פורום ארץ הצבי Enter the forum
Articles
Discussions
About FAZ
FAZ people
columns
Links
Previous page
Bulletine Board

SearchFeedbackAdd to Favorites
RSS Feed
מה זה?
''על הנסים ועל הנפלאות''
יוסף אליעז (יום שישי, 18/12/2009 שעה 7:00)


''על הנסים ועל הנפלאות''

יוסף אליעז



המושג ''נס'', כאשר משתמשים בו לתיאור הצלה מאסון, או שימוש דומה, יש בו סתירה פנימית: מה הוא נס כזה כאשר קדם לו אסון? הרי הנס האמיתי היה זה אילו אותו אסון כלל לא התרחש.
גרוע מזה: אם מייחסים את הנס להשגחה העליונה עולה סתירה פנימית אחרת: אותו כח עליון שהציל אותך בדרך נס הוא גם הכח העליון שגרם את האסון...

על כך כבר אמרו חכמים: ''לא מעוקצך ולא מדבשך'', לאמור: אנא אל תביא עלינו אסון ממנו תוכל, או תואיל, לחלצנו.
המאמינים שמכל האסונות שפקדו את עם ישראל האלוקים חילץ אותנו, את השורדים (או השרידים, כמו בשואה) גם טוענים בדיעבד כלפי שמיא שהיושב במרומים הביא עלינו את האסונות הללו, ואם כל הטוען לנס למעשה מאשים...

הימים עתה הם ימי החנוכה, בו אנו ''מעלים על נס (תורן לדגל)'' את הנס שנעשה לנו בכך שהחשמונאים ניצחו, אחר קורבנות וקרבות רבים, את היוונים (למעשה: את הסורים, שנשלטו בידי הדיאדוך אנטיוכוס, אחד מחמשת יורשי אלכסנדר מוקדון). כלום נס גדול יותר היה אילו כל הכיבוש היווני-סורי כלל לא היה מתרחש?
נס נוסף: כלה השמן הטהור במקדש, ונמצא רק פך קט ובו שמן ליום אחד, ונעשה נס והשמן הספיק לשמונה ימים ויהי אור. ממש נס נהדר. כלום אלמלא חולל המקדש ואילו פעל כסדרו ותיקונו לא היה זה נס גדול אלפי מונים?

הוא הדין בחג הפורים. יושב מרומים, או הגורל, העמיד עלינו את המן הצורר שביקש להשמידנו, ונעשה נס ובת-ישראל כשרה נבחרה לארמונו של אחשוורוש הערל, ובתדרוך דודה, מרדכי, הביאה את נס הצלתנו ותלייתו של המן הרשע. ובכן- מי שלח את המן?

אם כך- מהו הנס? שמתוך האסון העצום או הסיכון הנורא מתרחשת איזו הצלה קטנה ביחס.
לעתים ''הנס'' כשלעצמו הוא נורא: אתה קורא בעתון: משפחה שלמה נהרגה בתאונה ורק התינוק שהיה ברכב ניצל בנס. אוי לו לתינוק ואוי לו לאותו הנס... בעתון ידגישו את הצלתו של התינוק ויפטרו את האסון הנורא והרוגיו באזכור גרידא.
אמש אבד ילד למשפחתו בטיול בין-ערביים ביער בורמה. אחרי חרדה עצומה וחיפושים לתוך הלילה של שוטרים ומאות מתנדבים קרה נס והילד נמצא בריא ושלם. נס גדול יותר היה אילו לא הלך לאיבוד מלכתחילה...

כנראה שאנו, הקוראים, או כלל הציבור, זקוקים לנסים, והללו תמיד מתרחשים על רקעו של אסון.

אולי מוטב שכולנו נתפלל: ''אנא עשה שלא נזדקק לנסים ולנפלאות...''




חזרה לפורום

הצגת המאמר בלבד
הדפסת המאמר קפל תגובות פרוש תגובות תגובה למאמר
 
 


יכלת לסכם המשפט אחד:
ע.צופיה (יום שישי, 18/12/2009 שעה 7:36) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אם לא ירדת, איך תעלה?
_new_ הוספת תגובה



אתה אומר
אמנון טל (יום שישי, 18/12/2009 שעה 16:50) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

שהנס מיותר, כי אם אלוהים בלאו הכי מציל, כדי שהנס יתקיים, אז למה לגרום לאסון מלכתחילה. אבל לא זוהי הבעיה, או לא זוהי מטרת הנס.
מטרת הנס היא 'לחנוך לנער', ללמד את האדם לקחת את האחריות על גורלו ולצאת לדרך החיים באמונה שלמה. ודרך החיים היא טובה או רע ואסונות באים בה והולכים. ובעלי אמונה בטוחים שגם אם יפלו בתום לב למלכודת, תבוא התשועה ותציל אותם.
אין אדם נכנס למיצר מבחירה ומרצון אלא אם לא כילכל את צעדיו למפרע. והביטוי הנכון לבטא את המצב הזה הוא: ''הכל צפוי והרשות נתונה''. שכן האפשרויות לכל אדם הן כמעט בלתי מוגבלות, לפחות תיאורטית, ורשאי הוא לבחור את דרכו. אך צריך אדם לדעת לקחת גם אחריות על בחירתו. אלוהים לא מתערב בחייו של האדם ונותן לו מרחב פעולה עצמאי, תוך תשלום על טעויות ותמורה על הליכה בדרך הנכונה.

דרך נכונה?
זוהי החלטתו של הפרט בלבד.
יקח החלטה טובה - יהנה - נֵס, החלטה לא טובה יפול - נָס.
שנאמר: ''חכם לא היה נכנס לצרה שהפיקח היה יוצא ממנה'' ...

כל חיינו מלאים ניסים יום יום ואיננו שמים לב אליהם בכלל.
_new_ הוספת תגובה



על איוב שמעת ?
המפלגה הקטנה העניה וחסרת ההשפעה (יום שישי, 18/12/2009 שעה 18:54)
בתשובה לאמנון טל
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

איך הראה אלוהים לשטן שאיוב הוא מאמין ללא עוררין ?
איבד לו את רכושו , הרג את ילדיו ואחר כך החזיר לו כפל כפליים .

תודה אלוהים תודה על מטר האסונות .
אל תשבור ואל תדביק !

הנה סיפור קצר .
לאדם אחד היה בן פרוע שכל מעשיו רשעות ורוע .האב לא הצליח לחנך את בנו למעשים טובים והבן הפרוע יצא לתור את העולם .
אמר לו האב - בכל פעם שאשמע על מעשה נפשע שלך אתקע מסמר בקיר הבית .
אחר שנים חזר הבן לבית אביו וראה את הקיר וכולו מסמרים נעוצים .
אמר הבן - אבוי . מעתה אעשה רק מעשים טובים .
ענה לו אביו - בכל פעם שאשמע על מעשה טוב שעשית אוציא מסמר אחד .
לאחר שנים הקיר היה ללא מסמרים .

רק החורים נותרו !
_new_ הוספת תגובה



אין איוב אלא מקרה ייחודי ומיוחד
אמנון טל (שבת, 19/12/2009 שעה 23:24)
בתשובה להמפלגה הקטנה העניה וחסרת ההשפעה
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אלגורי ומוקצן שבא ללמד דבר, כדרך שהיוונים כמו אייסכילוס, אוריפידס, אריסטופנס וסופוקלס כתבו את הטרגדיות שלהם.
_new_ הוספת תגובה



אין איוב אלא מקרה ייחודי ומיוחד
המפלגה הקטנה העניה וחסרת ההשפעה (יום ראשון, 20/12/2009 שעה 7:09)
בתשובה לאמנון טל
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

הנושא הוא מעשיו הטובים של הקב''ה והניסים שהוא עשה לחילוץ הסובלים .
למרות שסיפור איוב הוא סיפור עם מטרה חינוכית הרי שלד הסיפור הוא הנזקים הכבדים לאיוב , רכושו ומשפחתו . בלי זה לא היה אפשר לעשות לו טוב אחר-כך .
גם ניסים הם מעשה הצלה אחרי שמקבל הנס נמצא בשפל רב .
אם כל מה שקורה בעולם הוא מעשה הקב''ה אז גם גיא צלמוות בו נמצא פלוני הוא מעשה הקב''ה .

לכן
אל תשלח אנשים לגיא צלמוות ואל תושיע משם .
_new_ הוספת תגובה



אתה אומר
יוסף אליעז (יום שני, 21/12/2009 שעה 2:10)
בתשובה לאמנון טל
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

לאמנון טל- בכל הכבוד : יפה כתבת, אך לא בדיוק לענין.
אכן יש מעשים שהאדם עושה וזקוק לחילוץ מתוצאות מעשהו. אולם רבים האסונות שלא האדם גרמם. אדם נוהג כדין בימין הדרך והנה רכב מגיע ממול וסוטה לתוך נתיבו; מזג אויר סוער מעיף את אוהלו או את גג ביתו; לסטים תקפוהו על אם הדרך; חמישה נערים מג'לג'וליה תקפוהו בעודו מסב עם משפחתו בחוף תל-ברוך, ועוד כהנה וכהנה.
אדם כזה אם נחלץ מהצרה, שלם או בשן ועין, מודה לאלוקיו שחילצו.אך אם האדם לא גרם את המעשה- מיהו שגרמו? כלום לא אותו כח עליון שאחר-כך חילצו מהאסון?
על כך כתבתי: ''סתירה פנימית''. בברכה, יוסף אליעז
_new_ הוספת תגובה




חפש בתגובות שבדיון זה:     חיפוש מתקדם...

חזרה לפורוםהדפסה עם תגובותתגובה למאמר


מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.



© פורום ארץ הצבי