פורום ארץ הצבי

http://www.faz.co.il/story_8067

ה' באייר תש''ח
שלמה גזית (שבת, 12/09/2015 שעה 8:00)


ה' באייר תש''ח

אלוף (דימ.) שלמה גזית



לכבוד השנה החדשה הבאה עלינו – נקווה – לטובה, בחרתי לשלוח טור יום הולדת, ברכות לשנה החדשה.
לפני שנים סיפר לי ידיד כי אימץ מנהג – הוא שומר למזכרת את גיליון העיתון של יום ההולדת של כל אחד מארבעת ילדיו. הוא מבקש בדרך זו לספר להם כיצד נראו פני הארץ והעולם באותו יום. עיינתי בגיליונות שהיו שמורים עימו, התפעלתי מן הרכילות הקטנה, מן הכותרות של ישראל והעולם, מן הסרטים שהוצגו באולמות הקולנוע, מהצגות התיאטרון והקונצרטים, ולא פחות – ממודעות הפרסומת של פעם.

החלטתי לאמץ את הרעיון וללכת בדרכו.

הלכתי לספרייה וביקשתי לקבל את עותקי העיתונים מיום הולדתי שלי ושל כל בני משפחתי. צילמתי את הדפים של כל אחד מן הגיליונות, ואלה שמורים מאז בידי.

בימים אלה הגיע לידי ''עיתון מיוחד'', עיתון מכורך, עם 240 עמודי דפוס. זהו ''גיליון יום ההולדת'' של מדינת ישראל שמלפני 67 שנים. זה ספרו של מרדכי נאור – אשר כותרתו ''יום שישי הגדול'', וכותרת המשנה – ''ה' באייר תש''ח – הדרמה הגדולה של הקמת המדינה''.

ה' באייר הוא יום ההולדת הלאומי שלנו. לא בדקתי, אך כמעט לכל עם ומדינה היום הלאומי שלה – ה-‏4 ביולי לארה''ב, ה-‏14 ביולי לצרפת, ה-‏23 ביולי במצריים, וכך, על פי הלוח העברי, ה' באייר, אצלנו בישראל.

מצויים עימנו עדיין רבים שחוו וזוכרים את היום הזה, כאן, בארץ. אחד, זה אך נולד, שני, היה תלמיד בבית הספר, ושלישי לבש מדים במאבק על עצם הקיום. לעומתם, הרוב המכריע של תושבי ישראל, טרם נולדו אז באייר תש''ח.

אני, הייתי כבר בוגר ואחד הלוחמים במלחמה. לא הייתי ער ומודע לדרמה הגדולה שהתרחשה באותו יום. לא ראינו עיתון ולא האזנו לחדשות. לא ידענו על ההתלבטות המדינית ''להכריז או לא להכריז'', ובוודאי שלא ידענו על מה שהתבשל מאחורי הקלעים, על הסיפור האנושי ועל המערכה המדינית והתקשורתית שהתנהלה. אלה היו צירי הלידה של המדינה החדשה.

חלק הארי של העיתון-הספר מוקדש ל''הכרזה'', לסיפורה של מגילת העצמאות. מה עשה ומה חשב כל אחד ואחד מן השותפים למעשה. מה עשו באותו יום גורלי – לפני הטקס, במהלכו ולאחריו.

הופתעתי לראות כי מקרב ל''ז החותמים על 'מגילת העצמאות' היה רק אחד שנולד בארץ-ישראל – בכור-שלום שטרית שנולד בטבריה.

אך לא רק ל''ז החותמים. הכרזת המדינה הייתה כרוכה גם בשאלות ארגוניות - באיזה אולם ייערך הטקס, מי יישא באחריות לארגון, והיכן יימצא קלף עליו תיכתב ותיחתם המגילה.

נזכרתי באוטה ואליש ובתרומתו להפקת המאורע, ונזכרתי בריטה פרסיץ, קריינית הרדיו של ''קול ירושלים'', אשר גויסה לשדר את הטקס בשידור חי. ''קול ישראל'', תחנת השידור של ארגון ההגנה, הפכה באותו יום לתחנת השידור של המדינה החדשה.

ראיתי מודעות עם סרטי הקולנוע שהוצגו באותו יום ושמחתי לראות פרסומת לסיגריות ''כמובן – מטוסיאן'', הסיגריה שעישנתי באותם ימים.

זהו עיתון-ספר שאני ממליץ כי יימצא בכל בית בישראל, לצדו של ספר התנ''ך. זה הסיפור שחייב לעבור מדור לדור, וככל שאנו מתרחקים מאותו יום בתש''ח, כן גדלים העניין והחשיבות שבסיפורי אותו יום. ועוד המלצה. ראוי לתרגם ספר זה לאנגלית. ראוי שיימצא על מדף הספרים בכל בית יהודי המגלה עניין בנעשה בישראל, אז והיום.

ולבסוף, כמובן, שנה טובה לכל ציבור קוראי הטור, תשע''ו – תהיה שנת עתיד ורוד







http://www.faz.co.il/thread?rep=175629
גמר חתימה טובה !
בצלאל פאר (שבת, 19/09/2015 שעה 11:14)

למזלנו אז ב-‏1947-8 לא היו שמאלנים קשים שחרפו נפשם עם האוייב נגד ההנהגה הציונית כדי למנוע על הכרזת המדינה כי היהודים הם מיעוט, כי הכיבוש משחית, כי המלחמה לא מוסרית ויוצרת פליטים משני הצדדים, כי הערבים הם עם ילידי בעל זכויות והציונות היא גורם קולוניאלי פולש.... כמה יפה וכמה צודק שאז כולם כאחד [זולת אחדים בודדים בלבד] תמכו בהקמת המדינה, למרות שחששו מאוד מהתוצאות. שהתגייסו למלחמה, למרות כמה משתמטים שדישבו בבתי הקפה של דיזנגוף, למרות שאחרים הזהירו שהמלחמה תהיה קשה ומדממת.

למרות הכל ישראל הנורמטיבית הכריזה על עצמה כמדינה, עמדה היטב במלחמה, כבשה שטחים שמאן דהוא לא הועיד לה, הכתה באוייב ללא רחם וריחמה עליו לאחר תום המלחמה, נתנה לבורחים לברוח לקריאת קולות מנהיגיהם אבל התחננה לאחרים לא לברוח כשהיה אפשרי [כמו המקרה בחיפה], ואפםילו כשגרשה ערבים שהשתתפו במלחמה עם כוחות הפלישה הערבית לאחר תום המלחמה המקום [כמו ברמלה ולוד].

והעיקר שהשנה הזאת תהיה שנת ביטחון, הצלחה, נצחון, ואם אין כוונת הערבים להשלים עימנו, אז שישלמו על זה בכספם ובדמם.

http://www.faz.co.il/thread?rep=175633
הימנונים ''שחרפו נפשם עם האויב''!
דוד סיון (שבת, 19/09/2015 שעה 11:55)
בתשובה לבצלאל פאר

''למזלנו אז ב-‏1947-8 לא היו [ימנונים] קשים שחרפו נפשם עם האוייב...'' ואילו היום הם מחרפים נפשם נגד ההנהגה הציונית!!!

לצערי ישראל הריבונית לא ממש מנסה למנוע את נזקיהם...

הפלשתינאים הם עם ילידי (ראה למשל את ''על קיר הברזל'' של ז'בוטינסקי משנת 1923).

העובדה האחרונה הזאת היא חלק חשוב בנתוני המציאות ולכן חלק חשוב בניתוח המציאות.

http://www.faz.co.il/thread?rep=175638
הימנונים ''שחרפו נפשם עם האויב''!
בצלאל פאר (שבת, 19/09/2015 שעה 17:17)
בתשובה לדוד סיון

אין היקש, מנעד או מטעד דומה ולכן ניסיונך להשוות ימנונים לשמאלנים קשים כשל.

אם היית מאמין לז'בוטינסקי הייתי מאמין לך.ז'בוטינסקי לא ידע לומר פלסטינים, כי אז אפילו ערביי המקום הילידים לא ראו עצמם עם מקומי וייחודי חדש, אלא חלק מהעם הערבי.

אל תמציא לנו עמים ערביים, כי הערבים עצמם בעטו באמירה הנואלת הזאת, שכן היא נוגדת ושוללת את עמדת האסלאם שאינו רואה המאמיניו עמים, אלא רק קהל מאמינים. הבסיס לקיום הערבי הוא החמולה והשבט. רק המצרים יוצאי דופן שכן הם נכנסו מתקופת הג'הילייה לתקופת קבלת האסלאם כשהם היו כבר עם כמה אלפי שנים. כל האחרים נבנו על בסיסי חלוקה טריטוריאלית של הקונלוניאליזם הבריטי, צרפתי ואיטלקי ולא לפי חלוקה של אף עם ערבי קיים. המדינות החדשות יצרו לכאורה עמים חדשים, אבל בפועל ראינו שלא. כמו שאין עמים סורי, עיאקי, ירדני או לובי, כך אין עם פלסטיני. מסתבר שהמילה עם החליפה בטעות את המילה אזרח. מדובר על אזרחי המדינות האלה, שעכשיו בהתפרקות המדינות, כל אחד מתפרק לחמולתו ולשיבטו.

אלה הנקראים פלסטינים מצליחים לשמור על הפאסדה שלהם רק משום שיש להם אוייב מובהק, ברור וקיים, והם חייבים את קיומם המדומיין לעם היהודי שהתנחל מחדש בארץ ישראל [למרות שתמיד היו יהודים גרים בארץ ישראל במקום כזה או אחר והערבים תמיד נחשבו לפולשים[ אפילו בעיני עצמם].

יש לך שאלות נוספות?

http://www.faz.co.il/thread?rep=175641
הימנונים ''שחרפו נפשם עם האויב''!
דוד סיון (שבת, 19/09/2015 שעה 18:37)
בתשובה לבצלאל פאר

האמירה על הימנונים הקשים באמצעות הציטוט מדבריך נכונה, ולכן הטענה שלך בהקשר הזה מופרכת מיסודה.

ז'בוטינסקי כתב שערביי ארץ ישראל הם ''עם חי'' וידע לתאר את מהותו. זה לא עניין של אמונה אלא של ניתוח עובדות היסטוריות. לכן האמונה (הפוליטית) וההמצאות שלך לא רלוונטיות.

גם הם ערביי ארץ ישראל ידעו וכתבו על המהות הזאת כבר אז. אתה יכול לקרוא מה שכתבו מומחים בנדון (למשל כמו פרופ' יהושע פורת, פרופ' משה שמש, שמעון שמיר).

http://www.faz.co.il/thread?rep=175646
הימנונים ''שחרפו נפשם עם האויב''!
בצלאל פאר (שבת, 19/09/2015 שעה 18:58)
בתשובה לדוד סיון

דרכי ההיקש שלך מוזרים ולא מסתדרים עם ההגדרות של המונח היקש. אבל מילא, זו דרכך לשלול את דיברי האחר בלי צורך לנמק. אז אל תצפה שיסכימו או יאמינו לך.

גם העם היהודי היה עם חי במדינות ערב ובאירופה, אז מה אתה אומר בדיוק? שליהודים זכויות לאום טריטוריאליות בכל מדינה בה הם היו 'עם חי' [לפחות עד שהשמידו אותם בכמה מדינות]? אתה צריך לבנות הבנה היסטורית פוליטית מכלל המציאות של אותם זמנים ולא מאמירה די זניחה במאמר של אחד מלפני יותר מ-‏90 שנה. בטח מאחד שאתה שולל בכלל את תפיסתו הפוליטית כלכלית.

תקרא מה כותבים מומחים ערבים, אז אולי התובנה שלך תדמה יותר למציאות [אני רוב יותר לדעתו של יהושע פורת מאשר שמעון שמיר אם כי כמובן יש עדכונים גם אצלם מאז 2001 ובעיקר מאז 2011].

http://www.faz.co.il/thread?rep=175650
הימנונים ''שחרפו נפשם עם האויב''!
דוד סיון (שבת, 19/09/2015 שעה 19:46)
בתשובה לבצלאל פאר

מי שכמוך פאר ממציא טענות חסרות ביסוס ולא מנומקות שלא יתלונן על דרכם של אחרים. זה פשוט מוריד עוד יותר את ערך טיעוניך.

ראשית מדובר על יותר ממאמר אחד שכתב איש רוח, הוגה דעות, מחזאי ועוד, שהכיר היטב מה שנעשה בארץ באותם זמנים. האמירה שלו לפני כ-‏80 שנה וזו מלפני 90 שנה, ביחד עם האמירות של היסטוריונים מומחים. שנית מדובר בהבנה של העובדות ההיסטוריות. להלן רשימה חלקית של דברים עליהם מתבססת ההבנת ההיסטוריה שלי: <דיון 2650>, תגובה 128616 ביחד עם תגובה 128617, ו-תגובה 174267). לשאלתך האמירה שלי היא קודם כל אמירה בדבר הבנת ההיסטוריה, ואין לה קשר לצורך שלך.

בשלב זה אני מוותר על תגובה לגבי הטענה הלא מנומקת והלא מבוססת בדבר העידכונים.

http://www.faz.co.il/thread?rep=175658
יש דברים שמתקבעים בדעת אדם או אנשים .
המפלגה הקטנה העניה וחסרת ההשפעה (יום שלישי, 22/09/2015 שעה 5:55)
בתשובה לדוד סיון

דיעה נפוצה אחת היא כי מרי-אנטואנט אמרה '' אם אין להם לחם שיאכלו עוגות''
אבל מי שאמרה את המשפט הזה הייתה..........אחותה .

בשנת 1923 לא הייה ''עם פלסטיני'' . העם הפלסטיני היה אז בתהליכי התגבשות וזאת אפילו לפי המקורות שאתה מביא לכאן לפעמים .

http://www.faz.co.il/thread?rep=175661
יש דברים שמתקבעים בדעת אדם או אנשים .
דוד סיון (יום שלישי, 22/09/2015 שעה 8:49)
בתשובה להמפלגה הקטנה העניה וחסרת ההשפעה

אינני חושב שפסיקתך כי ב-‏1923 לא היה ''עם פלסטינ'', נכונה.
היא ודאי נשללת על ידי ז'בוטינסקי שכינה אותם ''עם חי''.

תהליכי התגבשות של עם, של ישות בדרך כלל לא נפסקים. לפעמים יש רגרסיות ואח''כ שוב התגבשות...

http://www.faz.co.il/thread?rep=175663
יש דברים שמתקבעים בדעת אדם או אנשים .
המפלגה הקטנה העניה וחסרת ההשפעה (יום שלישי, 22/09/2015 שעה 10:03)
בתשובה לדוד סיון

אם ז'בוטינסקי פירסם בשנת 1923 דיעה בהכרח היא הייתה מוקדמת ולא בשלה .
האנגלים כידוע כבשו את סינג'יל דרום סוריה בשנת 1918 .
לפני המלחמה הייתה תנועה ערבית קטנה שחפצה בייצוג במג'לס העותומאני . לא בתור עם אלא בתור מחוז .
משנת 1018 ועד 1922 לא ייכל להתגבש עם . לכן דברי ז'בוטינסקי בשנת 1923 היו טרם-זמן .

מעניין יותר לדעת מה חשבו מנהיגי הרוב היהודי בארץ .
האם ארלוזורוב , כצנלסון , בן-גוריון חשבו אז שיש עם פלסטיני ?
או שהם משהוא אחר . כמו סורים , ירדנים או בכלל בליל מפוצל של ערבים שחיים באן .

http://www.faz.co.il/thread?rep=175666
אתה טועה מאד
דוד סיון (יום שלישי, 22/09/2015 שעה 13:18)
בתשובה להמפלגה הקטנה העניה וחסרת ההשפעה

תקרא מה שכתב ז'בוטינסקי ב-‏1923 ותווכח שטענתך לגבי בשלות פשוט לא נכונה. הרי המושג ''עם חי'' ומאפייניו הם הסיבה שהוא להצגת אסטרטגיית קיר הברזל.

יש כמובן גם מחקרים היסטוריים, שהזכרתי כאן בעבר, שתומכים בעמדה הזאת - שב-‏1923 קיים עם פלשתינאי.

לכן עמדתך בטעות יסודה.

http://www.faz.co.il/thread?rep=175670
אתה טועה
המפלגה הקטנה העניה וחסרת ההשפעה (יום שלישי, 22/09/2015 שעה 17:51)
בתשובה לדוד סיון

הבעיה בדברי ז'בוטינסקי היא שהוא זיהה את האוכלוסיה הילידית בתור ''עם'' .
וסביב זה הדיון .
האם בשנת 1923 היו תושבי ארץ ישראל המנדטורית ''עם'' או אוסף של ילדים מפולגים ומפוצלים , מקבוצות אתניות שונות .
לדעתי
הנתמכת על ידי המקורות שאתה מציג , האוסף המפוצל הזה לא היה ''עם'' בשנת 1923 . באותו זמן היו רק נקודות נוקלאציה שהביאו לאחר זמן לגיבוש לעם .
לדעתי
הנקודה שבה ניתן לכנות את האנשים הללו כעם היא 1964 עם הכרזת יאסר עראפת על הקמת הארגון לשחרור פלסטין .

http://www.faz.co.il/thread?rep=175672
אתה מטעה
דוד סיון (יום שלישי, 22/09/2015 שעה 18:44)
בתשובה להמפלגה הקטנה העניה וחסרת ההשפעה

דעתך הלא מנומקת לא נתמכת על ידי המקורות שהצגתי כאן.

לעומת זאת מה שז'בוטינסקי כתב ב-‏1923 ונימק היטב נתמך על ידי המקורות שהצגתי כאן בעבר (עם הסבר מנומק ב-תגובה 174267 למשל).

למעשה באותה התקופה (ראשית שנות ה-‏20) ההתארגנויות הדתיות, החברתיות, הפוליטיות (כולל הקשר לארץ) היו דומות להתארגנויות של היהודים (האוסף המפוצל הזה), גם לפי ההתייחסות של שלטונות המנדט. זה כמובן הקדים את עראפת ביותר מ-‏40 שנה.


מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.