פורום ארץ הצבי

http://www.faz.co.il/story_5112

סיכום ביניים
אורי אבנרי (יום ראשון, 05/10/2008 שעה 10:00)


סיכום ביניים

אורי אבנרי



''בוקר טוב, אליהו!'' אומרים בישראלית, כשאדם מגלה משהו, שכל האחרים כבר יודעים מזמן.

לא יודע למה דווקא אליהו. אינני יודע. אפשר להגיד מעכשיו: ''בוקר טוב, אהוד!''

וזה מה שאמרתי בלבי, כאשר קראתי את הראיון הסנסציוני שהעניק אהוד אולמרט ערב ראש-השנה ל''ידיעות אחרונות''.

בסוף דרכו הפוליטית, אחרי שכבר התפטר מראשות-הממשלה, בעודו ממתין להרכבת ממשלה חדשה בידי ציפי לבני, הוא אמר דברים מדהימים - מדהימים לא כשלעצמם אלא מפני שיצאו מפיו.

וזה מה שאמר, למי שפיספס:
  • ''אנחנו צריכים להגיע להסכם עם הפלסטינים, שהמשמעות שלו היא שניסוג בפועל כמעט מכל השטחים, אם לא מכל השטחים. נשאיר בידינו אחוז מהשטחים הללו, אבל נצטרך לתת לפלסטינים אחוז דומה, כי בלי זה לא יהיה שלום''.
  • ''... כולל ירושלים. עם פתרונות מיוחדים שאני יודע לראות אותם בדמיוני בנושא הר-הבית והמקומות הקדושים ההיסטוריים ... מי שרוצה להחזיק בכל השטח של העיר יצטרך להכניס 270 אלף ערבים לתוך גדרות בישראל הריבונית. זה לא ילך''.
  • ''אני הראשון שרצה לאכוף את הריבונות הישראלית על כל העיר. אני מודה ... לא הייתי מוכן להתבונן במציאות בכל עומקה''.

  • ''בנושא הסורי, מה שדרוש לנו בראש ובראשונה זה הכרעה. אני רוצה לראות אם יש אדם אחד רציני במדינת ישראל שמאמין שאפשר לעשות שלום עם הסורים בלי לוותר בסופו של דבר על רמת הגולן''.
  • ''היעד הוא לנסות ולהגיע בפעם הראשונה לסימון קו גבול מדויק בינינו לבין הפלסטינים, שכול העולם (יכיר בו)''.
  • ''נניח שבשנה-שנתיים הקרובות תפרוץ מלחמה אזורית ואנחנו נגיע לעימות צבאי עם סוריה. אין לי ספק שנכה אותם שוק על ירך ... (אבל) מה יקרה כשננצח אותם? ... למה להיכנס למלחמה עם הסורים כדי להגיע למה שאפשר להגיע בלי לשלם מחירים כבדים כל כך?''
  • ''מה הייתה גדולתו של מנחם בגין? (הוא) שלח את דיין להיפגש עם תוהמי (שליחו של סאדאת) במרוקו, ולפני שהוא בכלל נפגש עם סאדאת ... דיין אמר לתוהמי , בשליחותו של בגין, אנחנו מוכנים לסגת מכל סיני''.
  • ''אריק שרון, ביבי נתניהו, אהוד ברק, וגם רבין ז''ל ... כל אחד מהם עשה צעד שהוביל אותנו בכיוון הנכון, אבל באיזושהי נקודת-זמן, באיזשהו צומת שבו הייתה דרושה הכרעה, ההכרעה לא באה.''
  • ''ישבתי לפני כמה ימים בדיון בהשתתפות האנשים הכי מרכזיים בתהליכי קבלת ההחלטות. בסוף (אמרתי להם): כשאני שומע אתכם, אני מבין למה לא עשינו שלום 40 שנה עם הפלסטינים והסורים.''
  • ''אנחנו יכולים אולי לעשות צעד היסטורי ביחסים שלנו עם הפלסטינים, וצעד היסטורי ביחסים שלנו עם הסורים. בשני המקרים ההכרעה שאנחנו חייבים לקבל היא הכרעה ש-‏40 שנה אנחנו מסרבים להביט בה בעיניים פקוחות''.
  • ''כשאתה יושב על הכסא הזה אתה צריך לשאול את עצמך: לאיפה אתה מכוון את המאמץ? לעשות שלום או להיות כל הזמן יותר חזק ועוד יותר חזק ועוד יותר חזק כדי לנצח במלחמה....העוצמה שלנו היא גדולה והיא מספקת כדי להתמודד עם כל איום. עכשיו אנחנו צריכים לנסות לראות איך אנחנו משתמשים בתשתית הזאת של העוצמה כדי לבנות שלום ולא כדי לנצח במלחמה''.
  • ''איראן היא מעצמה גדולה מאוד ... ההנחה שאם אמריקה ורוסיה וסין ובריטניה וגרמניה לא יודעות לטפל באיראנים, אנחנו הישראלים יודעים, ואנחנו נעשה, היא דוגמה לאובדן פרופורציות''.
  • ''אני קורא את דברי הגנרלים (מיל') שלנו ואני אומר, איך יכול להיות שהם לא למדו שום דבר ולא שכחו שום דבר''.
התגובה הראשונה היא, כאמור: בוקר טוב, אהוד.

זה מזכיר לי את ידידי המנוח, המשורר יב''י. לפני 32 שנה, אחרי שנהרגו עשרות ערבים אזרחי-ישראל בשעה שהפגינו נגד הפקעת אדמותיהם, הוא בא אלי נסער ואמר: מוכרחים לעשות משהו. החלטנו להניח זרים על קברות ההרוגים. היינו שם שלושה - יב''י עצמו, אני והצייר דן קדר, שהלך השבוע לעולמו. המחווה גרמה להתפרצות של שנאה נגדנו שלא ידעתי כמותה לא לפני ולא אחרי כן.

מאז, בכל פעם שמישהו בישראל השמיע דברים בזכות השלום, היה יב''י מתרגז וקורא: ''איפה הוא היה כשהנחנו את הזרים?''

זוהי שאלה טבעית, אך ממש לא רלוונטית. אולמרט, שלחם נגד עמדותינו כל חייו, בא עכשיו וחוזר עליהן. זה העיקר. לא ''בוקר טוב, אהוד'' אלא ''ברוך הבא, אהוד''.

נכון, אמרנו את זה לפני 40 שנה. אבל אנחנו לא היינו ראש-ממשלה מכהן.

גם נכון שכל הדברים האלה נאמרו ופורטו בשנים האחרונות על-ידי רבים וטובים, הן בטיוטת הסכם-השלום של ''גוש שלום'', הן במסמך נוסייבה-איילון והן ביוזמת ז'נבה. אבל איש מבעלי יוזמות אלה לא היה ראש-ממשלה מכהן.

וזה העיקר.

ולגופו של עניין: בתקופה שבה התבשלו רעיונות אלה בלבו של אולמרט, הוא נתן להתנחלויות להתרחב, ובייחוד בירושלים המזרחית.

זה מעורר שאלה רלוונטית: האם הוא באמת מתכוון למה שהוא אומר? האם אינו מאחז עיניים, כדרכו? האם אין זו איזושהי מניפולציה, כרגיל?

אני נוטה, הפעם, להאמין לו. אפשר לומר: ניכרים דברי אמת. לא רק המלים קובעות, אלא גם המוסיקה. הדברים נראים כצוואתו הפוליטית של אדם, שהשלים עם סוף דרכו הפוליטית (לפחות לפי שעה). יש בהם נימה פילוסופית. זהו מין וידוי של אדם שישב במשך שנתיים וחצי בכס הרם ביותר של קבלת החלטות, שעיכל את הדברים והסיק מסקנות.

אפשר לשאול: מדוע מגיעים אנשים כאלה למסקנותיהם רק אחרי שסיימו את תפקידם, ואינם יכולים עוד להגשים את הדברים הנבונים שהם מציעים? מדוע הגיע ביל קלינטון לניסוח ה''מתווה'' שלו בימים האחרונים של כהונתו, אחרי שבזבז את שמונה שנות כהונתו על משחקים קלי-דעת בתחום הישראלי-פלסטיני? מדוע אמר הנשיא לינדון ג'ונסון שמלחמת ויאט-נאם הייתה מלכתחילה טעות נוראה, אחרי שהוא עצמו הרג שם אלפי אמריקאים ומאות אלפי ויאט-נאמים?

התשובה השטחית תלויה בטיב החיים הפוליטיים. ראש ממשלה רץ מבעיה לבעיה, ממשבר למשבר. הוא נתון לפיתויים וללחצים מבחוץ ונלחץ על-ידי אילוצים פנימיים, צרכים קואליציוניים וקנוניות בתוך מפלגתו. אין לו זמן ויכולת להסיק מסקנות.

השנתיים וחצי של אולמרט בשלטון היו רצופות משברים, החל במלחמת לבנון השנייה, שהוא אחראי לה, וכלה בחקירות השחיתות, שהטרידו אותו לאורך כל הדרך. רק עכשיו יש לו זמן, וכנראה גם איזו שלווה פילוסופית, להסיק מסקנות.

זוהי החשיבות של ראיון זה: מדבר אדם שישב במשך שנתיים וחצי בצומת קבלת ההחלטות הלאומיות, וגם הבינלאומיות, אדם שהכיר את הלחצים ואת השיקולים, אדם שקיים מגע אישי עם מנהיגי העולם ועם מנהיגי העם הפלסטיני. אדם נורמאלי, לא מבריק ולא הוגה-דעות, איש הפרקטיקה הפוליטית, ש''ראה דברים משם שלא רואים מכאן''.

הדברים הם מעין דין-וחשבון לציבור, סיכום המציאות של ישראל בתום 60 שנה לקיומה ו-‏120 שנה של המפעל הציוני.

אפשר להצביע על חורים שחורים בסיכום זה. אין בו ביקורת על התנהלות התנועה הציונית במשך חמישה דורות, אבל קשה לדרוש זאת ממנו. אין בו שום אמפתיה לרגשות ולמאוויים ולטראומות של העם הפלסטיני. אין בו התייחסות לבעיית הפליטים (ידוע שאולמרט מוכן להחזיר אלפים בודדים במסגרת של ''איחוד משפחות''). אין בו הכאה על חטא על הקמת ההתנחלויות הרות-האסון. והרשימה ארוכה.

הבסיס הפרימיטיבי של השקפת-עולמו לא השתנה. על כך מלמד הקטע המדהים הבא: ''כל גרגר קרקע בשטח שמהירדן לים שנוותר עליו יצרוב בלבי ... כאשר אנחנו חופרים בשטחים האלה, מה אנחנו מוצאים? נאומים של סבא של ערפאת או של סבא של סבא של סבא של ערפאת? אנחנו מוצאים שם את הזיכרונות ההיסטוריים של עם ישראל.''

זהו קשקוש גמור, שאין לו דבר וחצי דבר עם הממצאים ההיסטוריים והארכיאולוגיים. האיש חוזר על עמדותיו שדבק בהן במשך חיים שלמים, ודבריו ספוגים בתחושות-בטן. אדם הדבק באידיאולוגיה זו, באמת יתקשה לפרק התנחלויות ולעשות שלום.

אם כן, מה יש בסיכום הזה?

יש בו גט-כריתות חד-משמעי וסופי לשאיפת ''ארץ-ישראל השלמה'', מצד אדם שגדל במשפחה שעליה התנוסס סמל אצ''ל: מפת ארץ-ישראל משני עברי הירדן. ''רק כך'' הפך ל''רק לא כך''.

יש בו תמיכה חד-משמעית בחלוקת הארץ. הפעם נראית התייצבותו מתחת לדגל ''שתי מדינות לשני עמים'' כאמיתית יותר, לא כמס-שפתיים ולא כאחיזת-עיניים. דרישתו לקביעת גבולות סופיים למדינת-ישראל היא מנקודת-מבטו מהפכה בתפיסת הרעיון הציוני.

כבר בעבר קבע אולמרט שמדינת-ישראל תהיה ''גמורה'' אם לא תסכים לחלוקת הארץ, וזאת בגלל ''הסכנה הדמוגרפית''. עכשיו לא הזכיר את השד הזה. הוא מדבר כישראלי מובהק, החושב על עתיד ישראל כמדינה מתקדמת, יוצרת, החיה בשלום.

ואת כל זה הוא לא אומר כחזון לעתיד, אלא כתכנית להווה. הוא דורש להחליט עכשיו. הוא תובע הכרעה מיידית. כמעט ואמר: תנו לי להמשיך עוד כמה חודשים, ואני אעשה את זה. ההנחה המובלעת היא שהצד הפלסטיני מוכן למפנה ההיסטורי.

זה ועוד: אולמרט קבע עמדות, שאי-אפשר יהיה לסגת מהן בכל משא-ומתן עתידי.

זוהי צוואה של ראש-ממשלה, והיא מכוונת לראש-הממשלה הבאה.

איננו יודעים אם ציפי לבני מוכנה לבצע תכנית כזאת, או מה עמדתה לגבי צוואה זו. אמנם, היא השמיעה באחרונה רעיונות די דומים, אך היא נכנסת עכשיו לסיר-הלחץ של ראשות-הממשלה. אין לדעת מה תעשה.

אני מאחל לה רק דבר אחד: שבסוף ימיה כראש ממשלת-ישראל היא לא תשב ותעניק ראיון, שבו גם היא תביע צער על שהחמיצה את ההזדמנות ההיסטורית לעשות שלום.







http://www.faz.co.il/thread?rep=122762
ספינר:ממש לפני הסוף - אנשים מתחילים לדבר
סתם אחד (יום ראשון, 05/10/2008 שעה 14:02)

אידיש.
וגם עוברים לדבר כמו אולמרט כי זה ממש הסוף
הסוף אצל אבנרי הגיע מוקדם מאוד בחייו וזה דמה יותר לסטנגנציה.משהו כמו שרון שנבדל למיטה ארוכה
אצל היהודים אין סוף.התחלנו לפני כולם כשכולם עדין היה מושג של קופים על העצים - ואנחנו נמשיך לפני כולם גם אחרי שהם יכרתו את אחרון היערות להסתיר את העדות...

http://www.faz.co.il/thread?rep=122793
השמאל השיג חלק ממטרותיו כשעשה בליץ משפטי על שרון ואולמרט
סתם אחד (יום ראשון, 05/10/2008 שעה 21:57)
בתשובה לסתם אחד

השמאל הפיל את שרון ואולמרט לפח היקוש להם ושתה את נשמתם. על כן, אין ראויים הם לאמון אלא רק למשפט.

http://www.faz.co.il/thread?rep=122774
חולם החלומות...
סתם אחד (יום ראשון, 05/10/2008 שעה 15:09)

אבנרי:

''זה מעורר שאלה רלוונטית: האם הוא באמת מתכוון למה שהוא אומר? האם אינו מאחז עיניים, כדרכו? האם אין זו איזושהי מניפולציה, כרגיל?

זו אכן מונפולציה...

זה מזכיר את אבא אבן: הערבים אף פעם לא החמיצו הזדמנות להחמיץ הזדמנות...

אם אולמרט התכוון לכך או לא, הוא סיפק להם תקווה ועילה להמשיך בעתיד להחמיץ הזדמניות...

חזי

http://www.faz.co.il/thread?rep=122780
[•]
חזי, הרצליה (יום ראשון, 05/10/2008 שעה 18:14)

[•]...
כל הנסיגות משטחים של ישראל הביאו לטרור או מילחמה.
החל מהנסיגה מסיני ב-‏1957 לאחר מיבצע קדש.הבריחה מלבנון בשנת 2000 .ההתנתקות מעזה.הנסיגה של 1994 .
זה לא תיאוריה ולא דיון ולא השערה.
זו ההיסטוריה שלנו.וזה קרה לא מזמן.
התנתקנו מעזה לפני 3 שנים ומה קיבלנו-
14.05.08 טיל גראד פגע בקניון באשקלון.2 פצועים.
16.06.08 קסאם משופר פגע באשקלון.פצוע בינוני.
אבל אבנרי שכח את זה. רק אם חו'ח ייפול טיל על רמת-אביב אז הוא ידבר אחרת.

http://www.faz.co.il/thread?rep=122791
[•] אולמרט פסול לעדות
סתם אחד (יום ראשון, 05/10/2008 שעה 21:54)

הוא אדם שבגד בדרך והגיע לממלכת רשע השמאל ואין לו אמצעי אחר להגן על עצמו אלא למכור נשמתו לשמאל כי עכשיו כל עתידו והונו תלוי בשמאל המשפט.

על אדם כזה יש לומר רחמים לפני כיפור. אחרי כיפור כבר נתלהם עליו, נספר את כל כיעור נפשו ונקללו כראוי לו, רק כמו שהימנמנים יודעים לקלל. וגם נאחל לו את אשר הוא ראוי לו.

אבל הכי חשוב לומר כבר עכשיו שאולמרט מחזיק בכל כוחו בקרנות המזבח ואין הוא ראוי לכהונה. וכל דבר אשר הוא אומר הוא אומר מטעם האינטרסים הפרטיים שלו ודבריו אינים מחייבים אף אדם שפוי ובר דעת. [•]...

חכם ציון

http://www.faz.co.il/thread?rep=122822
[•] ספינר:- אולמרט פסול לעדות המזרח
סתם אחד (יום שני, 06/10/2008 שעה 13:39)
בתשובה לסתם אחד

ולעדות אשכנז
באחד עתוני הערב שיוצאים השכם בבוקר כבר כותבת אחת העורכות (מכוערת - לפי התמונה שהיא מפרסמת) שאנחנו עושים טעות ויש מקום למחשבה שניה כי אולמרט יביא לנו את השינוי המיוחל....

http://www.faz.co.il/thread?rep=122930
[•] לשמאלניות האלה יש לפחות חוש הומור
סתם אחד (שבת, 11/10/2008 שעה 19:31)
בתשובה לסתם אחד

משובט !!!!

http://www.faz.co.il/thread?rep=122847
גם יוסלה חושב שאולמרט התכוון למה שאמר
סתם אחד (יום שלישי, 07/10/2008 שעה 12:32)

ליוסלה יש אוזן טובה, והוא יודע לזהות שקרנים. יושב לו הפוליטיקאי המשופשף אולמרט ומסתכל אולי בפעם הראשונה על המציאות הישראלית מנקודת מבט חסרת פניות. אין לו כבר מה להפסיד, - רק את הכבוד האבוד. אני מסכים עם אבנרי שאולמרט הגיע, קצת באיחור כמובן למקום של שפיות מדינית מפתיעה. אך הרחוב הפוליטי הישראלי, שרגיל לדציבלים גבוהים ולמבול מתמיד של טריוויה עסקנית, כבר לא מסוגל לזהות את צליל האמת הבוקע מפיו של הראש שהיה. ליוסלה זה עושה בכל זאת טוב שיש מישהו במדינה האבודה הזאת שעדיין המוח שלו עובד, או במקרה הזה, שיש עדיין שניים שהראש שלהם עובד, אולמרט (אולי קצת במקרה, על דרך ברירת מחדל) ואבנרי, שלא חדל לחשוב מאז שכתב את 'שועלי שמשון'. אך במדינה שבולעת את אומניה וטובי יוצריה ויורקת עצמותיהם לרוח, מה ליוסלה כי ילין על שאין מקשיב לשניים חברה, האחד שכמו שעון מקולקל אמר לבסוף פעם אחת ביממתו הפוליטית את האמת, והשני שהאמת נר לרגליו מאז שמו אורי. אך על פני אוסף הקלפט'אס של משיבי האתר, יושבי הקרנות הקוראים את הטקסטים של אבנרי כעיטים הנוברים במעי פרה, חולף משב הרוח המרענן של אמת פשוטה והם חושבים שגם זה מסוג הנפיחות הריחניות בהן הם מורגלים.

http://www.faz.co.il/thread?rep=122848
[•] ספינר: - גם אני חושב שאולמרט חושב
סתם אחד (יום שלישי, 07/10/2008 שעה 13:05)
בתשובה לסתם אחד

על מה שאני חושב - שדלתות בית הסוהר נורא חורקות כשהן נפתחות לאט לאט.(לפני שהן נסגרות)
[•]...

http://www.faz.co.il/thread?rep=123586
''אבל אנחנו לא היינו ראש-ממשלה מכהן''
סתם אחד (יום חמישי, 30/10/2008 שעה 23:09)

וטוב שכך.
אל תשלה את עצמך, אורי. הסיבה לאי ביצוע המדיניות עליה הצהיר בסוף כהונתו היא שאין אפשרות לעשות זאת. כל ראשי הממשלה מאז אוסלו א ניסו (ולא בכדי - מדינאי שיצליח להביא לרגיעה באזור יהפוך לשם מכריע בתולדות המדינה ). מחוות חד צדדיות, ויתורים כתוצאה מהסכמים, תיאום בטחוני או שלא, הודנה או שלא. היו ניסיונות לדבר לאורך כל הדרך. לא ניתן להגיע עם הפלשתינאים בשלב זה לפשרה. והסיבה, אגב, היא בדיוק בדיוק בגלל המדיניות הרפויה שבה אין תגובה רלוונטית לתוקפנות.

המלחמה בינינו לפלשטינאים היא לא מלחמת דתות ולא מלחמת המערב במזרח, כמו שאתה אולי סבור (לא באמת, לדעתי). היא מלחמה על טריטוריה. ולכן בתגובה על תוקפנות יש לנו חובה מוסרית לכבוש שטחים. זו חובה כלפי האזרחים של שני הצדדים. כל מדיניות אחרת הופכת את האגרסיוויות ואת מרחץ הדמים לכדאיים.

על מנת להגיע למצב של שלום, יש לגרום לצד השני להבין מה המגבלות האמיתיות של הדברים אותם הוא מסוגל להשיג. יצירת מצג שווא בדמות אישור זליגה של אנשים לבתיהם מתקופת המנדט הבריטי , גורמת להם להמשיך לחלום על הרחבת הזליגה עד למצב של מדינה אחת בין הירדן לים - מדינת פלשטין. מצג השווא שלפיו הם כאילו מצליחים לכופף לנו את היד באופן מזוין (כי אנחנו נסוגים משטחים) גם היא חייבת להסתיים, על מנת לאפשר לצדדים להתקדם לרגיעה.

וכנ''ל לגבי סוריה (ששואפת, ככל הנראה לפתח יכולות גרעיניות) - הדבר היחיד שיכול למנוע בעדם, כשירגישו שאולי הגיעה שעת כושר, מלבצע צעדים תוקפניים, הוא שהם מבינים שתוקפנות שלהם מובילה בהכרח לאיבוד שטחים נוספים.

http://www.faz.co.il/thread?rep=123591
חכמי חלם
סתם אחד (יום שישי, 31/10/2008 שעה 6:16)
בתשובה לסתם אחד

''בתגובה על תוקפנות יש לנו חובה מוסרית לכבוש שטחים.''

אולי מישהו יוציא הודעה ממלכתית לכל ה'סתם אחדים' באתר,
בנושא יהודה ושומרון: - ישראל כבשה את יהודה ושומרון ב-‏1967.

רעיון מעניין לכבוש את השטחים שוב, אך לא בר ביצוע.

http://www.faz.co.il/thread?rep=123606
חכמי חלם
סתם אחד (יום שישי, 31/10/2008 שעה 16:24)
בתשובה לסתם אחד

מאז שישים ושבע קרו כאן כמה דברים. כמו הסכמי אוסלו למשל. אולי תצרף את זה להודעה הממלכתית שלך.

ולעניינינו - הפרדה חד צדדית היא בלתי נמנעת אלא אם טרנספר בכוח של מיליוני אנשים נראה לך כמו פרויקט סביר. אני חושב שאנחנו צריכים לקבוע את הגבולות כפי שנוח לנו (ודה- פקטו זה מה שבערך קורה). במקרה של גילויי אלימות מהצד השני, אתה צריך להעביר את הגבול. משמע להפוך שטחי A לשטחי C. ליישב. לעצור אוכלוסייה אלימה.

http://www.faz.co.il/thread?rep=123620
חכמי חלם
סתם אחד (שבת, 01/11/2008 שעה 3:06)
בתשובה לסתם אחד

עוד גירסה של אותה השטות, שמקורה בנסיון הנואל ליישב שתי מגמות סותרות:
הרצון להמשיך ולשלוט בשטחים שנכבשו ב-‏1967, ובבד בבד לא להתערבב עם האכלוסיה הפלסטינית. לטרגי-קומדיה הזאת יש נופך נוסף של ההתנחלויות היזומות שנשתלו מלכתחילה ובכוונת המכונן בסמיכות לישובים פלסטיניים וותיקים, וברוב במקרים על אדמותיהם של אנשי היישוב הפלסטיני. עכשיו מנסה התרבות המתנחלית להפטר מבעיית השכנים הלא רצויים - הפלסטינים. אך הרי המתנחלים הם שבכל מקום חיפשו את הנישול הפיזי והמנטלי הברוטלי ביותר עבור שכניהם מכפייה. הרי ברור שלא מתוך אהבת השכן הפלסטיני עברו אנשי תקוע ועפרה לחיות ליד וממש על יישובים פלסטינים קיימים. ועכשיו הם מתלוננים שהשכן לא סימפטי?
איזה אוסף של חדלי אישים. והפתרון שמציע אחד למעלה הוא לכבוש מחדש את השטחים. וזהו פתרון שאף חכמי חלם היו מתקשים להבין.

http://www.faz.co.il/thread?rep=123664
חכמי חלם
סתם אחד (שבת, 01/11/2008 שעה 14:06)
בתשובה לסתם אחד

הבעיה בהזדהות המנטלית של אבנרי (וכנראה גם שלך) עם צד האויב, היא שבאופן אירוני היא דוחה את האפשרות להגיע להסדר ומגבירה את הסבל של האוכלוסיות של שני הצדדים.

ההזדהות הזו מסתירה מעיניך את העובדה שההתנחלויות הם לא המחסום האמיתי כאן. זאת הוכח חד משמעית בגוש קטיף (וזה רק אם היית זקוק להוכחה נוספת אחרי ימית, או אם תרצה - אחרי אלטלנה). מדינת ישראל היא מזמן כבר לא אוסף של מחתרות בעלות כוחות ברי השוואה המנסות להשליט את סדרן. עוד מעט תתחיל לדבר על השפעתו חסרת המוסר של הברון דה רוטשילד על הסכסוך.

הבעיה היא בדרישותיהם המוגזמות של הפלשתינאים. ובפרט - זכות השיבה. גוף כל כך קקיוני כמו הרשות הפלשתינאית לא מסוגל לכופף את ידה של מעצמה כלכלית וצבאית כישראל ולכפות עליה הסכם בתנאים שלו, *הכולל, בין השאר, את מחיקת הגדרתה העצמית*. בפרט זו חובתה של אותה מעצמה להבהיר זאת על שולחן המו''מ, וגם במדיניות עקבית בסכסוך.

http://www.faz.co.il/thread?rep=123672
חכמי חלם
סתם אחד (שבת, 01/11/2008 שעה 20:38)
בתשובה לסתם אחד

תגובה לא לעניין.


מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.