פורום ארץ הצבי

http://www.faz.co.il/story_5074

פרש בודד
אורי אבנרי (יום ראשון, 07/09/2008 שעה 11:00)


פרש בודד

אורי אבנרי



בהלוויתו של אייבי נתן אמרתי לעצמי: המדינה-כמו-שהיא נפרדת מהמדינה-שהייתה-יכולה-להיות.

מהמדינה שחלמנו עליה בעת הקמתה. מדינה שבה המרכיב המוסרי מנחה את מדיניות הפנים והחוץ שלה. מדינה שאזרחיה מקבלים על עצמם את האחריות למעשיהם ולמעשי מדינתם.

אייבי נתן סימל את השאיפות האלה - לא בתיאוריה, אלא הלכה למעשה - במעשיו.

הייתי עד-ראייה ללידתו של אייבי זה.

באחד הימים בסוף שנות ה-‏50, כאשר חזרתי לארץ אחרי היעדרות של כמה ימים בחו''ל, שמעתי על חידוש בסצנה התל-אביבית. אנשי-אוויר של ''אל על'' פתחו בית-קפה במקום הכי-מרכזי בעיר, רחוב דיזנגוף פינת פרישמן.

''קליפורניה'' מצאה מיד חן בעינינו, לא מעט בגלל המארח, טייס בשם אייבי. סיפרו שהוא נולד באיראן, גדל בהודו, שירת שם בחיל-האוויר הבריטי והתנדב לחיל-האוויר החדש שלנו במלחמת 1948.

אייבי היה אז בן 33, בחור שחום וחייכני שדיבר בעיקר אנגלית, או עברית במבטא אנגלי בולט. הוא היה מארח מושלם, וידע לתת לאורחיו הרגשה שהם יחידים ומיוחדים, שהם חבריו. תוך זמן קצר הפך המקום למוקד חיי הבוהמה התל-אביבית - אותה שכבה של אמנים, סופרים, אנשי-תקשורת, ידוענים וסתם בליינים שהפכו את תל-אביב למרכז חיי-החברה בארץ. גם פוליטיקאים נמשכו לשם.

המסעדה הייתה כולה תלויה בו: כשנעדר אייבי כמה שבועות, נעלמו גם הלקוחות. הוא ידע לפנק, לתת לכל אחד הרגשה שהוא חבר מיוחד, להגיש למי שצריך משקאות ''על חשבון הבית'' ולהכין להם את המנות שאהבו. היו גם שולחנות ''קבועים''. (וגם סביב שולחן יום-ששי שאני ישבתי לידו התקבצה קבוצה של ''קבועים'', הממשיכים בשינויים קלים להתכנס מדי שבוע עד היום.)

המדינה הצעירה של הימים ההם הייתה אופטימית, תוססת, גן-עדן לצעירים ולצעירות. התרבות העברית החדשה, על סופריה, משורריה, תיאטרוניה והסאטירה שהצמיחה, פרחה, והבוהמה התל-אביבית נתנה בה את הטון. הביטאון שלה היה ''העולם הזה'', שבועון אנטי-ממסדי קיצוני, שהייתי עורכו.

באחד הימים בקיץ 1965 אמר לי אייבי שהוא רוצה לשאול לדעתי. חברים אחדים, אמר, מאיצים בו לרוץ לכנסת.

למען האמת, חשבתי שזו מתיחה. אבל כעבור כמה ימים הבנתי שזה רציני לגמרי. אייבי, שראה את הפוליטיקאים מקרוב ליד השולחנות שלו והקשיב לשיחותיהם, אמר לעצמו: למה לא? במה, בעצם, הם טובים ממני?

מסביב לאייבי התקבצה קבוצה קטנה של חברים, מבאי המסעדה, אנשים מעורים בחברה, שהחליטו להריץ אותו. זה התחיל כמשחק, אבל היו לכך תוצאות בלתי-צפויות.

עלי להודות שזה הרגיז אותי מאוד. זמן קצר לפני זה חוקקה הממשלה חוק-עיתונות, שהיה מכוון בגלוי להשתיק את ''העולם הזה''. הוא הטיל עונשים דרקוניים על עיתון המפרסם ''לשון הרע'', כשהכוונה הברורה הייתה לפרסומים נגד בעלי השררה. בתגובה קמו פעילי-שלום ושוחרי זכויות-אדם וייסדו תנועה, שייצגה את הקו הרדיקלי של השבועון: שלום עם הפלסטינים, מלחמה בשחיתות, הפרדת הדת מן המדינה, סולידריות חברתית. הם קראו לה ''תנועת העולם הזה - כוח חדש''. זה היה מעשה נועז מאוד: עד אז לא הצליח שום גוף פוליטי חדש לחדור לכנסת, שהייתה מורכבת כול-כולה ממפלגות וותיקות ורסיסים שהתפלגו מהן.

התנועה שלנו פנתה אל הדור הצעיר שגדל בארץ. הרשימה של אייבי הייתה עלולה לנגוס בקהל הזה, שגודלו היה בלתי-ידוע, ושלגמרי לא היה בטוח שיעבור את אחוז-החסימה. זה נראה לי כמשחק חסר-אחריות.

חבריו של אייבי, וביניהם מומחים ליחסי-ציבור, חיפשו גימיק כדי להעלות אותו על המפה, ומצאו פיתרון מחוכם. כמה שנים לפני כן ניצח דווייט אייזנהואר בבחירות בארצות-הברית על סמך ההבטחה שאם ייבחר, ''יטוס לקוריאה'' וישים קץ למלחמה שם. אייבי הרי טייס. למה לא להבטיח שאם ייבחר יטוס למצריים?

מצריים הייתה אז האויב בה''א הידיעה. תשע שנים לפני זה התנפלה עליה ישראל בשליחות שתי המדינות הקולוניאליות, צרפת ובריטניה. הכול הבינו שמסוכן מאוד לטוס לשם.

אייבי רכש מטוס קטן, צבע אותו בלבן ורשם עליו שם: שלום 1. המטוס הוצב במגרש ריק ברחוב ריינס, לא רחוק מהמסעדה, כדי להמחיש את הבטחתו של אייבי. גם ג'ינגל חובר לרשימה.

אלא שזה לא הצליח. הרשימה של אייבי קיבלה בסך-הכול 2135 קולות, רחוק מהמספר שהיה דרוש כדי לעבור את אחוז החסימה. רשימת ''העולם הזה'' זכתה ב-‏14,124 קולות, ואני נכנסתי לכנסת. אילו היו מצביעי אייבי מצביעים בעד הרשימה שלנו, היינו זוכים במנדט שני.

בזה יכול היה העניין להיגמר - אבל לאייבי קרה משהו. הרעיון שהתחיל כגימיק של בחירות חילחל בו. אייבי, המסעדן השמח, חביב הבוהמה, התחיל להתייחס לעניין השלום ברצינות גמורה.

כמה חודשים אחרי הבחירות, באמצע ישיבה בכנסת, שמעתי ידיעה מרעישה: אייבי יצא למצריים. בבוקר לקח את המטוס שלו ופשוט המריא. המדינה כולה עצרה את נשימתה. ואז באה המהלומה: הרדיו הודיע שהמטוס הופל על-ידי המצרים, ולא ברור אם הוא חי או מת.

הציבור היה מזועזע. אנשים נרגשים, מהם דומעים, נצמדו למכשירי-הרדיו, ואז באה ידיעה מדהימה חדשה: אייבי לא הופל, אלא נחת בשלום בפורט-סעיד והתקבל על-ידי המושל המצרי.

במאי גאוני לא היה מצליח ללוש את רגשות הציבור בצורה דומה. המצרים אמנם לא הניחו לאייבי להיפגש עם גמאל עבד-אל-נאצר, המנהיג המצרי שכבר היה לאגדה, אבל תידלקו את המטוס ושלחו אותו ברוב כבוד הביתה.

שום אדם שחי באותו יום בישראל לא שכח את החוויה. חדלתי לפקפק בכנותו והתחלתי להעריך את פעולתו.

לא היינו שותפים. לאייבי לא היו שותפים. הוא לא התחשב בדעת אחרים, הוא עשה את הכול על דעת עצמו. כמו טיסת-הבכורה, היו מעשיו פעולות אישיות לגמרי: הוא יזם, הוא החליט, הוא ביצע, הוא קיבל את האחריות על עצמו ונשא בתוצאות בעצמו. אבל היה לו כישרון חשוב מאין כמוהו: להדביק אנשים בהתלהבותו הסוחפת, גם למשימות שנראו בלתי-אפשריות ודמיוניות ממש, אנשים שליוו אותו במסירות גדולה, בחלקם עד יומו האחרון.

בפעולת-היחיד היה כוחו, ובכך גם הייתה חולשתו. מעולם לא הקים תנועה, ולא הצטרף לתנועה. מעולם לא חיבר מצע פוליטי. זה לא עניין אותו. הוא לא הכיר בצורך ליצור כוח פוליטי שישפיע על מדיניות הממשלה. את זה השאיר לאחרים. הוא היה אדם שכולו רגש, וכל פעולותיו פנו אל הרגש.

בכך היה חידוש גדול. מחנה-השלום הישראלי, על כל פלגיו, פונה תמיד אל ההיגיון. הוא בא לשכנע את הציבור הישראלי שהשלום דרוש לקיומה, לעתידה, לביטחונה ולשגשוגה של מדינת-ישראל. אבל פוליטיקה אינה רק עניין של היגיון. הרגש ממלא בה תפקיד חשוב, ואולי מכריע. אני מתעקש לחזור ולקבוע: זה לא רציונאלי להתעלם מהיסוד הלא-רציונאלי בפוליטיקה. אייבי פעל מן הלב, ולכן נגע בלבם של אנשים.

היה לו עוד יתרון גדול: הוא היה מזרחי. מחנה-השלום הישראלי הוא כמעט על טהרת האשכנזיות. בהפגנות ה-‏100 אלף בכיכר רבין בולט העדרו של הציבור המזרחי. רבים בציבור הזה מאמינים שכל עניין השלום הוא עניין של ''האליטה האשכנזית''. והנה בא איש שנולד בעבדאן, איראן, בעל חזות מזרחית מובהקת, ועושה ומדבר בגובה העיניים.

אייבי הפך לגיבור גם בציבור המזרחי. אפשר להתווכח על השאלה אם ההערצה לאיש אייבי קירבה רבים בציבור זה או אחר למאבק על השלום. אך במשך כמה שנים חדלה המילה ''שלום'' להיות מילה גסה בציבור הזה.

על עלילותיו כבר נכתב הרבה, ולא אפרט. מחויבותו לשלום הלכה והתרחבה, הלכה והתעמקה. הוא מכר את מסעדתו וקנה אוניה. היא עמדה בנמל ניו-יורק, עברה מרציף לרציף והחלידה, עד שאסף מספיק כסף כדי לציידה, להשיט אותה לארץ ולהקים את ''קול השלום''. היא עגנה מול חוף תל-אביב (במשך שנים הייתה הדבר הראשון שראיתי מחלון דירתי בקומי מדי בוקר.) היא הפכה לחלק מן ההווי הישראלי.

גם זה היה מוסד אופייני לאייבי. לא הייתה מערכת. לא הייתה תוכנית פוליטית-חינוכית מגובשת. ''קול השלום'' היה אייבי, ואייבי היה ''קול השלום''. המוני צעירים הקשיבו בקביעות למוסיקה המצוינת של התחנה, ותוך כדי כך גם להטפות של אייבי, שהשמיע את מחשבותיו בכל עת ובכל צורה שרצה, באנגלית או בעברית פשוטה במבטא אנגלי, ולראיונות עם אנשי-שלום. קולו הפך מוכר לכול ישראלי. כאשר אילי-ההון השתלטו על הפרסומת במדינה וחדלו לתת לו מודעות, אייבי כמעט פשט את הרגל. כאקט של מחאה הטביע את האוניה בטקס חגיגי.

עם כל זה נשאר אייבי אדם בודד מאוד. רק אחרי מותו נודע לי שהיו לו הורים ואחיות בארץ, שאיתם ניתק כל קשר. היו לו שתי בנות משתי נשים שונות, אך גם איתן קיים רק קשר רופף. יתכן שאופיו ואורח חייו הסוערים לא איפשרו חיי-משפחה, ויתכן שיחסו למשפחה נבע מהעובדה שהוא נשלח בגיל צעיר לפנימייה, ועד הסוף - כך סיפר בראיון לעיתון - לא סלח על כך למשפחתו.

על בדידותו פיצה את עצמו בעריכת מסיבות רבות-משתתפים בביתו, שבהן פינק עשרות ידידים בתבשילים הודיים אקזוטיים, שבישל בעצמו במשך שעות, יחד עם עוזרו ההודי הנאמן ראדה. באחת המסיבות האלה, על גג דירתו, שמענו את אחת הבשורות המרות ביותר: המילה ''מהפך'' מפי חיים יבין, שבישר את השתלטות הליכוד על המדינה.

אחרי מלחמת יום-כיפור החליט לטוס שוב למצריים - הפעם בטיסה רגילה - כדי לנסות ולהיפגש עם הנשיא, אלא שמשהו בהכנות השתבש. כשהגיע לנמל-התעופה בקאהיר, איש לא המתין לו. הוא נסע לבדו למלון בלב העיר, וחששו גבר מרגע לרגע. הוא היה בארץ אויב, בודד לגמרי, והיה עלול להיאסר כמרגל. בהתרגשות גוברת טילפן לעיתונאי אריק רולו בפאריס, שטילפן למכריו בשלטון המצרי, ואייבי זכה לביקור מאנשי-מודיעין בכירים שערכו לו סיור בעיר והושיבו אותו במטוס הביתה.

פעולות-היחיד שלו התרבו והתרחבו. הוא הכריז על שביתת-רעב נגד הקמת ההתנחלויות, ישב במשך חודש באוהל במרכז תל-אביב, מוקד לכל המי-ומי שבאו להביע הערכה. רק בקושי שוכנע להפסיק לפני שייגרם לו נזק בלתי-הפיך. הוא נפגש עם יאסר ערפאת כשחל על זה איסור חמור, ובניגוד לי, נשלח על כך פעמיים לבית-הסוהר. החוק שעל פיו נשפט נחקק בימי כהונתו של ראש-הממשלה שמעון פרס, דבר שלא הפריע לו להספיד את אייבי ברגש.

בימי מלחמת-האזרחים בניגריה, כאשר נודע על הרעב שהפיל חללים במחוז ביאפרה, חש אייבי למקום ואירגן פעולות-הצלה. כאשר שמע על הרעב באתיופיה, הקים שם ביוזמתו מחנה-אוהלים ופעולת-סיוע. בשובו משם התמרמר על ארגוני-ההצלה הבינלאומיים הביורוקראטיים, שבזבזו הרבה כסף והגישו מעט סיוע, מפני שהתייחסו לבני המקום בהתנשאות.

בפעם אחרת אירגן עצרת לילדים, שהתבקשו להביא את צעצועי-המלחמה שלהם ולקבל במקומם צעצועים אחרים. הטנקים ומטוסי-הקרב הושמדו במקום. הכישרון התיאטרלי שלו עמד לו בכל הפעולות.

בשעה שממשלת-ישראל שיתפה פעולה עם משטר האפרטהייד בדרום-אפריקה, היה אייבי אחד המעטים בארץ שהרים קול-מחאה נגד מדיניות נתעבת זו.

לפעולות שנולדו במוחו הפורה היה הרבה מהמשותף: הם דרשו אומץ רב, ביטחון עצמי, תושייה ודמיון, ומעל לכל השתתפות בסבלו של הזולת ותשוקה לעזור.

פעם אמר לי משהו: אבל אייבי משוגע!

מוטב משוגע למען השלום, עניתי, מאשר משוגע למען המלחמה!







http://www.faz.co.il/thread?rep=121916
אה יה יאי
מהנדס אזרחי (יום ראשון, 07/09/2008 שעה 11:25)

אני חושב שיהורם גאון כבר כתב על זה שיר:

איפה הם
איפו הזמנים שלא ישובו עוד

לא הם לא ישובו לא לא

אז יאללה כולם ביחד לשיר

אבל תשירו בלי שהאישה תשמע אותכם

שמא היא עוד עלולה להצטרף אליכם

ולשיר איתכם.

http://www.faz.co.il/thread?rep=121918
שפיכות נפש דמגוגית
חכם ציון (יום ראשון, 07/09/2008 שעה 12:02)

''המדינה-כמו-שהיא נפרדת מהמדינה-שהייתה-יכולה-להיות''
''מדינה שבה המרכיב המוסרי מנחה את מדיניות הפנים והחוץ שלה''
''מדינה שאזרחיה מקבלים על עצמם את האחריות למעשיהם ולמעשי מדינתם''
''הייתי עד ראייה ללידתו של אייבי זה''

לא פלא שרוח הטלטלה לשלום חפוז נולדה ב''מוקד חיי הבוהמה של תל אביב.... שכבה של אומנים, סופרים, אנשי תקשורת, ידוענים וסתם בליינים [או בטלנים]'', אולי כסמל לחיי הלילה שלהם.
כי חפוז זה
אז יאללה, בוא נמריא למצרים ונשתה עוד כוסית, בוא נצלול לאוסלו ונשתה שנאפס...... אצל אייבי.

מי שרואה את הישראלים כצלבנים לא שותף מלא להתרחשות הציונית ומכאן שגם מתנגד לה בכל אבריו. שהרי ככל שהציונות מצליחה, היא מערערת את בסיס טיעונו של הצלבן הפלסטיני. ולא חשוב שהערבי התורן מתדלק לו את הבטן ושולח אותו בשיגור ישיר להתנגש בישראל. עתה כאז.

החוכמה אינה לשכנע את המשוכנעים ששלום זה דבר טוב. החוכמה היא למצוא פרטנר אמין לשלום, להציב תוכנית אמינה ולגרום לשינוי התפיסה של הערבים שמסביב. בזה 'תנועת השלום' עשתה גלים יפים אבל לא הצליחה כלל. המצב בעולם הערבי מבחינת הכרה בקיומה של ישראל והלגיטימיות של הקיום עדיין 'על הקרשים'. ולכן כל ריקוד קיצבי של 'רקדן שלום' תורן עושה הרבה רעש אבל מאט שלום.

ודרך אגב מר אבנרי, עבדאן אינה איראן אלא ערב הכבושה...... http://www.faz.co.il/thread?rep=119376 האם אורי מכשיר בדבריו כיבוש רק אם הוא מוסלמי? האם זוהי הסיבה שליהודי אסור לכבוש את מולדתו ולהחזירה לחסותו?

אם שלום הוא שפיות ומלחמה היא שיגעון, אז לא פלא שמשוגעים לשלום לא מצליחים להביאו.

http://www.faz.co.il/thread?rep=121927
[•] מה זה מוסר של אבנרי?
ספינר (יום ראשון, 07/09/2008 שעה 18:16)
בתשובה לחכם ציון

''מדינה שבה המרכיב המוסרי מנחה את מדיניות הפנים והחוץ שלה'' כך אומר [•]... אבנרי.
ומהו מוסר לפי אבנרי? להתקשר - כדבריו המפורשים - אל השטן כדי להביא שלום.
אבנרי והשטן יביאו לנו שלום....
באיזה שלום בדיוק מעונין השטן? ובאיזה אבנרי?

http://www.faz.co.il/thread?rep=121938
קשה להחליט אם זו טפשות או סתם נאיביות
חזי (יום שני, 08/09/2008 שעה 3:38)

כתב:

''אייבי הפך לגיבור גם בציבור המזרחי. אפשר להתווכח על השאלה אם ההערצה לאיש אייבי קירבה רבים בציבור זה או אחר למאבק על השלום. אך במשך כמה שנים חדלה המילה ''שלום'' להיות מילה גסה בציבור הזה. ''

מדבריו הדמגוגיים, אפשר לחשוב שיש יהודים בישראל אינם רוצים בשלום...

מעניין מדוע ''מחנה השלום'' אינו מנסה לשכנע את הערבים לרצות בשלום ?

http://www.faz.co.il/thread?rep=121960
תגיד לי, זה אותו אבנרי
יש מצב (יום שלישי, 09/09/2008 שעה 7:33)
בתשובה לחזי

שגירש ערבים ב-‏1948 מחולות ניצנה ושדות ניצנים גם כשהיתה הוראה של מטה צה''ל לא לגרש ערבים?

http://www.faz.co.il/thread?rep=122104
קלעת: בול
חכם ציון (שבת, 13/09/2008 שעה 16:31)
בתשובה ליש מצב

זה אותו אחד. ולא לחינם שהשב''כ התחיל להפיץ בתחילת שנות ה-‏60 את 'בול' כדי לפגוע במכירות ''העולם הזה''.

http://www.faz.co.il/thread?rep=121945
מוצאו של הרץ למרחקים ארוכים
אלכסנדר מאן (יום שני, 08/09/2008 שעה 14:36)

דיסקליימר: לפני יומיים התבוננתי בערוץ מסויים בשפה הגרמנית במשדר דוקומנטרי ''חי'' ומעניין של כתב גרמני צעיר עם הרבה חוצפה-מרעננת, esprit, לצד הומאניזם צרוף והיולי שנשקף מכל משפט שמוציא מפיו. כך או כך, הנ''ל מגיע לארה''ב לצרכי כתבות תחקיר שונות, ובין היתר בודק את מצבם של השחורים בהארלם תוך גילוי הבנה רבה לטענותיהם השונות, שבמידה רבה יכולות להישמע כגזעניות באוזניהם של אנשים לבנים אחרים; למותר לציין כי הכתב אינו מתייחס לאמירות מקוממות אלו למרות השתייכותו הברורה לקבוצה הלבנה, וזאת מסיבות השמורות עימו.
מאוחר יותר מסתבר כי המציאות יכולה לעלות על כל דמיון הומאניסטי אפשרי: לכתבנו הצעיר והפתוח בדעותיו נכונה הפתעה מוזרה בדמות מנהיג מקומי שחור בעל דעות קיצוניות להחריד, אשר מפזר על כל צעד ושעל אימרות קשות נגד האדם הלבן ותובע הקמת מדינה שחורה בתוך ארה''ב, כמו גם ניהול מלחמה נגד האדם הלבן.

בהמשך, מציג לו הכתב שאלות בשורה שלמה של ראיונות במקומות שונים (משרד, רחוב, רכבת תחתית, מסעדה, הפגנה, ועוד) , ובין היתר אם אינו מסתכל לפעמים גם על בחורות לבנות יפות – ולתדהמתו מקבל בתגובה מקבל האשמה ישירה ב...גזענות בגין הצגת שאלה זו, שכן לפי מטיף הבדלנות השחור עצם השאלה הינה 'שטנית', ומראה על 'שטניות לבנה', וזאת למרות שהמראיין הציג אותה ברוח אוהדת ואוהבת של אינטגרציה וקידום לבבות – למורת רוחו של השחור הזועם.

הכתב, אשר לפי כל הסימנים נפגע מעצם תגובתו השלילית של המרואיין, מסרב להירגע ושואל מדוע חושב אותו מנהיג-מקומי-שחור שתוכן השאלה שהציג היא גזענית, שכן התכוון באמת ובתמים לשאלה אנושית גרידא – ובדיוק על רקע זה ממשיך ומקבל 'שטיפה' של ממש: לשיטת המרואיין השחור עצם העובדה ששאלות אוהבות-אדם אלו מועלות בצורה שכזו, מצביעה על שטניות בהתייחסות למיעוטים, שכן רק אדם-לבן מסוגל להציג שאלות מסוג זה עבור מיעוטים מעצם היותם מיעוטים שברצונו לביית על ידי כביכול אהבת-אדם והגברת-הקירבה, מבלי לשאול את המיעוט אם הוא מעוניין בכך. המרואיין ממשיך וגורס כי עצם הפניית 'השאלה הרומנטית' אליו כמיעוט פירושה הורדת הדיון והזנייתו לתענוג הצופה הלבן, שכן המראיין בשאלה מסוג זה מניח שזה בעצם רצונו של המרואיין: 'להסתכל' על נשים לבנות.

------------------------

אני חייב לציין שמשום מה נזכרתי במשדר האמור – אמנם באופן עקיף ואסוציאטיבי בלבד – במסגרת מאמרו זה של אבנרי, הגורס כי

[...] ''היה לו עוד יתרון גדול: הוא היה מזרחי. מחנה-השלום הישראלי הוא כמעט על טהרת האשכנזיות. בהפגנות ה-‏100 אלף בכיכר רבין בולט העדרו של הציבור המזרחי. רבים בציבור הזה מאמינים שכל עניין השלום הוא עניין של ''האליטה האשכנזית''. והנה בא איש שנולד בעבדאן, איראן, בעל חזות מזרחית מובהקת, ועושה ומדבר בגובה העיניים'' [...]

כאן המקום לומר כי בתור אדם שמאחוריו שעות לא-מעטות של שמיעת מוזיקת תחנת-קול-השלום בעבר הרחוק, אינני מבין מה בדיוק קשורה מזרחיותו של אייבי לנושא השלום (כלל לא ידעתי כי היה מזרחי), שכן להבנתי אייבי נתן היה ישראלי יליד-חו''ל שדיבר אנגלית נהדרת, ולמיטב ידיעתי מעודו לא 'נכנס' לזהות מזרחית כדי לייצג או לעשות נפשות לעניינו (ואבקש לתקן אותי אם אני טועה בכך).

ואכן, אליבא דאבנרי נראה כי נתן לאו דווקא חיפש חום או קירבה בהסתופפות משפחתית ו/או חממת מוצא ספציפית, אם קוראים את אשר כתב בהמשך מאמרו זה:

[...] '' עם כל זה נשאר אייבי אדם בודד מאוד. רק אחרי מותו נודע לי שהיו לו הורים ואחיות בארץ, שאיתם ניתק כל קשר. היו לו שתי בנות משתי נשים שונות, אך גם איתן קיים רק קשר רופף. יתכן שאופיו ואורח חייו הסוערים לא איפשרו חיי-משפחה, ויתכן שיחסו למשפחה נבע מהעובדה שהוא נשלח בגיל צעיר לפנימייה, ועד הסוף - כך סיפר בראיון לעיתון - לא סלח על כך למשפחתו'' [...]

וכאן גם ניתן לחזור בדלת האחורית לתשובותיו הפרובקטיביות-להכעיס של המרואיין השחור בהיבטן הכללי לגבי ההתייחסות אל ה'אחר': האם יש בעצם העלאת תיאור קווי אופי ומוצא מהסוג המתקיים במאמר זה – משום פנייה עקיפה אל מתחם תת המודע בדמות 'השטן הרובץ באדם הלבן' לשיטת אותו פאנאטיסט שחור? מדוע לכאורה יש לישראלי מזרחי 'יתרון' ברדיפת שלום? האם הוא אותנטי יותר? האם 'פציפיסט אשכנזי בהיר עור' זקוק למעין noble savage שיורה לו כיצד לבצע זאת?

או שמא צודק אבנרי בהתייחסותו זו אל ה'אחר' בביוגראפיית נתן, שכן על ידי כך מטפל בסוג מסויים של טאבו, ועל ידי כך מסביר את הצדדים הרבים והשונים בהתנהגותו של נתן?

עקרונית, אני אישית מתנגד לקבלת הטחות מסוג התשובה האמורה שנתן המרואיין השחור בסוגיית האישה הלבנה, ואולי בשל כך לא הייתי מעלה שאלות שיובילו לכך, לפחות בתיאוריה; יחד עם זאת, בפרקטיקה אפשר תמיד להחליק למלכודות המצויות בכל חברת הגירה שסועה.

----------------

להבנתי, ייתכן כי הגדולה של אייבי נתן היתה יכולתו להופיע כישראלי נטו נטול כל קומבינה, שפירושו ללא התנשאות ו/או 'התקרבנות' מיותרות. ישראלי נטו שפירושו להבנתי דמוקרטי, ילידי, חילוני, נהנתן, נדיב, פילנטרופ, הומאניטרי, עכשווי ואנושי – ללא אידיאולוגיות גדולות מהצד.

לא מן הנמנע כי דווקא תכונות אלו הלכו בהמשך בישראל לאיבוד, לטוב ולרע.

http://www.faz.co.il/thread?rep=121953
ישראלי נטו
ספינר (יום שני, 08/09/2008 שעה 21:48)
בתשובה לאלכסנדר מאן

התיאור שלך את ה''ישראלי נטו'' - הוא למעשה תיאור של צפרדע מעושנת

http://www.faz.co.il/thread?rep=121955
ישראלי נטו
אלכסנדר מאן (יום שני, 08/09/2008 שעה 22:26)
בתשובה לספינר

האם לכבודו יש ניסיון קולינארי בתחום?

http://www.faz.co.il/thread?rep=121959
ישראלי נטו
יש מצב (יום שלישי, 09/09/2008 שעה 7:27)
בתשובה לאלכסנדר מאן

לא צריך נסיון קולינרי..... רק עכשיו מדווחים ברדיו שקבוצת חיילים שאכלו שווארמה במסעדה בנצרת לקו בזיהומי כיבה..... לא צריך להבהיר שהמעדה היא של ערבים ושהם זיהמו את האוכל שלהם בכוונה לפגוע בחיילים. המשטרה עצרה את בעלי המסעדה והטבחים.

כמו שנפוליאון אמר, הכל מתחיל ומסתיים בקולינריה.

http://www.faz.co.il/thread?rep=121978
כפתור ופרח, אבל לענ''ד הבעייה עכשו זה פרה אדומה
ייבנה המקדש (יום רביעי, 10/09/2008 שעה 0:23)
בתשובה לאלכסנדר מאן

לבניית המקדש. אז אלכסנדרוביץ (אתה ממינסק?), שאתה יכתוב גם על זה, כולם מחכים.

http://www.faz.co.il/thread?rep=121979
שכבודו אלכסנדרוב יבין, בכלל לא קל לקרוא מה שכתבת
ייבנה המקדש (יום רביעי, 10/09/2008 שעה 0:33)
בתשובה לאלכסנדר מאן

את אבנרי אפשר עוד להבין קצת, עברית קלה, דבר דבור על אופניו, אבל אצלו רחמנא לצלן הדברים, נו, איך אמר החזון איש, דהאי לישנא ''הנותן לשכוי בינה'' (זה בלושען קוידעש), ואני מבין מאמע לושען, אבל אצל מר הדברים מוקשים, לא הבנתי כלום שמה.

http://www.faz.co.il/thread?rep=121954
העבריין אייבי נתן- פושע שמאלני
יחזקאל,הרצליה (יום שני, 08/09/2008 שעה 22:20)

לפחות שלוש פעמים עבר אייבי נתן על החוק

1.כשהסיג גבול למצרים

2.כשהפעיל רדיו פיראטי. למעשה אייבי הוא אבי הרדיו

הבילתי-חוקי. ראש הפיראטים הבנדיט .

3.כשפגש את הרוצח השפל עראפאת ימ'ש.

אני עוד זוכר את החוצפה של אייבי נתן.

הוא רק השתחרר מבית-סוהר בגלל מיפגש עם הרוצח עראפת

ומייד רץ להיפגש איתו שוב.

היום כולם יודעים מי זה הרוצח המתועב עראפת.

ועוד הערה-

שנות החמישים היו ימים של צנע ומעברות. עוני,צפיפות,פדאיונים.

בן-גוריון היה ודאי מתהפך בקיברו , אילו היה שומע את

אבנרי מהלל את התקופה ההיא.

תיקראו את עיתון ''העולם הזה'' מאז. היה נפלא ?!

http://www.faz.co.il/thread?rep=121958
העבריין אייבי נתן- פושע שמאלני
יש מצב (יום שלישי, 09/09/2008 שעה 7:24)
בתשובה ליחזקאל,הרצליה

הבעייה שלנו היא שנתנו להם להרים ראש כבר בפשע הראשון.... עכשיו אנחנו אוכלים אותה עם תוצאות ה''שלום'' השמאלני שלו....

http://www.faz.co.il/thread?rep=121964
העבריין אייבי נתן- פושע שמאלני
מהנדס אזרחי (יום שלישי, 09/09/2008 שעה 10:07)
בתשובה ליחזקאל,הרצליה


http://www.faz.co.il/thread?rep=122148
חלילה, הוא לא פושע. הוא סתם היה
חכם ציון (יום ראשון, 14/09/2008 שעה 15:01)
בתשובה למהנדס אזרחי

הזוי האיש הזה.

http://www.faz.co.il/thread?rep=121980
העבריין יחזקאל - סתם פושע. יש לבער הנגע.
ייבנה המקדש (יום רביעי, 10/09/2008 שעה 4:37)
בתשובה ליחזקאל,הרצליה

פושעים אוהבים להטות את אקדח המשטרה כלפי מישהו אחר. תדעו לכם שהמשטרה התנקשה באבוטבול, והמשטרה מרוצצת את המוח לעבריינים, ומאשימה עבריינים אחרים וזה טוב מאד. בישראל שב''כ חזק ומשטרה שקיבלה ביצים מדיכטר, ופשוט יורים בפושעים במקום משפט שמשפט. וגם מסגירים אותם לארה''ב בשביל ששם כמה חודשים העבריינים הכושים בכלא קצת ישחילו להם, בכלא אמריקני אין רספקט לעבריינים מישראל. אבל צריך לעשות ככה גם לפושעים כלכליים, זה מאד חשוב, ואז יהיה יותר טוב במדינת ישראל לכולם.

http://www.faz.co.il/thread?rep=121982
זה עתה פורסם מידע המאשש דבריך
לעבריינים - בין העיניים (יום רביעי, 10/09/2008 שעה 9:24)
בתשובה לייבנה המקדש


http://www.faz.co.il/thread?rep=121983
חייבים. אבל אלה הדברים החשובים באמת - ראה קישור
ייבנה המקדש (יום רביעי, 10/09/2008 שעה 9:53)
בתשובה ללעבריינים - בין העיניים


http://www.faz.co.il/thread?rep=122004
טעית -ייבנה המקדש
יחזקאל,הרצליה (יום חמישי, 11/09/2008 שעה 16:11)
בתשובה לייבנה המקדש

וודאי התכוונת ל-

העבריין אייבי נתן- סתם פושע

http://www.faz.co.il/thread?rep=121977
מישהו כאן מבין קצת בפילים? קניתי בסופיה פיל ב-‏1400 יורו
ייבנה המקדש (יום רביעי, 10/09/2008 שעה 0:11)

בבולגריה ענף הקרקס מוכרים פילים בזול. לענ''ד אפשר לשווק אותם בארץ למשחקי גלדיאטורים בצפון וכל מיני כאלה. את הכסף אני מכין בשביל בית המקדש. גם הרבש''ע לענ''ד עינו יפה בתוכניתי.

אבל מישהו יודע איך מביאים פיל לחיפה או לאשדוד? ומה אם הובלה לשכונת בית וגן בי-ם מקום מגורי? וכמה מכס משלמים, בערך?

http://www.faz.co.il/thread?rep=122033
מישהו כאן מבין קצת בפילים?
נובו ריש (יום חמישי, 11/09/2008 שעה 21:50)
בתשובה לייבנה המקדש

בבולגריה גם הנחשים היו זולים.

http://www.faz.co.il/thread?rep=122075
אבנרי דגל ב''מדינה פלסטינית'' עוד בשנות ה-‏50?
תל אביבי (שבת, 13/09/2008 שעה 6:00)

מי טוען שאבנרי דגל ב''מדינה פלסטינית'' עוד בשנות ה-‏50? עורבא פרח !

אני דוחה טענה זאת כשיקרית וכחסרת בסיס. למיטב זיכרוני המונח ''מדינה פלסטינית'' לא היה מוכר ולא היה בשימוש בשנות ה-‏50 וגם לא בשנות ה-‏60 (בודאי לא לפני 1968). בכלל לא דיברו אז במונחים האלה.
להיפך, ב-‏1956 ייסד אבנרי חוג פוליטי בשם ''הפעולה השמית'', שדגל בהקמת פדראציה ערבית-ישראלית במזה''ת על רקע צמיחת הפאן-ערביזם. כעבור תשע שנים, 1965, הקים אבנרי מפלגה בשם ''העולם הזה - כח חדש'' שבמצעה הראשון והשני לא היה קיים כלל המונח ''מדינה פלסטינית''.

ניכר שאבנרי שהוא קיצוני ב'מתינותו' לכאורה ומתון בקיצוניותו, בבחינת שאינו נוטה לפסוח מליפול בפח אמונתו. כמו שכתב מאמר בשם ''כן, הימין כולו!'' (''מעריב'', יום ו', 3.3.94) ושב וחזר על כך גם ב-‏1995 בעקבות הרצח ההוא. המקרתיזם הישראלי פרח אז בחוגי השמאל הקיצוני בארץ.
מבחינתם לא משנה מה קורה, למה ואיך – כי זה ברור ש''הימין כולו אשם''. למה? ככה! כי זה טוב לתועמלני השמאל ולעזאזל האמת.

ניכר בשמאלנינו שהם תרים בתמימותם אחר אואזיס במדבר, כשכל פעם שהוא מתגלה להם הם צועקים ''שלום''. נדמה לי שביילין עד היום נמצא במדינות המפרץ לקשור שם את אחרון חוטי ההסכמים הכלכליים איתם בתקווה למזרח תיכון חדש שלא יניב כלום. טוב שקמה לנו פיילין שתנער אותו בעוד כחצי שנה ואילך.

http://www.faz.co.il/thread?rep=122079
פיילין תזמבר את אייפאק. היא דוגלת בהגבלת ההשפעה הציונית-קיצונית
פרננדל (שבת, 13/09/2008 שעה 7:31)
בתשובה לתל אביבי

עוד מתקופת היותה פעילה של פט בוחנן. ישראל לאחר הפסדיה הצבאיים בלבנון השנייה ובגורגיה, מהווה נטל.

http://www.faz.co.il/thread?rep=122087
פיילין היא לא ביילין. היא עוד סיבה להצביע מקיין
חכם ציון (שבת, 13/09/2008 שעה 14:49)
בתשובה לפרננדל

שרה פיילין: לא נערער על שיפוט ישראל אם זו תחליט לתקוף את איראן.

שרה פיילין, המועמדת לסגנית נשיא בכרטיס הרפובליקני, חשפה אמש (ה') טפח מהידע ומהדעות שלה בנושאי מדיניות חוץ וביטחון לאומי בראיון ראשון מאז שנשלפה מערבות אלסקה והוצבה במוקד הזירה הפוליטית בארה''ב.

פיילין נקטה קו מאצ'ואיסטי, אם לא הרפתקני, בנושאים המרכזיים של האג'נדה הלאומית: היא מוכנה לתת אור ירוק להתקפה ישראלית על איראן; והיא אינה פוסלת התקפה אמריקנית על רוסיה. ההתבטאויות היו משמעותיות לא מפני שפיילין השמיעה אותן אלא מפני שהיא דקלמה מה שדחסו לראשה האסטרטגים של המפלגה הרפובליקנית. מה שהיא אמרה ישמש, קרוב לוודאי, בסיס למדיניות החוץ של ממשל מקיין, אם מקיין יזכה בבחירות.

המראיין, צ'ארלס גיבסון, מגיש חדשות הערב ברשת אי.בי.סי., שאל את פיילין שלוש פעמים כיצד תפעל אם ישראל תתכנן להלום באיראן במאמץ לשלול ממנה נשק גרעיני. בכל אחת מהתשובות הכריזה פיילין, שאין היא מוכנה ''לערער על שיפוטה של ישראל''.
''אנו ידידים של ישראל'', אמרה פייליין בתשובה לשאלה הראשונה. ''אינני חושבת שאנו צריכים לערער על שיפוטה של ישראל בנוגע לצעדים שעליה לנקוט כדי להגן על עצמה ועל ביטחונה''.

גיבסון: ובכן, אם אנו לא מערערים על השיפוט של ישראל והיא תחליט שהיא זקוקה (לתקוף את איראן) מפני שהיא מהווה איום קיומי, אנו נשתף פעולה או נסכים (עם מהלך ישראלי).
פיילין: ''אינני חושבת שאנו יכולים לערער על השיפוט של ישראל כיצד עליה לנהוג כדי להבטיח את האומה''.

גיבסון: אז אם ישראל תחוש צורך להגן על עצמה באמצעות התקפה על מתקנים גרעיניים של איראן, זה יהיה בסדר.
פיילין: ''איננו יכולים לערער על שיפוט ישראל בנוגע לצעדים שעליה לעשות כדי להגן על עצמה''.

המועמדת אמרה עוד, כי תחת מנהיגותו של אחמדיניג'אד, נשק גרעיני בידי איראן יהיה סכנה קיצונית לכל אחד על פני כדור הארץ. ''... אני מסכימה עם ג'ון מקיין לגבי (הסכנה שמהווה) נשק גרעיני בידי אלה שמבקשים להשמיד את בעלות בריתנו, במקרה הזה אנו מדברים על ישראל, אנו מדברים על דברי אחמידיניג'אד שישראל היא 'גוויה מסריחה, שצריך למחוק אותה מעל פני האדמה'. זה שערורייתי. זה לא קביל''.
הדגל היחידי בלישכתה מלבד דיגלי ארה''ב הוא דגל ישראל
וזה היה עוד לפני שהוכרזה כסגנית הנשיאה הבאה של ארה''ב.

http://www.faz.co.il/thread?rep=122120
עזוב. סתם הפחדתי אותך, עשיתי לך בווו. אני קומיקאי צרפתי
פרננדל (יום ראשון, 14/09/2008 שעה 0:56)
בתשובה לחכם ציון

שרגיל להצחיק אנשים, אבל היום אחרי מותי, אני עושה בוו לאנשים בשביל קצת להפחיד אותם, בשביל שירצו קצת להתפרק ולפרק את הפחד, ואז הם ילכו לראות קומדיות וסרטים מצחיקים של ממשיכי הקומיקאים. אתה צודק כמובן, סתם עשיתי לך שחור בעיניים לרגע. היצ'קוק אמר פעם שאנשים אוהבים שיפחידו אותם, וזה מתחיל כאשר האמא עושה לתינוק שלה בוווו, והתינוק מפחד לרגע ואחרי זה צוחק, צוחק.

http://www.faz.co.il/thread?rep=122194
''הפעולה השמית'': אבנרי דגל ב''מדינה פלסטינית'' עוד בשנות ה-‏50?
סתם אחד (יום שני, 15/09/2008 שעה 23:27)
בתשובה לתל אביבי

הפעולה השמית
מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
קפיצה אל: ניווט, חיפוש
הפעולה השמית, תנועה רעיונית שדגלה בהשתלבות מדינית של מדינת ישראל עם שכנותיה הערביות.

התנועה הוקמה בשנת 1956 על ידי אורי אבנרי, נתן ילין מור, בועז עברון ואחרים. התנועה דגלה בהקמת פדרציה ישראלית־ערבית במזרח התיכון. שם התנועה נבחר כדי להצביע על הקשר ההיסטורי־תרבותי שבין מדינת ישראל לבין מדינות ערב שבסביבתה הקרובה, סביבה שכונתה במונחי התנועה המרחב השמי, (מונח החופף לסהר הפורה). כן קראה להתנתקות מן הציונות ולהפרדת הדת מן המדינה. עיקרי רעיונות התנועה, שהיה להם הרבה מן המשותף עם רעיונות הכנענים פורסמו בחוברת שנקראה ''המנשר העברי''.

התנועה הייתה רעיונית בלבד ומועטת משתתפים, ובאווירה ששררה בארץ באותה תקופה, ימי עסקת הנשק הצ'כוסלובקית-מצרית, קרן המגן, פעולות התגמול ומבצע קדש, לא קנתה אחיזה בציבור והתפרקה כעבור זמן לא רב.

מקור: http://he.wikipedia.org/wiki/%D7%94%D7%A4%D7%A2%D7%9...


מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.