פורום ארץ הצבי

http://www.faz.co.il/story_6576

קצת רחמונעס על היויישב במרויימים
יוסף חרמוני (שבת, 25/06/2011 שעה 18:00)


קצת רחמונעס על היויישב במרויימים

יוסף חרמוני



מדי פעם מתלקח הויכוח על אשר אמר טרופלדור טרם שמת מפצעיו: ''טוב למות בעד ארצנו'' או קללה רוסית מכוערת.
בימים אלה התלקח דיון ציבורי בדבר החלטתו הפזיזה - שלא לומר מטומטמת - של מישהו בצבא, להכיר בהחלטתו של רב כלשהו להחתים בחותם אלוהי את ההספד שכתב ברל כצנלסון לזכרם של הרוגי תל-חי בי''א באדר תר''ף לפני תשעים ואחת שנה.

הויכוח החוזר על עצמו, כפרפטום מובּילֶה, על אשר אמר טרומפלדור טרם שמת, מעיד עד כמה חשובות מלים בעיצוב מוּדעוּת ותודעה. והזדעקותם של הקנאים לדבָר השם האמיתי, השם המפורש – אדם - מול החדרת המילה בת חמש האותיות לַ''יזכור'' שחיבר ברל כצנלסון לאחר קרב תל-חי, היא עדות לכך.

הקפדתי וכתבתי למעלה: טרומפלדור מת. הוא לא השיב את נפשו לבורא. מילותיו האחרונות לא היו של אדם מאמין באל הבורא; הוא לא אמר ''שמע ישראל''. הוא ידע כי שעתו קרבה, אך לא סבר שהוא עומד להשיב נפשו לבורא כל שהוא. לא הוא ולא השבעה שנהרגו עימו. וכמותם, גם האלפים שעלו עימו מרוסיה לארץ קידשו את האדם ולא את האלוהים. וכמותם עשרות האלפים שבאו בעקבותיהם, בעקבות טרומפלדור, מאירופה: אנשי 'גדוד העבודה' ותנועת 'החלוץ'. לא אלוהים ולא אלוקים הניע אותם אל ה''רוסלאן'' וממשיכותיה.

וכמותם היה גם ה''יזכור'' של ברל. הוא הפך לטקסט מקודש ומקָדש ללא שהאל נוכח בו. עצמתו, אכן, אינה שקולה לזו של ה''קדיש יתום'', באשר אין הוד הדורות הרבים נסוך עליו. אך הוא נאמר בהתרגשות לא פחותה מזו המלוה את ה''קדיש''.

כאשר בא רמטכ''ל - או דובר מטעמו, או השד יודע מי שָׁם, במטכ''ל, ומי שָֹם אותו - ותוחב את הקב''ה לטקסט הזה של ברל, הרי הוא כמו היפופוטם אטוּם בחנות של מזוזות פורצלאן חילוניות.
ועל כן, ואי לכך, ולאור זאת ולאור החשיכה הזאת, אני קורא ממרומי המקלדת שלי למי אשר ריסס בכתובת הגראפיטי האלוהית הזאת, וחמס את הטקסט היקר לנו כל כך: הרף!

אני קורא לו ''הרף!'', כשאני נמנע מלהימנע מנפנוף בייחוס השכולי שלי: בעלה הראשון של רעייתי, אחיה של רעייתי, בעלה של אחותי, אחיינה של רעייתי. לכולם כריות צה''ליות על קברם. ועימם גם דודי שנספה בים בשליחות הפלי''ם והמוסד לעלייה ב', וקבר אין לו. כל החמישה לא נהרגו בשליחותו של איזה יויישב במרויימים, ששיחק שש-בש עם המלאכים שש שנים תמימות.

הרף! הרף! הרף!
עזוב אותי מאלוהים, ועזוב אותי מהנחיות עבודה לאלוהים.
- ''יזכור אלוהים''?! הָא?!!
- איפה הוא היה, הָא?!
- איפה הוא היה, האלוהים הזוכר הזה, כשהיה צריך לזכור את סבא שלי ואת ששת מיליוני האחרים?
ואם הוא זכר, והתיר את כל זאת, למה להעמיס עליו ולהורות לו לזכור את חללי צה''ל, אותם עשרים ושלושה אלף? והרי באושוויץ, בימי שיא התפוקה של המיתקן הארור הזה, הפך מספר כזה של יהודים לאפר ביממה אחת. והוא לא זכר לעצור זאת.
ואללה, באמת קשה להיות אלוהים, ואללה.
ואלה עוד פוקדים עליו לזכור עוד.
עד מתי? הָא?!! עד מתי, לעזאזל?!

עד מתי יהיה עליו לזכור כל כך הרבה. לזכור את החיים ולשמור עליהם ככאלה, ולזכור את המתים ולשמור עליהם ככאלה.
לא חראם על אלוהים? לא רחמנות עליו? הא?!!
או שמא אדוניי אחד, הוא-הוא שבחר בזכירת המתים. שהרי הם אינוונטר דלא-ניידי; רכוש שאינו אובד.

אולי נגלה אלוהים או אלוקים לממציאי ''יזכור אלוהים'' וגילה להם, לחש על אוזנם, כי הוא מעדיף לזכור אותנו מוגזים ושרופים, או ירויים. שם, באירופה, או כאן, במערב אסיה.

או-קיי, אתם יודעים מה? אני מאמין באלוהים, שיהיה לי בריא: האם שרוי לי או לרמטכ''ל או לקרייני הטקסטים הנשגבים ביום הזיכרון, או לכל בן אנוש אחר, לחלק הוראות לאלוהים? מי מינה אותנו לתפקיד מפקדיו של אלוהים? הקשל''ר? הרבצ''ר?

הו, כלומר אוי, כלומר אוי-ויי! מה פה קורה פה, רבוייסיי?! איך פרייג, אני שואייל, בשם האלוהים, כלומר בשם הרבצ''ר.
ואני עונה: ה''יזכור אלוהים'' הזה, הפקודה העלובה הזו - ''יזכור אלוהים!'' - המונחתת על זה שמנחיתיהַ קוראים לו כול-יכול, היא עדות נוספת לשיגעון הגדלוּת הדתוֹ-לאומי, שרובנו - גם רא''לים רמטכ''לים שבינינו - מחייכים מולו כקרפיונים. קרפיונים באמבטיה, בלילה שלפני הבומבה בראש: שותקים כמותם, טפשים כמותם, עיוורים כמותם.








http://www.faz.co.il/thread?rep=161454
אתה כותב שטויות
ע.צופיה (שבת, 25/06/2011 שעה 20:06)

ההחלטה לכתוב בתפילת ''יזכור'' את המילה ''אלוהים'' במקום ''עם ישראל'' נתקבלה לפני שישים שנה על ידי הרב גורן ז''ל שהיה הרב הראשי בצה''ל.
זה מתפרסם בפקודות מטכ''ל וזה לפי החוק מחייב את כל יחידות צה''ל.
ההחלטה של יחידה מסוימת לאחרונה (ויתכן שהיו רבות כאלה בעשרות השנים האחרונות)לחזור לנוסח המקורי היא חריגה מפקודות הצבא ואיני חושב שמגיע לה פרס, ההיפך.
אני כחילוני מובהק חושב שהרבנים למיניהם ולסוגיהם אינם צריכים להתעסק עם מה שאינו מענינם או ממוחיותם. אך מנגד אני בהחלט, כחילוני מובהק, חושב שבמה שנוגע לדת, למשל, תפילות, זה בהחלט ענינם של הרבנים ומוטב יהיה אם אנו, החילונים, שבקיאותינו בדת היא מינימלי נשאיר זאת להם.
מאוד ''מעניין'' שפתאום תפילה ''מדליקה'' את אלה שהדבר הרחוק ביותר מהם הן התפילות.
מסתבר שהצביעות אינה רק בצד החרדי (ויש שם בשפע רב).

http://www.faz.co.il/thread?rep=161468
אתה כותב שטויות
שמעון מנדס (יום ראשון, 26/06/2011 שעה 10:33)
בתשובה לע.צופיה

שתי הערות לנושא הכאוב.

הראשונה, במשך עשרות שנים, בטקס על הר הרצל בערב יום העצמאות, היה עמיקם גורביץ קורא את התפילה הזאת: יזכור עם ישראל... וכאשר ניסו להשפיע עליו לשנות זאת הוא התנגד. מעבר לזה הנוסח הזה מתאים גם לתפישה של בן-גוריון, שהצמיד את יום הזכרון ליום העצמאות - שהעם צריך לזכור שלשמחה הזאת יש מחיר כבד ואותו צריך לזכור ולכבד.

הערה שניה ביחס לדבריו של טרומפלדור: טוב למות בעד ארצנו. הגנרל האמריקני, ג'ורג' פטון אמר פעם לחייליו:
No bastard ever won a war by dying for his country. He won it by making the other poor dumb bastard die for his country

http://www.faz.co.il/thread?rep=161470
אתה כותב שטויות
ע.צופיה (יום ראשון, 26/06/2011 שעה 13:54)
בתשובה לשמעון מנדס

אם מדובר בטקס צבאי הרי פקודות מטכל מחייבות גם את ע.גורביץ.
אני חושב שהטקס בערב יום עצמאות אינו צבאי לכן גורביץ יכל לקרוא נוסח כרצונו, או בהסכמת המארגנים.
אישית אני חושב,כחילוני מובהק, שהנוסח עם המילה ''אלוהים'' נכון יותר מהסיבה הבאה: ''עם ישראל'' הם אותם האנשים המאזינים לתפילה וזמנם מוקצב. ''אלוהים'' פירושו לנצח.

http://www.faz.co.il/thread?rep=161478
אתה כותב שטויות
שמעון מנדס (יום ראשון, 26/06/2011 שעה 20:02)
בתשובה לע.צופיה

עין יקירי,

ראשית, אני לא אמרתי שהטקס על הר הרצל הוא צבאי. דווקא הפעם אנחנו חלוקים. אני בנגוד אליך שומר מסורת, והפעם אני סמוך ובטוח שהנוסח של ברל כצנלסון מתאים יותר. יען כי הפרק הזה נועד לעורר את הזכרון בעם. זה שאלהים הוא נצחי, זה ידוע. וזה שאנחנו העם הנבחר שלו, גם זה ידוע.

לא בכדי בן-גוריון הצמיד את יום הזכרון ליום העצמאות. כוונתו היתה להזכיר לעם, שהזכרון ישכון עמוק בדעתו, שלחופש ולעצמאות היה מחיר כבד. והמחוייבות של העם היא להעביר את הזכרון מדור לדור לנצח. דבריו של עמיקם גורביץ מהדהדים באזני: יהיו חללי מרכות ישראל ח ת ו מ י ם בלב ישראל לדור דור.

http://www.faz.co.il/thread?rep=161500
262 מיליונים במאה ה-‏20
חזי, הרצליה (יום שני, 27/06/2011 שעה 11:03)
בתשובה לע.צופיה

קצת עובדות.
במאה ה-‏20 נרצחו בשואות שונות.במעשי ג'נוסייד בסין,בריה''מ,יפן,קמבודיה,פקיסטאן,יוגוסלביה ועוד.
כ262 מיליוני בני-אדם !
(לפי הערכות של חוקר אמריקאי)
ועכשיו תשאל על מעשי הקב''ה

http://www.faz.co.il/thread?rep=161501
262 מיליונים במאה ה-‏20
ע.צופיה (יום שני, 27/06/2011 שעה 14:02)
בתשובה לחזי, הרצליה

מה יש לשאול? הוא מחסל את העכו''ם.כך מתנהג אל טוב ומטיב.לכן אני בעד לפנות אליו ולא ל''עם ישראל'' .

http://www.faz.co.il/thread?rep=161504
262 מיליונים במאה ה-‏20
חזי, הרצליה (יום שני, 27/06/2011 שעה 19:03)
בתשובה לע.צופיה

היה המבול,הייתה מהפיכת סדום ועמורה.היו עשר מכות מצרים.
וצפוי במלחמת גוג ומגוג המתקרבת שימותו עד ארבעה מיליארדים.

נ.ב.
כדי לשחרר את שליט.צריך לעשות עשר מכות לחמאס

http://www.faz.co.il/thread?rep=161508
262 מיליונים במאה ה-‏20
ע.צופיה (יום שני, 27/06/2011 שעה 22:13)
בתשובה לחזי, הרצליה

גם מכה אחת טובה תספיק.

http://www.faz.co.il/thread?rep=161505
מעשי ידי אדם
חזי, הרצליה (יום שני, 27/06/2011 שעה 19:07)
בתשובה לע.צופיה

הקב''ה ציווה לעולם את עשרת הדיברות.השם ציווה לא תרצח.

בני-האדם חטאו.הפשע הוא של בני-האדם.

http://www.faz.co.il/thread?rep=161507
מעשי ידי אדם
המפלגה הקטנה העניה וחסרת ההשפעה (יום שני, 27/06/2011 שעה 19:26)
בתשובה לחזי, הרצליה

אתה לא הבנת את המיצווה .

לא תרצח זה ציווי לבני האדם .

הרציחות זו עבודה של אלוהים .

http://www.faz.co.il/thread?rep=161509
מעשי ידי אדם
ע.צופיה (יום שני, 27/06/2011 שעה 22:15)
בתשובה לחזי, הרצליה

אלמלא בני האדם היו חוטאים ופושעים הם לא היו בני אדם אלא אלים.
הקב''ה ציווה את עשרת הדיברות בכדי שיהיו בעולם לפחות עשרה חטאים.וכך לא יהיו לו מתחרים.

http://www.faz.co.il/thread?rep=161485
אם מישהו כותב כאן שטויות, זה לא מר חרמוני
אריק פורסטר (יום שני, 27/06/2011 שעה 0:42)

מה לאלוהים ולטכס זכרון? אם הוא קיים, הרי או שהוא אל אישי או שאינו אל אישי.

אם אינו אל אישי, אין הוא מודע כלל לקיומו של עם ישראל או אלו שנפלו במלחמותיו. אם כך, עבור מה להזכירו?

אם הוא אל אישי, הרי שהוא זה שגרם למות חללינו, ומשום כך הוא אינו אורח רצוי בטכס הזכרון.

ואם הוא אינו קיים, מדוע הוא הוזמן לטכס הזכרון ולא, נניח, מיקי מאוס?


מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.