פורום ארץ הצבי Enter the forum
Articles
Discussions
About FAZ
FAZ people
columns
Links
Previous page
Bulletine Board

SearchFeedbackAdd to Favorites
RSS Feed
מה זה?
המקצוע – ''להיות אדם''
לילך בשן (יום חמישי, 21/08/2008 שעה 12:00)


המקצוע – ''להיות אדם''

לילך בשן



יאנוש קורצ'ק כתב כי הילד יקיים את התפקיד הראשי בתחייה הרוחנית של האדם. בזאת בטחתי (1936). ואכן, רבות אנו תולים בדור הזה של הילדים, נראה כמו תבונתם וקליטתם המהירה, יכולים לאפשר לכולנו לצעוד צעד אחד קדימה. אך דווקא בימינו מתעוררות בעיות כה רבות עם מערכת החינוך, עם מוסדות הלימוד ועם סוגיות כלל-חברתיות אשר מחלחלות לכל שכבה, חוצות כל שסע בעם, ונוגעות לכולנו. היקף בעיות החינוך דוחף אותנו להתעורר, לחשוב על זה, להתפלפל בדרש ולדרוש לעצמנו מענה. האם באמת חמקו מאיתנו לקויות הלמידה לאורך דורות, וסוף כל סוף זכאי כל תלמיד לאיזו כתובת מעל לראשו (דיסלקטי, דיסגרפי, דיסקלקולי, ADD, ADHD )? האם ייתכן כי בעזרת הריטלין נתגבר על קשיי הריכוז והקשב ונצליח להטמיע את ילדינו היטב בתוך שורות הכיתה? האם בעזרת כל אלה וכשיצלחו את גיל ההתבגרות, יהיו בידם הכלים הנכונים לחשיבה? לעבודה? להתפתחות? והרי לא פעם נותרנו בחוסר נוחות וללא מענה לנוכח שקיפות הבנתם של ילדינו על החיים, ועומק שאלותיהם. הייתכן כי אנו מחסירים מהם דבר מה? איזושהי מחויבות לתהליכים עמוקים אשר דופקים על סף דלתנו ואנו מסרבים לפתוח... ובכך למעשה חורצים את דין הדור.

האם אנו נעים אחורה?

הקשר הבין דורי בינינו אמור להכין את הקרקע. סב שותל את השיח שממנו יגדלו הפירות שבנו יאכל, ומזרעיהם בנו ישתול את השיח עבור בנו שלו. האם מצא אותנו הדור הזה לא מוכנים לקראתו בכל הקשור לשינויים מעשיים שהיינו אמורים לבצע עבורו במערכת החינוך, בהתייחסות אל צרכיהם ואל דפוסי החשיבה הייחודים להם? האם ילדינו הגיעו ונכנסו ל''הלם'' כי לא היו בסביבה שום שיחים ושום פירות שהכנו לקראתם, אלא אותה מערכת חינוך ישנה ומתפוררת, אותן כיתות עמוסות תלמידים עם שולחנות ירוקים ולוח גדול מלפנים, ונדרש מהם למעשה לחיות את חיי הדור הקודם... שגם הוא סבל מספיק באותן הכיתות.

קם לו דור להוט בחשיבה מקורית. הם יודעים את התשובה לפני השאלה ומכירים את כל דרכי הקיצור... משתעממים בנקל ומתמודדים עם עולם גלובאלי מהבהב מול מסך המחשב, הכול במרחק נגיעה והכול כה חמקמק... והרי הכנו להם את כל זה: רשתות גלובאליות מהירות, טלוויזיה עם עשרות ערוצים, מנגנוני חשיבה מתפתחים – ''פוסט-מודרניים'' – שמפתחות חברות השוק תוך שימת דגש על איכות החשיבה של העובדים, על יכולות ניתוח וגמישות מחשבתית... ובתוך כל המהומה הזו רק בתי הספר לא השתנו. אותם מוסדות גדולים שנראה כמו קפא בהם הזמן, והיום מתווספת להם שררת האבחונים והתגיות. האם אנו נעים אחורה?

אולי צריך לעצור לרגע, לחשוב... ישנם מושגים רבים אשר אנו משתמשים בהם ברמה היום-יומית, מושגים הדורשים תחייה שפתית ומחשבתית, כדי שיהיה בהם הכוח המספיק לחולל את השינוי. החשיבה מהי? הלמידה מהי? האם כולנו חושבים באותו האופן? במה אנו נבדלים? כיצד השוני הזה בא לידי ביטוי בכיתה בת ארבעים ילדים? האם צמצמנו את הנורמאל לטווח לא נורמאלי, שבו כל ילד שאינו מסוגל לשתף פעולה עם המערכת ממגוון סיבות, מיידית מתויג? והאם חשבנו שאם נמציא מספיק תגיות נשיג לעצמנו שקט תעשייתי באחת המערכות הכי כושלות במדינה?

לא צריך לענות על כל השאלות הללו בבת אחת. הרי כל אחת מהן היא מדרגה בפני עצמה, כל מושג כזה שמתהפך, ונופל על צדו המואר, מצליח להאיר את חיינו.


הכי חשוך לפני עלות השחר

כיום, אנו במערכת כללית שסובלת מאנטרופיה – מדד של אי סדר – מאוד שכיח במערכות. מערכות גדולות כקטנות סובלות מאנטרופיה, צוללות למערבולות של שכרון ובלבול, של הרס וכליה, ויוצאות מחודשות ונשכרות. אנו, כפרטים, מכירים את התהליך מחיינו האישיים. הרי גם אנו למעשה מערכת, ובתקופות שונות אנו חווים ''קריסה'' אל תוך עצמנו, כאשר גם מה שידענו אבד לנו, ואנו תרים בייאוש ובחשכה אחר תשובה שתרומם אותנו משפל המדרגה אליו הגענו.
במאמר ''השלום'', כותב מחבר פירוש הסולם לספר הזוהר, הרב יהודה אשלג, בעל הסולם, כי
''זמן קיומו של כל מצב ומצב, הוא רק זמן מסוים המספיק לגידול קומתו של הרע שבתוכו בשיעור כזה שאין הצבור יכול עוד להימצא בו, אשר אז מוכרח הציבור להתקבץ עליו ולהרוס אותו ולהסתדר במצב יותר טוב לתיקונו של הדור ההוא.
על מנת שמערכת החינוך ''תשדרג'' עצמה למצב חדש, אשר יתאים יותר לילדי התקופה ויפסיק לדחות אותם אל מחוץ למערכת, יהיה עלינו, כאחראים עליה ועל ילדינו, לבצע בה את אותם התהליכים שהיינו טורחים לבצע על עצמנו, בתקופות הלא נעימות של הבלבול והחשכה.

השנים החשוכות מכל בחייו של אדם הם השנים שבהן הוא רחוק מעצמו. בוקר בוקר הוא קם ואוסף על גבו את שק הקיום העמוס שאלות ושיחים, ויוצא אל שגרתו באשר היא. עבודה, לימודים או צבא, לא משנה מה משימתו, השק על גבו, מכביד עליו בחלל ריק ובאינספור שאלות קיומיות שלעיתים כלל אינן מתגבשות בנו למילים, אלא עפות כמו פרפרים בתקרת החדר. היום שבו אנו מצליחים ללכוד אותם ולהפכם למילים ולשאלות, הוא היום שבו אנו חייבים לעצמנו לקום ולדרוש תשובה.

הדור הזה, הגיע עם שק כבד יותר משניתן לשער, אלפי פרפרים מכים בכנפיהם הדקות בתוך השק החשוך ומבקשים לצאת לחופשי, להתגבש למילים ולשאלות ולזכות את הילדים הנושאים אותם על גבם בתשובות למצוקותיהם. אנו, אמורים לעשות ככל יכולתנו כדי להעניק להם סביבה שבה יוכלו להתפתח, וכדי שנוכל לעשות כן, עלינו ללמוד בעצמנו להבינם, להכיר יותר מקרוב את הכלים אשר באמצעותם יוכלו ילדינו לרכוש לעצמם את הכוח להשפיע ולשנות את חייהם.


להיות אדם

כל דבר שישנו במציאות, הן טוב והן רע, ואפילו היותר רע ומזיק שבעולם - יש לו זכות קיום, ואסור להשחיתו ולבערו כליל מן העולם, אלא שמוטל עלינו רק לתקנו, ולהביאו למוטב (בעל הסולם, השלום בעולם).
הקבלה מלמדת אותנו מקצוע חדש לחיים - להיות ''אדם''. אין המדובר בלהיות מנומס, נעים ואדיב, כפי שאנחנו מבינים זאת במישור החברתי-אנושי. אלא ''אדם'' הוא זה שמכיר את חוקי המציאות, חוקי הטבע, ופועל על-פיהם.

אט אט אנו מגלים כי טבענו האגואיסטי הוא הסיבה לסבלנו, הוא המוליך אותנו אל כל המצוקות הסובבות אותנו. כמו אותו נרקיס שהביט במימי הבריכה ונגלתה אליו השתקפותו האמיתית, גם אנו לומדים להכיר את ה''אני'' שלנו, זה המורכב מרצונותינו וממחשבותינו.

כמה שנתבונן יותר נבין כיצד אנו תופסים את המציאות, כיצד אנו מתפתחים, ולשם מה. גילויים אלה חובים בתוכם כלים מעשיים להתמודד עם טבענו, לתקנו בהתאם לחוקי הטבע ולתעלו לטובתנו ולטובת החברה. אין זאת אלא שלשאלות המציקות מכל בנוגע למשמעויות החיים ולמיקומנו על מפת חיינו יש תשובה באותה בריכה של גילוי עצמי, של מקצוע ''האדם''.


יש לאן ללכת

כולנו קמים בבוקר ויוצאים אל יומנו עם איזה שק על הגב. נכון, הוא שונה במטענו, ושונה בעומק השאלות המייסרות אותנו. אך אנו כמבוגרים, ערים למצוקות השעה, אנו יודעים כי תהליכים אישיים שאנו עוברים בחיינו משפיעים עלינו בכל מסגרות היום-יום, ומה ביכולתנו לעשות?

אם יכולנו כולנו בבת אחת להפיל את המטען שעל כתפנו אל הרצפה, ואלפי פרפרים היו יוצאים אל האוויר החופשי ונהפכים בשמים לסימני השאלה המטרידים שנשאנו עמנו זמן כה רב, וודאי היה קל יותר. היינו כולנו נעמדים באותו הזמן תחת כיפת השמים וחוברים יחדיו אל אותה התשובה. מה לעשות, לא זו התוכנית. כל שביכולתנו לעשות הוא להביע התחייבות לתהליך, יש תהליך בין-דורי שהפלנו מהידיים, לא לכיתות האלו ייחלנו, לא השיטה הזו היא המתאימה והנכונה עבור הדור הזה. הדבר הראשון והאמיץ ביותר שכולנו יכולים לעשות הוא לפקוח עיניים (ולא לעצום בחזרה אחרי דקה), ולהודות, בחצי פה או בפה מלא, כי יש לנו בידיים מערכת אחת כושלת, ואין שום טעם להקריב את ילדינו על מזבח הפרעות הקשב והלמידה למיניהן. הילדים בסדר, המערכת לא. מתוך ההבנה הזו, קל יותר להמשיך הלאה, והרי יש לנו לאן ללכת...

הכותבת כותבת בענייני חינוך וחברה, לומדת בקמפוס ''קבלה לעם''.




חזרה לפורום

הצגת המאמר בלבד
הדפסת המאמר קפל תגובות פרוש תגובות תגובה למאמר
 
 


ושוב הגאון: הרב אשלג.
ע.צופיה (יום חמישי, 21/08/2008 שעה 13:29) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

מוכיח לנו , לפי דברי הכותבת ,שהוא גילה מחדש את יבשת אמריקה.
לפניו אפלה, עכשיו חושך והמחר לפי תורתו (על פי הכותבת) אור גדול.
אשרי המאמינים.
_new_ הוספת תגובה



ושוב הגאון: הרב אשלג.
ק. אדם (יום חמישי, 21/08/2008 שעה 19:51)
בתשובה לע.צופיה
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

ואשרי התמימים.
_new_ הוספת תגובה



הרב אשלג היה גאון הדור
סתם אחד (שבת, 23/08/2008 שעה 8:49)
בתשובה לק. אדם
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

ממש איינשטיין של המחשבה האקזיסטנציאלית. חבל שהוא לא מוכר יותר בפורום.
_new_ הוספת תגובה



לילך היקרה
מהנדס אזרחי (יום שישי, 22/08/2008 שעה 2:35) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אני מוכן להקשיב לך לכל מה שאת כותבת אבל בתנאי:

''אם עברת את המחסום שעליו מדבר כל הזמן ליטמן''.
_new_ הוספת תגובה



היום זה כבר ברור
שוש (יום שלישי, 26/08/2008 שעה 15:59) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

ואי אפשר להתעלם מזה יותר (אפילו אם רוצים). הדור הזה זקוק לשינוי (עוד על הדור תמצאו בשירו של אביב גפן ''אנחנו דור מ....!) ודחוווף! הרי הכל קורה לנגד עינינו ואנו המבוגרים בעלי הבחירה והכח לשנות. לפעול ועכשיו! אנו לא רואים את קצה התהום אליו המערכת מתדרדרת והאשמה כמו כדור פינג פונג מאחד לאחד לא מצילה את המצב! בואו נקום ונשנה.. במיוחד ההורים- אלו הילדים שלנו- אלו אתם!!
_new_ הוספת תגובה



קראתי שוב ושוב
יעל (יום שלישי, 26/08/2008 שעה 22:42) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

הצלחת לעורר בי מחשבה לגבי הדור הצומח מול עינינו. אמת דור נבון ופיקח ואמת לא נטענו לכבודו עצי חרובים ולכן לא יכול הוא להנות מפרי עמלנו ואיך הוא יטע לבניו, לאלוהים הפתרונים!
השאלה המנקרת במוחי מה מטרת הרוע בעולמנו הצר, ובעל הסולם, המקובל האדיר, מדגיש את זכות הקיום של הרוע, ובאמת נשגב מבינתי מה מטרתו? לשם מה הוא נוצר?
_new_ הוספת תגובה



כולנו ילדים של החיים ולכן
דנידין (יום רביעי, 27/08/2008 שעה 12:34) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

לדעתי, לא רק הילדים, במובן הפיזי שלהם הם אלו שיחוללו את המהפך אם רוחני ואם כל מהפך אחר, אלא גם אנחנו, המבוגרים, צריכים למצוא את הילד שבנו. למצוא את אותו קטנטן שלא מבין למה העולם כל כך מבולגן כשבקלות אפשר לסדר אותו. לחשוב קצת כמו כשהיינו ילדים, מבחינת השאלה עצמה ולבסוף גם ברמת התשובה עצמה.
_new_ הוספת תגובה



מציאת השלמות שביקום
יעקב (יום חמישי, 28/08/2008 שעה 8:08) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

מעניין

זה מסתדר עם התפיסה לפיה נפנוף פרפר בצד אחד של העולם יכול לגרום לסערה בקצה האחר.
_new_ הוספת תגובה



מציאת השלמות שביקום
מהנדס אזרחי (יום שישי, 29/08/2008 שעה 9:25)
בתשובה ליעקב
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

מילים מילים

עברת את המחסום?

או שזו מנטרה שחוזרת על עצמה
_new_ הוספת תגובה



מציאת השלמות שביקום
דן (יום שישי, 29/08/2008 שעה 17:48)
בתשובה למהנדס אזרחי
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

על איזה מחסום אתה מדבר?

מחסום השפה?

מחסום חווארה, (ימינה מעלה אפרים/בית-אל שמאלה שכם, נבלוס) ?

מחסום החשיבה המוגבלת שלא נותנת לנו אפשרות לשמוע, להקשיב, להטמיע דרכי גישה חדשים ישנים לפתרון בעיות קיומיות בסיסיות בדבר הזהות היהודית?

ואתה, אם כבר עברת אחד מהמחסומים האלה, ספר לי בבקשה מה אתה רואה משם...
_new_ הוספת תגובה



מציאת השלמות שביקום
מהנדס אזרחי (יום שישי, 29/08/2008 שעה 19:13)
בתשובה לדן
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

מר דן

אני מדבר על ''המחסום'' שה''רב'' ליטמן מדבר עליו כל יום בישיבתו.

הוא מדבר על פריצה ועליה ''בסולם'' שחייבת לעבור דרך איזה שהוא ''שלב''

ואם אתה לא אחד מתלמידיו, אזי אתה מוזמן לגשת לאתר בני-ברוך ולהתעדכן מהו המחסום...
_new_ הוספת תגובה




חפש בתגובות שבדיון זה:     חיפוש מתקדם...

חזרה לפורוםהדפסה עם תגובותתגובה למאמר


מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.



© פורום ארץ הצבי