פורום ארץ הצבי

http://www.faz.co.il/story_5555

מאה ימים עברו על נתניהו
ע. צופיה (שבת, 18/07/2009 שעה 12:00)


מאה ימים עברו על נתניהו

ע. צופיה



מאה ימים רעים עברו על נתניהו, מאה ימים שלא עשו טוב, לתכניותיו, לכוונותיו ודמותו, לממשלתו ולמדינת ישראל בכלל.
זה החל במוצאי יום הבחירות. בניגוד לכל הסקרים והציפיות שנוצרו, לגבי תוצאות הבחירות לכנסת, הצליחה יריבתו של נתניהו, ציפי ליבני, מנהיגת מפלגת קדימה, בסיום מרשים, להביא למפלגתה מנדט אחד יותר מאשר קיבל הליכוד, מפלגתו של ביבי נתניהו.

אמנם במבט מעמיק יותר הסתבר כי המנדט הנוסף סחרר את ראשה של ליבני, אך לא נתן לה שום יתרון לזכות במועמדות לראשות הממשלה. גוש הימין שבראשו עמד מר נתניהו זכה ברוב ולכן סביר היה להניח כי הוא שיוצע כמועמד הנשיא להרכבת הממשלה. אך המנדט הנוסף כל כך סחרר את ראשה של הגברת וכל כך ניפח לה את האגו שכל דבר הגיון שנאמר לה לגבי התוצאות האמיתיות של הבחירות לכנסת נפלו על אוזניים ערלות.

הדבר אילץ את נתניהו לגייס לתמיכה בו אצל נשיא המדינה, מר שמעון פרס, את כל שברי מפלגות הימין, לפזר הבטחות והתחייבויות שונות, לא תמיד למען טובת המדינה אלא לטובת הסקטור התומך. בסיכומו של דבר הוטלה עליו משימת הרכבת הממשלה.
בזה הסתיים היום הרע הראשון בכהונתו.

על פניו נראה הליך הרכבת הממשלה די פשוט. מפלגת ''ישראל ביתנו'' נראתה כזרוע הרוסית של הליכוד, מפלגת ''ש''ס'' הרי מנעה הקמת ממשלה בכנסת הקודמת בכדי להביא לבחירות לשם בחירת נתניהו כראש ממשלה, למפלגות הימין זו הזדמנות בלתי חוזרת לקדם את ענייניהם. אך המציאות הייתה שונה. ''ישראל ביתנו'' הכתיבה תנאים קשים של משרות וכהונות. ש''ס דרשה דרישות כספיות קשות ושברי מפלגות הימין התנהגו כאילו הן זכו בבחירות.

נתניהו הבין במהרה שאינו יכול לסמוך על הימין, הרי שברי מפלגות אלו ''הפילו'' בזמנו את ראש הממשלה שמיר ואותו עצמו בקדנציה הקודמת. הוא היה זקוק למפלגת העבודה.

מפלגת העבודה נחלה מפלה מוחצת בבחירות 2009. כוחה הצטמצם מבחירות לבחירות ובבחירות האחרונות במידה ניכרת עד לכדי 13 חברי כנסת. ההיגיון הפוליטי הורה להישאר באופוזיציה ולנסות משם לשקם את כוחה. אך צעד זה העמיד את מנהיגי המפלגה ובעיקר את ראש המפלגה, אהוד ברק, בדילמה קשה.

מפלגת קדימה בראשות הגברת המסוחררת, אשר טענה לניצחון, לא הסכימה להיכנס לממשלה בראשות נתניהו, כך שבידי האיש היחיד שיכל להקים ממשלה בישראל היו שתי ברירות. ממשלת ימין צרה הנשענת על שברי מפלגות או צירוף מפלגת העבודה שתתן לה יציבות פוליטית מתקבלת על הדעת.
הכדור גולגל למגרשו של אהוד ברק ומפלגתו. המחלוקת במפלגת העבודה הייתה גדולה וחילקה את נבחרי המפלגה כמעט שווה בשווה. ציבור הבוחרים, בסקרים ותגובות דרש להצטרף לממשלה. הפתרון היה להציע למפלגת העבודה תפקידים מטרות שלא יוכלו לסרב להן. ואכן בהצבעה במרכז העבודה אושרה ההצטרפות ברוב גדול.

כמקובל בפוליטיקה הישראלית, הנושאים ''ברמה'' את נס הדמוקרטיה וחופש ההצבעה אינם מוכנים לקבל הכרעות שאינן תואמות את עמדותיהם וכך מצאנו ''לוחמי זכויות'' ידועים כמו אופיר פינס, יולי תמיר, איתן כבל ועמיר פרץ כמי שאינם מקבלים את עמדת הרוב.
התוצאה של כל הלחצים הללו, החל מ''ישראל ביתנו'' ועד ''העבודה'' בצרוף התחייבויות של טרם הבחירות, יצרו ''מגה'' ממשלה בת 30 שרים ומספר לא מבוטל של סגני שרים. התגובה הציבורית הייתה קשה ועל נתניהו עבר עוד יום רע.

הממשלה הקודמת לא הצליחה להעביר תקציב בטרם התפרקה. כך היה על ממשלת נתניהו להעביר תקציב תוך 90 יום מכינונה אחרת תצטרך להתפטר וללכת לבחירות חדשות. הבעיה הגדולה ביותר שעמדה בפני הממשלה בעת דיוני התקציב היה המשבר הכלכלי שהחל בשלהי שנת 2008 ורק הלך והתגבר. האבטלה גדלה, גביית המיסים קטנה, דרישות חברי הקואליציה היו רבות והגרעון הממשלתי גדול.

בכל העולם הממשלות מתמודדות עם אותן הבעיות וכולן עושות זאת דרך תקציב גירעוני והזרמה גדולה של כספים לתמיכה במפעלים כושלים. רק בישראל החליטו כי במצב של נסיגה כלכלית יש לצמצם את התקציב ולהטיל מיסים והיטלים חדשים על הציבור. הצעת משרד האוצר בראשות ח''כ שהבנתו בכלכלה אפסית, אך אינו מהסס לכהן כשר אוצר בימים טרופים אלה, לאיזון תקציב המדינה הייתה כל כך אטומה למצב האזרחים ולמצב הכלכלי שעוררה סערה ציבורית מדהימה ואילצה את ראש הממשלה, שכנראה היה שותף בדרך זו או אחרת להצעת האוצר, להתנער ממנה במהירות, לנטרל את פקידי האוצר הבכירים (שכרגיל, ברוב אטימותם לא הבינו על מה המהומה) ולהטיל על יועצו הכלכלי אורי יוגב לסכם, במהירות, עסקת חבילה עם יו''ר הסתדרות העובדים עופר עייני ומנכ''ל התאחדות התעשיינים שרגא ברוש, עסקה שהבטיחה תקציב מדינה לשנתיים, אך במקביל העניקה הישגים נאים להסתדרות ולהתאחדות התעשיינים. עסקה סבירה שכולם ''יצאו'' ממנה טוב, מלבד ראש הממשלה נתניהו ששינה את החלטותיו במהירות ונטע תחושה של אדם לחיץ והססן.

אומרים שחוץ מכל הדברים הטובים שאדם זקוק, הוא זקוק גם לקצת מזל. לנתניהו לא היה מזל בכך שבמקביל לזכייתו בבחירות, נבחר (זמן קצר לפניו) נשיא חדש לארה''ב. נבחר הנשיא ברק חוסיין אובמה. אובמה הבטיח לעשות סדר חדש ביחסי ארה''ב עם העולם. ומאחר וארה''ב היא מנהיגת העולם, הרי אפשר להגיד שאובמה רוצה לעשות סדר עולמי חדש. המקום הראשון שבו אובמה רוצה לעשות סדר חדש הוא, כמובן, המזרח התיכון. וראשית, סדר, ביחסי ישראל עם הפלשתינאים.

איך מתחילים את הסדר?
לוחצים על ישראל בהנהגת ראש הממשלה נתניהו, שנבחר בקולות הימין, להצהיר על הסכמתו ל''שתי מדינות לשתי עמים''. דבר שהממשלה הקודמת הסכימה לו, אך לקראת הסדר זה לא קידם אפילו צעד אחד קטן. וכן דורשים מישראל להפסיק לחלוטין ובאופן מוחלט כל בנייה ביו''ש.

מעשית, אין כל משמעות לבנייה עוד מאות בתים ביו''ש או אי בנייתם. הם לא יסיטו את ההסדר, שאולי יסתמן פעם, בין ישראל לשכנותיה. הדרישה הזו באה לקבע, בתודעתם של מדינות ערב, כי ממשלת ישראל אינה יכולה לסרב לאף דרישה אמריקאית ולכן על מדינות ערב לנהל מו''מ עם הנשיא אובמה והוא ידאג שישראל תקבל את התנאים שיוצעו לה. זה קצת מזכיר את צ'מברליין וצ'כיה בשנת 1938. אך זה אינו דומה כלל. אובמה בינתיים רק הצטיין בדיבורים וטרם חזינו במעשים, ישראל אמנם מנסה לגשר על חילוקי בדעות עם ארה''ב, אך אינה מקפיאה את ההתנחלויות והפלשתינאים כמו הפלשתינאים לדורותיהם, תמיד יחמיצו את הרגע.
הנשיא אובמה החליט להתחיל את הסדר המזרח תיכוני החדש שלו בנאום ''היסטורי'' בקהיר.

אין ספק שהייתה אמירה גדולה בנאום זה. ארה''ב בהנהגת אובמה רוצה לפתוח ''דף חדש'' עם העולם המוסלמי בכלל והערבי בפרט. וזה חייב ל''עבור'' דרך מדינת ישראל ולכן אנו נדרשים להסכים לויתורים מסוימים כנגד ויתורים נגדיים. אינשאללה.

על נאום היסטורי זה, ענה, ביבי נתניהו, ראש ממשלת ישראל, בנאום היסטורי משלו, ''נאום בר-אילן''. היה הרבה תחכום בנאום זה. הדבר החשוב ביותר, לפחות מנקודת ראותי, זו האפשרות שנתניהו נתן לאובמה ''לרדת מהעץ שטיפס עליו'' מבלי לוותר על כבודו. ימים יגידו אם אובמה ניצל זאת.

היום הרע האחרון, בינתיים, שעבר על נתניהו היה לפני כשבוע עם ביטול ההחלטה להטיל מע''מ על פירות וירקות. אחד הסעיפים ה''מאזנים'' ביותר בתקציב הגירעוני שהוגש לאישור הכנסת היה, הטלת מע''מ על פירות וירקות. לטעמי, החלטה זו הייתה צריכה להתקבל מזמן ובכך לסגור פתח ענק להימלטות מתשלום מס אמת. כמו-כן, אין סיבה שתוצרת חקלאית תהיה פטורה ממיסוי שכל המשק נושא בו. אך הנושא טראומתי משתי בחינות. ראשית הטלת המע''מ הייתה מייקרת את התוצרת החקלאית וגוררת עלייה חדה במדד המחירים. איני חושב שדווקא בימים קשים אלו, זה הזמן לכך.

שנית, הניזוקים הגדולים היו סיטונאי הירקות וסוחרי השווקים. שני קהלים שבהם מפלגת הליכוד תמיד התקבלה בזרועות פתוחות ובאהדה בולטת.הלחצים היו גדולים, זה הקרוי שר האוצר נשבע שהפעם החוק עובר, ראש הממשלה שתק ושתק. הלחץ גבר ואז הגיע ההחלטה. לא מטילים מע''מ.
שוב הופיע נתניהו בציבור כמנהיג לחיץ והססן.

שבוע רע נוסף במסכת 100 הימים הראשונים לממשלתו.

מנגד אפשר לראות את חצי הכוס המלאה (סיכום מאה ימים לממשלת נתניהו): אושר, לראשונה, תקציב מדינה לשנתיים, הוכנה רפורמה נכונה במנהל מקרקעי ישראל ונתקבלה הכרעה בנושא חוק ''בנק ישראל'' והוא יקודם במהירות לחקיקה. עסקת החבילה בין הממשלה להסתדרות ולמעסיקים תיתן ''שקט תעשייתי'' בתקופה קשה זו.
ונקווה למען כולנו כי זו רק ההתחלה (סקר).







http://www.faz.co.il/thread?rep=135670
כמה הערות
דוד סיון (שבת, 18/07/2009 שעה 13:01)

אני חושב שאתה ממעיט בהבטחות שפיזר נתניהו בימין לפני הבחירות. זו היתה הסיבה שהוא החל במו''מ עם הצד הימני וכבר כתב חלק מההסכמים כאשר הוא פנה לליבני. לכן אני טוען שלא רק לבני אשמה שלא היה חיבור. בהקשר הזה חסרה התייחסות שלך ל''איום'' שמופז יערוק תוך כדי חברות בממשלה.

כמו שהראית נתניהו ואנשיו הכינו רפורמה בנושאי המנהל והקרקעות וכמו תמיד היא הוחבאה בין סעיפי חוק ההסדרים (האנטי-דמוקרטי). לכן אולי לא שמת לב שהרפורמה שהם הכינו תוקנה ו''... בוצעו בחוק מספר שינויים גדולים'' לפני שהוא אושר (http://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-3745516,00.h...).

אחד הנצחונות של נתניהו היה כמובן מיותר - המשך הרפורמה במס.

http://www.faz.co.il/thread?rep=135674
חוק ההסדרים הוא אנטי-דמוקרטי?
סתם אחד (שבת, 18/07/2009 שעה 15:00)
בתשובה לדוד סיון

עצם קיום חוקים והסדרים אלו במשך שנים ובממשלים שונים ומתחלפים מוכיחה על קבילותם ,כנראה כתוצאה מנחיצותם.
מדוע לרוב אסור לנהל את חלק התקציב לפי חוק ההסדרים?
זה מקובל על רבים שעצם הצורך לקיומה של דרך כזאת היא לא נכונה. אבל במשטר דמוקרטי בו השלטון לא יציב כנראה שזה פתרון מוסכם וטוב במסגרת הדמוקרטית.

חכם ציון

http://www.faz.co.il/thread?rep=135680
חוק ההסדרים הוא אנטי-דמוקרטי!
דוד סיון (שבת, 18/07/2009 שעה 15:50)
בתשובה לסתם אחד


http://www.faz.co.il/thread?rep=135682
חוק ההסדרים הוא אנטי-דמוקרטי!
ע.צופיה (שבת, 18/07/2009 שעה 17:07)
בתשובה לדוד סיון

כל דבר שנעשה על דעת הרוב הוא דמוקרטי!
חוק ההסדרים נחקק כל שנה מאז שנת 1985 ,עת שמעון פרס היה ראש הממשלה,יצחק מודעי-שר האוצר ויצחק שמיר שר החוץ.
החוק נחקק גם בשנים שמפלגת מר''צ למשל הייתה בקואליציה עת יצחק רבין היה ראש ממשלה ובעת שאהוד ברק היה ראש ממשלה.ולכן ההתנגדויות השנתיות שהן קצת צדקניות ופלצניות במהותן חוזרות מחברי כנסת שאינם בקואליציה אך נעלמות כאשר אותם חברי כנסת נמצאים בקואליציה.
המסקנה: החוק כנראה חיוני לקיום הסדר במדינה.

http://www.faz.co.il/thread?rep=135684
חוק ההסדרים הוא אנטי-דמוקרטי!
דוד סיון (שבת, 18/07/2009 שעה 17:45)
בתשובה לע.צופיה

החוק הזה הוא כלי לחיזוק הקואליציה ולביסוס המשרות שהיא מחלקת; החוק עושה את עבודת הקואליציה נוחה יותר. אבל הוא אינו חיוני לקיום הסדר.

במהות החוק ישנן מספר בעיות:
1. עריצות הרוב,
2. כורכים בדיוני התקציב נושאים לא קשורים,
3. חלק מן הנושאים האלה (ואחרים) הם חשובים מכדי שיוכרעו בלי דיון רציני.

העובדה שגלעד ארדן, כמשל, מתנגד לחוק כאשר הוא באופוזיציה ולא כאשר הוא בקואליציה היא עדות לבעיתיות של החוק. התיקון (כנראה משנה שעברה) שלא כל הנושאים מנותבים לועדת הכספים הוא תיקון בכיוון הנכון. תיקון נדרש נוסף הוא הוצאת כל הנושאים שאינם קשורים לתקציב ממסגרת החוק.

החוק הוא אנטי דמוקרטי משום שהוא מנוגד לרוח הדמוקרטיה שהיא משהו יותר מהצבעה...

http://www.faz.co.il/thread?rep=135687
חוק ההסדרים הוא אנטי-דמוקרטי!
ע.צופיה (שבת, 18/07/2009 שעה 19:27)
בתשובה לדוד סיון

כל מה שאתה כותב הוא מנקודת מבט אופוזיציונית.
נראה ''אותך'' כאשר תצטרך לתפקד בקואליציה.
גלעד ארדן הוא דוגמה נאה לכך.
מהי ''רוח הדמוקרטיה''?

http://www.faz.co.il/thread?rep=135692
חוק ההסדרים הוא אנטי-דמוקרטי!
דוד סיון (שבת, 18/07/2009 שעה 20:52)
בתשובה לע.צופיה

רוח הדמוקרטיה - המיעוט לא רק צועק ודנים על רפורמות וחוקים חדשים.

אני לא אופוזיציונר. אני מביט על הנושא מבחינת מה טוב למשטר דמוקרטי.

http://www.faz.co.il/thread?rep=135701
חוק ההסדרים הוא אנטי-דמוקרטי!
סתם אחד (שבת, 18/07/2009 שעה 22:38)
בתשובה לדוד סיון

הכינוי ''לא דמוקרטי'' מחטיא את הכוונה, משום שאין בהחלטה כל אלמנט שמראה על אי דמוקרטיה, כי הוא מתקבל בהסכמת הרוב ואין בו פגיעה בזכויות היסוד באחרים. בערך 'חוק ההסדרים' בוויקיפדיה ישנה התנגדות לחוק הזה לא משום שהוא 'לא דמוקרטי' אלא משום טענות פרקטיות שונות - שהוא מחוקק במהירות רבה, מתנהל בו רק דיון טכני (מה זה? יכולות להיות פרשנויות שונות) וגם שיש בו פגיעה בדמוקרטיה אבל בלי הסבר משפטי.

עיקר הטענה ל''אי הדמוקרטיות'' שהוא פוגע בריבונותה של הכנסת ובדמוקרטיה הישראלית, שכן הוא עוקף את הליך החקיקה הרגיל, או מבטל אותו בדיעבד משום שהוא מוגש לכנסת רק פרק זמן קצר לפני מועד אישורו, והוא כולל מגוון עצום של נושאים ורפורמות מקיפות, אשר רבים מהם כלל אינם קשורים באופן ישיר לתקציב.

אבל כך אפשר לטעון לתקציב כולו שמוגש רק זמן קצר לפני ההצבעה הראשונה, לעיתים יממה לפני, ומצפים מח''כ שיקרא את כל ספר התקציב ויתעמק בו.

בהחלט לדעתי חוק ההסדרים מיותר, אפילו שהוא נותן לממשלה עוצמה מסויימת כי החוק מאושר בלאנקו בהצבעה אחת. צריך לחזור לחקיקת 'חוק התקציב' המסורתי דרך דיונים שטוטפים בועדות הכנסת לאורך כל השנה, תוך מעקב מקצועי של הכנסת אחר מימוש מלא ואפקטיבי של התקציב. וצריכים להתנהל דיונים שוטפים על תיקונים נדרשים לשינויי תקציב בתקציב הבא.

שטייניץ כבר אמר שמשרד האוצר לומד את בעיות התקציב ובכוונתו לערוך דיונים מתמשכים על אופי התקציב הבא לעוד שנה וחצי שבו הממשלה ממתקד בחמישה - שישה משימות מרכזיות חיוניות שיובילו את התקציב שייבנה לפיהן, תוך מחיקת סעיפים מיושנים שכבר לא צריכים להיות בספר התקציב.

חכם ציון

http://www.faz.co.il/thread?rep=135711
חוק ההסדרים הוא אנטי-דמוקרטי!
דוד סיון (יום ראשון, 19/07/2009 שעה 6:30)
בתשובה לסתם אחד

אינני מחטיא שום מטרה וההודעה שלך היא עדות לכך. כפי שכתבת חוק ההסדרים פוגע בריבונות הכנסת וגם בכך פוגע בדמוקרטיה.

http://www.faz.co.il/thread?rep=135873
חוק ההסדרים הוא אנטי-דמוקרטי!
סתם אחד (יום שלישי, 21/07/2009 שעה 10:33)
בתשובה לדוד סיון

אבל זה היה טוב בשבילך כשממשלות רבין, ברק, שרון (מרגע שהפך לשמאלני) ואולמרט השתמשו בחוק ההסדרים. אז בטח אמרת שעדיף כך והעיקר שביבי לא יעלה לשלטון.

אחלה סתם אחד

http://www.faz.co.il/thread?rep=135881
אתה בטח נהנה לשקר. לא?
דוד סיון (יום שלישי, 21/07/2009 שעה 11:33)
בתשובה לסתם אחד


http://www.faz.co.il/thread?rep=135890
למה שרק את תהנה?
סתם אחד (יום שלישי, 21/07/2009 שעה 13:42)
בתשובה לדוד סיון

אז גם הוא נהנה (-:

http://www.faz.co.il/thread?rep=135677
כמה הערות
ע.צופיה (שבת, 18/07/2009 שעה 15:40)
בתשובה לדוד סיון

מובן שכל מה שאנו יודעים מקורו בתקשורת.
אני מאמין שנתניהו רצה מאוד את קדימה בממשלתו והיה מוכן לערוך כברת דרך פוליטית ניכרת לקראתה. עובדה שברק עם מצע דומה,מצא את הדרך להכנס לממשלה.
המדינה הייתה זקוקה לקדימה בממשלה. המפלגה ובעיקר טובתה האישית של ליבני הנחו אותם להישאר באופוזיציה.
מופז מכחיש בכל הזדמנות על כוונתו ''לערוק''. הוא בהחלט אמר תמיד שקדימה כגוף אחד צריכה להיות בקואליציה.
העיקר הוא ביצוע רפורמה בנושאי מינהל מקרקעי ישראל. אם זה דרך חוק ההסדרים או בחוק מיוחד, זה היבט טכני בלבד. לגבי השינויים כפי שאני מבין אותם: אם תבחן לעומק את ההצעה מול החוק, הרי אין שום שינוי מהותי ועקרוני. זה שיהיה ''ירוק'' כמשקיף זה ממש לא מהותי.

http://www.faz.co.il/thread?rep=135703
כמה הערות
סתם אחד (שבת, 18/07/2009 שעה 22:56)
בתשובה לע.צופיה

אתה באמת מאמין למופז שאמר במוצאי שבת אחד שהוא נשאר בליכוד וכבר בשחרית יום ראשון הצמוד הודיע שעבר לקדימה?

חוק ההסדרים אינו טוב בעקרון כי הוא מלא בסעיפים של 'תן וקח', ואפילו שרובם תורמים לכל הציבור, עדיין מעיד הדבר שהמדינה וממשלות ישראל לא מסוגלות באמת להגדיר את היעדים של הממשלה שבעבורם נכון להוציא כסף. חוק ההסדרים הוא סעיף אחד שעליו מצביעים גלובלית ולמעשה אין בקרה אמיתית בתהליך ההצבעה (למרות שסעיפיו גלויים לעין כל).שום חברה פרטית לא סוגרת חלק מתקציבה להוצאות אד-הוק של החלטות ספורדיות. 'חוק ההסדרים' מצד אחד מכסה חורים שוטפים בדברים שבין המפלגות לציבור אבל מנגד מוביל את האוצר לוותר על כספים שמנוהלים בצורה לא מקצועית.

אם למשל מפלגה כמו ש''ס רוצה להגדיל את תקציב הרווחה מילד שלישי הסעיף הזה חייב להיכנס לסעיף בתקציב משרד הרווחה והאוצב בתוך התקציב ולא ברשית 'חוק ההסדרים'.

חוק ההסדרים הקל את יציאת ישראל מהמשבר הכבד בתחילת שנות השמונים. כיום כלכלת ישראל איתנה והיא יכולה לנהל תקציב בהיקף של כ-‏313 מיליון שקל (עליה של 1.7%) בלי שום ''הסדרים''.

חכם ציון

http://www.faz.co.il/thread?rep=135714
כמה הערות
ע.צופיה (יום ראשון, 19/07/2009 שעה 7:47)
בתשובה לסתם אחד

לגבי מופז: אני מתייחס לדברים כפשוטם. הוא אינו ח''כ שהצביע בעדו בבחירות.
אני מסכים ש''חוק ההסדרים'' אינו מושלם,אך אם הוא כל כך גרוע וכולם היו בשלב זה או אחר נגדו, איך הוא קיים כבר 24 שנים?
ביקורת זה דבר קל ופופולרי. ביצוע זה דבר רציני ולרוב לא פופולרי.
זה גם נכון לגבי דברים הנאמרים בפורום זה.

http://www.faz.co.il/thread?rep=135877
כמה הערות
סתם אחד (יום שלישי, 21/07/2009 שעה 11:04)
בתשובה לדוד סיון

אין שום קשר בין הבטחות לפני הבחירות לבין מה שמקיימים לאחר הבחירות. לאחר הבחירות מתחיל מרוץ חדש ואחר לבניית קואליציה ע''פ תוצאות הבחירות בפועל ועוצמת המפלגות.
לכן כל ההסכמים הקודמים ומצעי המפלגות לא שווים ממש ואף אחד בכלל לא מעיין בהם.
רק לבני אשמה בכך שקדימה לא בממשלה כי היא ראתה פגיעה אישית בה את העובדה שביבי לא מוכן לעשות רוטציה בראשות הממשלה.

אמרתי לכם

http://www.faz.co.il/thread?rep=135671
ציפי ליבני לא למדה היסטוריה פוליטית
שמעון מנדס (שבת, 18/07/2009 שעה 13:15)

ע' יקירי, ציפי ליבני לא למדה היסטוריה פוליטית של העת החדשה. לכן היא הסתובבה כמו טווס מיד לאחר הבחירו. אילו טרחה לקרוא קצת היתה יודעת, כי המפלגה הקומוניסטית בצרפת היתה המפלגה הגדולה ביותר בפרלמנט הצרפתי של הרפובליקה הרביעית. אבל היא אף פעם היתה בממשלה, ואף פעם לא הרכיבה ממשלה. כי כל המפלגות האחרות שפחדו ממנה, תמיד עשו יד אחת נגדה. זו הסיבה שברפוליקה הרביעית של צרפת, כל כמה חדשים נפלה ממשלה.

עד שבא דה-גול והקים את הרפובליקה החמישית.

http://www.faz.co.il/thread?rep=135678
ציפי ליבני לא למדה היסטוריה פוליטית
ע.צופיה (שבת, 18/07/2009 שעה 15:42)
בתשובה לשמעון מנדס

זה לא רק עניין של ידע ,זה בעיקר עניין של נסיון. פוליטי במקרה הזה.

http://www.faz.co.il/thread?rep=135695
ציפי ליבני לא למדה היסטוריה פוליטית
סתם אחד (שבת, 18/07/2009 שעה 21:00)
בתשובה לע.צופיה

הסברתי בזמן מערכת הבחירות שאני מכיר את ציפורע אישית . כתבתי עשרות פעמים שהיא טיפשה . הגיע הזמן שתאמינו לי .
אריה עירן .

http://www.faz.co.il/thread?rep=135705
ציפי ליבני לא למדה היסטוריה פוליטית
סתם אחד (שבת, 18/07/2009 שעה 23:08)
בתשובה לסתם אחד

מה שמוזר ומה שמסוכן לכולנו,
שאישה טפשה כמוה, היתה ''כמעט'' לראש ממשלה בישראל...

http://www.faz.co.il/thread?rep=135673
משום מה אני מקבל את הרושם ש'חצי הכוס הריקה' אינה ריקה כל כך
סתם אחד (שבת, 18/07/2009 שעה 14:51)

ישנם הרבה פרמטרים שאפשר לומר עליהם רעים או טובים לפי ההקשר הפוליטי שאליו אתה חותר, וזה לגיטימי.

ההבטחות לש''ש ולסיעות אחרות הן רק הבטחות. משום מה כאן אתה חושש שביבי יקיים את הבטחותיו עד האחרון שבהם. ממתי הבטחות של לפני הבחירות היוו בסיס לתקציב? אף פעם. אין להן ערך בסיכומו של דבר אם יישומן מחבל בהתנהלות הפוליטית של הממשלה או פוגע בתקציב. ואכן חלק מההבטחות לש''ס ולישראל ביתנו פשוט לא בוצעו.

דבר נוסף וחשוב הוא שציפי לבני מאבדת מכוחה במפלגתה ובכלל בציבור. אנשים לא חשוב להם מה ציפי אומרת, והקרות היא תהיה ''?Tzipi Who''.

נתניהו לא אולץ לחפש תמיכה אצל שמעון פרס אלא להיפך, שמעון פרס יזם חיבור בין קדימה מכורתו לנתניהו, מהלך שנכשך בגלל ציפי, לאכזבת ולמירמור פרס. אתה מדבר על צורך עז של נתניהו לגייס ''את כל שברי מפלגות הימין'' כשאני לא מבחין ממש בשברים בימין אלא דווקא בשמאל (העבודה, מר''צ וקדימה).

* מפלגת ''ישראל ביתנו'' נראית כזרוע הרוסית של הליכוד? מעניין. אז מה? למה לליכוד אסור להיות גדול? אם כי מתוך ה-‏15 הח''כים 7 הם לא יוצאי רוסיה. גם התמיכה הציבורית למיטב זיכרוני התפלגה ככה בציבור.
למפלגות מותר להפיל ממשלות אם הן רוצות להביא לשלטון מנהיג אחר. הרי זה טיבעה של הפוליטיקה. גם לש''ס מותר ועלינו להודות לה על כך, וגם קצת לתגמל אותה. אלא שכל דרישות התקציב של ש''ס היו בתמיכה לשכבות נחשלות בכלל ולאו דווקא הדתיות-ספרדיות. שום ''דרישות כספיות קשות''. וזו דרישה לגיטימית ביותר. חלק מדרישתם מומש, חלק אולי ימומש וחלק בכלל לא ימומש. והדברים מקובלים בפוליטיקה שלנו.

* נתניהו לא הבין שהוא ''לא יכול לסמוך על הימין''. - נתניהו הודיע מיד כשנקבע שהולכים לבחירות חדשות שהוא מתכוון להקים ממשלה רחבה ככל הניתן כולל הצטרפותם של מפלגות שמאל - . אם מר''צ היתה רוצה להצטרף גם היא היתה מתקבלת בכבוד ובכיבודים.

נתניהו הבין שממשלתו החדשה צריכה לשבת על בסיס רחב כדי שיהיה קשה לגורם בודד אחד וקטן לפרק אותה. בצורה כזאת נתניהו הצליח לבנות ממשלה עם הסכמה רחבה בעיקר בנושא הכלכלי והמדיני, ועובדה שלפחות עד עתה הדבר עובד היטב.

התקציב נבנה היטב בתיאום עם ההסתדרות והתעשיינים כדי למנוע חיכוך ורעשים במשק. נכון ששטייניץ שילם קצת בשמו, אז זוהי פוליטיקה.אם שטייניץ בעצמו היה בונה את התקציב לא רק בתוך משרדו, אלא בדיוני רוחב עם מגזרים שונים במשק, יתכן שנתניהו לא היה צריך להתערב ישירות ובעקיפין בהחלטות על התקציב. ברור שאפשר היה לבנות את התקציב גם אחרת. יש המון אופציות לעיצוב התקציב, אבל המודד הברור והחשוב הוא מבחן היכולת לשמור על הכלכלה חיה, פועלת ומתחדשת.

* כאמור, נתניהו רצה את ברק בממשלתו עוד לפני הבחירות בלי התניה בגודל המפלגה. העניין עלה גם בתעמולת הבחירות של כל המפלגות ובעיקר של קדימה. אופציות של מבנה הממשלה דוסקס בין נתניהו לברק לפני הבחירות וההסכמות בינהם היוו יציית פתיחה טובה לדיונים על התטרפות העבודה לקואליציה.

* לא ידוע לי שתקציב המדינה צומצם. אולי צומצם חלק מההוצאות השוטפות בכמה משרדים, אבל בחלק מהמשרדים התקציב גדל. לא ידוע לי גם שהבנתו של שר האוצר באוצר היא אפסית, או לחילופין פחותה מהבנתו של ע.צופיה. הדבר הזה עדיין טעון הוכחה.

* גם קביעתך שנתניהו ''שינה את החלטותיו במהירות'' לא מחזיקות מים מלבד להחזיק כותרת בעיתון במשך 15 שעות. בן אדם שלא משנה את דעתו הוא כמו אבן, ונתניהו הוא בן אדם. אין אדם שלא משנה את בחלטותיו במהלך חייו כאשר המציאות והתנאים משתנים, ואפילו אם הוא מבטל את כוונת הטלת המע''מ על פירות וירקות (שאתה גם תוקף וגם מברך!?). זה לא מה שפוגע בתקציב, אם יש כזה. יחד עם זאת, ההחלטות שמתקבלות במהלך בניית התקציב אמורות להשתנות עקב שינויים שמכניסים כל הזמן בסיעי ההכנסה וההוצאה. לכן אין לומר על שום החלטה להציב או להסיר סעיף בתקציב כאילו ''שינה אדם את החלטותיו במהירות'', כי בבניית הפאזל הזה נהוג להחליט על תנאי עד אישור התקציב בקריאה השלישית.

* בחירתו של בראק אובמה לנשיא ארה''ב הוא לא ''המזל הטוב או הרע'' של נתניהו. אובמה יכול להבטיח לעשות סדר, הבעיה היא האם הוא יכול או יודע. הרושם שלי הוא שכולו דיבורים ושהוא לא יוכל לעשות סדר כאן, אלא רק להביא לחידוש הטרור.
בינתיים שמענו רק את החזון האובמי לעולם טוב יותר, אבל אף אחד טרם ראה את הדרך המסויימת להגיע למטרה. וזה לא רק בהקשר הישראלי, אלא גם מול סוריה, החמאס, איראן, צ. קוריאה, ונצואלה ודומיהם. התנהגותו של אובמה מעלה הרבה שאלות ותמיהות לגבי יכולתו לספק את הסחורה.

* נתניהו והליכוד מעולם לא שינו את מדיניותם שגובשה לאחר אוסלו. העובדה שההנגדות המדיניות וארגוני הטרור הפלסטיניים שמו רגל מלאה בארץ ישראל היא עובדה מוגמרת בינתיים מאז אוסלו ומימוש הגעת המחבלים מסוריה, לבנון ותוניס לשטחים מאז 1994. לאותה 'מדינה פלסטינית' שהליכוד מסכים לה יש תנאים ומגבלות שהפלסטינים לא יכולים לעמוד בהם. התנאים האלה נכללו ב''מפת הדרכים''. מבחינה זו נתניהו לא מחדש.

* נתניהו חושב שאין מקום לויתורים טקטיים לפלסטינים בטרם נכנסים מחדש למסלול הידברות. בנייה או לא בנייה בהתנחלות אין משמעותה כמו פיגוע אחד יותר או פחות. בית בהתנחלות הוא ברכה. וגם אם חלילה תהיה נסיגה מכל השטחים אותם בתים עלולים לשרת את הפלסטינים (אם ישראל לא תהרוס אותם כפי שעשתה בעזה), אבל פיגוע? תוצאות פיגועים אינם יכולים לבוא על תיקונם בכל דרך. לכן אין מה להשוות כלל בין השניים.

* אובמה רוצה לפתוח דף חדש עם המוסלמים? האם זה יכול להצליח? אין ספק שהייתה אמירה גדולה בנאום זה. בינתיים המתונים והקיצונים בעולם המוסלמי התחזקו במקומם שאמריקה היא מה שהיתה. כמו שכתבת, דיבורים לא מספיקים, צריכים גם מעשים. ואמריקה לא יכולה לגבות את מדיניותה במעשים שלא יפצלו את העולם המוסלמי בתוך עצמו! אז בינתיים ביקר אובמה במדינה אפריקאית בעלת רוב מוסלמי, עשה חדשות וחזר לבית הלבן. להזכירך, גם ג'ורג' בוש התקבל במחולות ובמצילתיים בסיורו לפני כשנתיים במערב אפריקה.

* אובמה גם מקשר ביותר מרמז בין הבעיה הפלסטינית לבין הבעייה האיראנית. הקשר לדעת ממשלו הוא גם שפתרון אחד ישפיע לחיוב על הבעיה האחרת. וגם שעל ישראל לבחור בין המשך שיתוף הפעולה בהתמודדות מול האיום האיראני לבין הליכה לקראת הפלסטינית בתהליך מדיני קל ומהיר תוך הפגנת רצון טוב וויתורים. העמדה המדינית הזאת של אובמה היא שערורייתית וצריכים לחות אותה מכל המדרגות. ישראל אינה ואסל אמריקאי וצריכים לזרוק את כל הצהרות אובמה בעניין הזה לסל.

יש לנו אינטרסים חשובים גם מול הפלסטינים וגם מול האיראנים ואסור לנו להקל בהם ראש, ואנחנו חייבים שזה ייכנס לראש של אובמה מתוך הבנה.

חכם ציון

http://www.faz.co.il/thread?rep=135679
משום מה אני מקבל את הרושם ש'חצי הכוס הריקה' אינה ריקה כל כך
ע.צופיה (שבת, 18/07/2009 שעה 15:46)
בתשובה לסתם אחד

לא עדיף שכבר תכתוב מאמר שלם?
אני חושב שבמאמר תוכל להביע את דעותך בהרחבה ובעומק רב יותר.
אני ממליץ.

http://www.faz.co.il/thread?rep=135704
משום מה אני מקבל את הרושם ש'חצי הכוס הריקה' אינה ריקה כל כך
סתם אחד (שבת, 18/07/2009 שעה 22:58)
בתשובה לע.צופיה

אולי? מי יודע?

חכם ציון

http://www.faz.co.il/thread?rep=135715
משום מה אני מקבל את הרושם ש'חצי הכוס הריקה' אינה ריקה כל כך
ע.צופיה (יום ראשון, 19/07/2009 שעה 7:48)
בתשובה לסתם אחד

אתה יודע!

http://www.faz.co.il/thread?rep=135707
אריה פרלמן (יום ראשון, 19/07/2009 שעה 0:09)

לִנְתַנְיָהוּ שְׁמוּרָה מְנָיַת זָהָב נִצְחִית בְּתוֹלְדוֹת מַנְהִיגֵי יִשְׂרָאֵל הַמּוֹדֶרְנִית לְדוֹרוֹתֵיהֶם: בַּשָּׁנִים 2003־2005 הוּא הָלַךְ בִּנְחִישׁוּת שֶׁל בַּרְזֶל נֶגֶד הַזֶּרֶם הַתִּקְשָׁרְתִּי וּבְעִקָּר נֶגֶד קְהַל בּוֹחֲרָיו וְנֶגֶד צַו הָאִינְטֶרֶס הַפּוֹלִיטִי שֶׁלּוֹ.

זֶהוּ סַמְמָן חִיּוּנִי (אִם כִּי לֹא תָּמִיד מַסְפִּיק) לְמַנְהִיגוּת אֲמִתִּית.

בַּסִּיבוּב הַשֵּׁנִי שֶׁלּוֹ הוּא מִתְנַהֵג כְּמוֹ פּוֹלִיטִיקַאי ''רָגִיל'' - עִם כָּל הַמִּגְרָעוֹת - אֲבָל בְּוַדַּאי לֹא בְּאֹפֶן יוֹתֵר גָּרוּעַ מִקּוֹדְמָיו.

http://www.faz.co.il/thread?rep=135710
כמעט נכון
דוד סיון (יום ראשון, 19/07/2009 שעה 6:27)
בתשובה לאריה פרלמן

לא הייתי נותן או שומר לו מניית זהב משום שהאינטרס הפרטי בכל זאת הוציא אותו (באופן מעשי) ממשרד האוצר ברגע שעלתה תוכנית ההתנתקות.

http://www.faz.co.il/thread?rep=135876
כמעט נכון
סתם אחד (יום שלישי, 21/07/2009 שעה 10:57)
בתשובה לדוד סיון

איזה אינטרס פרטי היה לביבי לצאת מהאוצר דווקא בזמן שהוא הצליח לייצב את המשק ולנהל תקציב מדינה תקין ונוח?

אמרתי לכם

http://www.faz.co.il/thread?rep=135882
לא נכון!
דוד סיון (יום שלישי, 21/07/2009 שעה 11:37)
בתשובה לסתם אחד

הוא לא הצליח לבד. היתה לו עזרה רבה מאד.
בעיקרון האמריקאים הם אלה שהצליחו נתניהו רק עזר להם.
אחרי הנזקים של ליכודניק אחר טוב שנהג כך.

http://www.faz.co.il/thread?rep=135884
אתה משקר כמו תמיד
סתם אחד (יום שלישי, 21/07/2009 שעה 11:46)
בתשובה לדוד סיון


http://www.faz.co.il/thread?rep=135887
ספינר שוב משקר!
דוד סיון (יום שלישי, 21/07/2009 שעה 13:36)
בתשובה לסתם אחד

ספינר אוהב לשקר ולסלף כדי להדגיש את בורותו ונבזותו.

האמת על הקדנציה של נתניהו במשרד האוצר היא כפי שכתבתי:
בעיקרון האמריקאים הם אלה שהצליחו עבור נתניהו. הוא רק
עזר להם לתקן את הנזקים של ליכודניק אחר טוב שנהג כך.

http://www.faz.co.il/thread?rep=135889
ספינר שוב משקר!
סתם אחד (יום שלישי, 21/07/2009 שעה 13:40)
בתשובה לדוד סיון

אני מצטער, אני לא ספינר !!!!

http://www.faz.co.il/thread?rep=135892
אתה אולי לא ספינר. אז מה?
דוד סיון (יום שלישי, 21/07/2009 שעה 14:08)
בתשובה לסתם אחד

ההערה הקודמת שלי ''ספיר שוב משקר'' היא נכונה!

http://www.faz.co.il/thread?rep=135901
ספינר שוב משקר!
סתם אחד (יום שלישי, 21/07/2009 שעה 19:45)
בתשובה לדוד סיון

יש לך כנראה אובססיה של
ספינר
אפילו שהוא לא בסביבה
מוטב שכך
אולי תיזהר יותר
להבא

ספינר

http://www.faz.co.il/thread?rep=135904
ספינר שוב משקר מסלף ועוסק בדמגוגיה!
דוד סיון (יום שלישי, 21/07/2009 שעה 20:48)
בתשובה לסתם אחד


http://www.faz.co.il/thread?rep=135905
ספינר שוב משקר מסלף ועוסק בדמגוגיה!
סתם אחד (יום שלישי, 21/07/2009 שעה 21:33)
בתשובה לדוד סיון

יש גם זיתים דפוקים

http://www.faz.co.il/thread?rep=135888
תגיד לי סיון, התחרפנת?
סתם אחד (יום שלישי, 21/07/2009 שעה 13:36)
בתשובה לדוד סיון

אולי גם אלוהים עזר לביבי?
ביבי ניהל מדיניות שקולה ואמיצה לעצור את המפולת ולעורר את שיקום המשק. הוא עשה את זה בעזרת התעשיינים, הפועלים, הבנקאים, הקיבוצניקים והגורמים השונים במשק. הוא יצר קשרים עם גורמים בינ''ל, שהרי זה מתפקידו של מנהיג דגול.
שום ליכודניק לא גרם לשום נזק, בטח לא יותר מזה של בייגל'ה השוחט, שהכניס את ישראל בסוף 2000 למשבר העמוק.

המחייה !!!

מודי בלוז

http://www.faz.co.il/thread?rep=135717
טעות גדולכה בידך.
ע.צופיה (יום ראשון, 19/07/2009 שעה 7:53)
בתשובה לאריה פרלמן

בשנים 2003-2005 הוא חשב שקהל הבוחרים (מרכז הליכוד)בעדו ולכן זהו האינטרס הפוליטי שלו.
התוצאה הייתה 12 חברי כנסת.
גם הפעם הוא מאמין שהוא פועל כפי שקהל בוחריו היה רוצה. העתיד יוכיח עם צדק.
אין אופורטוניסט גדול מנתניהו בימים אלו בפוליטיקה.

http://www.faz.co.il/thread?rep=135725
נתניהו
סתם אחד (יום ראשון, 19/07/2009 שעה 11:03)
בתשובה לע.צופיה

לק''י
רבותי מתוך הכרות עם המערכת הליכודית - נתניהו היה מעונין לפני הבחירות שברק יהיה ראש ממשלה ולבני צרת החוץ.
הדבר היחיד שסיכל את כונתו שלבני סרבה להצעה.
מעבר לזה אין הבדלים אדיואולוגים בין נתניהו לבין ברק - עם לבני כנראה יש איזה הבדל אבל לא עמוק במיוחד.
אליצור


מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.