אגואיזם, אהבה לאומית וממשלת הארץ | |||||
לילך בשן (יום רביעי, 02/07/2008 שעה 15:00) | |||||
|
|||||
http://www.faz.co.il/thread?rep=118562 | |
נעים לקריאה, נבון, עם לב, קולע. תודה לך. | |
מיכאל שרון (יום רביעי, 02/07/2008 שעה 19:42) | |
http://www.faz.co.il/thread?rep=118563 | |
מילים מילי ומילים | |
ע.צופיה (יום רביעי, 02/07/2008 שעה 19:43) | |
חוץ מזה מה בעצם אמרת? | |
http://www.faz.co.il/thread?rep=118572 | |
אוהב את מה שאת אומרת. | |
שייקה (יום רביעי, 02/07/2008 שעה 21:32) בתשובה לע.צופיה | |
חכם | |
http://www.faz.co.il/thread?rep=118576 | |
תמציתי וקולע. | |
שימי (יום רביעי, 02/07/2008 שעה 21:58) | |
ממשלת הארץ, על כל חולשותיה, על כל שחיתותה, ועם כל רגשות התיעוב שרובנו חשים אליה, היא צלם דמותנו כחברה. היא מסמלת את המקום שבו אנו נמצאים, התחתית שאליה הגענו. | |
http://www.faz.co.il/thread?rep=118581 | |
אהבה לאומית - שכבר נגיע לזה | |
רעיה (יום רביעי, 02/07/2008 שעה 23:16) | |
אכן, כיום לאיש לא אכפת מזולתו, ובמיוחד רואים זאת אצל לא מעט מהאנשים בשלטון. רבים שבויים באגו שלהם, בדאגה לעצמם. איך יוצאים מזה?! | |
http://www.faz.co.il/thread?rep=118583 | |
הכי קשה לנו בבית | |
שרית (יום חמישי, 03/07/2008 שעה 0:18) | |
מסכימה איתך מאוד-הכי קשה לנו בבית. והחברה פה היא צלם דמותנו. כמה נכון וכואב! | |
http://www.faz.co.il/thread?rep=118595 | |
עשית חיבור | |
נוגה (יום חמישי, 03/07/2008 שעה 8:36) | |
דבריך יוצרים חיבור בין מציאות לרעיון - תודה | |
http://www.faz.co.il/thread?rep=118598 | |
לכל החברים של בני ברוך | |
מהנדס אזרחי (יום חמישי, 03/07/2008 שעה 9:38) | |
ליטמן כבודו במקומו מונח רק דבר אחד לא כל כך מסתדר לי מהלימוד אצלו. לייטמן אומר שאברהם אבינו קיבץ אנשים והקים קבוצה שהרוחניות שלה היא המטרה: להכיר את הבורא. אותה קבוצה עברה תהליך של ''יציאת מצרים'' ומשם לעם-ישראל הדרך קצרה וכל התהליך הינו רוחני כלומר יציאת מצרים לא התרחשה בגשמיות כלל אבל כל זה לא תואם מה שכתוב בתורה | |
http://www.faz.co.il/thread?rep=118604 | |
לכל החברים של בני ברוך | |
מהנדס אלקטרוניקה (יום חמישי, 03/07/2008 שעה 12:19) בתשובה למהנדס אזרחי | |
מעולם הרב ד''ר מיכאל לייטמן לא אמר שיציאת מצריים בצורה הגשמית שלה לא התקיימה. אלא להיפך. אבל נאמר ששבעים פנים לתורה ובדורנו אנו בשלב שכבר ניתן לספוג רבדים פנימיים יותר ויותר של הנאמר שם. והעיקר שלא נוותר לעצמנו, לדחף שהולך ומתגבר בנו לחתור ליסודות, ונלמד סוף סוף מי אנחנו, מה הם היסודות מהם אנו עשויים כבני אדם בכלל וכעם ישראל בפרט, מה תפקידנו, מה לעזאזל קורה כאן, מה זה בא להגיד לנו והכי חשוב, איך אנו יכולים וצריכים לפעול בכדי לממש את הפוטנציאל האדיר שלנו ולבצע את תפקידנו בתוך מערכת הבריאה. שנזכה יחד להכיר זאת. | |
http://www.faz.co.il/thread?rep=118611 | |
לכל החברים של בני ברוך | |
מהנדס אזרחי (יום חמישי, 03/07/2008 שעה 18:55) בתשובה למהנדס אלקטרוניקה | |
אתה צריך לעקוב על מה הוא אומר... ''כל הכתוב בתורה הם עינינים רוחניים...'' הווה אומר כל ספורי התורה לא היו חיבים ''להתגשם'' כל ספורי התורה בעצם מתארים את מצבו של כל אדם בכל מדרגה בסולם מה לגבי מצוות בגשמיות? צריך לעשות או לא? או שזה גם כן כנגד 70 רבדים. אתה ד''א, עברת את המחסום? או שאתה עוד משתוקק אליו | |
http://www.faz.co.il/thread?rep=118642 | |
לכל החברים של בני ברוך | |
אברם (יום שישי, 04/07/2008 שעה 17:30) בתשובה למהנדס אזרחי | |
דווקא הוא טוען כי גם בגשמי וגם ברוחני, אבל הגשמי לעומת הרוחני - ערכו כקליפת השום. | |
http://www.faz.co.il/thread?rep=118609 | |
דמיטרי (יום חמישי, 03/07/2008 שעה 16:37) | |
אהבתי את המאמר | |
http://www.faz.co.il/thread?rep=118647 | |
דניאל (יום שישי, 04/07/2008 שעה 20:45) בתשובה לדמיטרי | |
המאמר מדגיש את חשיבות החיבור בין המציאות ה''גשמית'' למציאות הרוחנית, אשר אליה כולנו, בין כאומה ובין כאנושות בכללותה, משתוקקים, אף כי בדרך-כלל לא במודע. כל הדברים, כגון התאוות הבלתי-ניתנות למילוי, השאיפה לכבוד, הקנאה וחוסר הסובלנות המאפיין כל-כך כל חברה מודרנית - כל אלה נועדו להמחיש את חוסר הטעם בשאיפות הריקות מתוכן. רק אם נהפוך את הסימן שעומד לפני נוסחה נוקשה זו, רק אם נצליח להקדים את מידת הרחמים למידת הדין - אז יבוא השינוי המיוחל בליבות העם, האומות, והנהגתן. | |
http://www.faz.co.il/thread?rep=118711 | |
שיהיה לך ברור | |
אליצור סגל (שבת, 05/07/2008 שעה 21:44) | |
לק''י המאמר קצת חסר כיון אבל שיהיה לך ברור - בניגוד לרמזים המשתמעים מדבריך - אסור באיסור מוחלט לשחרר רוצחים תמורת גופות - ואסור באיסור מוחלט לשחרר יותר מאסיר חי אחד תמורת גלעד שליט. הדרך היחידה היא הדרך שבה שחרר אברהם את בן אחיו - לוט שנישבה - על ידי השמדת הצבא ששבה אותו ורדיפת שרידי הנמלטים אל מעבר להררי חושך. אליצור | |
http://www.faz.co.il/thread?rep=118719 | |
אמן | |
ספינר (יום ראשון, 06/07/2008 שעה 1:53) בתשובה לאליצור סגל | |
http://www.faz.co.il/thread?rep=118725 | |
למה אסור לשחרר | |
עמיש (יום ראשון, 06/07/2008 שעה 7:43) בתשובה לאליצור סגל | |
שבויים הנמצאים אצלנו תמורת שבוי הנמצא אצלם? | |
http://www.faz.co.il/thread?rep=118796 | |
למה אסור לשחרר | |
אליצור סגל (יום שני, 07/07/2008 שעה 13:36) בתשובה לעמיש | |
לק''י כללית הכלל הוא מידה כנגד מידה -שבוי תמורת שבוי. המהר''מ מרטנבורג נתפס על ידי אחד ממלכי גרמניה כאמצעי סחיטה נגד היהודים - המהר''מ אסר לפדותו כדי שלא יתרגלו הגויים לחטוף את גדולי ישראל כמצאי סחיטה ובסופו של דבר מת בכלא. אבל בשבע מאות השנים שחלפו מאז לא ידוע על נסיון לחזור על דרך הסחיטה הזו. חבל שלממשלתנו אין אותו שכל ישר שהיה למהר''מ אליצור | |
http://www.faz.co.il/thread?rep=118797 | |
כבר נמאס מהדוגמה הזו | |
עמיש (יום שני, 07/07/2008 שעה 13:41) בתשובה לאליצור סגל | |
כמה פעמים עוד תביאו אותה? עכשיו נניח שבידי האוייב יש 100 שבויים ובידינו 1000, האם נשחרר רק 100 תמורת השבויים שלנו? אין כאן שום סחיטה, בידם יש שבוי ישראלי בידינו יש שבויים פלשתינאים, מחליפים וזהו. | |
http://www.faz.co.il/thread?rep=118827 | |
כבר נמאס מהדוגמה הזו | |
אליצור סגל (יום שני, 07/07/2008 שעה 23:27) בתשובה לעמיש | |
לק''י כן אליצור | |
http://www.faz.co.il/thread?rep=118871 | |
דיני פדיון שבויים במציאות שלנו | |
אבנרש (יום שלישי, 08/07/2008 שעה 16:18) בתשובה לאליצור סגל | |
לענ''ד ישנה בעיה קשה בנסיון ללמוד הלכה למעשה למציאות שלנו מדיני פדיון שבויים בתלמוד ובראשונים. התלמוד והראשונים, עם ההבדלים בין מציאות החיים, עדיין מדברים על אחד משני מצבים: - השבאים כבשו קבוצת יהודים לעבדות (בעיר, בשדה, בים), ומוכרים אותם במקום אחר, בו אינם תוקפים (כי יד המלך שם חזקה יותר, כי הם צריכים שוק פעיל לשבויים שלהם). - השבאים נלחמו נגד היהודים הללו, נצחו, ושבו שבויים כחלק מהשלל. לאחר שמסתיימת המלחמה, מזדמן ליהודים לפדות חלק מהשבויים הללו (ז''א לקנותם). המשותף לשני המצבים הוא, שאין לנו מלחמה בשבאים בזמן הפדיון. המשנה קובעת, שלמרות המצווה - על הפודים להתמקח, ולא להסכים להפקעת שערים מצד המוכר. הגמרא דנה, האם מדובר בקולא (מותר לקבוע מחיר גג כמקובל, ולהתעלם מבשרינו במקרה שהמוכר מגזים) או בחובה (אסור להסכים למחיר גבוה מערך השבוי אילו היה נמכר לעבדות פשוטה, בלי יהודים שנמצאים כאן כדי לפדותו). המציאות במקרה של מהר''ם באמת מיוחדת, שכן שם לא היה שוק עבדים. מצד שני, תפיסת אבירים לשם קבלת כפר היתה ספורט די מקובל באותה תקופה. גם תפיסת יהודים (ככל וסל אחר) על רקע עבירה כלשהי שבצעו (גם אצל מהר''ם היה תירוץ כזה עד כמה שידוע לי) - או כוסלים של התופס או כוסלים של אציל אחר - היתה שכיחה. לפיכך המקרה היה דומה, שכן כללי הכבוד האבירי חייבו משחק לפי כללים מסוימים, ולא כל היהודים בממלכה או אף באחוזה ראו עצמם בסכנת שבי מיידית מידי האציל. על כן, ההלכה התלמודית תקפה במקרה הזה די בפשטות (והיה דיון על גדריה). בכל אפן, בהלכה הקלאסית אין דיון כלל בענייני אדם-כנגד-אדם, רק בתשלומי כפר או מחיר. גם אם אפשר היה להחליף אדם-כנגד-אדם, הרי היה מדובר במסחר רגיל - עבד תמורת עבד. במקרה שלנו, מדובר באמצע מלחמה לחיים ולמוות נגד אויב פעיל. ההגררות לדיני פדיון שבויים משחקת לידי השמאל הטיפש השולט, המנסה כל הזמן לנתק את הפגועים ואת מבצעי החטיפות מאיזשהו מהלך כללי מתמשך. בזמן המלחמה, השאלות אינן בדיני גמילות חסדים, אלא באסטרטגיה. עם האויב אין עושים עסקים. עסקים עושים לאחר נצחון או כניעה או גשור. מנקודת מבט זו, החלפת השבויים (בדרך אמינה כלשהי, עם ערבויות דיפלומטיות בינ''ל) היא חלק מהמערכה, והשקולים שונים לחלוטין מהמובאים בספרות התורנית הקלאסית. בכל הנ''ל אין דעה על טיבם של השקולים הללו. אכן, לדעתי, אילו היינו גם טורחים להלחם מפעם לפעם, הרי יש לברך על כל הזדמנות לשחרר שבוי שלנו. את הלוחמים של הצד השני נהרוג כבר אחר כך, אם אנו יכולים (ממילא, אילו נהגנו כהגן - מראש היינו משאירים בחיים רק שבויים שנלקחו ''במקרה'', ולא בכירי טרור). אם איננו יכולים - כנראה גם אין טעם להמשיך בלחימה, ועדיף להכנע ולברוח לאנשהו. בכלל, בזמן שהיזמה בידינו - הצד השני מבקש מידי פעם ''הודנא'', דהיינו שביתת נשק זמנית לצרך התעצמות מחדש, ואת הבקשות הללו יש לנצל כדי לסחוט כל יתרון אפשרי, ואז להכנס מחדש בכל הכח ברגע שיש תירוץ מתאים. סביר שבהמשך האויב יפסיק לשחרר את שבויינו - חזבאללה הגיעו לשלב הזה כבר ממילא, ''למרות'' שהפגנו נכונות למו''מ אמתי אתם. כאמור, עצם הרעיון להחיל כללי אבירות אירופאיים (ממציאות בה המלחמה היתה אמצעי לגיטימי למשפט!) על מלחמות בין-תרבותיות במזה''ת - הוא עצמו נפילה למלכדת האויב. | |
מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים. |