בעד העדפה מתקנת למשוחררי צה''ל | |||||
יוסף אליעז (יום חמישי, 21/07/2011 שעה 8:00) | |||||
|
|||||
http://www.faz.co.il/thread?rep=162188 | |
אני די מסכים עימך | |
ע.צופיה (יום חמישי, 21/07/2011 שעה 8:38) | |
אך ברקע הדברים צריך לקחת בחשבון שהצבא נזקק פחות לחיילים ברמת בריאות או מנטליות מסוימת ונוטה לשחרר אותם די בקלות. הצבא כמעט שאינו נזקק לחיילות (הכול יחסית לעבר)ומקבל תצהירי פטור ללא בדיקה. גם ההזדקקות לאנשי מילואים לצורך בטחון שוטף קטנה מאוד ועיקר התעסוקה היא אימונים. כל זה ''יוצר'' קהל גדול שמסיבות די מוצדקות אינו משרת בצבא לעיתים קרובות שלא מרצונו. העדפה ל''חייבים'' (שאני בעדה) יוצרת ''אפלייה לרעה'' לאותם שלא שרתו וזו גם בעיה שאסור להתעלם ממנה. דעתי היא שבאמצעות הצבא צריכים להימצא מסלולי שירות לאומי כזה או אחר לכולם, ללא יוצא מהכלל! כל נער ונערה בישראל ידע שעליו ל''תת'' למדינה כ-3 שנים מחייו בגילי 18-25. מנגד יש ליצור מגבלות כבדות על המשתמטים. | |
http://www.faz.co.il/thread?rep=162192 | |
אין שום דרך לבצע את ההמלצה שבמאמר | |
עמיש (יום חמישי, 21/07/2011 שעה 9:28) | |
והדבר היחיד שעלול לקרות הוא שפוליטיקאים יקבלו לידם כלי משחק שיאפשר להם להשתעשע ולחלק הטבות לכל מי שבא להם. הדרך היחידה, האובייקטיבית והבלתי ניתנן לערעור או ויכוח היא תשלום מכובד למי ששירת בתבא. ניתן לדרג את התשלום לפי סוג השירות, לפי זמן השירות, ואולי גם דרגה בעת השחרור. וכך יהיה ברור, מי שלא שירת, מי שלא שירת שירות מלא לא יקבל כלום. מי ששירת שירות מלא ביחידה חשובה יקבל הרבה, מי שנפלט לאחר איזה זמן מינימום יקב תשלום קטן. כך הצדק יהיה ברור, חד משמעי ובלי תעתועים וסיפורי מעשיות (כמו עדיפות בקבלה לעבודה או שאר קשקושים) לגבי נכים, פצועים ודומיהם - יש בעניין די והותר תקנות וחוקים ואם יהיה צורך ניתן להוסיף עליהם. | |
http://www.faz.co.il/thread?rep=162194 | |
מאידך, הגיע הזמן לסרב לשרת | |
עמיש (יום חמישי, 21/07/2011 שעה 10:17) | |
כואב לי לחשוב כך וכואב לי להגיד את זה אבל הגיע הזמן שהציבור הנורמלי במדינת ישראל יצביע ברגליים ויסרב ללכת לשרת בצבא. אני לא מכיר דרך אחרת לשכנע את מדינת ישראל שהסאה הוגדשה, כל עוד יסכימו אנשים להקריב את עצמה למען שליטיה החדשים לא יתחולל כאן שום שינוי. ולשאר המאמר: | |
http://www.faz.co.il/thread?rep=162200 | |
מאידך, הגיע הזמן לסרב להקשיב לקישקושיך | |
המסביר לצרחן (יום חמישי, 21/07/2011 שעה 15:58) בתשובה לעמיש | |
האם כבר גמרנו להרוג את כל אוייבינו? | |
http://www.faz.co.il/thread?rep=162202 | |
הטבות ליוצאי צבא | |
יוסף אליעז (יום חמישי, 21/07/2011 שעה 17:03) בתשובה להמסביר לצרחן | |
לע. צופיה- 1. השירות הלאומי הוא בהחלט פתרון חלקי, ואכן מי שמשרת שנה אחת זכאי לכל הזכויות [המועטות] להן זכאי חייל משוחרר ששירת 3 שנים וגם הסתכן. זהו פתרון דחוק שמאפשר לכל צעיר ערבי , בלתי-כשיר או דתי ''להתגבר'' על ''האפליה המתקנת'' ליוצאי-צבא. עם זה אין דומה שירות מתיש בתנאי מחיה ומשמעת קשים, תוך סיכונים לשירות לאומי נינוח בן שנה - אך פתרון-מה יש פה. 2. אני מסכים שתשלום משכורת ראויה לחיילים יענה במשהו לצרכים, אך גם זה אינו עונה לשוני שבסיכון ובאובדן שנות לימוד אוצבירת ותק בעבודה. 3. אני גם מסכים כי באה העת למחות על האפליה בין דם לדם. אולם מחאה אינה מצדיקה השתמטות. כהצעת עמיש, לא בכל תחום אפשר לנקוט בכלל התנ''כי ''איש לאוהליך ישראל''. 4. ''חוק טל'' רק דחה את הפתרון, ולדעתי החריף את המשבר. איך נאמר בקינת דוד על יונתן:''אל טל ואל מטר עליכם''. 5.תוספת לבעיה: ההשתמטות מעודדת עוד ועוד אנשים להצטרף לחרדים, וליתר המשתמטים, וזה גורם להגדלת כוחם בקלפי, ולהחמרה נוספת במצב, והגדלת הקושי בפתרונו. הדברים מגיעים לחשש אמיתי לשלום המדינה וחלילה - לסכנה לקיומה. 6. ע. צופיה מציין כי הצבא , משיקוליו, משחרר כח אדם שאינו מתאים לו. זה נכון. משוחררים כאלו כמובן אין להעניש בשום צורה. אולם זה אינו סותר הענקת הטבה מסוימת, כמו העדפה בין שווים לקבלת משרה ממשלתית, למי שכן תרם וכן סיכן את חייו. כעומק השירות כך עומק הזכות. ושוב- לא מוצא חן בעיני הפטור מגיוס- ילך ויבצע שירות לאומי. 7. בעית ההשתמטות משירות ומהגנה על המדינה היא ממש סרטן בגוף המדינה, וכמו סרטן יש לו גרורות בתחומים רבים. בשל שיקולי בחירות ושיקולים קואליציוניים, וגם בשל מנהיגות קטנת-קומה בכריזמה וחסרת עמוד שדרה איתן אני מתקשה לראות פתרון. אינני מאמין גדול בנסים, אך יהא זה נס אם בעולם החרדי יקום רב וגדול , שיבין את עומק המחלוקת, את הפירוד, השנאה והבוז שהיא מעוררת, ןישיב את היהדות הדתית למקורותיה, ואולי שוב נזכה לראות רבנים כמו יהושע הפחמי, רבי יוחנן הסנדלר, הרב פלוני הבורסקאי, רבי טרפון איש העסקים, או רועי צאן כמשה , כדוד וכרבי עקיבא, מנהיגים את היהדות. אז יקום מתוכם, לעת הכורח, גם יהושע המצביא או מתתיהו ממודיעין. או יוסף , הכלכלן האדיר שהציל את מצרים מרעב [ויצר את הפיאודליזם...אבל זה חורג מעניננו]. אבות האומה רעו צאן, כרו בארות, עבדו בכל עבודה בשדה, כאברהם, יצחק, יעקב ובניו. כיצד זה הסכמנו לעשות את הרבנות קרדום לחפור בו? כיצד חלק כה גדול בעמנו שונא את נמלאכה ואוהב את [העיסוק] ברבנות? שוב נהפכה ''הפירמידה'' הידועה מימות ההשכלה והאמנציפציה על פיה? | |
http://www.faz.co.il/thread?rep=162203 | |
אני לא מציע להשתמט | |
עמיש (יום חמישי, 21/07/2011 שעה 20:50) בתשובה ליוסף אליעז | |
אני מציע לסרב לשרת. זה הבדל גדול מאד. מאידך, כל ההתקשקשות על העדפות או אי קיפוח אלו שהצבא סירב לגייס לא מובילה לשום מקום. הפתרון היחיד הוא לשלם כסף טוב. ההצעות של העדפות הן מגוחכות, רק נשווה בנפשנו שמקום העבודה שלך אומר שאין לו כסף לשלם לך אבל הוא יתן לך תלושי הנחה להצגות של הבימה. צריך לתת לאנשים תשלום והם כבר יחליטו מה לעשות בכסף. | |
http://www.faz.co.il/thread?rep=162224 | |
אני לא מציע להשתמט | |
איתן אדיר (יום שישי, 22/07/2011 שעה 17:08) בתשובה לעמיש | |
תציע מה שתציע. מי מקשיב לך? הצעת לחבק את החמאס. מה יצא? הצעת לחבק את ערפאת. מה יצא? הצעת לסגת מעזה. מה יצא? הצעת לסגת מיו''ש. מה יצא? הצעת לעשות שלום עם אסד. מה יצא? תראה, להציע זה דבר קל מאוד בעיקר כשאתה לא מבין בדברים שאתה מציע ושאתה גם לא אחראי לתוצאות. לא כל כתבן כמה שיהיה מוכשר, מסוגל לראות, להבין ולהנהיג. | |
http://www.faz.co.il/thread?rep=162232 | |
אתה צודק | |
עמיש (יום שישי, 22/07/2011 שעה 19:05) בתשובה לאיתן אדיר | |
אבל אני בכל זאת מציע לא לשרת בצבא הזה. נשאיר אותו לדתיים ולליקוקניקים. | |
http://www.faz.co.il/thread?rep=162240 | |
אתה צודק | |
המסביר לצרחן (שבת, 23/07/2011 שעה 20:26) בתשובה לעמיש | |
הרוב בעם יעשה את העבודה לבדו בלי קומץ הסוציו-ליסטים. | |
http://www.faz.co.il/thread?rep=162201 | |
אתה צודק. צריך לעזור למשרתי הצבא והמילואים | |
המסביר לצרחן (יום חמישי, 21/07/2011 שעה 16:19) | |
בכל דרך שהמדינה יכולה. כבר היום יש מענקי שחרור שגדולים ריאלית ממה שהיה לפני עשר או עשרים שנה שיכולים להספיק למשוחרר ללמוד באוניברסיטה לתואר ראשון. בכל מקרה נכון להעלות את משכורות החיילי החובה מכמה מאות שקלים בחודש למשכורת מימנימום במשק. האוניברסיטאות ומקומות עבודה ממלכתיים וציבוריים צריכים להעדיף מבין שניים, באותו אחד ששירת בצבא או עושה מילואים על פני זה שלא שירת, במידה וזה שלא שירת חמק משירות מסיבות פוליטיות - אידיאולוגיות. זה שרצה לשרת ושנדחה ע''י הצבא מסיבות אחרות לא צריך להיפגע בשל כך. אם כי אני מעריך שגם מקום העבודה הציבורי יימנע מלקלוט את אותו אחד מאותן סיבות שהצבא דחה אותו (סיבות נפשיות, התנהגותיות, תפקודיות, רמת משכל נמוכה וכו'). הדבר החשוב הוא שהמדינה צריכה לתת למשתחררי הסדיר מענק גדול שיתן להם פיצוי על 3 השנים או יותר ששירתו, באופן יחסי למהות תפקידם - קרבי או מנהלי - ולמישכו. האגודה למען החייל הקימה את המועדון ''יותר'' שעוסק בסיוע לחיילים משוחררים ולמשרתי המילואים בכל עניין מתמיכה כלכלית לפי קריטריונים שנקבעו, דרך תמיכה משפטית, רפואית, אקדמאית וסיוע במציאת תעסוקה. תקציבה של האגודה למען החייל ברובה היא מתרומות מהארץ ומחו''ל ורק חלק קטן הם כספים מתקציב משרד הביטחון. דרך הועד למען החייל מתקיימים קשרים בין בעלי עסקים, תעשיינים ומנהלים במשק שמגייסים עובדים חדשים מהחבר'ה שהשתחררו ועושים מילואים. בשנים האחרונות יותר ויותר בעלי מפעלים התגייסו לתמוך בעובדיהם שעושים מילואים, על רקע התנהגות בהמית של כמה מפעלים שפיטרו עובדים אצלם רק בגלל שעשו מילואים וזה לכאורה הפריע לעבודת העסק. כאן צריך להתגייס גם הציבור ולהחרים מפעלים שפוגעים במשרתי המילואים. אפשר שהמדינה צריכה להגדיל את חלקה בתקציב למועדון ''יותר'' ולתת למועדון לעשות את העבודה הטובה, וכך לעקוף את הקושי המשפטי לחוקק חוקים מיוחדים שתומכים ומפלים לטובה את המשרת על אלה האחרים. | |
מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים. |