אוסלו - צמיחתה של תרבות רטורית | |||||
מיכאל שרון ז''ל (יום ראשון, 30/06/2002 שעה 10:17) | |||||
|
|||||
http://www.faz.co.il/thread?rep=4210 | |
שרון, נדמה לי שאני מסכים עם רוח הדברים אבל לא | |
ראובן גרפיט (יום ראשון, 30/06/2002 שעה 18:22) | |
הצלחתי לשמור על רציפות קו המחשבה שלך. התואר הראשון שלי הינו בהנדסת תוכנה (תחום שעסקתי בו כ 20 שנה*),אני רגיל לחשיבה המבוססת על משפטים לוגיים הגוררים אחריהם מסקנות/היקשים (חיוביים או שליליים). ולמרות ששאר התארים שלי הינם בתחום מדעי החברה והכלכלה, המאמר שלך מסובך לי. האם תוכל לסכם אותו ב 4,5 משפטים, בבקשה ממך! | |
http://www.faz.co.il/thread?rep=44303 | |
שרון, נדמה לי שאני מסכים עם רוח הדברים אבל לא | |
דרור (יום שני, 12/04/2004 שעה 1:00) בתשובה לראובן גרפיט | |
ראה-נא! ידידי המההנדס... חשבון במכולת מסתכם במספר אחד. מאזן רווח והפסד גם כן ניתן לסכם ב''שורה התחתונה''. אבל דברים מורכבים כגון ''ראיית המציאות'', קרי, חשיבה מטאפיסית לא ניתן ךסכם ''במילה אחת''. מן הסתם הורגלת, התרגלת, ככול יתר הבורים, לדברים ''מקוצרים''! ''מתומצתים''! כאילו ניתן לסכם דברים מסוג זה, כמו בטלביזיה, במשפט אחד מסכם...ב''משפט אחרון'' והופלה...עוברים לנושא הבא. מההנדס יקר, תתבגר. רק ילדים וכסילים מחפשים ''קיצורי דרך''. אם זה מסובך, אז לך תקרא עיתונים. שם, מדברים אל ''אינטלקטואלים'' שכמותך...בקיצור ותמונה גדולה. הבנת? | |
http://www.faz.co.il/thread?rep=44584 | |
סממני התרבות אינסטנט אוכלים כאן כל חלקה טובה | |
מיכאל שרון (יום חמישי, 15/04/2004 שעה 13:34) בתשובה לדרור | |
http://www.faz.co.il/thread?rep=55147 | |
אוכל לא טוב לאחול ארבה | |
נאנא (יום שלישי, 21/12/2004 שעה 18:15) בתשובה לדרור | |
אסור לאחול אמון. | |
http://www.faz.co.il/thread?rep=4222 | |
אוסלו חיזוק למ.שרון | |
רפי אשכנזי (יום ראשון, 30/06/2002 שעה 20:04) | |
למר שרון נהניתי מכל מילה ואיני מסוגל להוסיף ולו מילימטר למה שנאמר כה ברוחב על ידך. השאלה שאני הקטן שואל, ולא מהיום, איפה היה אדם כמוך וכמובן עוד רבים מאז 1993, שנה בה החלה הקטסטרופה של אוסלו. אני וחברי ''הלא שפויים'' עמדנו בצמתים וצעקנו איפה שרק ניתן, וקולנו נבלע במסיבת השיכורים הזאת שנקראת''תהליך השלום''. מאמר מאלף ואפילו מעלף , מרוב צער הניגלה ממנו על עמנו היקר. חן חן | |
http://www.faz.co.il/thread?rep=4238 | |
לראובן: הסכסוך ונגזרותיו היא בעיית יסוד המקרינה | |
מיכאל מ. שרון (יום שני, 01/07/2002 שעה 6:02) | |
כלפי היבטים רבים של המציאות הישראלית: למשל, ההיבט הכלכלי, ההיבט הערכי, ההיבט של תרבות - למשל, מה מאפיין תוכניות טלביזיה פופולריות כיום, וכיצד אופיין השתנה ביחס למה שבעבר היה פופולרי, דהיינו, כיצד השתנו ''הטעם'' וההעדפה התרבותית. בנושא הכלכלי למשל, יש משקל רב לפסיכולוגיה, יש האומרים עד 80% בקביעת האוירה היזמית והצרכנית במשק. האם תיזום? האם תסתכן בהשקעות חסכונותיך ומשאבים פנויים, או שתנקוט במדיניות שמרנית, דהיינו תעדיף לחסוך במקום להשקיע, והשקעותיך יהיו בשיעור פחות בגורמים יזמיים במקום בגורמים סולידיים קיימים? אין להכחיש כי בשנים האחרונות קיימת אווירה של שפל ביזמות וצמיחה. פרט לשינויים אוביקטיביים כמו ירידה בהי-טק, ופגיעת הסכסוך בתיירות, הרי שהסכסוך הצליח ליצור אווירת נכאים משקית, ולבלום יזמות וצמיחה (למשל בנושא הביו-טכנולוגיה). תופעות נוספות הינן אכן קיטוב בין מגזרים באוכלוסיה, כגון תופעות שמניתי אצל בני האליטות הוותיקות, בפרט חלקים בדור הצעיר. ובכן: השאלה הכללית שהיצגתי כאן, הינה כיצד אנו מתמודדים עם נושא קיומי כה מרכזי בחיינו. יש התמודדות אמיצה, הרואה את מלוא כובד הבעייה, ויש התמודדות קלת ראש במידה מסויימת, היוצרת פנטזיות ואשליות. קלות ראש כזאת, ש''הקלה'' את כובד הסכסוך, היתה גישת האינטלקטואלים של אוסלו. גישה זאת לטענתי אינה באמת אינטלקטואלית, שכן אינטלקטואליות אמיתית בוחנת בעייה באופן רב צדדי, ולא מתעלמת מהיבטים מרכזיים. ויחד עם זה האינטלקטואלים של אוסלו ראו עצמם כאנשי הגות: אז איזה סוג של אינטלקטואליות היתה כאן? היתה כאן מה שאני מכנה אינטלקטואליות או פסידו אינטלקטואליות רטורית: הידרדרות אינטלקט ושיקול רב-קווי לחד קווי וחד היבטי. נוצרה למעשה הווית אוסלו או תרבות אוסלו, שכשלא יכלה להקל את הבעייתיות האמיתית במציאות, יצרה הקלה מדומה בהכרה, על ידי השכחת בעיות מרכזיות. בדומה לבת יענה, או יותר נכון, אדם מודאג תחת כובד בעיותיו, הנוטל אלכוהול באופן שחלק הארי המכביד מהבעיות נשכח באותו רגע, והוא חש הקלה. תרבות או הווית אוסלו זאת, הינה משפיעה באופו מכריע ומרכזי, שכן היא נגעה בנושא הקיומי המכריע ביותר בחיינו - הסכסוך. לכן היו לה השלכות על כינון ההכרה הקולקטיבית הישראלית, על הטעם התרבותי, ובשורת נושאים נוספים. את אלה בחנתי שיטתית בזה אחר זה, ומכאן ההיקף הנרחב של מאמרי. במידה רבה התהוותה כאן בשנים האחרונות תרבות של רטוריקה (חד-קוויות וחד היבטיות). מכיוון שהיא אופן הוויה מתעלם-מציאות ומקל ראש תוך מניפולציה כלפי ההכרה פנימה, הרי שאלתי את עצמי גם כיצד השפיע המגע עם המציאות שהפריכה את ההכרה הזאת. עסקתי גם בגורם הזמן, כלומר כיצד השפיעה המציאות הקשה באופן הדרגתי על מעין ''ההשבה לקדמות'' ההכרתית. עסקתי גם בהסתגרות הנוספת עם הזמן שחלף של אלה שדבקו באשלייה בכל מחיר. וכן הראיתי כי תרבות הקלת הראש של אוסלו הביאה גם להתעלמות מבעיות קשות אחרות בחיינו, המעסיקות אותנו יום יום ב''עונשן'' (כגון נושא התעבורה) אך שאנו מתעלמים מהצורך לטפל בהם, ושוקעים אולי בפנטזייה ש''איך שהוא, זה יהיה בסדר''. | |
http://www.faz.co.il/thread?rep=4258 | |
אבל איך בדיוק ''מטפלים'' בבעיית אוסלו | |
ניר (יום שני, 01/07/2002 שעה 19:30) בתשובה למיכאל מ. שרון | |
הרי חלק ניכר מהציבור מאמין שאוסלו צדק בחלק מהתחומים, ורובו מסכים על ארצנו, ואפילו על ירושלים, על בירתנו זה שזה כואב וקשה, זה דבר אחד, אבל איך לכל הרוחות משנים את זה זה דבר שני אני מנסה להסביר לכל האנשים שאני פוגש את עמדותיי, אבל חוץ מהסברה ודיונים מייגעים ישנה דרך אחרת, בעלת תוצאות משמעותיות במישור הלאומי ולא במישור האישי? | |
http://www.faz.co.il/thread?rep=4359 | |
ניר: במישור ההכרתי - על ידי העלאת המודעות לכשל | |
מיכאל מ. שרון (יום רביעי, 03/07/2002 שעה 7:07) בתשובה לניר | |
דהיינו בדיוק בדרך של חשיפה שיטתית, מתודית ועקבית שנקטתי בה. רוב הציבור הינו בעל שכל ישר בריא, גם אם ההחזרה לקדמות, מחירה זמן יקר, פרי הנזק שגרמה המניפולציה החזקה הזאת כלפי ההכרה (בין השאר) שכיניתי ''הוויית אוסלו''. האם איני משכנע רק את המשוכנעים? אמנם, הצגתי את נושא ההסתגרות החבורתית בפני הפרכה. אך רוב הציבור נמצא מחוץ למעגלים אלה, גם אם תגיד שלעיתים, אנשים נוהים להיות מתופעלים הכרתית ממש כעדר פרות ההולכות כגוש אחד אחרי כל אדם הצועד באיזורם בבטחה, או ככלבים, המגיבים ברגישות רבה לכל סימן של מנהיג החבורה. אך הדבר הינו לכאורה כך, בעיקר משום שרובנו עסוקים בעיסוקינו, ואת המישור הפוליטי אנו מסמנים תחת הכותרת ''עיסוקי הנשמה היתירה'' שהינה בעיקר עניין של מרחב הפנאי שמחוץ לטרדות הקיומיות והעיסוק המקצועי. | |
http://www.faz.co.il/thread?rep=4362 | |
אכן, לא מספיקה רק המציאות לכשעצמה, המפריכה | |
מיכאל מ. שרון (יום רביעי, 03/07/2002 שעה 7:47) בתשובה למיכאל מ. שרון | |
את מילות הרמיה והמניפולציה. כאשר כל האידאולוגים הנחשבים (למשל אילו כל ענקי הרוח והתרבות בישראל היו רק עמוס עוזים, מאיר שלווים יוסי בילינים ודומיהם) הינם רק ממחנה אחד, ניתן לעוות ולפרשן גם את תוצאותיה הרעות של מדיניות האיוולת. דבר כזה קיים אכן במדינות טוטליטריות, בהם אינטלקטואלים שאינם שייכים למחנה השולט מטואטאים החוצה, או במידה והיספיקו כבר להיות מוערכים בציבור ואין להעלימם, הם מוצגים כלא נורמלים, ככאלה שקפצה עליהם רוח השגעון, או אם גם כאן אינם ''משתפים פעולה'' והדבר לא צולח, הם מוצגים כמוצא אחרון של השררה כבוגדים בחברה והמדינה (אין קל מזה לשולט על אמצעי התקשורת והחיברות - אינטלטואל מבודד לא תמיד ביכולתו לרוץ מאדם לאדם, ולשכנע ש''אין לו אחות''). כך, עיוות תוצאות האיוולת נעשה למשל בעיראק בעקבות מלחמת המיפרץ, בה הוצגה המפלה כניצחון מוחץ של עירק ומנהיגה, שניצח קואליצייה מערבית אדירה: לא רק ''אם כל המלחמות'', אלא גם ''אמו של כל הניצחונות''. לא היה שם בנמצא אף אינטלקטואל מחוץ למעגל הכוח השולט, שיכול היה לתת להמון העם את המילים הנכונות המראות ש''המלך הוא עירום''. גם בבריה''מ יכלו איוולות ושגיאות ענק קטלניות להמשך למעלה מ- 70 שנה, משום שלא היה בנמצא אף קול אופוזיציוני אפקטיבי, והמילים של האינטלקטואלים בשרות בעלי השררה הן שעיצבו את הכרת המוני העם ללא עוררין. לא רק המדיניות הוצגה כנהדרת, אלא גם תוצאותיה הקטלניות הוצגו כזוהרות, תוך היפוך משמעותן על ידי ההארי פוטרים, אשפי המילה האינטלקטואלים שעמדו לרשות בעלי השררה. זאת משום שגם אם גדולי הרוח שבהם היכירו שהם ''זונות אינטלקטואליות'' הרי שלא רצו להזרק לבית משוגעים, או לסיביר, או במקרה של מזרח גרמניה, שהיתה מתוחכמת יותר מבחינה זאת (שכן אינטלקטואלים חריגים כסולזניצ'ין או אנדרי סחרוב בכל זאת זכו להשפיע במחתרת)-להיות מוכרזים כלא נורמליים בעלי בעיות חברתיות/נפשיות קשות ולהפוך לעבדים אינטלקטואליים אנונימיים של האינטלקטואלים המשרתים את השררה בציניות וללא עוררין. כך, לא מספיקה המציאות לכשעצמה ומבחן התוצאות העירום והגולמי. שכן כל תוצאה בשטח - ניתן להטות ולפרשן את משמעותה בהתאם לרצון בעל השררה. פירשון זה והטיית תוצאות באמצעות מילות הקסם בשרות בעל הכוח הינו תפקידו של האינטלקטואל. לכך התכוונו אלה שדיברו על ''בגידת האינטלקטואלים'' במשימתן הנכונה היחידה: הרחבת הידע והאמת בשרות מה שבאמת נכון במציאות, ולא בשרות מה שקולע לרצונו של בעל הכוח. כאלו היו נביאי ישראל הגדולים, שהושלכו לעיתים לבור טיט, והוצאו משם רק כשהמלך הסתבך כל כך בטעויותיו, עד שנדרש לשאול בעצתם של אנשי הרוח חסרי הפשרות. שכן המלך היה, הוא עצמו הראשון שהבין כל העת שעצת מלככי הפינכה האינטלקטואליים שווה כקליפת השום, משום שאלה היו חדלי אישים לא רק באישיותם, אלא גם בכוח מוחם ורוחם. בארצנו, שהינה דמוקרטית, אכן קיימת מציאות בה במידה רבה אנשי הימין מורידים את כובעם בפני אנשי הרוח של השמאל, ותכופות ליבם גס באנשי רוח ימניים, גם אם הם מהמעלה הראשונה. הדבר שונה לחלוטין בארצות הברית למשל, בה הימין הוא בעל מסורת אינטלקטואלית גדולה, ודוברים שמרניים כפרופסור אלן בלום, משפיעים רבות על הרוח בשנינותם החדה וחוכמתם. ואין הם נאלצים לפרקים לשחק את המוקיונים החביבים או נביאי הזעם הביזריים והקטלניים, כגישת אינטלקטואלי ימין רבים בארץ. | |
http://www.faz.co.il/thread?rep=4388 | |
בכלכלה יש פסיכולוגיה אך לא %80 | |
ראובן גרפיט (יום רביעי, 03/07/2002 שעה 22:17) בתשובה למיכאל מ. שרון | |
כלכלה מבוססת על נתונים יבשים והתנהגות מקובלת של הרוב שאותה ניתן לנבא. למשל - מדינה תדפיס כסף, הציבור יצרוך יותר ותהא אינפלציה. מעלים את הרבית, יוצרים מחסור במזומן, הביקושים יורדים, אבטלה גדלה. הבעיה כיום שהפכנו להיות משק עולמי וכספים זורמים ממדינה למדינה בלחיצת מקש מחשב והדבר מקשה על השליטה והבקרה של הממשלה.מה עוד שבארץ יש ריבוי מטרות לבזבוז כספי הציבור (כולל האינתיפאדה, קביעת אויבים מדומים כמו אירן, תשלומים ללומדי תורה, סבסוד מגזרים שונים, משק ציבורי ענק). כמות האנשים הפרודטקטיבים הינו הנמוך ביותר בין כל משקי המערב. | |
http://www.faz.co.il/thread?rep=4360 | |
למיכאל: ההונאה הקונקרטית שבתרבות אוסלו | |
אורי מילשטיין (יום רביעי, 03/07/2002 שעה 7:34) | |
גם הפסאודו אינטלקטואלים שהשתמשו ומשתמשים בצחות לשונם וכתיבתם כדי להפיץ את בשורת אוסלו ושלום עכשיו לנצח, מבקשים לשרוד. הרי אין הם בוגדים במודע בעמם ובמולדתם, וכפי שכתב מיכאל גם אינם טיפשים מן הממוצע. מדוע אם כן, הם גייסו ועדיין מגייסים את אונם הרטורי למען משיחיות השקר של אוסלו? משום שהם מאמינים כי מערכת הביטחון הישראלית כל כך חזקה עד שהיא מסוגלת ליטול את סיכון אוסלו מבלי לסכן את מדינת ישראל ומבלי לגרום לקורבנות רבים מקרב הישראלים. אמונה זאת יסודה בהונאה הקונקרטית המניעה את הסכם אוסלו. ניתוח פאתולוגי של תהליך אוסלו מלמד שהניע אותו קריסת מערכת הביטחון במלחמת יום הכיפורים במלחמת לבנון ודרום לבנון ובאינתיפאדה הראשונה. איך הפכה הקריסה הזאת לעוצמה-מגבה-סיכון? התהליך מורכב מערכת שקרים והונאות של ראשי מערכת הביטחון שבקשו להתחמק מאחריות וממסקנות אישיות על כשלונותיהם ומחדליהם. שני האישים המרכזים במסכת שקרים והונאות אלה הם יצחק רבין ואהוד ברק - גם רמטכ''לים כושלים שבקשו להסתיר את כישלונותיהם, גם ראשי ממשלות וגם שרי הביטחון שבקשו להפוך את קריסת מערכת הביטחון שהם היו אחראים לה , להישג היסטורי: סיום הסכסוך עם הפלסטינים. אם הם היו משיגים את מטרתם היו נמחקים מן הזיכרון הלאומי העתידי, מעשי הכסילות הביטחוניים שלהם. בגידת אינטלקטואלים מסוג הפרופסורים זאב שטרנהל, עמנואל סיוון, איתמר רבינוביץ אניטה שפירא,ברוורמן, ודומיהם לא היתה רק בכך שהם העמידו את מיומנותם הלשונית לרשותם של רבין וברק ונגרריהם, אלא בכך שהם לא השקיעו אנרגיה אינטלקטואלית להבין את הווית הצבא והמלחמה ואת המציאות האמיתית של מערכת הביטחון. מחדל אישי זה של ראשי האוניברסיטאות בארץ צימח דור של בעלי תארים אוניברסיטאיים שאינם מבינים מה מתרחש בישראל.המניפולטורים שביניהם היו לדור ההמשך באוניברסיטאות. כך סייעו האינטלקטואלים הבוגדים לא רק להסכם אוסלו אלא גם הפכו את הפקולטאות למדעי הרוח והחברה באוניברסיטאות הישראליות לכור היתוך לקרנפים. זהו נזק בלתי הפיך וניתן לתקנו במקצת על ידי הקמת מערכת אקדמית חדשה בישראל. זה לא יעשה. | |
http://www.faz.co.il/thread?rep=4365 | |
לאורי -קלעת! גניאולוגיית השגב, התעלמות וההתקרנפות | |
מיכאל מ. שרון (יום רביעי, 03/07/2002 שעה 9:15) בתשובה לאורי מילשטיין | |
אכן, כגישתך, צורך ההישרדות האישית פעל כאן פעולתו, ואוסיף ברוח גישתך כי הדבר התגבר ביתר שאת בגלל הכשלון הקטלני בפועל. נושא ההשרדות האישית אינו תלוי כל העת במוקד הכרתנו, אלא במיוחד קופץ מרקע ההכרה למוקד שימת הלב והמוטרדות האישית הגבוהה, נוכח כשלונות גדולים. ומדוע האינטלקטואלים מתעלמים מנושא ההוויה הצבאית, שהיא במרכז חיינו? והרי הסקרנות האינטלקטואלית הינה מאפיין חשוב של בעלי אוריינטציה אקדמית? אז לו רק בגלל סקרנות טהורה, אם לא למטרה אחרת. דומה שיש כאן הדחקה והוצאת תחום שלם מחוץ לטווח מה שראוי להבחן על ידי הרוח. ומדוע ההתעלמות? בדיוק הדבר שציינת - הכשלון בתחום זה. אינטלקטואלים הינם תכופות אנשים רגישים בתבונתם ובעלי אינטואיציות מהירות, וסביר שאף אם פרט זה או אחר ניסתר מהם, הרי שיכלו לחוש בכשלון אותו אתה חושף בעבודה ממושכת וקשה לפרטי פרטיו. כך, גם אם לא ידעו באופן מלא את פרטי הכשלון, הרי יכלו לפחות לחוש בחושיהם החדים באווירת ההונאה והבלוף, ומוחם והאינטואיציות שיגרו להם התראות בסגנון -יש כאן איזו בעיית ענק והונאת ענק. אז אם כך הדבר, שומר נפשו (האינטלקטואל, שגם הוא, לא פחות מאיש המערכת, מעוניין לשרוד) המריח שמשהו כאן רקוב עד למאוד, נוקט במדיניות שלושת הקופים: לא רואה, לא שומע, ולכן גם לא בעמדה ''לדבר''. ובורח כמפני אש מכל אינפורמציה בנושא: ''יש לו הרי משפחה לפרנס, וגם הישקיע בתחומו את עיקר חייו, ומדוע לסכן כל זאת''? יוצא שאינטלקטואל השררה, לא רק מעמיד את כלי עבודתו המצויינים לרשותה, אלא נזהר כאש לא להתעסק ולשאול שאלות מיותרות סביב בעיות העשויות למלכד את שרידותו. כאן הוא עשוי להפעיל מדיניות הדחקה ואי עיסוק בתחום שלם, ולמרבית האבסורד, תחום חשוב ביותר, דהיינו כזה שהסקרנות והחקר הטבעי ננעלים עליו באופן ספונטני: תחום הבטחון. האם הדחקת תחום זה הינה הסיבה לתנועה מנוגדת כלפי מגמה הפוכה - פציפיזם, שאינו כלל עניין ריאלי המשרת את בוחן המציאות? כך, עקב התעלמות שרידותית, צומח לו תחום שגב מנותק, המנותק מבעיות ממשיות. זה המפחד לשאול שאלות (ויש סיבות מצויינות לפחד) יוצר מרחב הכרה מלאכותי ונשגב, מציב מטלות ופרוייקטים מלאכותיים, ושואל שאלות מנותקות, ומבחין הבחנות מושגיות מיותרות. זהו האקדמיזם העקר במיטב רהבו הרע לתפארת. כך צומח לו ידע מנותק מממשות, המעסיק חוקרים והוגים רבים, ומגייס תקציבים לשרותו. וההתקרנפות - עיקרה בכך שהאינטלקטואל מודע היטב להוויתו הפנימית, שהרי הוא מנטר ברמת מטה-מודעות -רמת ביקורת הכרתית ברמה אחת מעל המתרחש בהכרה - את המתרחש בהכרתו ואת תפניות ההכרה, למשל תפנית בכוון של התעלמות. כך, הוא יודע במודע - שלא תמיד בדומה לתלמידיו הצעירים - העשויים אמנם להיות ציניקנים ומקורנפים, אך גם עוורים למתרחש - שהוא עוסק כאן בפרוש בזנות רוחנית. כאן התקרנפותו של האינטלקטואל אינה דומה להתקרנפותו של שרדן ואמביציוז המערכת, בכך שהאינטלקטואל אינו משלה את עצמו. חשיבתו וכלי מחשבתו אינם מאפשרים לו את נחמת העניים של האשלייה העצמית. כך, הוא הופך ציניקן כבד מתוך הכרה מלאה. אכן, ציניות ומקייאבליזם האוכלים כל חלקה טובה, השתלטו על מרחבי עשייה רבים באקדמייה, וכמובן בתקשורת ההמונים - המעוצבת על ידי אינטלקטואלים בוגרי מדעי החברה והרוח. וכפי שניתחתי זאת במאמרי למעלה, בגידת האינטלקטואל הינה בראש וראשונה בגידה בכלי עבודתו הוא. חשיבה מושכלת מתדרדרת למתודה רטורית (חד קוויות). הדבר משליך כמובן על הכשרתם של בוגרי מדעי הרוח והחברה, האמורים להשפיע על הרוח בארצנו, ולעצב את דעת הקהל. את התוצאות אנו רואים יום יום בטלויזיה, בקולנוע המופק כאן, ברמת המאמרים והפרשנות בעיתונות, ובכל מרחב הרוח הישראלי החילוני. | |
http://www.faz.co.il/thread?rep=4366 | |
מיכאל:התבהמות חברה לוחמת | |
אורי מילשטיין (יום רביעי, 03/07/2002 שעה 10:02) בתשובה למיכאל מ. שרון | |
קוד ההתנהגות של האינטלקטואל הוא ביקורתיות. אבל כדי לבקר נושאים רלוונטים ורגישים צריך אומץ לב. לרוב האנשים אין אומץ לב כי אומץ הוא מאפיין אנטי-שרידותי בטווח הקצר, שהרי הוא מגביר את הסיכונים, דהיינו את האיומים. לפיכך גם רוב האינטלקטואלים הם נמושות, ומכאן שאין הם אינטלקטואלים בפועל אלא רק בכוח. בבריחתם מן הרלווטריות מוצאים האינטלקטואלים שבגדו, מפלט ברטוריקה ולעתים מגיעים עד הסופיסטיקה. אך לא רק הם מתקרנפים, בתהליך בריחתם מיעודם הם הורסים את התשית האינטלקטואלית של החברה ומבהמים אותה. זה המצב כאשר אינטלקטואלים בוגדים בתפקידם בחברה לוחמת. | |
http://www.faz.co.il/thread?rep=4368 | |
אורי: ספרטה מול הסתאבות הצלבנים. אין כאן מערכת | |
מיכאל מ. שרון (יום רביעי, 03/07/2002 שעה 11:36) בתשובה לאורי מילשטיין | |
מבודדת. במוחי עולה כמעט מבלי משים אך בהתמדה אובססיבית הדוגמא של הסתאבות מדינת הצלבנים, שהיתה בשלביה ההתחלתיים מדינת אבירים ואצילות ספרטנית. ספרטה התקיימה בנסיבות של תרבות שלא היתה מהותית שונה ממנה - העולם היווני. מתוך מרחב תרבות זה נעשתה התפתחות נוספת תוך התפצלות והתקדמות התצורה החברתית/תרבותית בכוון של טיפוס טהור/אידאלי (במובן של הסוציולוג היהודי הגדול מאקס וובר - דהיינו הצורה האידאלית הטהורה בקצה הרצף בעולם הממשי ''הפגום'' בגווני ביניים), הן בכוון הספרטני, והן בכוון האזרחי של רינסנס הרוח של אתונה, במאה החמישית לפני הספירה. מרחבנו אינו כזה, אלא מרחב תרבות/הוויה מוסלמי/ערבי ענק. לכן, מרחב ההוויה והתרבות הישראלי אינו מערכת סגורה, ולא מערכת הנמצאת במרחב דומה מהותית, ממנו היא יכולה לנסוק הלאה בהתפתחותה, תוך אי סתירה מהותית למרחב הבסיס. בניגוד לציויליזציה היוונית, הרי שהמרחב הישראלי הינו בבחינת אי המעומת כל העת על ידי מגמות תרבות/הוויה הנוגדות אותו בעליל. מצבנו אף בעייתי יותר מזה של מדינת הצלבנים: שכן זו היתה הומוגנית בתרבותה ובאופן בסיסי באוכלוסייתה. אוכלוסיית הצלבנים היגיעה למזרח כשהיא נושאת מסורת תרבותית/הוויתית הומוגנית, שהשתרשה והתפתחה באירופה בכוון אחיד למדי מאז התקופה הרומית, עד השלב של תרבות רומית-קתולית, ופאודליות בעלת קוד ערכים צבאי אבירי. אף על פי כן הלכה מדינת הצלבנים והסתאבה, הלכה ונרקבה, בהשפעת עינוגי האוריינט, כשהאליטות שלה הולכות ונעשות נרפות, נהנתניות, מנוונות וחסרות אופי (עד כדי בוז של צלאח א-דין לרכיכותו של המלך הצלבני) כשהדבר שנותר הוא הרטוריקה האבירית בלבד, שהבליטה את גודל הסתירה בין האנשים לערכיהם. יוצא שהצלבנים הפכו עם חלוף השנים דומים לאויביהם תוך מגמת ירידה ואימוץ אותו חלק בתרבותם שהביא אצלם להאצת האנטרופיה התרבותית/הוויתית. זאת בעוד הערבים נעשו אף הם דומים לאויביהם, אך תוך אימוץ בכוון הפוך של אותו חלק מתרבותם, שהגדיל את רמת הסדר והאירגון, והעלה את הערבים באופן זמני לכוון אבירי אצילי, כפי שהתבטא הדבר בדמותו של צלאח א-דין. ניתן לדבר אם כן במפגש הצלבנים עם תרבות האיסלאם המנוגדת לתרבותם בסימביוזה תרבותית/הוויתית תוך כוונים סותרים של כל צד בהשוואה למשנהו: ירידה והאצת האנטרופייה אצל הצלבנים, לעומת השתכללות והיפוך זמני של מגמת האנטרופייה אצל המוסלמים. מאידך, החברה הישראלית היא בסיסית הטרוגנית הרבה יותר ממדינת הצלבנים בראשיתה, ומורכבת מגרעינים תרבותיים ואתניים שונים מאד זה מזה. לכן, בין השאר דומיננטיות כאן שתי מגמות הוויתיות, החזקות משום שהם הומוגניות (אחידות) : הפרוייקט הראשיתי היזום של יצירת אדם חדש ברוח סוציאליסטית/ניטצ'יאנית, שאיפיין את הזרם המייסד הציוני , וכן תרבות היהדות המסורתית, שדוכאה על ידי הזרם המייסד שנגד אותה, ולמעשה נוצר ונוזם כריאקצייה לה. מתוך תרבות האדם החדש המרקסיסטית/הגליאנית ניטצ'יאנית (ראה מאמרי אודות מיתוס ביתניה), התפצל זרם ניטצ'יאני מובהק יותר, בסינטזה עם הליברליזם האירופי - אבא אחימאייר, וז'בוטינסקי, שאף הם חרתו את האדם החדש על דיגלם: איש הדר, גאון , נדיב ואכזר. זאת בהשוואה לגלישה נוספת של מגמת הציונות המרכסיסטית לכוון ''האדם הקטן מן המציאות'' בשנות ה- 50 ברוח מאוד קולקטיביסטית, כשכל פקיד ועכברוש ממוסד נעשה מלך בגדוד. מגמה זאת לבשה כוון נוסף ברוח האנטי-גיבור נוסח דסטין הופמן בשנות ה- 60 . דבר זה פעל את פעולתו לדכא גילויי מצויינות אינדיוידואליים. כאן אנו רואים כיצד מתגברת ההטרוגניות אך במידה רבה בגוונים של הגברת האנטרופיה: מתעצמת גישה תרבותית העויינת מצויינות ואינדיוידואליות, ושואפת להרכין קומתו של כל אינדיוידואל בעל כושר תרומה, לא במעט בדומה לסטליניזם (שהשמיד בפועל אינדיוידואלים בעלי רוח חופשית באופן המוני) ולא למשל בכוון הסוציאליסטי/ הרווחתי המתון השוודי או האנגלי, המטפח ומקדם את כלל משאבי האנוש במדינה. ניתן אם כן לאמר שהולכת ומשתלטת כאן רוח ברבריות מזרחית, לא מעט בהשפעת המרחב בו אנו שרויים, העויינת את האינדיוידואל והאוטונומייה האישית. זאת בעוד הערבים, בדומה לתקופה הצלבנית, נמצאים בסימביוזה איתנו, והולכים ומתחשלים ומתעצמים במיטב רכיבי הסדר האירופי. זאת תוך אימוץ יסודות של התרבות האירופית שלמדו מאיתנו, אך הימשיכו מעבר לנו תוך פנייה ישירה למקור האירופי - ראה אינטלקטואלים ערבים פלשתינים ואיזוריים כיום, בהשוואה לשנות ה- 20. | |
מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים. |