בתי מלון והתנ''ך | |||||
צבי גיל (שבת, 13/09/2008 שעה 13:00) | |||||
|
|||||
http://www.faz.co.il/thread?rep=122102 | |
כמה הערות | |
חכם ציון (שבת, 13/09/2008 שעה 16:22) | |
מספר העולים לארץ או המטיילים בה מקרב היהודים היה גדול יותר מאשר מקרב הנוצרים, במידה ואנחנו לא סופרים את הצלבנים שבאו כצליינים-כובשים ולא כצליינים-תיירים. תמיד באו יהודים לארץ ואף חידשו את מושבות היהודים שנהרסו בזמן ה'בליץ' של הצלבנים. אלא שהיהודים ברובם לא לנו בבתי ההוספיס של הנוצרים, שהחלו להיות מוקמים במאה ה-18, אלא העדיפו את בתי משכנות היהודים ובתי תלמוד תורה. * אם תנסה להציב סירפי תנ''ך או קוראן בבתי מלון בחו''ל אינני בטוח שבעלי המקום יסתכלו עליך בעין טובה. הרעיון אינו חדש אבל ברוב המקומות שנוסה לא צלח, בעיקר שאנשים חיבלו בספרים. * בהיות התנ''ך הספר הנפוץ בעולם, בינתיים, נראה לי שחשוב יותר להפיץ את הקוראן, כדי שאנשים תמימים יחלו לקרוא בו ולהכיר את האסלאם ואת מאמיניו. מבחינתי רק לשם כך היה ראוי שנדאג שסיפרי קוראן יופצו בבתי מלון בחו''ל. | |
http://www.faz.co.il/thread?rep=122106 | |
מקור ה''הוספיס'' הוא בפרסית | |
חכם ציון (שבת, 13/09/2008 שעה 17:29) | |
המילה hospice על נגזרותיה מקורה בפרסית: אושפיזין – אירוח / בית אירוח, יושבי הסוכה, להתארח ומכאן בפרשנות מאוחרת יותר גם להתאשפז. המילה נקלטה בעברית ובארמית שהיתה שפת הדיבור היומיומי של היהודים בגולה ובארץ ישראל מזמן גלות בבל. כיום aspanj הוא 'בית מלון' בפרסית. בעת שכינסו הסופרים את כיתבי התנ''ך וליקטו גם את הדברים שבעל פה לספר קנוני, מתחילת בית שני ואילך, הם השתמשו במילים זרות שנקלטו לתוך העברית והארמית. ''אושפיזין' היתה אחת המילים שנקלטו יפה בארמית ובעברית וככל הנראה עברה בתיווכן ליוונית וללטינית ומשם ליתר השפות האירופאיות. בכל מקרה, מקורה אינו לטיני. http://www.safa-ivrit.org/imported/persian.php . מיותר לציין שעשרות ואולי מאות מילים וביטויים נקלטו מעברית או בתיווך העברית, בשפות האירופאיות. גם האנגלית מלאה מילים שהשורש הראשוני שלהן הוא עברית. אם תדעו כמה, עוד תופתעו. סביר שהגירת מילים מערבה נעשתה הרבה בזכות תפוצת היהודים מזמן בית שני ואילך באירופה ובזכות כיתבי הקודש שנרשמו ברובם בעברית ותורגמו החל מסוף המאה הראשונה ליוונית ואחר כך ללטינית . | |
http://www.faz.co.il/thread?rep=122114 | |
ירחם השם איזה שטויות | |
עמיש (שבת, 13/09/2008 שעה 23:03) בתשובה לחכם ציון | |
1. תרגום השבעים ליוונית נעשה במאה השניה לפנה''ס ולא בסוף המאה הראשונה. 2. כתבי הקודש ''נרשמו'' בעברית? מאיפה אתה לקחת את העברית שלך? | |
http://www.faz.co.il/thread?rep=122115 | |
ירחם השם איזה שטויות | |
קוטל פשפשים (שבת, 13/09/2008 שעה 23:10) בתשובה לעמיש | |
נניח שאתה צודק בשתי קביעותיך, אז למה אתה נוהג לקלל? אני מניח שהחכם יודע מה הוא כותב יותר משאתה יודע מה אתה קורא. | |
http://www.faz.co.il/thread?rep=122124 | |
ירחם השם איזה שטויות | |
שמעון חי (יום ראשון, 14/09/2008 שעה 7:24) בתשובה לעמיש | |
איך אפשר היה לתרגם משהו שלא נכתב כלל במאה השניה לפנה''ס? הברית החדשה כולה נכתבה במאה הראשונה לספירה חלקה בעברית,חלקה בארמית וחלקה ביוונית. לכן החכם דווקא צודק. תבדוק את עצמך בטרם אתה כותב שטויות. | |
http://www.faz.co.il/thread?rep=122152 | |
ירחם השם איזה שטויות | |
חכם ציון (יום ראשון, 14/09/2008 שעה 15:27) בתשובה לעמיש | |
משום מה זיקפתך פורצת לך שוב ושוב ללא כל צורך. מי דיבר בכלל על 'תרגום השבעים'? לכן אינני יודע מהיכן הקרצת אותו. כשאני כתבתי ''כתבי הקודש נכתבו ברובם בעברית'' במאה הראשונה הרי ברור שהתכוונתי ל'ברית החדשה' , וכי איזה ספר 'ברית' נכתב בתקופה הזאת אם לא ''הברית החדשה''? שהרי גם עניתי לגיל בעניין הזה. כל סיפרי ה'ברית החדשה' להוציא שלושת האחרונים מתוך ה-27 ספרים נכתבו קרוב לודאי בעברית ובארמית, ותורגמו ע''י יהודים-נוצרים עוד בסוף המאה הראשונה כדי להפיצה בקרב הגויים במסגרת הפצת הנצרות. אומנם יש אסכולות שונות לגבי שפת המקור, אבל לגבי 'מתיוס' ו-'לוק' שנכתבו כבר בשנת 43 נדמה שיותר ויותר מכירים בעובדה שנכתבו במקור בעברית. גם לגבי ''מרק'' ו''העברים'' (שהושלם כבר בשנת 95) ישנה הסכמה אצל רוב החוקרים שנכתבו בעברית. העקרון הוא שככל שהספר מוקדם יותר בסבירות גבוהה יותר שהוא נכתב בעברית או בסבירות בארמית. בפועל ישנה הסכמה בין החוקרים שכמעט שליש מהספרים נכתבו בעברית והיתר בארמית ויוונית. הספרים ''פיטר'', ''ההתגלות'' ו- 'יוחנן', שהוא האחרון שסגר את ''הברית החדשה', והושלם בשנת 100 לספירה, ברור שנכתבו כבר ביוונית . השאלה הגדולה שבויכוח מומחים היא אם אותם ספרים שנאמר עליהם שנכתבו בעברית או 'בשפתו של ישו' אין הכוונה שהם נכתבו בארמית, שהיתה שפת הדיבור בארץ ישראל. על זה יש ויכוח שלא נגמר כשמרבית החוקרים נוטים לקבוע בכל זאת שהם נכתבו בעברית שהיתה שפה בשימוש רחב ושכתבו בה ספרות אמונה, פיסקי דין וגם חולין. | |
http://www.faz.co.il/thread?rep=122155 | |
ירחם השם איזה שטויות | |
עמיש (יום ראשון, 14/09/2008 שעה 15:56) בתשובה לחכם ציון | |
אתה לא כתבת כי כתבי הקודש נכתבו במאה הראשונה אלא כי תורגמו במאה הראשונה. | |
http://www.faz.co.il/thread?rep=122158 | |
ירחם השם איזה שטויות | |
חכם ציון (יום ראשון, 14/09/2008 שעה 16:04) בתשובה לעמיש | |
הם נכתבו ותורגמו כל אחד בזמנו במאה הראשונה ממש עד לשנת 100. | |
http://www.faz.co.il/thread?rep=122167 | |
ירחם השם איזה שטויות | |
שובר קופה (יום ראשון, 14/09/2008 שעה 17:49) בתשובה לחכם ציון | |
תאר לך שאם היו נרשמים זכויות ומשולמים תמלוגים לפי חוק לעם היהודי על המצאת ישו וכתיבת/הוצאת סיפרי ה'ברית החדשה' היום כולנו היינו מולטי מיליונרים. לדעתי זה הפיספוס ההיסטורי הגדול ביותר. | |
http://www.faz.co.il/thread?rep=122123 | |
כבר אז הפרסים היו פרסים | |
שמעון חי (יום ראשון, 14/09/2008 שעה 7:21) בתשובה לחכם ציון | |
היום הם סתם גרעינים !!! (-: | |
http://www.faz.co.il/thread?rep=122140 | |
מה זה גרעינים? | |
אמנטל (יום ראשון, 14/09/2008 שעה 13:18) בתשובה לשמעון חי | |
כל גרעין גרעין !!!! | |
http://www.faz.co.il/thread?rep=122166 | |
מה זה גרעינים? | |
שובר קופה (יום ראשון, 14/09/2008 שעה 17:47) בתשובה לאמנטל | |
וכל פיסטוק פיספוס.... יפול או על הערבים או בים. | |
http://www.faz.co.il/thread?rep=122113 | |
ברית ישנה VS ברית חדשה | |
אלכסנדר מאן (שבת, 13/09/2008 שעה 22:07) | |
למיטב ידיעתי הרי שהברית החדשה כוללת בתוכה גם את הברית הישנה (זה מופיע בתור ספר אחד בלבד, המחולק לשניים), היינו את התנ''ך, לפחות בכל בתי המלון שבהם יצא לי לשהות ברחבי אירופה. זאת ועוד: הברית הישנה מהווה חלק אינטגראלי בהבנת הנוצרים את הברית החדשה, שכן בברית הישנה מצויים לדעת מאמינים נוצרים שונים הסימנים לבואו של משיחם. קשה לי להאמין שהמצב בקפריסין הוא שונה, אך מכל מלמדיי השכלתי. | |
http://www.faz.co.il/thread?rep=122116 | |
למיטב ידיעתי הברית החדשה כוללת את הברית החדשה | |
קוטל פשפשים (שבת, 13/09/2008 שעה 23:11) בתשובה לאלכסנדר מאן | |
והברית הישנה זה הכינוי לתנ''ך של היהודים. | |
http://www.faz.co.il/thread?rep=122142 | |
אכן דייקת קוטל, אלא שהנוצרים | |
אמנטל (יום ראשון, 14/09/2008 שעה 13:23) בתשובה לקוטל פשפשים | |
מאמינים גם בברית הישנה וגם בחדשה. ברית אחת לא מספיקה להם. בברית הישנה הם משתמשים כתירוץ וכסיבה לברית החדשה שבלעדיה לא היתה להם ברית בכלל. לכן הנוצרים מרשים לעצמם לעשות מישמש אחד גדול בפרשנות המקרא / התנ''ך כדי להצדיק את קיומם. במבט מהצד אני חייב לטעון ששום דבר מטענותיהם נגד האמונה היהודית ובעד האמונה הנוצרית לא מחזיקה מים, וזאת במידה והאיש החושב מחזיק שכל בראש שלו. | |
http://www.faz.co.il/thread?rep=122144 | |
ישוע בלובי | |
אלכסנדר מאן (יום ראשון, 14/09/2008 שעה 13:36) בתשובה לאמנטל | |
אם כך, הרי שאתה מסכים שהמדובר בספר אחד בבתי המלון ברחבי האיחוד האירופאי, לפחות, כך שאינני מבין מדוע הושמעה כאן בכתבה הטענה כאילו אין שם תנ''ך (אלא אם כן היוונים-אורתודוכסים מדפיסים את הברית הישנה בלבד ומציבים אותה בגפה בכל בית מלון או הוספיץ, מה שאינני חושב – אך הכל יכול להיות). מעבר לכך – אני בהחלט מסכים לטענתך שהנוצרים 'התלבשו' על הברית הישנה ומפרשים אותה לפי צרכיהם. | |
http://www.faz.co.il/thread?rep=122153 | |
ישוע בלובי | |
חכם ציון (יום ראשון, 14/09/2008 שעה 15:31) בתשובה לאלכסנדר מאן | |
למען האמת לא כל כך חשוב לי אם ישימו את הברית הישנה בנפרד או במשולב עם החדשה, כי מי שרוצה קורא ומי שלא - לא. ואינני רואה שמי שמתארח בבית מלון ליומיים עד ארבעה יטרח באמת לעיין בספר. לעומת זאת הצעתי, שאם כבר לשים ספר, ואולי אחוז אחד כן קוראים מעבר לדף אחד, אז עדיף כבר לשים את הקוראן, כדי לחשוף אותו לנוצרים וליהודים. בסך הכל ראוי שהעולם היודו-נוצרי יכיר את האוייב. | |
http://www.faz.co.il/thread?rep=122198 | |
ישוע בלובי | |
רב חובש (יום שלישי, 16/09/2008 שעה 8:04) בתשובה לחכם ציון | |
לי גם לא איכפת לגלגל דגים בדפי הברית החדשה. ישו אהב דגים (''דייג אוהב דגים?'') ועלינו לכבד אותם. | |
http://www.faz.co.il/thread?rep=122122 | |
עדיף לקנות מכשירי חשמל | |
שמעון חי (יום ראשון, 14/09/2008 שעה 7:18) | |
או להתחתן בקפריסין. לא צריך לסוע עד לשם כדי לקרוא את הברית החדשה. | |
http://www.faz.co.il/thread?rep=122199 | |
עדיף לקנות מכשירי חשמל | |
רב חובש (יום שלישי, 16/09/2008 שעה 8:05) בתשובה לשמעון חי | |
למה ליסוע לקפריסין בשביל להתחתן ולקנות מוצרי חשמל אם אפשר ליסוע לניו יורק? | |
http://www.faz.co.il/thread?rep=122210 | |
עכשו קאבול זה טרנדי. סעו לשם ותתפוצצו | |
בומבה חירגר (יום שלישי, 16/09/2008 שעה 19:54) בתשובה לרב חובש | |
http://www.faz.co.il/thread?rep=122240 | |
עכשו קאבול זה טרנדי. סעו לשם ותתפוצצו | |
רב חובש (יום חמישי, 18/09/2008 שעה 8:26) בתשובה לבומבה חירגר | |
מה,אנחנו טיפשים כמוכם? סע אתה לשם ואני אחלץ אותך ואחבוש לך...... | |
מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים. |