם ואת האמת שלהם:''שירתנו מבקשת משמעות''. דברי המשוררים בערב ספרותי של שוחרי הספרות ברמת גן בתיאטרון רמת גן, בהנחייתם של י שראל שהרבני ויחזקאל יוגב. המאמר פורסם בשנתון ''ידע ועם'' בגיליון החדש שלו, כרך ל''ח-ל''ט, גיליונות מספר 73-74 בעריכת המשורר יצחק גנוז
בלפור חקק: כתבנו ספרי שירה בעבר, והיום נציג בפניכם את ספרי השירים שלנו – ''משורר של חצות'', ספרי האחרון, ואת ''אנא בכוח, אנא בשיר'' ספרו של הרצל חקק, אחי התאום. שני הספרים החדשים שלנו שונים – ועם זאת, הקו המוביל דומה בשניהם: השירה שלנו באה להיאבק נגד עולם של אבסורד, נגד עולם שמוותר על המשמעות. מי שקורא שירה עברית שיוצאת חדשות לבקרים, רגיל לקרוא שורות, שמוצגות כעברית רזה ולפעמים נראות כעברית מתורגמת...יש ניסיון של משוררים רבים לכתוב שירה המיועדת לקהל בעולם הגדול, לקהל אירופי. לא הקהל הישראלי הוא בן השיח הראשוני שלה. שואלים אותי: מה רע בכך?

אין רע בכך, יש משוררים ש''המילייה'' האמיתי שלהם אינו כאן. כשמתחברים לכפר הגלובלי וניתקים מן הצירים הקודמים של הזהות, כותבים שירים מתוך בית אחר. לדעתי, קשה. קשה לקהל כאן להתחבר לשירה. התחושה שלי, שחייבים לשוב ליצירת הדורות, לחבֵּר בין הצירים, להאיר.

הרצל חקק: אכן, זה צו הלב: להאיר ולשיר. אני רוצה להמשיך את החוט הזה: בלפור בספרו ''משורר של חצות'' אכן מנסה לשורר אותה הוויה שכמו נעלמה מן העין, מוארת באור החצות...ומעבר לאותו תיקון חצות שלך, בלפור, הנה באים גם שיריי בספרי החדש 'אנא בכוח, אנא בשיר'. זו שירה שמבקשת את לשון התפילה, את לשון המקורות, את לשון המראות הקדומה, לשוחח עם החיים היהודיים העשירים. לחפש את סימני הדרך, את השביל של העברית, את שביל הספרות העברית. הנפש מבקשת לחפש את המשמעות בתוך הצופן התרבותי שלנו. וחשוב יותר מכל בעיניי – שתהיה לכתיבה משמעות: לחפש פשר לכל דבר, גם לסבל, גם לכל חיינו כאן: פרודות מנותקות ללא רצף הן משהו מעוות.
המאבק על העברית עדיין נמשך. באחד השירים שלי אני פונה לדבורה אמו של איתמר בן אב''י ילד רך בשנים, המדבר עברית כבן לדור חדש, מנסה להתחבר לנשמתו, נשמת ילד החי כחלק ממלחמה למען השפה הקדומה:

אַל תִּבְכִּי דְּבוֹרָה
עַל בְּנֵךְ אִיתָמָר.
אַתְּ תְּדַבְּרִי אֵלָיו
עִבְרִית בִּלְבַד,
הוּא יֵצֵא לַמִּלְחָמָה וּלְגוּפוֹ
רַק אֵפוֹד קָטָן.
יַלְדֵּךְ הַקָּטָן יָגֵן עַל הַמּוֹלֶדֶת,
עַל שָׂפָה נוֹלֶדֶת.

בִּרְחוֹב הַחַבָּשִׁים
חָשׁ אוֹתוֹ צוֹעֵד, מִתְלַבֵּט, מְיַבֵּב,
וּבְכָל שִׁיר שֶׁאֲנִי כּוֹתֵב
הוּא מְהַלֵּךְ עִם תִּיק הַגַּן.
אֵיזוֹ מִלְחָמָה
וְהוּא יֶלֶד קָט,
יֶלֶד אֶחָד,
בְּכֹחוֹ לְבַד.


רצף, משמעות ושייכות

בלפור: לאורך השירים בשני הספרים ולעומקם אפשר למצוא אותה התחברות, אותם געגועים להוויה רציפה. געגועים להמשכיות, לרצון להתפקד על רצף הנדבכים של העבר. למדנו באליאנס, למדנו בכּוּתַאבּ, למדנו מדעי היהדות... קראנו מדרשים ורובדי יצירה יהודיים. מילדות ומנעורים חשנו רצון להתחבר לשירה העברית ולספרות העברית - וכל הזמן חיפשנו את הקשר לדורות קודמים.

בשיר שלי 'ואומַר לך ירושלים' - אני מתחבר כמשורר לירושלים ולרוחה, לזמן שלה:

יְרוּשָׁלַיִם מְפַכָּה
בְּתוֹךְ הַהֲפֵכָה
וָאָבוֹא אֵלַיִךְ
יְרוּשָׁלַיִם אֲנִי
בִּבְרִית, בְּמִלָּה
וָאֶחְמֹל עָלַיִךְ חֶמְלָה.

וָאֶעֱבֹר עָלַיִךְ וָאֶרְאֵךְ
מִתְבּוֹסֶסֶת בְּתוֹךְ שִׁירַי
מִתְנַעֶרֶת מֵעֲפָרֵךְ.

סיום השיר נשמע כנבואה, יש בו עולם חדש המבקש גאולה על פי אותה אמונה קדומה, אותו צופֶן ששמר עלינו דורות:

וָאֶשְׁטֹף עֲפָרֵךְ מֵעָלַיִךְ
וָאֹמַר לָךְ:
בְּשִׁירַי חַיִּי.
וָאֹמַר לָךְ:
בְּשִׁירַי חַיִּי.

הרצל: בשנים האחרונות אנו עדים ליצירה מתוך מנוסה: החוויה בשירה העברית העכשווית היא חוויה של שבר מתמשך, של התפרקות. היכן רוח השפה? הדרך לגאולה עצמית אינה בהתנתקות מנקודות החיבור, אלא בחיפוש הרצף. צינורות הדם המזרימים חיים מאבר אחד של הגוף לאבר אחר. לפעמים עצוב שבספרות העברית יש בין הדפים משָב של ניכור, של התנכרות.

לעתים אתה חש, שיש רצון להתחבר לנֶתק. זה נשמע כמו אוקסימורון. להנחיל את השבר ואת המרד ואת הבריחה. כמשורר אני חש מחויבות לחיבור: אני מבקש את הזיקה, ובשירים רבים השורות שלי מתכתבות עם משוררים עבריים ומשוררות עבריות. המלים הן פרוזדור לחבר בין תכנים, בין נשמות, השירה מחפשת את סימני הזהות המשותפים.
באחד השירים, למשל, אני מתאר פגישה עם נתן אלתרמן:

אַתָּה מִדּוֹר אַחֵר...
קָרֵב, נוֹגֵעַ בַּקּוֹצִים וּבַתַּיִל וּבְכָל הַכְּאֵב
וְכַמָּה מִתְגַּעְגֵּעַ לַכּוֹכָבִים בַּחוּץ -
וַעֲדַיִן לוֹחֵשׁ עַד מָוֶת -
אַל תְּרַחֲמִי עָלַי בְּעָיְפִי לָרוּץ


לחזק את ההמשכיות

בלפור: הכתיבה וההתכתבות עם הספרות העברית ועם הסופרים המייסדים ועם הדורות הקודמים הן מבחן אמת, הן ניסיון ליצור משפחה מחדש, לארוג תחושה של בית, של המשכיות: לחשוב בהמשך להם, לשיר בהמשך להם, ליצור מפגש / שותפות בין דורות. אתה חי בתחושה של היותנו נדבך. אתה נכנס מלכתחילה להיכל הספרות בענווה. אתה אומר לעצמך: יש מי שקדמו לי בהיכל הזה. גם אם רצוני לחולל מהפכות ולחדש, אינני יכול לבטל את אלה שקדמו לי. משורר לא מתחיל מעצמו. הוא נובע משרשרת הדורות שקדמו לו. ההשכלה יצרה תחושה של עייפות מירושת הדורות, עייפות מירושה של עם. וזה חלחל בכתיבה של סופרים ומשוררים.

טשרניחובסקי מקונן בשיר 'הכף השבורה' על דור חולף, על דור שהעריב עליו היום :
''הֶעריב עליהם היום וכָלו כל שירותיהם''.
מבחינתי היום לא הֶעריב, והַקשר עם הדור שהיה הוא קשר שמעשיר את חיינו. זהו בעיניי קשר שהכרחי עבורי כדי להמשיך וליצור. יש לי סדרת שירים למשוררות עבריות, וכאשר אני בדו שיח עם המשוררת זלדה, אני כותב לה:

בָּאת אֵלַי הַמְּשׁוֹרֶרֶת זֶלְדָה
צִפּוֹר לְבוּשָׁה לָבָן, צִפּוֹר שִׁיר
בְּשׁוּק שׁוֹקֵק שָׁרָה שִׁירֶיהָ.
וְאַתְּ שִׁירַיִךְ שִׁירֵי אָחוֹת כַּלָּה
אוֹר נוֹגֵהַּ
וְהָיוּ שִׁירַיִךְ חַיִּים בִּי
וְהָיוּ דָּמַיִךְ חַיִּים בִּי
לְאַהֲבָה וְלִתְּהִלָּה.

הרצל: ''דמייך חיים'', ''בדמייך חיי''. שירה מתחברת לשירה... לב אל לב. שירה שמנותקת מנופים ומזמן ומשייכות ומדפי הֶעבר היא שירה תלושה. עלים תלושים. שלכת רוחנית. ממש ניתוק. אני לא עלה נידף, אלא עלה שמחובר לענף ולעץ.
בכל זאת צריך לזכור מה קרה שם. ניתן להבין חלק מן הניתוק. יש רקע לכול. ההשכלה, החילון, הבריחה מבתי המדרש. לומדי תורה נתלשו מחייהם, מעולם הרוח שפרנס אותם. לא היה קל לבני העליות הראשונות. הם הגיעו לכאן חלוצים לארץ קשה. תרבות לא מעוצבת. מאבק על זהות חדשה.

הם ניסו לבנות עולם של אידיאלים וסבלו מאד. בשיר שלי ''שירת העֶרגה'' אני מנסה להתחבר לצד הרוחני שבהם:

אֲנִי סוֹבֵב
עִם יַלְדֵי הַמּוֹשָׁבוֹת
וְרוֹצֶה אִתָּם לִחְיוֹת

וְלִבְכּוֹת וּלְהַמְשִׁיךְ לְהַגְשִׁים.
הֵם יָדְעוּ
כִּי הָאִידֵאָלִים וְהַחֲלוֹמוֹת
לֹא מְוַתְּרִים לַיְּלָדִים, לָאֲנָשִׁים.

צריך לזכור: נכון, זו עלייה, הם עלו עם אידיאל. אבל הם התייסרו ונאבקו בקשיי ההסתגלות. אנחנו חיים לעתים כחברת מהגרים ויש כאן גם בליל זהויות. אבל דווקא מתוך חידוד הזהויות ופסיפס סוגי השייכות תיבָּנה פה תרבות עברית מחוזקת, תרבות שיש בה נדבכי עבר ונדבכים חדשים.


להתחדש מתוך השברים

בלפור: הדור הקודם יצא לגאול ולשנות, והשאיר מאחוריו עולם מרוסק, שבור. להם היה הכול, היה היֶדע, הייתה מורשת, אבל לבניהם הנחילו רק מרד ושברים. אנו בשלב של מאמץ, מאמץ לחזור לשברים ולקומם אותם, להתחדש מתוך השברים.

בשירי 'נחלת המשוררים' אני מנסה להבין את חלקם בתהליך הזה:

כִּי אֵין לַמְּשׁוֹרְרִים רְכוּשׁ בָּעוֹלָם.
וְהֵם שֵׁבֶט הָרוּחַ
וְהֵם כֹּהֲנֵי הַמִּלִּים
וְהֵם יִתְּנוּ מֵי חַיִּים
מֵי גְּוִילִים
לָעָם.

הרצל: בשירים רבים בספרי החדש '' אנא בכוח, אנא בשיר'' יש ניסיון לתת מים חיים. אני מנסה לקום מן השברים ולהתחבר שוב להיסטוריה, להיות שוב יחד, למצוא את שביל הזהוּת המשותף. אני שר בשיר שלי ''עיר נמסה, עיר סולחת'' על ירושלים ועל חיי:

זוֹ נְשִׁימָה לִפְנֵי עֲלוֹת הַשַּׁחַר.
בַּת רוּחַ שֶׁנּוֹשֶׁבֶת
מִמִּדְבָּר קָדוּם,
אַתָּה הוֹלֵךְ בְּמִשְׁכְּנוֹת יִשְׂרָאֵל
וְחָשׁ שֶׁהַהִיסְטוֹרְיָה
יוֹצֵאת מִן הַדַּעַת.
כְּמוֹ רַגְלֶיךָ בָּאוֹת מִשְּׁבִילֵי זְמָן
אֲחֵרִים''.

א''ד גורדון אמר בצדק, כי על האדם לחיות את האמת, וזו צריכה להתגלות בחייו וביצירתו. הוא דיבר על התחברות, על סדר חברתי. אבל ככלל אנו צריכים להיות מחוברים לא רק לאדמה, אלא לאדמה הרוחנית, לשורשים שלנו. לרצף שלנו. כדי לחפש רצף צריך למצוא זיקה בין דברים, בין שירים, בין אירועים.

בלפור: ללא זיקה, הכול שב לתוהו ובוהו. רק ההתחברות והקשר ייתנו לנו משמעות. כעם, כפרטים. עמוס עוז דיבר פעם על מחיקת הדיסקט והוא אמר דברים נוקבים בשלהי 1999 בבית נשיא המדינה. עוז הֵצֵר על מחיקת הזיכרון הקולקטיבי, המשמשת מצע משותף לעצם הקיום של קובץ אנשים ביחד. המחיקה פירושה ויתור על הליבה התרבותית המשותפת, על הצופן המשותף. אני כותב לאסתר ראב שיר, שבו אני רואה בעצם הַיְניקה משיריה, זכות לנו, דרך לשמֵר את הזיכרון התרבותי שלנו:

אַתְּ עוֹלָה אֵלֵינוּ בְּהַרְרֵי יְרוּשָׁלַיִם
זְכוּתֵךְ תָּגֵן עָלֵינוּ
זְכוּת שִׁירֵךְ
נַחַל שֵׁכָר הוּא תּוֹסֵס וְהוֹלֵךְ.
רֵיחַ שִׁירֵךְ עוֹלֶה בְּאַפִּי
וְהוּא אֵלַי מִתּוֹכֵךְ.
וְהוּא חוֹמֵר וְהוֹלֵךְ
וְהוּא בְּגִתִּי דּוֹרֵךְ.

שֶׁהַכֹּל נִהְיָה
בִּדְבָרֵךְ.

בעיניי, הארכיאולוג והגיאולוג מחפשים שכבות פיזיות של העבר. אני מחפש את השכבות הרוחניות של העבר, כדי להתחבר לרצף הרוחני, להיות הֶמשך. לא הֶעתק של העבר, אבל קשר מחויב ואמיתי, אכן רצוני להיות הֶמשך לסופרים שקדמו לי.

הרצל: בדור המדינה מצאנו סופרים, שלא קיבלו את העומק של הסיפור היהודי ושל סמלי העבר, והתחברו יותר לסמלים של מקום, לתקוות של המרחב. ס' יזהר כותב ב''ימי צקלג'' שמה שחשוב זה להתחבר לצוותא ולחבר'ה, אחרת היחיד יישאר בלי כלום. וחיים גורי כותב: ''הייתי שייך לחולות, לשקמים, לים''.

את הדיאגנוזה על הניכור והניתוק חשו לא מעטים. מנחם פרי כתב פעם מאמר בשנת 2000 ומדובר בקינה – ''היֹה הייתה פעם ספרות עברית''. וחשים זאת בכל מקום – הצטמצמות המוספים הספרותיים, חיי המדף הקצרים של ספרות עברית בכל חנות, ניצחון הרייטינג והגימיקים, התעלמות הרדיו והטלוויזיה מן הספרות העברית. ספר זוכה לפרסום אם יש גימיק סביבו, או סביב הכותב.

במבט אל השירים בספרי החדש 'אנא בכוח' ובספרך, בלפור, 'משורר של חצות' רואים משב רוח שמבקש דרך, רצון לצייר בצבעים חיים תמונת עולם של בנים השייכים לתרבות ייחודית. רק כך נוצר אתוס של עם, של תרבות.
בשיר שלי ''יונה הומה אל נפש האומה'' אני כותב:

הַשִּׁירִים יָאִירוּ
חֲוָיַת קִיּוּם וְקַוֵּי אֹרֶךְ וּדְרָכִים...
זְמַנִּים וּנְשָׁמוֹת
נֶאֱסָפִים. עַד עֲלוֹת אוֹר...
אֶלֶף ומִקֵּץ. תַּמְצִית אֱמוּנָה.
חֲלוֹמוֹת...
רְסִיסֵי אֵפֶר הָיוּ
לְגַלִּים. אֵיזוֹ
גְּאֻלָּה כּוֹאֶבֶת''.


כיצד מחזקים תרבות, כיצד קולטת התרבות את החדש?

בלפור: הגאולה אכן מיוסרת וכואבת. תרבותנו בחבלי גאולה, מבקשת לחדש חיותה. רנ''ק דיבר על כך שלתרבות יש מהות חקלאית שכזו, יש לה עונות של צמיחה פריחה קמילה וכו'. לתרבות חיים כמו לאדם. יש תחושה של שבירת כֵּלים, שאותה אני מתאר בשיר שלי ''זכוכית טהורה'', שמסתיים במלים:

וְאֶתֵּן לְךָ בְּבוֹא הָעֵת בַּעֲזָרָה
אֶת הַשִּׁירָה הַחֲדָשָׁה שֶׁאֶכְתֹּב בִּזְכוּת
בִּזְכוּכִית טְהוֹרָה.
זהו סוג של התחדשות. של היטהרות כדי ליצור יצירה אמיתית. חשוב להבין את הסוד: ידענו תמיד לשמור על הרצף, על הגזע האמיתי. ככל שפרטים מתרחקים זה מזה, אנו מאבדים את המכלול. אל נשכח שהסיפור הציוני יָצר שינוי, אבל נותר מחובר לארץ ישראל ולסמלי הגעגועים לארץ ציון. בשיר שלי ''הקול הפנימי של ביאליק'' אני מנסה לחפש את הרצף, אותו קול פנימי אמיתי, ביאליק שב אליי ואומר:

תְּדַבְּרוּ עִמִּי מֵעַצְמְכֶם
אֶל עַצְמִי
לִרְאוֹת קוֹלִי
לִשְׁמֹעַ קוֹלְכֶם
הַקּוֹל הַפְּנִימִי.


תרבות חזקה היא מבצר של זהות

הרצל: דווקא בעידן של התנגשות בין ציביליזציות, של חילופי תרבויות צריך לשמור על הזהוּת. עם ישראל יצא לגָלות ללא רכוש, הוא יצא וסֵפר בידו. במשך כמעט אלפיים שנה שׂרד ללא טריטוריה, הוא שׂרד בכוח מורשת רוחנית. כילדי שנות החמישים (של המאה העשרים) גילינו עולם שאיבד את קנייניו, ואני בא וקורא לחבריי מאותו דור לשוב לאותה מורשת, וכך אני מדבר על לבם בשירי ''כולנו חיים'':

דּוֹר אָבוּד שָׁלַח אוֹתִי לְכָאן.
דּוֹר שֶׁלֹּא רוֹצֶה
לָמוּת. זֶה אוֹתוֹ לַחַן
אוֹתוֹ בְּכִי שׁוֹתֵת
נֶאֱמָן, בְּכִי שֶׁל יֶלֶד קָטָן.
שֶׁיֵּשׁ לוֹ לַחַשׁ גָּנוּז
עִם מוּבָן.
זוֹ תּוֹרַת הַזְּמַן.


הציונות והתרבות: מרד או המשך?

התאומים
הרצל ובלפור בפני חוג שוחרי ספרות ברמת גן
הרצל: לציונות נועד מבחינתה תפקיד מסוים במחשבה הלאומית - לפרוק את התרבות הקודמת כדי להוביל לתכלית הלאומית הארצית. הציונות קמה בעולם סוער, קמה כתנועה של מרד ביהדות. אבל, גם הוגיה הבינו מיד, שלא ניתן לחולל תנועה לאומית ללא רצף היסטורי, ללא זיקה והמשכיות עם היהדות המסורתית ועם הגורל היהודי.

בלפור: זה סוד קסמה של הציונות. זו הסיבה שכתנועה רוחנית אמיתית שאבה הציונות מן היהדות שני יסודות שבלעדיהם לא הייתה מצליחה להפוך לתנועה המונית הסוחפת את העם היהודי: שני יסודות,שהם הלב ודם החיים, הציונות לא ויתרה על הזיקה לארץ ולא יכולה הייתה להרשות לעצמה לוותר על הזיקה לשפה.

הציונות היטיבה להבין, שמי שגדֵל בארץ אבותיו ודובֵר את שׂפת אבותיו לא יוכל לברוח מזהותו, מֵעברו. מדינת היהודים לא נועדה רק לפתרון מצוקה חומרית אלא לפתרון מצוקה רוחנית... המדינה לכן, אינה ערך. המדינה היא כְּלִי.

הרצל: על כן חשובה היצירה, הספרות העברית. נכון, אנו חיים בעולם חדש, ובאמצעות חיינו ויצירתנו – אנו מפרשים את היהדות מחדש את הציונות מחדש, אבל יש שרשים קבועים. התרבות שלנו היום היא מִדרש, מֵעין מִדרש חדש, שאנו מחדשים בדורנו. מִדרש שמנסה להחיות, לא לתת לניכור ולמֶרד למחוק. וכך אני כותב בשירי ''ארבעת אלפים שנה אני יושב וכותב'':

אַרְבָּעַת אֲלָפִים שָׁנָה אֲנִי יוֹשֵׁב וְכוֹתֵב
אֶת הַשִּׁיר הַזֶּה.
כָּל מַה שֶׁמְּנַסִּים
לִמְחֹק.

בלפור: כשאתה דורש בדברי אבותיך, גם חייך אינם נמחקים. אנו לומדים את מִדרש הדורות שקדמו לנו וכותבים את המִדרש שלנו. אנו כותבים פרק חדש במגילת היוחסין שלנו, אך לא מוחקים את המגילה הישנה. זה הפֵּשר של שירִי – 'מגילת יוחסין נוסח חדש' בספרִי 'ואז בקץ היוחסין' - ושל שירים נוספים שלי: הגאולה הפיזית תכליתה להביא לידי גאולה הרוח, פתרון בעיית הזהות.
בשיר שלי ''סבא בא לחצרִי'', אני פונה לסבא שלי ומתחייב לנצור את נשמת הדורות, את נשמתם:

וַאֲנִי אָמַרְתִּי לוֹ:
סַבָּא סַבָּא, חֲזֹר לִמְקוֹמְךָ...
אֶת שִׁמְךָ אֶשְׁמֹר אוֹת לְאוֹת
בְּתוֹךְ הַמִּלִּים וְהַשִּׁירוֹת.

שירת הדורות מוסיפה לחיים קדושה מיוחדת- וכך כתבתי בשירִי 'בדרך אל השיר האמיתי':

וַאֲנִי הָעוֹלֶה בְּמַעֲלֶה הָהָר
יוֹדֵעַ שֶׁשָּׁם לְמַעְלָה
הַרְחֵק מִן הַגַּיְא שָׁם לְמַעְלָה
נִמְצָא הַשִּׁיר הָאֲמִתִּי:
הַשִּׁיר שֶׁל דּוֹרוֹתַי
הַֹשִּׁיר שֶׁל הוֹרַי
הַשִּׁיר שֶׁל שִׁירַי
קֹדֶשׁ הַקָּדָשִׁים שֶׁל חַיַּי.


האם יש עתיד לשירה?

הרצל: יש בספרי החדש שיר שקורא לשוב אל קסם השירה. ואכן, השירה מאפשרת לאדם לצאת מן המפלס של חיי השעה ולהמריא אל המפלס שמעל המציאות. את 'מסדה' של למדן דקלמו בעצרות עם, וכיום, נדמה שהכול אָבד. נוצר מצב של ''ניכור השירה'', ריחוקה מחיינו.
ולשירה עצמה יש גם חלק בזה !! השירה לפעמים מתחרה עם העיתון בעברית שלה, מדברת בּשׂפת מרתפים, השירה איבדה את צופן הסתרים המיוחד. וזה כואב, וזה מרחיק.

בלפור: השירה מוסיפה כוח לנשמה, ממלאת מצברים, ושירה אמיתית יש בה תחושה שיש לה מחר, שיש לה חיים מעֵבר למציאות. כדי לכבוש מחוזות חדשים צריך לבדוק, אם נטשנו מחוזות כיסופים, מחוזות שהם בנפשו של הקורא, של הציבור. כפירה באה, כפירה הולכת, בריחה הייתה, בריחה תהיה, אבל השירה לעולם נשארת. לכן, למרות הכול אני אופטימי.

השירה הטובה היא אותה שירה, שמחפשת את הלחן הקדום, הטעמים, שלשלת הזהב של הקוראים בַּקודש- וכך כתבתי בשירי 'לשון החיים, לשון האהבה':

אֲדוֹן הַמִּלִּים,
תֵּן לִי לִכְתֹּב בִּלְשׁוֹנִי שֶׁלִּי
מֵרְכָא אֶתְנָח
וְשַׁלְשֶׁלֶת זָהָב מַרְהִיבָה
אֶת טַעַם הַחַיִּים
טַעַם הָאַהֲבָה.

הרצל: חשוב שנבין, שאסור לקטוע את הרצף, צריך ללמוד כל שלב ברצף. כדי להבין את הקורה, היום צריך פרספקטיבה. כשמתחילים למחוק, זה לא נגמר בשנה מסוימת. כך מוחקים גם נכסי צאן ברזל. אין משמעות לַמושׂג תרבות ללא פרספקטיבה היסטורית. הרי היום יצירת ברנר ויצירת עגנון נראות לנוער בלתי רלבנטיות, אז איפה זה ייעצר? חשוב על כן – להדגיש את חשיבות הקאנון הספרותי : לשמור ולטפח אותו, לחזק את תודעת הרציפות של הספרות העברית.

בלפור: נכון, חשוב החיבור, חשוב הדיאלוג. גרשון שקד ניסח זאת בצורה חזקה לפני שנים: ''עלינו להתמודד עם המתח בין הווה לעבר ולמצוא את הדרך הנכונה להפוך את העבר לכוח המטביע את חותמו על ההווה''. זה אומר, שיש להזרים ממעיינות העבר לחיינו.'' המים הצלולים יודעים להתחבר, החיבוק מחדש מזכֵּך, יוצר זרימה אמיתית וצלולה. ויש סיכוי לחיים עם טעם, יש כוח לקבל מן המעיין המתגבר של דורות, להחיות את העבר מכוח הנשימות של ההווה.

ואנו רואים תכלית חיינו בשירה, ולכן תמיד ניצור. בשיר ''הולדתַיים'', שכתבתי על הולדתֵנו, כתבתי כך:

בָּאוּ בָּבוּאוֹת נִיצוֹצוֹת מִשְּׁנֵי הַוְּלָדוֹת
שֶׁנּוֹלְדוּ זֶה עַתָּה קְטַנִּים כִּמְאוֹרִים
וּבֵין הַקְּלִפּוֹת וּבֵין הַשְּׁבָרִים
רָאֲתָה הַקְּדוֹשָה צִירִים
הָיוּ מְגִיחִים שִׁירִים שִׁירִים

התחושה שלי, שעשינו כברת דרך, וזה הזמן לחזור. התרחקנו יותר מדי, כך אני אומר לאחיי המשוררים, ולכן זו העת לחפש את דרכנו. הבה נשוב לְמה שהיה טוב, לדֶשן של האדמה הטובה, לרוח שפִּרנסה אותנו. לַפּשר האמיתי. עץ חיים למחזיקים בה - זו השירה, זו המהות.




חזרה לפורום

הצגת המאמר בלבד
הדפסת המאמר קפל תגובות פרוש תגובות תגובה למאמר
 
 



מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.



© פורום ארץ הצבי