פורום ארץ הצבי Enter the forum
Articles
Discussions
About FAZ
FAZ people
columns
Links
Previous page
Bulletine Board

SearchFeedbackAdd to Favorites
RSS Feed
מה זה?
הצעה ל''שוויון בנטל''
שלמה גזית (שבת, 23/02/2013 שעה 10:00)


הצעה ל''שוויון בנטל''

אלוף (דימ.) שלמה גזית



כל הצעירים היהודים יהיו חייבים בשרות צבאי אך חובת השרות שלהם לא תפגע בהתמסרותם המוחלטת ללימודים בישיבה וב'כולל' ולא תשבש אותה.
החרדים לשרות צבאי בצה''ל. מה שמכונה ''שוויון בנטל'' מתייחס לציפייה ולתביעה האזרחית לחייב כל צעיר יהודי-ישראלי להתגייס ולשרת בצה''ל. מנגד עומדת דרישה חד-משמעית של הממסד הדתי-חרדי לפיה אין לפגוע בזכותו המוחלטת של הצעיר החרדי המבקש להקדיש חייו כאברך ב'כולל', במסגרת ''תורתו – אומנותו''.

בימים אלה, בעת הניסיונות להרכיב קואליציה חדשה עלו ועולות הצעות רבות, ומכיוונים שונים. כולן מנסות בעצם לרבע את המעגל, לאשר תיקון ל'חוק טל' ולהביא לגיוס אמיתי של צעירי המגזר החרדי. אינני יודע מה הסיכוי להגיע להסכמה פוליטית על אחת מן ההצעות, אך חוששני כי אף לא אחת מהן לא תפתור את הבעיה – שרות צבאי אמיתי של ציבור הצעירים החרדים.

הצעות אלה, רובן ככולן, ניתן להגדירן כ''ישראבלוף'' – יישומן יעלה לנו הון תועפות, וזאת, מבלי שתתרומנה לכושרו וליכולתו של צה''ל ומבלי שתצמצמנה את ציבור האברכים הלומדים לעומת ציבור אלה המצטרפים למעגל העבודה.

על רקע זה החלטתי גם אנוכי להעלות הצעה. הצעתי מבוססת על יישומו של חוק השרות הצבאי הקיים, כלהלן:
  • כל צעיר יהודי בישראל, ללא יוצא מן הכלל, יעבור על פי חוק שרות הביטחון הקיים את התהליך הקבוע בחוק לכל מועמד לשרות ביטחוני. כל צעיר יוזמן לבסיס הקליטה והמיון, יעבור שם את מסלול הראיונות והבדיקות ושם ואז יצהיר הצעיר החרדי על כוונתו להיכלל בציבור האברכים הלומדים.
  • לאחר התייצבות זו ייקבע לצעיר החרדי תאריך גיוסו. הוא ייקרא לבקו''מ, ממש ככל צעיר אחר המגיע לגיל 18. עם התייצבותו יחויל, ויישלח לתקופה מוגבלת וקצרה של אמון בסיסי (מכסימום שלושה חדשים, ובמסגרת צבאית מיוחדת המותאמת לאורח החיים החרדי). אני מניח שבמגזר החרדי לא יוכלו להתנגד לתקופת חיול קצרה וחד-פעמית זו.
  • עם סיום תקופת האמון הבסיסי ישובץ הצעיר ביחידת מילואים, וייקרא ע''י צה''ל (כל שנה, שנתיים ואולי שלוש) לתקופת רענון קצרה של עד חמישה ימים.
  • כל עוד לא פרצה מלחמה ולא הוחלט על גיוס מילואים כללי – לא ייקראו האברכים הללו, בין במסגרת יחידותיהם ובין באופן אישי, לגיוס לתקופות ארוכות יותר, העלולות להתנגש עם הרצון שלא לפגוע בהתמסרותם המוחלטת ללימוד.
  • יחד עם זאת, למן אותו יום בו סיים האברך את פרק האמון הבסיסי שלו יהיה הצעיר ה''חרדי'' חופשי לבחור בין לימודים לבין יציאה לעבודה.
אכן, כל הצעירים – ללא יוצא מן הכלל – יהיו חייבים בגיוס ובשרות צבאי, יחד עם זאת – חובת-שרות זו וחיול הצעירים החרדים לא יפגעו ולא ישבשו את ההתמסרות המוחלטת, למי שמבקש זאת, ללימוד התורה.

אני מאמין כי אפשר יהיה לשכנע את המימסד הפוליטי הדתי לקבל את התוכנית ולהבין כי תקופת הגיוס והאמונים הקצרה איננה סותרת ואיננה פוגעת ברצונם ובכוונתם של אותם צעירים המבקשים באמת להקדיש חייהם ללימודי התורה.

דומני כי אימוץ תוכנית זו אכן מצליחה 'לרבע את המעגל'. כל בני ה-‏18 יחוילו, יעברו אימון ויהיו חלק מן המערך הצה''לי. בה בעת, כל מי שמבקש באמת לעשות תורתו-אומנותו יוכל לעשות זאת באין מפריע. שלושת חודשי האמון החד-פעמי, והזימון לרענון של 5 ימים בשנה לכל היותר – באמת לא יחבלו ברצון זה.

הצעה זו, בניסוח קצת שונה, הועברה לגורמים המדיניים המוסמכים.

כל טוב וחג שמח.




חזרה לפורום

הצגת המאמר בלבד
הדפסת המאמר קפל תגובות פרוש תגובות תגובה למאמר
 
 


שוויון בנטל?
דוד סיון (שבת, 23/02/2013 שעה 11:11) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

מה שמוצע כאן אינו ''שוויון בנטל''.

שוויון אמיתי בנטל יתקיים רק אם חובת הגיוס תהיה זהה לגבי כל האזרחים (יהודים, ערבים וכו'). אם מוכנים להעניק פטור מהסוג שמוצע כאן - ''תורתו אומנותו'' - זה צריך להיות פתוח לכל החייבים בגיוס.
_new_ הוספת תגובה



אין ולא יהייה שיוויון בנטל . אפילו השם הוא שם מטעה .
המפלגה הקטנה העניה וחסרת ההשפעה (שבת, 23/02/2013 שעה 13:47) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

השם ''שיוויון בנטל'' הוא סיסמא ולא יותר .
רוב החרדים ומקצת החילוניים אינם משרתים בצהל , כך ששיוויון לא קיים וגם לא יהייה .
מאחורי הדרישה הזו יש הרבה יותר משירות צבאי לכולם .

ראשית הענין העקרוני - חוקי המדינה צריכים לחול על כל האזרחים .
החרדים עומדים על כך שחוק מסויים לא יחול עליהם . זה פסול .
כנראה רוב האוכלוסיה היהודית נגד תחולת חוק הגיוס על האזרחים הערבים .
כך הם משוחררים , אף כי יש הגורסים שירות אזרחי כחלופה .
אבל
הערבים משתתפים בכל מערכות חיינו . יש רופאים , מהנדסים , עורכי דין , בנקאים ,
חקלאים ובעלי מלאכה - ערבים .
החרדים אינם שותפים למערכות חיינו . אין או כמעט אין רופאים , מהנדסים , מדענים ,
חקלאים , בעלי מלאכה ואפילו לא שוטרים חרדים .

החינוך של הילדים החרדים גם אינו מאפשר שיהייו עוסקים במקצועות ביולוגיים או
הנדסיים . הם חסרים את לימודי הליבה .
לא רק אנגלית ומתמטיקה . גם כימיה וביולוגיה .

גם בתחום הכלכלי הם ניבדלים כקבוצה מזוהה .
לא ערכתי סקרים אך מהתרשמות כללית של עובדות שהן נחלת הכלל האוכלוסיה של
החרדים מקבלת הרבה שרותים מהמדינה והעיריות ומשלמת מעט מאד . מאזנם שלילי .

וזו הבעיה - החרדים אינם חלק מריקמת החברה בישראל . הם ניבדלים ורוצים להישאר ניבדלים .
_new_ הוספת תגובה



אין חדש בהצעה הרעיון הוא חרדי ישן
שמעון מנדס (יום שני, 25/02/2013 שעה 21:07)
בתשובה להמפלגה הקטנה העניה וחסרת ההשפעה
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

לפני כשלושים שנה היה חוק שקבע כי כל מי שמתגייס לצבא הבטוח הלאומי מפצה אותו באיזה שהוא כספי - אני חושב עם השחרור. כמובן שערבים וחרדים לא יכלו להנות מהפצוי הכספי הזה כי הם לא התגייסו לצבא.

ואז יום אחד בא ח''כ הרב אברהם רביץ והציע למנחם בגין כי כל צעיר חרדי יגוייס ויחוייל, יקבל מספר אישי, ויעשה אמונים שלהכרת הרובה ומטווח של שלושה כדורים. ולאחר מכן ישתחרר ויחזור לישיבה. ה''שרות'' וה''חיול'' האלה יקנו לו את הפיצוי הכספי. וכך היה.

אלא שמהר מאד הח''כים הערבים למדו את הפטנט, ואיימו לעתור לבג''ץ - כי כל התרגיל של בגין-רביץ היה ישראבלוף אחד גדול. והרעיון נפל.

עכשו האלוף שלמה גזית מציע לנו את הרעיון הזה כרעיון מחולל נפלאות. ולא היא.
_new_ הוספת תגובה




חפש בתגובות שבדיון זה:     חיפוש מתקדם...

חזרה לפורוםהדפסה עם תגובותתגובה למאמר


מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.



© פורום ארץ הצבי