פורום ארץ הצבי

http://www.faz.co.il/story_5114

אנחנו זן נדיר
אורן לוי (יום שני, 06/10/2008 שעה 13:00)


אנחנו זן נדיר

אורן לוי



סיפורו של יונה הוא משל לתפקידו של עם ישראל: לספר לעולם כי יש דרך להגיע לחיים שלווים ומאושרים.
ביום הכיפורים נוהגים רבים מאיתנו לפקוד את בתי הכנסת, להתפלל ולעתים גם ''לעלות לתורה''. לפי המסורת, בתפילת מנחה של יום הכיפורים, אנו נוהגים לקרוא את המפטיר מספר יונה.
אך אם נהרהר בדבר, תעלה השאלה: מדוע נהוג לקרוא ביום החשוב הזה סיפור ''צדדי'' כל כך לכאורה? ומה בין סיפור יונה הנביא ושליחותו לעם שאינו יהודי, לאחד הימים החשובים בלוח השנה היהודי?
כדי לענות על שאלות אלה, עלינו לחזור לרגע לסיפורו של יונה. עבור מי שפספס, להלן תקציר העלילה.

גיבור הסיפור, הנביא יונה בן אמיתי, נשלח על ידי הבורא לנינווה, בירת אשור, במטרה לבשר לתושביה כי הם עשו את הרע בעיני ה'. בצעד חריג ומפתיע, יונה דוחה את המשימה, עולה על אנייה בנמל יפו ובורח לעיר תרשיש שלחוף הים התיכון. אך די מהר מגלה גיבורנו עד כמה טעה.
בלב ים נקלעת האנייה שעליה עלה לסערה. המלחים נאבקים בים הגועש, אך ללא הועיל. בתוכם פנימה מתגבשת ההבנה כי כוח על טבעי כלשהו מעורב במתרחש, ולכן הם פונים איש איש לאלוקיו בבקשה לעזרה. בפרץ ייאוש מהול בתקווה הם מטילים פור כדי לברר מי אחראי לסערה הנוראה. הגורל אמר את דברו, ויונה - היהודי היחיד על הסיפון - נמצא אשם ברעה.
''מה נעשה לך וישתוק הים מעלינו?'' שואלים המלחים את יונה.
בתגובה, יונה מספר להם את סיפורו ומצווה עליהם להשליכו לים.

לאחר שהושלך למים נבלע גיבורנו על ידי דג ושוהה בקרבו שלושה ימים ושלושה לילות. במהלך שהותו במעי הדג פונה יונה אל הבורא בתפילת הודיה ובתחינה לסליחה. הבורא מוחל ליונה ומצווה עליו לבצע את שליחותו בשנית. הפעם לא נמלט יונה מן המשימה שהוטלה עליו ומזהיר את תושבי נינוה מפני הרעה. תושבי העיר והמלך בראשם שומעים לעצת הנביא, וניצלים והכול בא על מקומו לטובה. עד כאן הסיפור המקראי.


יונה – הגרסה הקבלית

חכמת הקבלה רואה בבני האדם רקמה אנושית אחת, שחלקיה תלויים זה בזה, בדומה לתאים בגוף החי. היא מסבירה לנו כי לכל תא בגוף האנושי יש תפקיד מיוחד שאותו עליו למלא, וכי תפקיד ''התא'' שמכונה ''עם ישראל'' מתבטא בצירוף המילים שמרכיב את שמו ישר-אל. ישר אל הכוח העליון, כוח האהבה, שגילה אברהם אבינו בבבל העתיקה. במילים אחרות, ייעודה של האומה הישראלית הוא להצעיד את האנושות לעתיד רוחני בדרך האחדות, כפי שעשה אברהם בימיו. הבעיה היחידה היא שלעת עתה אנו ממאנים לעשות זאת. איננו מצליחים לגלות בינינו את אהבת הזולת, ואיננו מעבירים את השיטה לעשות זאת – חכמת הקבלה, לכל העולם. וכל עוד זה המצב, סבלו של הגוף כולו הולך וגדל.

כעת אם נחזור לסיפורו של יונה ונחדור מבעד למעטה הסיפורי של העלילה, נוכל להבין את המסר הפנימי שרצו להעביר חכמינו, כשקבעו כי עלינו לקרוא ביום הכיפורים את ספר יונה. סיפורו של יונה הוא משל לתפקידו של עם ישראל: לספר לעולם כי יש דרך להינצל מהמשבר המתרגש על פתחו ולהגיע לחיים שלווים ומאושרים. בדומה ליונה שבוחן את משימתו לפי שכלו הישר וקובע כי תושבי נינווה לא יקשיבו לו, כך גם אנחנו, ביודעין או שלא ביודעין, ממאנים לממש את השליחות שניתנה לנו. אך כפי שגילה יונה על בשרו, לא ניתן לברוח מתפקידו הייחודי של כל פרט במציאות. לשווא אנו מנסים ''להימלט באניות'' למקומות מפלט שונים. כפי שכוחות הטבע התלבשו באותה סערה אימתנית כדי לאלצו לבצע את משימתו, כך מתלבשים אותם הכוחות בשכנינו במטרה לעורר אותנו לשחרר את הפקק שמעכב את התפתחותה הרוחנית של האנושות.

כמו בין המלחים על סיפון האנייה בסיפור, מתפשטת ההכרה בקרב רבים שהיהודים נושאים באחריות לכל הרע בעולם. חוסר מימוש ייעודו של עמנו, הוא השורש הרוחני לכך. והרי כבר נאמר בגמרא: ''אין פורענות באה לעולם אלא בשביל ישראל''.

דווקא ביום הכיפורים, תקופה שבה מקובל לעשות ''חשבון נפש'', עלינו לעצור לרגע ולתהות מה הסיבה לצרות שפוקדות אותנו במפנים ומבחוץ? לאן אנו מתקדמים? ולבדוק שוב את דרכינו. דבר אחד בטוח, המהלך בו נקטנו עד כה, רק הולך ומחריף את מצבנו. אם ברצוננו לגרום לשינוי את פני הדברים, עלינו לשוב את הגרעין הפנימי שלנו כעם. כשנגלה את האהבה בינינו ונעביר את שיטה לעשות זאת לכל העולם, הגוף האנושי יחזור לתפקד בהרמוניה בין כל אבריו, וגם המציאות הנראית לעינינו תשתנה לטובה.

אורן לוי, עורך תוכן בהוצאות הספרים ''קבלה לעם'' '' וקבלה למעשה''.







http://www.faz.co.il/thread?rep=122821
איך מגיעים לחיים מאושרים יותר?
(יום שני, 06/10/2008 שעה 13:09)

לא יודעת מה עם יונה ועם עם ישראל..
אבל לי מרגיש חרא ביום הכיפורים הזה..

http://www.faz.co.il/thread?rep=122823
היונה שבנו
סתם אחד (יום שני, 06/10/2008 שעה 13:56)

כמו שהבנתי היונה שבי לא יירגע עד שיגיע למחוז חפצו וימלא את תפקידו. אשמח לעזור לו אם זה מה שיעשה לי טוב. אם הג'וב הוא להגיש אהבה לזולת אני דווקא שמחה :) גמה חתימה טובה

http://www.faz.co.il/thread?rep=122825
הרגשת אחדות
סתם אחד (יום שני, 06/10/2008 שעה 14:29)

ביום הכיפורים יש באויר מין הרגשת אחדות כזאת.צמים ושובתים מכל הדברים שאנחנו עושים בחיי היום יום שלנו ונראה לי מתוך התחושה האישית שלי שקצת לוקחים פסק זמן מהחיים ומרגישים שיש אנשים אחרים מסביבנו שלא תמיד אנחנו מרגישים את נוכחותם ולא תמיד נזכרים בהם ולא תמיד נותנים להם תשומת לב,בתוך כל חיי היום יום המטורפים האלה של עבודה ופרנסה וכו'-אני באמת מרגיש שזה יום של חשבון נפש וכל שנה ההרגשה הזאת חוזרת על עצמה.

חתימה טובה לכולנו

http://www.faz.co.il/thread?rep=122971
ביום כיפור יש דווקא תחושה חזקה של חרא
סתם אחד (יום ראשון, 12/10/2008 שעה 21:24)
בתשובה לסתם אחד

כמו עזה בזמן עוצר.

http://www.faz.co.il/thread?rep=122826
מה לא מספיק לשחוט תרנגול או לתת כסף?
ענבר (יום שני, 06/10/2008 שעה 15:36)

כנראה שלא!?
להיתעורר,אנחנו לא יכולים להרשות לעצמנו להישאר קטנים.

http://www.faz.co.il/thread?rep=122827
רקמה אנושית אחת
סתם אחד (יום שני, 06/10/2008 שעה 15:39)

קצת קשה לקבל את העובדה שאנחנו תלויים זה בזה כמן תאים בגוף חי.אני חושבת שהמצב היום הוא כזה שכל אחד מכונס בתוך עצמו וחי שם בעולם שלו וטוב לו.מבחינתי להיות רקמה אנושית אחת זה בגדר של חלום.....
אבל לפעמים חלומות מתגשמים...כן,לפעמים..........

חתימה טובה
צפרא

http://www.faz.co.il/thread?rep=122829
אני מת על הסיפור הזה
סתם אחד (יום שני, 06/10/2008 שעה 19:35)

זה סיפור שתמיד אהבתי כבר מגיל קטן. אייני יודע עד כמה הפרשנות הקבלית שמובאת פה היא נכונה אך אהבתי את המטאפורות בכל זאת. ישר כוח.

http://www.faz.co.il/thread?rep=122830
יונה הנביא במערכת החינוך
סתם אחד (יום שני, 06/10/2008 שעה 20:00)

ספר יונה נלמד בכיתה ז' לקראת יום הכיפורים ועם כל הניתוחים שקראתי והרעיונות הנפלאים הטמונים בו למדתי עוד עניין ונראה לי חשוב ומעולה.
פשוט עכשיו מתחברים לי רעיונות האוניברסאליות שבשליחות והבריחה יחד עם הייעוד של יונה והייעוד של עם ישראל.
אין כאן רק עימות בין נביא לבין אל יש כאן עניין עמוק יותר.
אשמח לקרוא ניתוח על כל הספר לרבות החזרה בתשובה של אנשי ננווה ותגובת יונה לכך.
תודה.

http://www.faz.co.il/thread?rep=122831
מרטין לותר הגיע לרפורמציה
עמיש (יום שני, 06/10/2008 שעה 20:54)

לאחר שגילה את האור בספר יונה

http://www.faz.co.il/thread?rep=122832
מעניין לציין מיקום גיאוגרפי של הערים
סתם אחד (יום שני, 06/10/2008 שעה 23:52)

מוזכרות בספר יונה שלושת הערים:

1- יפו - כנראה באיזור העיר של היום.

2 - תרשיש - לחוף הים התיכון, בצפון סוריה של היום.

3- נינווה - על גדות נהר החידקל אשר בעיראק של היום.

יונה יצא באוניה מיפו לתרשיש.
מתרשיש היה אמור להגיע דרך היבשה לעיר נינווה (מרחק עצום באותם הימים).
אני משער כי הדרך הנוחה ביותר היתה להגיע מתרשיש לנהר החידקל, בצפון מערב סוריה של היום, ומשם לשוט במורד הנהר ,
עד העיר נינווה.

חזי

http://www.faz.co.il/thread?rep=122843
מהנדס אזרחי
סתם אחד (יום שלישי, 07/10/2008 שעה 9:34)

''ייעודה של האומה הישראלית הוא להצעיד את האנושות לעתיד רוחני בדרך האחדות''

היכן זה כתוב, בתורה?

מדוע יונה הנביא רוצה שהמלחים באוניה יזרקו אותו לים? הרי הוא יכול היה לקפוץ לבד בלי עזרתם לבדו

דבר נוסף, העיר נינוה לא ניצלה, כמו שכתבת למעלה, אלא דוקא נהרסה למרות שתושביה חזרו בתשובה...והכל דוקא בגלל יונה

לך תבדוק בעצמך ואל תיפול למלכודת של ליטמן
מחבר אמיתי

http://www.faz.co.il/thread?rep=122844
יום כיפור
סתם אחד (יום שלישי, 07/10/2008 שעה 9:42)

מחוץ לעובדה שהסיפור באמת מעניין ועם מוסר השכל גם כפשוטו, אז המסר שהוא מקפל בתוכו - היא תקווה. אם אכן כך הם פני הדברים.

http://www.faz.co.il/thread?rep=122845
עם ישראל
סתם אחד (יום שלישי, 07/10/2008 שעה 10:28)

לא סתם נקרא עם ישראל עם סגולה...וזו לא איזה זכות מיוחדת שיש לעם הזה אלא חובה...
יש לנו כנראה תפקיד שאנחנו מתעלמים ממנו..כמו שהיה ליונה הנביא..ניסה להתחמק מהתפקיד לברוח ממנו אבל זה לא עזר לו..ולא נראה לי שאנחנו נצליח לברוח מהתפקיד שלנו..להיות אור לגוייםם..

http://www.faz.co.il/thread?rep=122969
אולי בינתיים צריך קצת פחות לגנוב, לגזול, לרמות ולעבוד עם הפה
סתם אחד (יום ראשון, 12/10/2008 שעה 21:16)

לפני שנהיה אור לגויים. בינתיים אנחנו חושך בעיניים, שונאים אותנו כי רבים מאיתנו נוכלים חסרי גבולות שמסבכים ברישעות כל דבר קטן. קבליסט יקר, תתחיל מהמציאות שלפני עיניך, לפני שתמכור לנו בובע מאיסעס.

http://www.faz.co.il/thread?rep=122973
אין שום ''גרעין פנימי שלנו כעם''.
סתם אחד (יום ראשון, 12/10/2008 שעה 21:28)

אין שום דבר משותף בין רומני לתימני, בין יקה לגרוזיני, בין פולני לאתיופי. צריכים להיות הגונים ויצרניים, זה הכל. ויש לחנך לזה, ולא לפראזות ריקות.


מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.