|
המאהל, הכיכר,הסופר ובית הספר | |||||
ע. צופיה (יום שישי, 22/07/2011 שעה 10:00) | |||||
|
|||||
הצגת המאמר בלבד |
מדינה דמוקרטית ומחירי מוצרים | |||
|
|||
א. מגילת העצמאות במהותה מבטיחה שמדינת ישראל תהיה ''מדינת כל אזרחיה''. גם דמוקרטיה במהותה מבטיחה ''מדינת כל אזרחיה''. זה למעשה המשטר שקיים במדינות כמו ארה''ב, קנדה ועוד. ב. לחנות או סופר שכונתיים יש מבנה עלויות שונה מאשר לרשת כמו ''חצי חינם''. לכן ההפרש במחיר לצרכן בין הרשתות לחנות השכונתית, שאתה מכנה רוח קמעונאי יכול להטעות. הסופר השכונתי משלם ודאי יותר בעד שכירות, והמוצרים כנראה שוהים על המדף יותר זמן. לשני הגורמים האלה יש השפעה משמעותית על העלויות שלו, עלות העבודה אצלו עשויה להיות יותר גבוהה (ביחס למחזור המכירות או ביחס להכנסות...). במילים אחרות לרשתות יש ''יתרון לגודל'' שמתבטא באפשרות לגבות מחירים יותר נמוכים. לכן ההפרש במחיר של 116% במקרה של ''טוסטטעים'' איננו כולו רווח של בעל החנות השכונתית. | |||
_new_ |
מדינה יהודית ודמוקרטית | |||
|
|||
יתכן שאין חפיפה מלאה בין מדינה יהודית ומדינה דמוקרטית. אבל זה לא מחייב שמדובר בסתירה בין יהודית ודמוקרטית. מצד שני יש לא מעט אנשים שחושבים שיש סתירה בין יהודית ודמוקרטית. חלקם נמצאים בתוך הציבור היהודי-הדתי וחלקם בצד היהודי-חילוני. | |||
_new_ |
מדינה יהודית ודמוקרטית | |||
|
|||
המילה ''מדינה יהודית'' אינה במקומה, בכל המקרים מדובר במדינה יהודית. אותם האנשים שחושבים שיש סתירה בין ''מדינה יהודית'' למדינה דמוקרטית ונכון שרובם בצד החרדי והימני של הציבור בישראל, בעצם מתכוונים ל''מדינת הלכה'',דהיינו ניהול המדינה לפי ''ההלכה'' כפי שהיא באה לידי ביטוי בתנ''ך,בתלמוד ובספרים נוספים.דוגמא חיצונית ניתן למצוא בשיטת הממשל באירן או באפגניסטן בתקופת הטאליבןשמנוהלים לפי ''חוקי השריעה''. למעשה כל פעם שקמה יישות יהודית עצמאית (בית-דוד והילך, החשמונאים ובית שני)תמיד שיטת הממשל הייתה ''חילונית''. מדינה שנוהלה לפי ההלכה היהודית לא הייתה מעולם. המסקנה: הדבר אינו בר-ביצוע במציאות. | |||
_new_ |
מדינה יהודית ודמוקרטית | |||
|
|||
השאלה היא רק ''פרשנות'' של המילה ''יהודית''. ישראל מפרשת את המילה ''יהודית'' מבחינה לאומית ולא דתית. מדינה היא מבנה חברתי חסר דת, אבל משרת אנשים בעלי מכנה משותף רחב ואינטרסים דומים. חלק מן החרדים (ולכן לא נכון להשתמש במונח ''הציבור היהודי-דתי'', כי רובו דווקא עושה את ההבחנה בין מדינה שהיא מכשיר לאומי ובין פרשנותה הדתית של ''יהודית'') רואה את ה''יהודית'' כמילה נרדפת ליהודית דתית ודוחה את עצם קיומה הפוליטי של ישראל. | |||
_new_ |
לא נכון להוציא דברים מהקשרם | |||
|
|||
העובדה שכתבתי ''חלקם נמצאים בתוך הציבור היהודי-הדתי וחלקם בצד היהודי-חילוני'' מיתרת את הערתך. פרשנות היא מושג גמיש מאד ולכן גם ''ישראל מפרשת'' הוא מושג גמיש מאד. | |||
_new_ |
לא נכון להוציא דברים מהקשרם | |||
|
|||
בגלל הגמישות שאתה נותן לערך הזה היית צריך לסייג אותו יותר. מה עוד שאין בצד 'היהודי-חילוני' חלק שמפרש את המונח כמו ב'חלק היהודי-דתי'. הפרשנות של 'היהודי-חילוני' המתנגד לקיומה של ישראל נובע ממערכת ערכים אחרת בהחלט. המונח ''ישראל מפרשת'' הוא דווקא מונח צר וברור. הרי מדינת ישראל פירשה את המונח ''מדינה יהודית'' במגילת העצמאות שהיא מסמך היסטורי-מדיני, שאתה פתאום מרבה לצטט, כמדינת העם היהודי. רק שכחת שהמגילה מתחילה ב''בארץ-ישראל קם העם היהודי.... ''. ישראל מפרשת את ''היהודית'' כ''עם ישראל שהוגלה מארצו בכוח הזרוע... '', על ''זכות העם היהודי לתקומה לאומית בארצו'', ''חידוש המדינה היהודית בארץ-ישראל'', ''הקמת מדינה יהודית בארץ-ישראל'' ו-''המדינה היהודית, אשר תיקרא בשם ישראל''. מה יותר חזק מזה? | |||
_new_ |
כהרגלך, ''לצרחן'', אתה מוציא דברים מהקשרם - מסקנותיך מופרכות מאד!! | |||
|
|||
_new_ |
כהרגלך, ''לצרחן'', אתה מוציא דברים מהקשרם - מסקנותיך מופרכות מאד!! | |||
|
|||
כהרגלך, אין לך תשובה לעניין. | |||
_new_ |
כהרגלו, ''המסביר'', מוציא דברים מהקשרם ולכן מסקנותיו מופרכות!! | |||
|
|||
_new_ |
מדינה דמוקרטית ומחירי מוצרים | |||
|
|||
מגילת העצמאות אינה חוק מדינה אלא הצהרת כוונות.הדבר נידון מספר פעמים במסגרות שונות והמסקנה תמיד הייתה שהכתוב במגילה אינו מחייב. חוץ מזה, אני מבין את מגילת העצמאות כהצהרה על הקמת בית לעם היהודי בארץ ישראל תוך מתן זכויות שוות למי שאינו יהודי. זו בפירוש אינה '' מדינת כל אזרחיה''. שיטת הממשל הדמוקרטית אינה מתייחסת לזהות הלאומית של המשתמשים בה.השיטה נותנת שויון זכויות בפני החוק אך אינה מגדירה מה יהיה ההימנון, הדגל,החגים הלאומיים וכולי. לכל הדברים האלה שהם מאפייני המדינה אין קשר לשיטת המימשל. בסממנים הלאומיים של ארה''ב אין איזכור לשחורי העור, להיספנים,ליהודים ולעוד מיעוטים גדולים. מאפייני המדינה נקבעו על ידי האבות המייסדים האנגליים וכל מי שמסכים לקבל את האזרחות האמריקאית מקבל על עצמו את המאפיינים הללו. כך גם בקנדה. 2.ההנחה שלסופר שכונתי יש יותר הוצאות אין לה על מה להתבסס, בעיקר שהוא מהוה חולייה ברשת ארצית גדולה. מי שמכיר את 2 הרשתות שהבאתי כדוגמא יודע שרמת השרות ברשת הגדולה עולה מאה מונים על רמת השירות בסופר השכונתי ויש לזה משמעות בהוצאות התפעול. לדעתי יש ניצול מצב בסופרים השכונתיים שבא לידי ביטוי המחיר גבוה יותר של המוצר. | |||
_new_ |
מדינה דמוקרטית ומחירי מוצרים | |||
|
|||
1. הצהרת כוונות היא למעשה הבטחה. כזאת היא מגילת העצמאות. הבטחת שוויון זכויות, שישנה במגילה כמה מקומות, משמעותה למעשה הבטחה ל''מדינת כל אזרחיה''. זו גם הצהרה-הבטחה על הקמת בית לאומי לעם היהודי... כפי שכתבתי יש חפיפה רחבה מאד בין ההבטחות האלה. 2. בין המאפיינים של הלאומיות האמריקאית יש ביטוי לכל המיעוטים הגדולים. 3. אם היית מציין שהסופר השכונתי מרשת הייתי מתייחס להפרש בין המחירים אחרת. במקרה הזה ההפרש במחירים מתאפשר בגלל נימוקים דומים לאלה שנתן לי מכיר: יש ימים שנוח לו ללכת לסופר השכונתי והוא מוכן לשלם על הנוחיות הזאת. כן ישנם אותם לקוחות שלא יכולים להגיע לרשתות הזולות. בקיצור ישנה נישה שמאפשר לגבות מחירים יותר גבוהים. במקום שאני גר יש סופר ''שכונתי'' שהוא יקר יותר מהרשתות בדימונה ובבאר שבע והוא בכל זאת מתקיים (גם בגלל שיש ימים שנוח לנו לקנות בו). לנוחיות גם יש מחיר. | |||
_new_ |
מדינה דמוקרטית ומחירי מוצרים | |||
|
|||
אין שום סתירה הין מדינה יהודית לבין הבטחה לחוק שווה לכל האזרחים באשר הם (שזוהי משמות ''מדינת כל אזרחיה''). כל האזרחים רואים את המדינה כמדינתם, כמו שכל אזרחי בריטניה רואים אותה כמדינתם, גם ילידי סין או פלסטין. פלסטיני אזרח בריטניה אינו חייב להתרגש מהמלכה שהיא לא שלו, אבל בריטניה היא מדינה בריטית ו''מדינת כל אזרחיה''. בריטניה הינה ותהיה, ככל שאפשר להרחיק ראות מכאן ועכשיו, מדינתם של האנגלים (העם הדומיננטי באיחוד האי הבריטי) קודם כל ואחר כך הבריטים (שהם כלל העממים המקוריים הבריטיים שגיבשו את האיחוד מתחילתו. במילה אחרת, הלבנים בבריטניה). הגירת שחורים מוסלמים לא משנה את ההגדרה המדינית-משפטית של בריטניה, לפחות כל עוד השחורים והמוסלמים לא הופכים לרוב בבריטניה או משתלטים עליה לפני כן בטרור ובכוח. | |||
_new_ |
מדינה דמוקרטית ומחירי מוצרים | |||
|
|||
הבטחה אינה חוק ובין קיומה בהווה או בעתיד יש מרחב זמן הדומה לנצח. כל משטר דמוקרטי מבטיח שויון זכויות לאזרחיו. אין זה אומר שזו ''מדינת כל אזרחיה''. כפי שכתב קודם ''הצרחן'', מספר הפעמים שהמילה יהודי בהטיות שונות מופיעה במגילת העצמאות אינה מטילה ספק לאיזו מדינה שאפו מייסדיה. | |||
_new_ |
מדינה דמוקרטית ומחירי מוצרים | |||
|
|||
אף אחד לא טען שההבטחה, שהכוונה, במלואה הפכה לחוק. אבל היא כתובה בחוק לפחות לפחות באופן חלקי. העובדה שהיא לא הפכה במלואה לחוק לא מבטלת את ערכה. כפי שכתבתי ההבטחה הזאת לא התבטלה מול ההבטחות שקשורות בהטיות השונות של המילה ''יהודי''. אני אומר זאת למרות שזה קרה יותר פעמים מההבטחה לשווי זכויות שהיא ההבטחה ל''מדינת כל אזרחיה''. ככלל אני מעריך שכותבי המגילה שקלו כל מילה שהעלו על הכתב וכך גם רוב החותמים. לכן הכתוב מעיד על כוונותיהם וכמובן אפשר לדרג את חשיבותן של הכוונות. אבל הדירוג לא מבטל אותן. | |||
_new_ |
אז אבו זאייד לא אמר שהוא ''גאה להיות טרוריסט''? | |||
|
|||
נדמה לי שמדינת תל אביב נכנעה ללחץ ערבי לא מתון. אני מניח שכשיוכרע הסכסוך בנצחון ישראלי מכריע שם הכיכר תוסב לשם רציני וערכי יותר. | |||
_new_ |
אז אבו זאייד לא אמר שהוא ''גאה להיות טרוריסט''? | |||
|
|||
בכוונה לא ניסיתי לברר מי הוא השייך. אני מדגיש את העובדה שהיא מאוד רצויה בעיני של יחס הולם ומכובד למורשת הפלשתינאית-ערבית. זה יותר ממגוחך שחלק מרחובות יפו נקראים על שם מקובלים ליטאים. | |||
_new_ |
לעניין בית הספר | |||
|
|||
הנה מה שאמרה חברת כנסת בדיון על ספרי לימוד אלקטרוניים: ''תאמינו לי שחברות היי-טק יפתחו אפליקציות חדשות בעתיד, פרוטוקולים מיוחדים, מערכות הפעלה בשביל להפעיל את אותם ספרי לימוד. אני מהנדסת אלקטרוניקה ורציתי להיות גם מתכנתת. אני מכירה טוב מאוד תוכנה ומחשבים. אגיד לכם שעוד מעט, בעוד 10 שנים, אנחנו לא נוכל לפקח על ספרי הלימוד במחשבים. תסתכלו איזו פרופגנדה יודעים לעשות ערביי ישראל. הם יכנסו לכל מערכת הפרוטוקולים של ספרי הלימוד, הם יכתבו בשבילנו את ההיסטוריה של מדינת ישראל. תתעוררו. אני מצטערת שגדעון סער לא נמצא כאן, ששר החינוך גדעון סער לא נמצא כאן. יהיו הרבה האקרים שיתקינו לנו ספרי לימוד משלהם. אתם תשכחו את התורה, אתם תשכחו מה זה תהילים. ילדי ישראל ילמדו את ההיסטוריה של פלסטין. אני מאוד מבקשת להיזהר לפני שאתם תתמכו בהצעת החוק הזאת. אני בטוחה שהיא תעבור, אבל אני מזהירה אתכם שבעוד כמה שנים אנחנו ''נאכל'' את הטעויות האלה. ועוד יותר, ההורים בזמן הזה ישלמו את המחיר שלהם. תודה רבה.'' ועוד על חברת הכנסת הזו תוכלו לקרא כאן: | |||
_new_ |
לעניין בית הספר | |||
|
|||
אלפיים שנה כבר מנסים להפחיד אותנו. אז דווקא עכשיו ניבהל? | |||
_new_ |
לעניין בית הספר | |||
|
|||
חברות ההיטק מפחידות אותנו כבר 2000 שנה? | |||
_new_ |
לעניין בית הספר | |||
|
|||
לא. הטיפוסים בכל דור ודור הדומים לכותב. | |||
_new_ |
אאאהההה..... | |||
|
|||
ממש מעניין. | |||
_new_ |
תראו מי מנהיג את המחאה. אנרכיסטים | |||
|
|||
_new_ |
נו מי מנהיג את המחאה? | |||
|
|||
היתה אתמול הפגנה שלפי מקור אחד היו בה 15 אלף אנשים. האם העובדה שהשתתפו גם כמה אנארכיסטים מוכרים מעיד שהם ההנהגה? בכלל לא בטוח. לא צריך להגזים. | |||
_new_ |
נו מי מנהיג את המחאה? | |||
|
|||
כאשר מחאה שהחלה על יוקר השכירות במקומות מסוימים בת''א והפכה להפגנה נגד הממשלה חפש את הגורמים האופוזציונים. הטיפוסים שהבאתי את תמונותיהם הם אמנם מעטים אך הם אלה שנותנים לה את הצביון הרצוי להם. | |||
_new_ |
נו מי מנהיג את המחאה? | |||
|
|||
זה לגיטימי שהפגנה קטנה נחטפה ע''י ארגון/מפלגה גדול/ה יותר. הקרן לישראל חדשה מעבירה כספים ומגייסת מפגינים שהם הופכים למובילי ההפגנה בקוויה החדשים כאשר המפגינים מהשטח נדחקים החוצה. זה דבר טיבעי ולגיטימי אבל זה יהיה גם חולשת המפגינים בהמשך. ביבי הולך להביא כמה פתרונות למצוקת הדיור במשך השבוע ובתחילת שבוע הבא שיתנו תשובות טובות למחפשי דיור אמת. אני מניח שהמפגינים המקצוענים ינסו למשוך את ההפגנה ולהובילה לנושא אחר. ניכר שחלק מהמפגינים רואים בהפגנה לשם הפגנה את שם המשחק. הבעיה שלהם שבינתיים הממשלה יציבה, המצב הככלי של המדינה טוב מאי פעם, והממשלה יכולה להקל הרבה יותר על מעמד הביניים בהורדת מחירי הדירות בעשרות אחוזים ובפיקוח טוב יותר על השתוללות המחירים בסופרמרקטים. בינתיים יתר הנושאים בראויים להפגנה נדחים משום שארגוני הקרן לישראל החדשה חושבים בטעות שנושא הדירות הוא הנושא הנוח ביותר להפגנה. לדעתי הם טועים כי דווקא פה לממשלה יש פתרונות טובים ובכל מקרה פתרונות בעניין הזה באים לידי ביטוי אחרי תקופה ארוכה יחסית. | |||
_new_ |
אני חושב שאתה טועה | |||
|
|||
אף דיווח בנתיים לא הראה שההובלה היא בידי אותם אנשים. הניתוח שלך הגיוני כי זה יכול לקרות, אבל עדין לא קרה. | |||
_new_ |
אני חושב שאתה טועה | |||
|
|||
מי לדעתך אירגן עשרות אוטובוסים מכל רחבי הארץ להשתתפות בהפגנה במוצ''ש? מי שילם בעדם? ראית שעשרות אוהלים זהים? כאילו מישהו קנה אותם בסיטונאות וחילק. מאות התפרעו על הכביש, לפי העצורים אפשר לזהות מי הטיפוסים ולאן הם שייכים. עצם שינוי מטרות וסיסמאות המחאה מראים על שינוי בהנהגתה. | |||
_new_ |
אני חושב שאתה טועה | |||
|
|||
א. ההנחה שהמשלם או המשלמים מנהלים את העניין סבירה אבל לא יותר. ב. לפי זהות העצורים אפשר לדעת מי ומה הם העצורים ולא בהכרח מי מנהל את הארועים. לא היו שם אלפים שלא התפרעו? ג. עניין הסיסמאות מעיד שיש שינוי בהנהגה. זה עדין לא אומר שהיוזמים המקוריים הורחקו מההנהגה, שלא הם המובילים. | |||
_new_ |
יש עדויות שהקרן לישראל חדשה תרמה כספים למארגני המחאה | |||
|
|||
אבל רק למארגנים מצד שמאל שלה, מה שהוציא ארגוני ימין מהמחאה במאורגנת. בכך כל ארגוני הלווין של הקרן הזאת נוטלים חלק במחאה שמקבלת פנים שמאלניות יותר ויותר. הרבה מפגינים תמימים לא יודעים את הסיפור הפוליטי מאחרי הקלעים. | |||
_new_ |
מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים. |