פורום ארץ הצבי

http://www.faz.co.il/story_6737

עסקת שליט
סמרטוט אדום / גדעון ספירו (שבת, 15/10/2011 שעה 7:00)


עסקת שליט

גדעון ספירו



בשעת כתיבת שורות אלו מקדישה התקשורת הישראלית את מרבית חלקה החדשותי להסכם שהושג עם שלטון החמאס בעזה על חילופי שבויים, לפיו ישוחרר השבוי גלעד שליט תמורת אלף ויותר שבויים פלסטיים המוחזקים בידי ישראל. המתווה של חילופי השבויים היה ידוע כבר למחרת שבייתו של שליט. התעקשותה של ישראל לא לשחרר שבויים פלסטינים מחד, ותקווה כי תימצא דרך לפעולת חילוץ צבאית מאידך, (שקרוב לוודאי הייתה מסתיימת במותו של שליט כמו במקרה של נחשון וקסמן) גרמו לכך ששליט, כמו עמיתיו השבויים הפלסטינים, המשיכו להיות כלואים חמש שנים נוספות. מה שכפה בסופו של דבר על ישראל את חילופי השבויים, הוא המאבק הציבורי כאן והמידור המושלם למקום בו עצור שליט בעזה. כל זרועות המודיעין של ישראל לא הצליחו לפצח אותו.

התקשורת הישראלית מזילה דמעות, בחלקן דמעות תנין, לנוכח ''המחיר הכבד'' שישראל משלמת על שחרורו של חייל ישראלי אחד, ומפרטת את מעשי הרצח של חלק מהמשוחררים הפלסטינים. אכן, מדובר בפעולות טרור קשות בהן מרבית ההרוגים היו אזרחים. לצערי זהו טבעם של מאבקים אלימים לשחרור לאומי. מרבית המשוחררים הפלסטינים הם תמונת ראי לטרור של מחתרות אצ''ל, לח''י ופלמ''ח שרצחו אזרחים בהטלת פצצות לבתי קפה, שווקים ואוטובוסים. טרוריסטים אלו זוכים היום למעמד של גיבורים בישראל, בדומה למעמדם של מבצעי הטרור הפלסטיני בחברה הפלסטינית. פגיעה באזרחים היא בעיני תופעה מגונה, גם כאשר המטרה צודקת, כמו שחרור מעול שלטון קולוניאלי, על כן אני תומך במאבק לא אלים. בל נשכח שמרבית ההרוגים הפלסטינים מידי הכובש הישראלי, צבא, שב''כ ומתנחלים, הם אזרחים. וגם זאת יש לזכור: באלימות בין כובש ונכבש, מי שהתחיל הוא תמיד הכובש. אלימות הנכבש היא תמיד תגובה לאלימות הכובש.

בחלוקה גסה בין שמאל לימין, השמאל תומך בעסקת חילופי השבויים והימין מתנגד. הימין זקוק להמשך הסכסוך משום שדרכו הוא מזין, מקיים ומקדם את גזענותו, קנאותו הדתית והתנחלויותיו. השמאל רואה בחילופי שבויים מהלך שאולי יוביל להורדת הלהבות והידברות.

שבוי ישראלי אחד מול אלף שבויים פלסטינים, משקף את היחס המספרי של שבויים אצל שני הצדדים. ההסכם לא מחסל את המוטיבציה הפלסטינית לחטיפות נוספות. כל עוד ישראל ממשיכה להחזיק בבתי הכלא שלה אלפי שבויים פלסטינים, קיימת מוטיבציה לחטיפות נוספות. אם תתרחש חטיפה נוספת מוטב שיעלו ברשת דג ישראלי שמן, שלא יצטרך לחכות חמש שנים בכלא, והעסקה לגביו תסתיים מהר. אילו הדבר היה תלוי בי, הייתי משחרר את כל השבויים, ובכך משדר לא רק כוונת שלום, אלא גם מוריד את המוטיבציה ללקיחת שבויים ישראלים.

ויש גם נקודה מקאברית או אירונית בכל הפרשה. העיתונאי עמית סגל, שהוא כתב מדיני של ערוץ 2, תחנת הטלביזיה הנצפית ביותר בישראל, הזכיר בדברי פרשנות את ההיבט המוסרי של שחרור רוצחים פלסטינים. עמית סגל הוא בנו של המתנחל חגי סגל, טרוריסט שהורשע בחברות במחתרת טרור שרצחה חפים מפשע, בהחזקת נשק ובגרימת חבלה חמורה, עבירות שפלסטיני שהורשע בהן קיבל מאסר עולם או לפחות כמה עשרות שנות מאסר, אבל סגל נידון לשלוש שנות מאסר ושוחרר אחרי שנתיים, כאשר תנאי כליאתו הזכירו יותר מלון לאנשים חשובים מאשר בית מחסה לפושעים טרוריסטים.

וכמו כל עם ישראל, אזיל דמעה לרגל המפגש המרגש בין גלעד שליט למשפחתו.


האם חנן פורת היה פשיסט?

לא מכבר הלך לעולמו המתנחל חנן פורת, מהתנחלות כפר עציון, שנמנה עם אבות תנועת ההתנחלות. הוא אחד האנשים ששינה את פניה של מדינת ישראל. הוא היה קנאי דתי, ראה בהקמת מדינת ישראל ובכיבוש השטחים מימוש הרעיון המשיחי של תחילת הגאולה, לדידו ההבטחה האלוהית כפי שמופיעה בתנ''ך מהווה קושאן של בעלות על הקרקע, בינתיים מהים עד הנהר, ובעתיד בעזרת האל, תהיה גם ירדן חלק ממדינת ישראל הקדושה.

הוא לא היה רק איש של חלומות משיחיים, אלא בעל כושר מנהיגות שסחף אחריו רבים, גם בעל יכולת ביצוע, היה חבר כנסת 10 שנים והצליח לגייס מיליארדים להקמת מדינת ההתנחלויות. הוא התכבד בתואר רב ונחשב בעיני רבים בשטחים לפוסק הלכות.
עם מותו ספדו לו רבים. אך טבעי שאנשי הימין כתרו לו כתרים לרוב, אבל גם אישים מהציונות השמאלית דיברו בשבחו. יוסי שריד וחיים אורון, שניים שהיו מנהיגי מרצ, אמרו שאמנם היו מחלוקות, אבל מדובר ב''איש הגון וישר''.

שאלה: האם אדם שהיה ממקימיה של מדינת האפרטהייד בשטחים הכבושים, הוא אדם ישר והגון?
האם מי שגייס מיליונים לשוד וגזל הקרקעות מהעם הפלסטיני, אדם שהוא אחד מהאבות הרוחניים של בריוני נוער הגבעות, הוא הגון? האם אורון ושריד היו מדברים כך בשבחו של איזה אנטישמי באירופה?

האם פורת היה אוהבה של ארץ ישראל? שהרי כך נהוג להציג לא אחת את המתנחלים, שהם אוהבי הארץ, קשורים לכל רגב מאדמתה. אני כופר בכך. האם מי שמוליד 11 ילדים הוא אוהב ילדים? לא בהכרח ולא במקרים רבים של אנשים דתיים, שעבורם ההולדה לא קשורה כלל לאהבת הילד אלא למילוי מצווה דתית של ''פרו ורבו'' והפיכת האשה למכונת הולדה. כך גם באשר לארץ ישראל. להבנתי, חנן פורת לא אהב את ארץ ישראל, וכך גם חבריו שנותרו בחיים. מי שאוהב את ארץ ישראל לא מכער אותה במפלצות בטון, לא מזהם אותה במי ביוב, לא מטליא עליה בנייה שאונסת את הנוף ולא עוקר עצי זית של שכניו הערבים ולא כופה עצמו בשיטות כוחניות על העם הילידי ומבטיח לנו מלחמת נצח. חנן פורת היה נגד השלום עם מצרים ונסיגה מסיני משום שהיה כרוך בפינוי התנחלויות בסיני. מוטב המשך המלחמה עם מצרים שתוביל לעוד טראומת יום הכיפורים, ובלבד שלא תפונה התנחלות אחת. בדומה להולדה על פי מצווה כך גם היאחזותו בקרקע השטחים נובעת ממצווה דתית, שאין לה כל קשר לאהבת הארץ.

חזרה לשאלה שמופיעה בכותרת, ומבוססת על שאלה ששאל אותי חבר: האם חנן פורת היה פשיסט? בשמאל אנו נוטים להדביק את התואר הזה לכל מי שתומך במשטר הכיבוש והאפרטהייד, בשלילת זכויות אדם, בחקיקה לא דמוקרטית, בהומופוביה ועוד. אלו הם מאפיינים שאפשר למצוא אצל כל פשיסט, אבל האם זה תואם את ההגדרה האנציקלופדית?

להלן כמה ממאפייני הפשיזם לפי מוסוליני:

  1. המדינה הטוטאלית. המדינה קודמת לכל וערכה מוחלט לעומת ערכם היחסי של יחידים וקבוצות.

  2. הפרט חשוב רק אם האינטרסים שלו תואמים את אלה של המדינה.

  3. במרכז האידיאולוגיה הפשיסטית עומד המנהיג.


  4. הערצת הכוח האלימות והמלחמה.

  5. הפשיזם בז לרכות אישית ודוחה בשאט נפש רעיונות הומניטריים.

  6. אין הבריות שווים ועקרון השוויון הוא מאוס ואווילי. (לקוח מהאנציקלופדיה למדעי החברה).
חנן פורת קידש את האדמה כאחד העכו''מים (עובדי כוכבים ומזלות) אבל לא עבד את המדינה הטוטאלית ככל שמדובר במדינה חילונית המונהגת בידי ליברלים ואנשי שמאל. הוא כן קידש אותה אם תהיה זו מדינת הלכה שאת המנהיג הפשיסטי יחליפו פוסקי ההלכה. בשאר הפריטים דומה שחנן פורת, תלמידיו וחבריו הרעיוניים נופלים תחת החופה הפשיסטית. יכול להיות שהוא היה איש נוח ביחסיו עם חבריו ומשפחתו, אבל הוא לא היה הומניסט, ולא אהב את ארץ ישראל כפי שאהבת הארץ נתפשת על ידי.

אינני מתעלם מכך שכאשר אלך לעולמי עשוי מאן דהוא ממדינת המתנחלים לכתוב רשימה ''האם גדעון ספירו היה בוגד''? ותשובתו תהיה חיובית והוא גם יצדק, כי לפי עקרונות מדינת המתנחלים אני באמת בוגד.


הידד, עוד פרס נובל

פרופסור דן שכטמן מהטכניון הוא זוכה פרס נובל לכימיה לשנת 2011. ב-‏10 בדצמבר יעניק לו מלך שבדיה את תעודת הפרס בתוספת צנועה של מיליון וחצי דולר.
הארץ שמחה וצהלה, כאילו ישראל זכתה בפרס. הנשיא בירך, ראש הממשלה זימן את הפרופסור ללשכתו, העיתונות הזכירה כי שכטמן הוא הישראלי העשירי שזוכה בנובל. צר לי לקלקל את המסיבה, לא ישראל זכתה בפרס אלא דן שכטמן זכה בגין הישג מדעי. אין ספק, ישראל היא מעצמה טכנולוגית ומדעית בהשוואה לשכנותיה. אבל האם הדבר מראה גם על עליונות מוסרית? מדענים מוכשרים בתחומם היו גם בגרמניה הנאצית, בברית המועצות, וכיום בסין. גם באיראן יש תשתית מדעית טכנולוגית שתוביל בסוף לפצצת אטום.

בטכניון יושבים שלושה כימאים שזכו בפרס נובל. מהי עמדתם בנושאי זכויות אדם, הכיבוש, ההתנחלויות? האם נאבקו נגד ההגבלות שהממשל הצבאי הישראלי הטיל ומטיל על האוניברסיטאות הפלסטיניות בשטחים הכבושים המצרות את החופש האקדמי? מה דעתם על מכללת האפרטהייד באריאל שבשטחים הכבושים? האם מחו, לפחות בקול קורא, נגד מעצרו בשעתו של נשיא אוניברסיטת אל קודס פרופסור סרי נוסייבה?

חלק ניכר ממדעני ישראל משתף פעולה עם הכיבוש, עם תעשיית המלחמה הישראלית. יש מהם המתגוררים בשטחים הכבושים ונהנים מזכויות היתר שמשטר האפרטהייד מעניק להם. באחת, כל הכבוד להישגים מדעיים וקול מחאה לאטימות של אלה הספונים במעבדות ושום דבר אחר לא מעניין אותם.
מוסר ומדע לא תמיד הולכים שלובי זרוע.


יש גם חדשות טובות

שופטת בית משפט השלום בתל אביב שושנה אלמגור דחתה תביעת לשון הרע שהגיש נגדי המתנחל משה זר על סך 200 אלף ש''ח בגין פרסום בטורי בו כיניתי אותו מגדולי שודדי הקרקעות בשטחים הכבושים.

להלן הסיפור בקיצור. תכנית התחקירים היוקרתית ''עובדה'' שמשודרת בערוץ 2 בהגשתה של אילנה דיין, שידרה ב-‏13 בינואר 2008 כתבה על המתנחל משה זר שמגדיר עצמו ''סוחר קרקעות''. בכתבה ציין זר בגאווה לא מוסתרת שרבים מאלה שלטענתו מכרו לו קרקעות נרצחו. בכתבה מכנה זר את הפלסטינים ''מושתנים ומסוממים''.

בטורי מיום 16 בינואר 2008 הגבתי על דברי הרהב הגזעניים וכאמור כיניתי אותו שודד קרקעות. בכתב התביעה הציג עצמו כנפגע, ''אני שודד קרקעות? אני סוחר קרקעות הגון וישר הפועל על פי חוק''. הצעתי לו להגיב על מאמרי אבל הוא סירב.

פרקליטיי, עו''ד מיכאל ספרד ואבישר לב, טענו בכתב ההגנה, שמטרתו של זר היא לחסל את חופש הביטוי באמצעות תביעות ענק של מי שהפרוטה מצויה בכיסו. את הביטוי שודד קרקעות יש להבין במובן המטאפורי המצוי לרוב בשפה העברית (לדוגמה: הגברת אריסון שודדת את לקוחות בנק הפועלים באמצעות עמלות מופרזות), שהרי איש לא הבין את הכתוב במשמעות המילולית של שודד שנכנס לסניף בנק עם אקדח וגונב את הקופה.

בעדותי ציינתי כי כל המתרחש על ידי ישראלים וישראל בתחום הקרקעות בשטחים הכבושים הוא לדידי שוד קרקעות המנוגד לחוק הבינלאומי ולעקרונותיי המוסריים והרעיוניים. כל מתנחל הוא שותף לשוד קרקעות. לא תיתכן עסקה כשרה במובנה הדמוקרטי, בין שני אנשים בעלי זכויות שוות, בתנאים של כובש ונכבש. על כך מתנהל עימות פוליטי בחברה הישראלית.

השופטת קבעה שמדובר בויכוח פוליטי שאין להחניקו, ציינה את החשיבות של חופש הביטוי, קיבלה את טענת המטאפורה ופסקה כי אני נהנה מהגנת תום לב במאמר של הבעת דעה.

פרקליטיי, מיכאל ספרד ואבישר לב, שילבו ידע משפטי עם שאר רוח ויצירתיות. הדברים ניכרים גם בפסק הדין הנאור.
המבקשים לקרוא את פסק הדין במלואו, מומלץ בכל לב, להלן הקישור: פסק דין: זר נגד ספירו.


ויש גם חדשות רעות

לפני ימים ספורים החליט בית המשפט הגבוה לצדק (השופטים ריבלין, רובינשטיין ומלצר) לדחות את עתירתו של מרדכי ואנונו לבטל את ההגבלות שהוטלו עליו ולאפשר לו לעזוב את ישראל.
מאז שחרורו מהכלא באפריל 2004 הוגשו כבר 8 או 9 עתירות, כולן נדחו באותו טקס שקיבל אופי דתי. לא חשוב מי השופטים היושבים בדין, כל עתירה כוללת הסתודדות של השופטים עם נציגי השב''כ במעמד צד אחד.

לאיש אין בקרה מה נאמר באותם מפגשים סודיים. לדעתי, אנשי השב''כ משקרים את השופטים על ימין ועל שמאל, מספרים סיפורי מעשיות על ''סכנות ביטחוניות'' שכל בר דעת מבין שלאחר 25 שנים אינן קיימות יותר, שהכור בדימונה עבר כה הרבה שינויים, טכנולוגיים ואחרים, שלואנונו אין מושג מה מתרחש שם. אבל כל זה לא משנה, שהרי מדובר בטקס דתי בנוסח של מסדרים סודיים מימי הביניים. וכמו בכל שנה כך גם הפעם, לאחר ההסתודדות של השופטים עם השב''כ הם כתבו פסק דין בהסתמך על אותו מפגש סגור שאין לואנונו ופרקליטו דרך לאתגרם בחקירה צולבת.
ורק הצדק נותר בפינה מבויש ונעזב.


לזכרה של רני טלמור

טור זה אבל על מותה של רני טלמור שניצבה בשדרה המרכזית של פעילי זכויות אדם. במקום שם שררו אי צדק, דיכוי, הפרות זכויות אדם, קולה נשמע ברמה. היא ושכמותה מהוות השראה להמשך המאבק לעולם יותר הומני וצודק.
נזכור אותה באהבה.







http://www.faz.co.il/thread?rep=164517
[•] אין הבדל בין חרדים קיצוניים לבין גדעון ספירו .
המפלגה הקטנה העניה וחסרת ההשפעה (שבת, 15/10/2011 שעה 9:09)

חרדים קיצוניים מאמינים בקיומו של אלוהים ובצורך או החובה לקיים את המיצוות בתורה לפי הבנתם ופרשנותם .
שום טיעון הגיוני לא שינה לא משנה ולא ישנה את אמונתם כי יש אלוהים .
הדבר דומה גם אצל המאמינים בקיומם של חייזרים וביקוריהם אצלנו .
גם אלה לא שינו לא משנים ולא ישנו את דעתם בנושא .

בתורת הלוגיקה זה נקרא ''בורות בלתי משתכנעת'' .

גדעון ספירו שייך לקבוצה זו . הוא ''בור בלתי משתכנע'' .

אבל יש אנשים שמקבלים טיעונים הגיוניים .
במיוחד כאשר יש להם עודות שהתגלו בתצפיות שלהן אנו קוראים ''מדע'' .

בתחום מדעי החיים יש תופעה הקרויה תורשה .
עיקרה נסמך על כך שיצורים חיים אינם חיים לנצח .
הם מורישים את תמצית קיומם לצאצאיהם .

למרות שהחיטה נקצרת וגרגריה נאכלים הרי בכל זאת מעט גרגרים מביאים דור חדש של חיטה .
כך גם סרדינים שנאכלים בהמונים על ידי דולפינים וכרישים .
גם הזברות שטעימות מאד לאריות .

וכך גם בני האדם .

למרות שחיי אדם נמשכים כמה עשרות שנים ולא יותר , הרי בכל זאת היו בני אדם לפני מאה שנים , לפני אלף שנים ולפני עשרת אלפים שנים .

טיעון זה מבוסס הייטב .
והעיקר
גדעון ספירו יודע זאת ומכיר בנכונות טיעון זה .

לפני כשלושת אלפים וחמש מאות שנים התגבשה קבוצת אנשים לכלל עם .
הקבוצה ההיא מתה כדרך כל אדם .
אך צאצאיה המשיכו את הקיום כעם .
לאורך יותר ממאה דורות חלו שינויים בהרכב העם הזה .
עד לימינו אלה עם זה קיים .
זה הנקרא היום העם היהודי ונקרא בעבר העם העברי או בני ישראל .

מה שגדעון ספירו מטיף לו בצעדים שונים
מכונה אצלו ''הומניזם'' . פרופסור זאב שטרנהל קרא לזה ''נאורות'' .

הצעדים הללו מובילים לתוצאות .
אחת התוצאות , אם חלילה יינקטו צעדים אלה ,
היא
הכחדת העם היהודי .

מהבחינה הזו אין הבדל בין רצח בתאי גזים לבין הכחדה עקב הצרת תנאי הקיום של היהודים .

ובקצרה
[•]...

http://www.faz.co.il/thread?rep=164584
גדעון ספירו רע
חזי, הרצליה (יום ראשון, 16/10/2011 שעה 11:30)
בתשובה להמפלגה הקטנה העניה וחסרת ההשפעה


http://www.faz.co.il/thread?rep=164522
עסקת שליט ולא עסקת ספירו
המסביר לצרחן (שבת, 15/10/2011 שעה 13:14)

אני מניח שאם החמאס היו חוטפים את ספירו הוא היה נשכח מליבות הישראלים.... מאלו שבכלל שמעו את שמעו פעם.

רשימתו מלאת שקרים כרימון. אני מניח ששמאלני קיצוני כספירו לא יכול לחיות פוליטית בלי השקרים שלו. זה רק מראה עד כמה מלוכלכת ומסריחה ]/[ השמאל הקיצוני.

http://www.faz.co.il/thread?rep=164547
עוד חדשות טובות כאלה וספירו נשאר ללא כסף
חוק שימור האלרגיה (שבת, 15/10/2011 שעה 21:09)

שמעתי שבעבר הוא אכל אותה בכמה משפטים.

http://www.faz.co.il/thread?rep=164549
סוף סוף תם פסטיבל שליט בליווי תזמורת פלשתין
סוריא סהרה (יום ראשון, 16/10/2011 שעה 2:39)

נדמו תופי השמאל נדמה תרועת חצוצרות הימין ובחוצות ישראל עידן חדש בפתח !

http://www.faz.co.il/thread?rep=164551
סוף סוף תם פסטיבל שליט בליווי תזמורת פלשתין
סוריא סהרה (יום ראשון, 16/10/2011 שעה 2:39)

נדמו תופי השמאל נדמה תרועת חצוצרות הימין ובחוצות ישראל עידן חדש בפתח !

http://www.faz.co.il/thread?rep=164668
הַאִם גִּדְעוֹן סְפִּירוֹ עַצְלָן?
אריה פרלמן (יום שלישי, 18/10/2011 שעה 11:49)

מִצַּד אֶחָד, סְפִּירוֹ רָאוּי לְשֶׁבַח עַל שֶׁלֹּא מִהֵר לִירוֹת מֵהַמֹּתֶן אֵיזוֹ אֲמִירָה כְּגוֹן ''בָּרוּךְ שֶׁפְּטָרָנוּ - עוֹד פָשִׁיסְט הִתְפַּגֵּר'' עַל לֶכְתּוֹ שֶׁל חָנָן פּוֹרָת. אַךְ מִצַּד שֵׁנִי, הַ'בְּדִיקָה' הַ'מַּדָּעִית' שֶׁל הַמֻּנָּח ''פָשִׁיסְט'' עוֹשָׂה רֹשֶׁם שֶׁל מַצַּג-שָׁוְא בִּלְבַד שֶׁל דִּיּוּן רְצִינִי.

בִּסְעִיף 1 שֶׁל הַגְדָּרַת הַפָשִׁיזְם - וְזוֹ אָכֵן הִתְקַדְּמוּת מֵאָז שֶׁכִּנָּה אֶת מִפְלֶגֶת מוֹלֶדֶת ''פָשִׁיסְטִית'' - הוּא מוֹדֶה שֶׁחָנָן פּוֹרָת לֹא עוֹנֶה עַל דְּרִישׁוֹת הַתֶּקֶן.

אַךְ לְדִידוֹ - בְּכָל הַסְּעִיפִים הָאֲחֵרִים - תּוֹאֵם פּוֹרָת אֶת הַתֹּאַר.

הָבָה נַפְנֶה מַבָּטֵנוּ אֶל סְעִיף 4, לְמָשָׁל, שֶׁהוּא ''הַעֲרָצַת הַכֹּחַ הָאַלִּימוּת וְהַמִּלְחָמָה''. עַל הָרֶצֶף שֶׁבֵּין מַעֲרִיצֵי הָאַלִּימוּת לַפָּצִיפִיסְטִים הַמֻּשְׁבָּעִים יֵשׁ הַרְבֵּה מְאוֹד נְקֻדּוֹת. אוּלָם בְּעִקָּר יֵשׁ לְהַבְחִין בֵּין שָׁלוֹשׁ קָטֵגוֹרְיוֹת עִקָּרִיּוֹת:

א) פָּצִיפִיסְטִים מֻחְלָטִים. אֵלֶּה יִדְגְּלוּ בְּאִי-אַלִּימוּת גַּם אִם חֶרֶב חַדָּה תּוּנַף אֶל מוּל פְּנֵיהֶם.

ב) מִי שֶׁנּוֹקֵט בְּאַלִּימוּת כְּאֶמְצָעִי, וְלֹא כְּמַטָּרָה בִּפְנֵי עַצְמָהּ. יִתָּכֵן שֶׁהַמַּטָּרוֹת תִּהְיֶינָה שׁוֹנוֹת לַחֲלוּטִין - אַךְ עֲדַיִן, כָּל עוֹד הָאַלִּימוּת נִתְפֶּסֶת כְּאֶמְצָעִי - הַקָּטֵגוֹרְיָה נוֹתֶרֶת בְּעֵינָהּ. לְמָשָׁל, אָדָם כִּפְּרוֹפֶסוֹר זְאֵב שְׁטֶרְנְהֶל מוּכָן לַעֲלוֹת עַל עָפְרָה עִם טַנְקִים, לְמַעַן הַ''שָּׁלוֹם'' כְּפִי שֶׁהוּא רוֹאֶה אוֹתוֹ; וּמִצַּד שֵׁנִי - אָדָם כִּפְּרוֹפֶסוֹר אַרְיֵה אֶלְדָּד מוּכָן לַעֲלוֹת עִם טַנְקִים עַל דַּמֶּשֶׂק אוֹ קָהִיר אוֹ כָּל אוֹיֵב שֶׁיְּאַיֵּם עַל הַמִּפְעָל הַצִּיּוֹנִי. אֵלֶּה וְאֵלֶּה בְּעַד טַנְקִים - כְּאֶמְצָעִי וְלֹא כְּמַטָּרָה בִּפְנֵי עָצְמָה; כִּכְלִי וְלֹא כְּמֻשָּׂא לְהַעֲרָצָה.

ג) מִי שֶׁמַּעֲרִיץ אֶת הָאַלִּימוּת וְהַמִּלְחָמָה כְּמַצָּב רוּחָנִי שֶׁל הָאָדָם, שֶׁבּוֹ בָּאִים לִידֵי בִּטּוּי הַמְּאַפְיְנִים הָאֱנוֹשִׁיִּים הַנִּשְׂגָּבִים בְּיוֹתֵר, כְּגוֹן אֹמֶץ לֵב, חִיּוּנִיּוּת, אַחֲוָה, הַקְרָבָה אִישִׁית, דְּבֵקוּת בַּמַּטָּרָה וְכֵן הָלְאָה וְהָלְאָה. אֵלֶּה אָכֵן עוֹנִים עַל הַהַגְדָּרָה ''פָשִׁיסְטִים'' - לְפָחוֹת לְפִי סְעִיף זֶה. וְזֶהוּ אוּלַי סְעִיף הַמַּפְתֵּחַ הַמַּבְדִּיל בֵּין הַפָשִׁיסְטִים לִשְׁאַר מִינֵי מִשְׁטָרִים אַלִּימִים לְעֵת-מְצוֹא, שֶׁלְּפָחוֹת בַּמִּישׁוֹר הַהַצְהָרָתִי מַעֲדִיפִים דַּרְכֵי שָׁלוֹם עַל-פְּנֵי דַּרְכֵי מִלְחָמָה.

הַאִם חָנָן פּוֹרָת הֶעֱרִיץ אֶת הָאַלִּימוּת וְהַמִּלְחָמָה כְּכָאֵלֶּה, וְרָאָה בָּהֶם מוֹפֵת רוּחָנִי וְאֶת הַמַּצָּב הָאֱנוֹשִׁי הָרָצוּי וְהַקָּבוּעַ בַּהִיסְטוֹרְיָה - אוֹ שֶׁמָּא רָאָה בָּאַלִּימוּת וְהַמִּלְחָמָה צֹרֶךְ לְעֵת-מְצוֹא עַל-מְנַת לְהַגְשִׁים אֶת הַמִּפְעָל הַצִּיּוֹנִי, עַד אֲשֶׁר יוּכַל לָנוּחַ תַּחַת גַּפְנוֹ וְתַחַת תְּאֵנָתוֹ?

מִי שֶׁרוֹצֶה לִטְעֹן שֶׁפּוֹרָת הָיָה מִמַּעֲרִיצֵי הַמִּלְחָמָה - עָלָיו חָלָה חוֹבַת הָרְאָיָה. וּמִי שֶׁעוֹטֶה עַל עַצְמוֹ אִצְטְלָה ''מַדָּעִית'' - לֹא דַּי בְּהַבָּעַת דֵּעָה, אֶלָּא דְּרוּשָׁה גַּם רְאָיָה.

עַל כֵּן מַסְקָנָתִי הִיא שֶׁסְּפִּירוֹ חָרוּץ יוֹתֵר מִשְּׂמֹאלָן רָדִיקָלִי מְמֻצָּע, אַךְ חָרוּץ פָּחוֹת מִמַּה שֶׁהוּא מִתְיַמֵּר לִהְיוֹת.

http://www.faz.co.il/thread?rep=164672
הַאִם גִּדְעוֹן סְפִּירוֹ עַצְלָן?
ע.צופיה (יום שלישי, 18/10/2011 שעה 18:19)
בתשובה לאריה פרלמן

כולנו זוכרים את אמירתו של חנן פורת ז''ל לידיד, שנקלטה בעדשת מצלמת הטלויזיה בחג הפורים ביום שבו רצח גולדשטיין עשרות פלשתינים אשר הביעה שמחה גדולה מאוד.
אם אין בזה הערצה ותמיכה באלימות אזיי איני יודע דרך טובה מזו לתמיכה במעשי אלימות.
כל דרכה של תנועת ההתנחלות ביו''ש הייתה, מתחילתה, רוויה באלימות רבה כלפי גורמי השלטון, הצבא והערבים בגדה. פורת כאחר מנהיגיה ומטביעי החותם על דרכה האלימה אינו יכול להצטייר כאיש שלום.
אין דברי אלה באים לפגוע בזכרו, אלא להאיר צדדים באישיותו ובהשקפת עולמו.

http://www.faz.co.il/thread?rep=164703
הַאִם גִּדְעוֹן סְפִּירוֹ עַצְלָן?
חכם ציון (יום חמישי, 20/10/2011 שעה 12:44)
בתשובה לע.צופיה

חנן פורת ז''ל לא הביע ''שמחה גדולה [על הרצח]'', אלא בירך את כולם ''פורים שמח'' כדרך שכולם מברכים בחג מה גם שהוא היה קצת ''היי'' מהמשקה, אבל שמר על מציאות. מיד לאחר מכן הוא הביע זעם ותמהון על הרצח. מה שעשתה הכתבת, אז בערוץ 1 רינה מצליח, שהיא או עורך חדשות השאירו רק את ה-‏20 שניות בו מברך חנן פורת ז''ל את כולם ב''פורים שמח''.

כך אמר חנן פורת בעבר: ''הכל היה שקר וכזב מתחילה ועד סוף, לא ראיתי בברוך גולדשטיין כמגן ומושיע, ראיתי בו רוצח. באתי, ולפי תומי, לפני הכל, אמרתי להם ''פורים שמח'' כי תמיד אומרים ''פורים שמח''. אני גם זוכר איך אמרו ''פורים שמח'' בשעה שנרצח חברי הטוב אלחנן אתאלי הי''ד, כי זה ברכה שאומרים תמיד. באתי להגיד פורים שמח כדי להגיד לאנשים שיתחזקו, אבל מעשיו של גולדשטיין נוראיים בעיני''. http://he.wikipedia.org/wiki/%D7%97%D7%A0%D7%9F_%D7%... . הפרטים הקטנים חשובים ביותר.

חנן פורת ז''ל היה מאוד לא אלים, אבל הוא היה החלטי ביותר בכל עניין ההתיישבות וזכויות היהודים לגור בכל מקום בארץ ישראל.

http://www.faz.co.il/thread?rep=164708
הַאִם גִּדְעוֹן סְפִּירוֹ עַצְלָן?
אריה פרלמן (יום חמישי, 20/10/2011 שעה 21:53)
בתשובה לע.צופיה

אֵצֵא מִתּוֹךְ הַהֲנָחָה, הַבִּלְתִּי מוּכַחַת בַּעֲלִיל, שֶׁחָנָן פּוֹרָת אָכֵן הִבִּיעַ שִׂמְחָה עַל הַטֶּבַח שֶׁבִּצֵּעַ בָּרוּךְ גּוֹלְדְשְׁטֵין. עִם כָּל הַחֻמְרָה, מְדֻבָּר בִּתְמִיכָה נְקֻדָּתִית בְּמַעֲשֶׂה אַלִּימוּת אֶחָד. לְמֵיטַב זִכְרוֹנִי, חִסּוּלוֹ שֶׁל יִחְיָא עֲיָּאש עוֹרֵר תְּגוּבוֹת שֶׁל סִפּוּק אֲפִלּוּ אֵצֶל חָ''כּ רַן כֹּהֵן מִמֶּרֶ''צ. גַּם זוֹ תְּמִיכָה נְקֻדָּתִית בַּהֲרִיגָה אַלִּימָה. אָז מַה? כֻּלָּם דּוֹגְלִים בְּאַלִּימוּת לְשֵׁם אַלִּימוּת? נָכוֹן שֶׁזֶּה לֹא אוֹתוֹ דָּבָר, אֲבָל עֲדַיִן מְדֻבָּר בִּפְעֻלַּת הֲרִיגָה אַלִּימָה ''לְלֹא מִשְׁפָּט'', כְּפִי שֶׁמֵּיטַב שְׂמֹאלָנֵינוּ אוֹהֲבִים לְהַלִּין.

מַה שֶׁאֲנִי מְדַבֵּר עָלָיו הוּא מַשֶּׁהוּ שׁוֹנֶה לַחֲלוּטִין. מַהוּ אֹרַח הַחַיִּים הָרָאוּי לָאָדָם? הַפָשִׁיסְט בְּפֵרוּשׁ יַגִּיד שֶׁהָאָדָם חַיָּב לִחְיוֹת בְּמַצָּב מַתְמִיד שֶׁל מִלְחָמָה, כִּי זֶהוּ הַמַּצָּב הָאֱנוֹשִׁי הָרָצוּי, זֶהוּ הֶחָזוֹן הַפָשִׁיסְטִי, לֹא אֵיזוֹ טַקְטִיקָה. לְעֻמַּת זֹאת, גַּם לְחָנָן פּוֹרָת, גַּם לְבִנְיָמִין נְתַנְיָהוּ וְגַם לְגִדְעוֹן סְפִּירוֹ יֵשׁ חָזוֹן, אֵיזוֹ מַטָּרָה שֶׁלִּשְׁמָהּ לֶגִיטִימִית הָאַלִּימוּת כְּטַקְטִיקָה אוֹ אֶמְצָעִי מִדֵּי פַּעַם, וְלֹא כְּמַטָּרָה בִּפְנֵי עָצְמָה.

http://www.faz.co.il/thread?rep=164709
הַאִם גִּדְעוֹן סְפִּירוֹ עַצְלָן?
ע.צופיה (יום שישי, 21/10/2011 שעה 1:34)
בתשובה לאריה פרלמן

לא אני טענתי שהוא פאשיסט.
ציינתי תגובה של פורת ז''ל שנקלטה בעדשת המצלמה ואשר ניתן כדבריך לפרש אותה באופן שאני פרשתי. כמו-כן לא ניתן להתעלם מדרכה של תנועת ההתיישבות ביו''ש שהייתה מאופיינת באלימות ואשר פורת ז''ל היה ממנהיגיה.

http://www.faz.co.il/thread?rep=164711
הַאִם גִּדְעוֹן סְפִּירוֹ עַצְלָן?
אריה פרלמן (יום שישי, 21/10/2011 שעה 9:48)
בתשובה לע.צופיה

תְּנוּעַת הַהִתְיַשְּׁבוּת בְּיוֹ''ש רָצְתָה לַהֲפֹךְ אֶת יְהוּדָה לִיהוּדִית, בְּדִיּוּק כְּפִי שֶׁאַנְגְּלִיָּה הִיא אַנְגְּלִית, אִם לְאַלְתֵּר עַל דְּבָרָיו שֶׁל חַיִּים וַיצְמַן. זֹאת מַטָּרָה מֻגְדֶּרֶת וּבְרוּרָה. הָאַלִּימוּת שִׁמְּשָׁה כְּאֶמְצָעִי. כָּךְ גַּם הָאַלִּימוּת שֶׁל הַמִּתְיַשְּׁבִים הָאֵירוֹפִּים בִּצְפוֹן-אָמֶרִיקָה וּבְאוֹסְטְרַלְיָה, וְכָךְ גַּם שַׂחְקָנֵי פוּטְבּוֹל, שֶׁמַּטְּרָתָם לְנַצֵּחַ בַּמִּשְׂחָק.

זֶהוּ הַהֶבְדֵּל שֶׁבֵּין כָּל אֵלֶּה לְבֵין פָשִׁיסְטִים, שֶׁהֵם הַהִפּוּךְ הַסִּימֶטְרִי לְפָּצִיפִיסְטִים. כָּל הַשְּׁאָר - וְזֶהוּ רֹב רֻבָּהּ שֶׁל הָאֱנוֹשׁוּת - מָצוּי הֵיכָן שֶׁהוּא בֵּין לְבֵין.

http://www.faz.co.il/thread?rep=164712
הַאִם גִּדְעוֹן סְפִּירוֹ עַצְלָן?
ע.צופיה (יום שישי, 21/10/2011 שעה 10:28)
בתשובה לאריה פרלמן

ההשואות שאתה עושה אינן במקומן.
יש אלימות שמתחייבת ממצב נתון ויש אלימות שנבחרת כדרך כמעט בלעדית להשגת מטרה.
במקרה של תנועת ההתנחלות ביו''ש. בעיקר בראשיתה ובהמשך הייתה האלימות כדרך שנבחרה במודע להשגת המטרה.

http://www.faz.co.il/thread?rep=164710
טעות נפוצה
המפלגה הקטנה העניה וחסרת ההשפעה (יום שישי, 21/10/2011 שעה 6:58)
בתשובה לאריה פרלמן

השימוש במיחלה פשיסט נפוצה למדי .
יש לה שתי הגדרות מקובלות .
האחת - זה השם של צורת השילטון באיטליה בימי מוסוליני .
השניה - צורת שילטון שבה יש עדיפות של צרכי הכלל על הפרט וקביעת יעדי המדינה על ידי השליט .

כאשר אין השליט האדם היחיד הקובע את צרכי המדינה הרי זה אינו פשיזם .
אם חנן פורת או אחר אינם חסידי שלטון של איזה DUCE הרי שהוא או אותו אחר אינם פשיסטים . חד וחלק .

מאידך
האחדות של המטרה או הרעיון כלומר ההעדפה של המדינה על פני הפרט , אף היא מיסודות הפשיזם .
זה זכה לסימול על ידי הפאשוס , כלומר אגודת נצרים , שהיו סמל השלטון ברומא וגם אצל מוסוליני .

כדאי לזכור כי קיימת אחדות מבחינה גנטית בין בני אדם כמו גם אצל שאר היצורים החיים . למרות השוני בין כבשה לכבשה בכל זאת כולן כבשים . כך גם אצל הזאבים , הסרדינים והזבובים .
כל עוד יהיו זבובים המורישים את תכונותיהם אין זה חשוב במיוחד לאיזה זבוב יש את הצאצאים הזבוביים .

ליהודים יש הרבה מהמשותף מבחינה גנטית , אף כי יש גם הבדלים לא מעטים .
כל עוד יוולדו צאצאים ליהודים ייהיו יהודים . וזה אינטרס פשיסטי באופיו .

על כן אין לראות בכינוי פשיסט עלבון אלא ציון עובדה נכונה , כמו שמן , רזה , מגמגם , צולע נמוך או גבוה .


מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.