פורום ארץ הצבי

http://www.faz.co.il/story_4938

בקשת סליחה
אורי אבנרי (יום ראשון, 15/06/2008 שעה 8:00)


בקשת סליחה

אורי אבנרי



ראש ממשלת קנדה יצא השבוע בהכרזה דרמטית בפרלמנט: הוא ביקש סליחה מהאוכלוסייה הילידה בארצו על העוולות שנעשו לה על-ידי ממשלות קנדה לדורותיהן.

כך מנסה קנדה הלבנה לעשות שלום עם העמים הילידים, שאת ארצם כבשו אבותיה ושאת תרבותם ניסו שליטיה להכחיד.

בקשת סליחה על עוולות העבר היא חלק מהתרבות המדינית של ימינו.

זה לעולם אינו צעד קל. ציניקנים יגידו: זה לא שווה כלום. בסך הכול, רק כמה מלים. והרי מלים הן מצרך זול. אבל למעשה יש בזה תוכן עמוק. קשה מאוד לאדם, ולא כל שכן לאומה שלמה, להודות בעוולות שעשתה ולהכיר במעשי זוועה שביצעה. כי פירוש הדבר שיכתוב הנרטיב ההיסטורי שלה, שהוא הבסיס לאחדות הלאומית. הדבר מחייב שינוי דרסטי בהשקפת-העולם הציבורית ובספרי-הלימוד. בדרך כלל קשה לממשלה להחליט על כך בגלל הדמגוגים הלאומניים וסוחרי-השנאה השורצים בכל ארץ.

נשיא צרפת ביקש בשם עמו סליחה על מעשי ממשלת וישי, שהסגירה את יהודי צרפת לידי הרוצחים הנאציים. ממשלת צ'כיה ביקשה סליחה מהגרמנים, על גירוש המוני התושבים הגרמניים מצ'כיה בסוף מלחמת-העולם השנייה. גרמניה, כמובן, ביקשה סליחה מהיהודים על השואה הנוראה. ואפילו אצלנו נעשה ניסיון רפה לרפא פצע פנימי, כאשר אהוד ברק ביקש סליחה מהציבור היהודי-המזרחי על הפלייתו במשך שנים רבות.

אבל הבעיה העומדת לפנינו קשה ומסובכת הרבה יותר. היא נוגעת לשורשי קיומנו הלאומי בארץ הזאת.

אני מאמין שהשלום בינינו לבין העם הפלסטיני - שלום-אמת, המבוסס על התפייסות של ממש - מתחיל בבקשת סליחה.

בעיני רוחי אני רואה את נשיא המדינה או ראש-הממשלה עולה לדוכן בישיבה חגיגית מיוחדת של הכנסת, ונושא נאום היסטורי ברוח זו:

אדוני היושב-ראש, כנסת נכבדה,

בשם מדינת-ישראל וכל אזרחיה, אני פונה היום אל בני העם הפלסטיני ובנותיו באשר הם.

אנחנו מכירים בכך שעשינו לכם עוול היסטורי, ואנחנו מבקשים בכל ליבנו את סליחתכם.

כאשר התנועה הציונית החליטה להקים בית לאומי בארץ זו, הנקראת ארץ-ישראל בשפתנו ופלסטין בשפתכם, לא היה בכוונתה לבנות את מדינתנו על חורבנו של עם אחר. רוב רובם של מייסדי התנועה הציונית כלל לא ביקרו בארץ לפני הקונגרס הציוני הראשון ב-‏1897, ולא היה להם מושג על המציאות בה.

דאגתם העמוקה של אבות התנועה הציונית הייתה נתונה למצב היהודים באירופה, שבה התקבצו עננים קודרים של שנאת-היהודים. מגמתם העיקרית הייתה להציל את היהודים משם. במזרח אירופה השתוללו הפוגרומים, ובאירופה כולה התרבו הסימנים לתהליך שהביא בסופו של דבר לשואה הנוראה, שבה אכן נספו שישה מיליון יהודים.

מטרה בסיסית זו התחברה עם הזיקה העמוקה של היהודים, לדורותיהם, לארץ שבה נכתב התנ''ך, המסמך המכונן של עמנו, ולירושלים העיר, שאליה פנו היהודים במשך אלפי שנים בתפילותיהם.

אבות הציונות, שבאו לארץ זו, היו חלוצים שנשאו בליבם את האידיאלים הנשגבים ביותר. הם האמינו בשחרור לאומי, חרות, שוויון וצדק. אנו גאים בהם. הם לבטח לא חלמו על עשיית אי-צדק בעל ממדים היסטוריים.

כל זה אינו מצדיק את אשר קרה לאחר מכן. הקמת הבית הלאומי היהודי בארץ-ישראל היה כרוך בעוול קשה לכם, העם שישב כאן מדורי-דורות.

איננו יכולים עוד להתעלם מהעובדה שבמהלך מלחמת 1948 - שהיא מלחמת-העצמאות שלנו והנכבה שלכם - נאלצו 750 אלף פלסטינים לנטוש את בתיהם ונחלותיהם. על הנסיבות המדויקות של טרגדיה זו אני מציע למנות ''ועדת אמת ופיוס'', מורכבת ממומחים מטעמכם ומטעמנו, שמסקנותיה ישמשו בסיס לספרי-הלימוד שלכם ושלנו.

איננו יכולים עוד להתעלם מהעובדה שבמשך שישים שנים של סכסוך ומלחמה נמנע מכם מימוש זכותכם הטבעית לעצמאות במדינה לאומית חופשית, זכות שהובטחה לכם על-ידי החלטת עצרת האו''ם מכ''ט בנובמבר 1947, החלטה ששימשה גם בסיס חוקי להקמתה של מדינת-ישראל.

על כל אלה מגיעה לכם התנצלות, ואני ממביע אותה כאן בלב שלם.

התנ''ך אומר לנו: ... וּמוֹדֶה וְעֹזֵב יְרֻחָם (משלי, כ''ח, 13). ברור לנו שלא די בהודאה, ועלינו גם לחדול מהמעשים שעשינו בעבר.

אי-אפשר לסובב את גלגל ההיסטוריה אחורה ולהחזיר לקדמותו את המצב ששרר בארץ ב-‏1947, כשם שקנדה וארצות-הברית אינן יכולות לחזור 200 שנה אחורה. עלינו לבנות את עתידנו על השאיפה המשותפת לנוע קדימה, לרפא את אשר ניתן לרפא ולתקן את אשר ניתן לתקן, מבלי לפתוח פצעים חדשים, לגרום לעוולות נוספות וליצור טרגדיות חדשות.

אני מבקש מכם לקבל את התנצלותנו ברוח שבה היא ניתנת. הבה נעבוד ביחד למען פתרון צודק, בר-קיימא ומעשי לסכסוך בן מאה השנים. פתרון כזה לא ימלא את כול השאיפות הצודקות ולא יתקן את כול העוולות, אך הוא יאפשר לשני עמינו לחיות את חייהם בחרות, בשלום ובשגשוג כלכלי.

הפיתרון רשום בבירור על הקיר. כולנו יודעים מהו. הוא נובע מניסיוננו המכאיב, צורף בכור ייסורינו, גובש על-ידי מיטב המוחות - שלכם ושלנו.

הפיתרון אומר, בפשטות: כל מה שמגיע לנו, מגיע גם לכם. כל מה שמגיע לכם, מגיע גם לנו: לחיות במדינה משלנו, תחת הדגל שלנו, כפופים לחוקים שקיבלנו בעצמנו, תחת ממשלה שבחרנו בעצמנו בבחירות חופשיות. ממשלה טובה, אני מקווה.

הציווי הבסיסי ביותר של דתנו - וגם של דתכם וכל הדתות האחרות - בוטא על-ידי הילל הזקן לפני 2000 שנה: אל תעשה לרעך מה ששנוא עליך.

פירוש הדבר, בפועל: זכותכם להקים מיד, בכל השטחים שכבשנו ב-‏1967, את מדינת פלסטין החופשית והריבונית, שתתקבל כחברה מלאה ושווה לארגון האומות המאוחדות.

הגבולות של ה-‏4 ביוני 1967 יחזרו. אני מקווה שנוכל להסכים, במשא-ומתן חופשי, על חילופי-שטחים מינימאליים, לטובת שני הצדדים.

ירושלים, היקרה לכולנו, תהיה בירת שתי מדינותינו - מערב-ירושלים, ובכללה הכותל המערבי, בירת ישראל, ומזרח ירושלים, ובכללה חראם אל-שריף, שהוא הר-הבית בעינינו, בירת פלסטין. השכונות הערביות יהיו בידיכם, השכונות היהודיות יהיו בידינו. בואו נפעל ביחד כדי שהעיר, כמציאות ממשית, תהיה פתוחה ומאוחדת.

אנחנו נפנה את ההתנחלויות, שגרמו לכם כל-כך הרבה ייסורים ועוולות, ונחזיר את המתנחלים הביתה - חוץ מאותם שטחים מצומצמים שיסופחו לישראל במסגרת חילופי-השטחים שיוסכם עליהם במשא-ומתן חופשי. מובן שנפרק את כל התבניות של הכיבוש, החומריות והמוסדיות כאחת.

עלינו לגשת בלב פתוח ובשכל ישר למציאת פיתרון לטרגדיה הנוראה של הפליטים וצאצאיהם. לכל משפחת פליטים צריכה להינתן הבחירה החופשית בין האפשרויות השונות: שיבה ושיקום במדינת פלסטין עם עזרה נדיבה, הישארותה בארץ מגוריה או הגירה לארץ אחרת כבחירתה, גם זה עם עזרה נדיבה, וכן - גם שיבה לישראל במספר מוגבל, שייקבע בהסכמתנו. חשוב שהפליטים עצמם יהיו שותפים מלאים במאמצינו.

אני בטוח ששתי מדינותינו, ישראל ופלסטין, שיתקיימו זו בצד זו בארצנו האהובה אך הקטנה, יתקרבו במהרה זו לזו במישור האנושי, החברתי, הכלכלי, הטכנולוגי והתרבותי, תוך יצירת מערכת יחסים שתבטיח לא רק את הביטחון ההדדי אלא גם פיתוח ושגשוג לשתיהן.

שתינו נפעל למען השלום והשגשוג בכל המרחב, ויצירת יחסים קרובים עם כל הארצות הערביות והמוסלמיות באזור.

בעודנו מחויבים לפיתרון בעיות בדרכי שלום ונחושים להבטיח עתיד טוב יותר לילדינו ולנכדינו, נקום על רגלינו ונרכין את ראשינו לזכר הקורבנות ללא-ספור, יהודים וערבים, ישראלים ופלסטינים, של הסכסוך שנמשך זמן רב מדי.

נאום ברוח זו הוא, לדעתי, חיוני ממש לפתיחת דף חדש בדברי ימי הארץ הזאת.

בעשרות שנים של פגישות עם פלסטינים מכל השכבות והחוגים, הגעתי למסקנה שההיבטים הנפשיים של הסכסוך אינם פחות חשובים - ואולי הם חשובים אף יותר - מההיבטים הפוליטיים. בנפשו של כל פלסטיני בוערת תחושה עמוקה של אי-צדק. רגשי-אשמה מודעים בצורה זו או אחרת מטרידים את הישראלים, ויוצרים אצלם אמונה עמוקה שהערבים לא יסכימו לעולם לעשות איתנו שלום.

אינני יודע מתי יהיה נאום כזה אפשרי. הרבה גורמים שאינם ניתנים לחיזוי ישפיעו על כך. אבל אני יודע שבלעדיו, הסכמי-שלום פורמאליים, פרי ההתמקחות בין דיפלומטים, אינם יכולים לשאת את הפרי המקווה. כפי שהראו הסכמי-אוסלו, הקמת אי מלאכותי בים של רגשות סוערים פשוט אינה מספיקה.

ההתנצלות הפומבית של ראש-ממשלת קנדה אינה הדבר היחידי שאנחנו יכולים ללמוד מאותה ארץ צפון-אמריקאית.

לפני 43 שנים נקטה ממשלת-קנדה צעד בלתי-רגיל כדי להשכין שלום בין הרוב הדובר-אנגלית והמיעוט הדובר-צרפתית במדינתה. זה היה פצע פתוח מאז שהבריטים כבשו את קנדה הצרפתית לפני 250 שנה. הוחלט לבטל את הדגל הלאומי הקנדי, שהיה מבוסס על ה''יוניון ג'ק'' הבריטי, ולקדש במקומו דגל לאומי חדש לגמרי, ובמרכזו עלה של אדר.

באותה הזדמנות אמר יו''ר הסנאט הקנדי: ''הדגל הוא סמל של אחדות המדינה, מפני שהוא מייצג, בלי ספק, את כל אזרחי קנדה, בלי הבדל של גזע, לשון, דת ודעה.''

גם מזה יש לנו מה ללמוד.







http://www.faz.co.il/thread?rep=117592
[•] אבנרי, עדיין תקוע בדמגוגיה להמונים
חזי (יום ראשון, 15/06/2008 שעה 9:05)

בקשת סליחה ממת היא דבר נחמד מאוד, אבל לא יעזור לו...

העימות ביננו לבין הערבים, ובמיוחד לפלסטינים, עדיין נמשך, ולא רואים לו סוף.

אם הפלסטינים היו נכנעים, כמו שנאלצו להכנע ילידי קנדה הקדומים,
הסיפור היה שונה לחלוטין.
נשיא קנדה לא היה אומר את מה שאמר אילו היו כנופיות אינדיאנים עורכים מסעי טרור בערים הקנדיות !!!

http://www.faz.co.il/thread?rep=117599
נאום הסליחה או ריגשות אשם ?
אריה עירן (יום ראשון, 15/06/2008 שעה 10:19)

אבנרי חי בהזייה כאילו הוא ראש הממשלה .
על כיתפי הזיה זו הנה ההזיה שלי .

לי אין אמון בערבים. אין לי אמון במצרים. אין לי אמון בסורים. אין לי אמון בפלסטינים. למרות שרבים הצביעו עבור רבין ב- 1992 אבד להם האמון גם בו. מדויק יותר לומר כי רבין לקח מהם את האמון בו ואז נרצח.
אהוד ברק זכה בהצבעה רבה ביותר לתפקיד ראש הממשלה. הוא הקים קואליציה רבת משתתפים. מהר מאד הבסיס הקואליציוני שלו הצטמצם עד שקרס.
אריאל שרון ניצח בבחירות אחרי שהתחזה לסבא רחום. בעור של כבש הצליח להוציא את ישראל מרצועת עזה. הוא עשה זאת בסיגנונו ההרסני.
אהוד אולמרט הגיע לראשות הממשלה בנעליו של שרון. בתהליך שקדם לבחירות התמיכה בו פחתה מיום ליום והיא בשפל שלא היה כמותו.
יצחק רבין חשב שיצליח להעביר את המהלך המדיני של הסכם אוסלו. אין ספק כי כמעט מחצית העם רחשו לו אהבה ונאמנות מהעבר. הרבה מההערכה על יכולתו להעביר את ההסכם ביסס על יוקרתו האישית, במקום על הערכה והבנה מדינית. ביטויים מזלזלים מצידו, כלפי חצי הציבור בישראל לא תרמו להגדלת התמיכה במהלכיו המדיניים. בהמשך התברר יותר מזה. יריביו המדיניים של רבין טענו כי ''אין לרבין מנדט''. על הערכתו המדינית השגויה שילם רבין בחייו. אינני מאמין כי יגאל עמיר רצה למנוע מלחמת אזרחים, ולעולם לא נדע אם זו אכן הייתה תוצאת לוואי של רצח רבין.
הטענה ''אין לרבין מנדט'' התגלתה כנכונה, כאשר בבחירות של 1996 התברר כי ארבע חברי כנסת נבחרו, על מצע של התנגדות לנסיגה מהגולן. זה מוכיח כי לא היה לרבין רוב התומך בהסכם אוסלו או בנסיגה מהגולן, למרות שעל פי הצבעת חברי הכנסת כן-לכאורה. מפליא עד כמה דומה מצב זה, לאישור הפורמלי של תכנית הרצל בקונגרס אוגנדה.
במשך ארבעים שנה טענו ראשי מחנה השלום הישראלי, כי תמורת שלום כדאי לוותר על השטחים שכבש צהל במלחמת ששת הימים. כאשר גולדה מאיר ומשה דיין טענו כי הם מחכים לטלפון מהערבים, אמרו במחנה השלום שזה שחצני מצד מדינת ישראל. לדעת אנשי שמאל הכבוד הערבי ימנע ממנהיגי ערב ליזום פניה אל ישראל כי היא משפילה אותם. בשנת 1998 התברר כי ''טלפון מהערבים'' לא היה ביטוי שחצני אלא המתנה ממשית. ממשלת ישראל חיכתה לתגובת חוסיין מלך ירדן, להצעת ישראל לנסיגה מהגדה המערבית תמורת שלום ישראלי-ירדני.
ממשלת ישראל חיכתה לתגובת נאסר נשיא מצרים, להצעת ישראל לנסיגה מחצי האי סיני, תמורת שלום ישראלי-מצרי. ממשלת ישראל חיכתה לתגובת אסאד נשיא סוריה, לנסיגה מרמת הגולן, תמורת שלום ישראלי-סורי. מדוע לא הגיע ''טלפון מהערבים''? מדוע מוכנים הערבים כיום לחתום הסכמי שלום-תמורת-שטחים ולא היו מוכנים לחתום בעבר? מי מנע מהפלסטינים הקמת מדינה במשך תשע- עשרה שנים, מ- 1948 עד 1967 בכל השטחים שהיו בשליטת מדינות ערביות?
לדעתי לשאלות יש תשובה ברורה. הערבים אינם רוצים להשלים עם קיום מדינת ישראל, אלא לסלק את היהודים מכאן. לפני מלחמת יום כיפור קיוו לנצח בשדה הקרב, אחרי מלחמה זו סאדת הבין שזה לא יצלח. אסאד ראה שמצרים קיבלה את כל סיני והחליט על מהלך דומה, אחרי שהבין גם הוא. חוסיין הבין כבר לפני 1973 שאין לו סיכוי. מאחר ואינני גזען-שונא ערבים אלא רק יהודי מודאג, אני פתוח לקבל הוכחות שאני טועה בשיקולי המדיניים.
אני מוכן לשמוע שיש החלטות מדיניות ערביות, השוללות את חיסול ישראל. שהסעיפים באמנה הפלסטינית הקוראים לחיסולה של ישראל בטלים ומבוטלים, בדיוק ככתוב שם ולא באיזו הצגה חסרת יסוד משפטי.
אני מחכה להחלטות כל-ערביות, המאשרות כי קיומה של ישראל כמדינה יהודית הוא ראוי.
אני ממתין להכרזה כי כל יהודי בין אם הוא אזרח ישראלי או אחר חופשי לצאת ולבא בכל מדינה ערבית.
אני ממתין להכרזה כי כל יהודי כנזכר, זכאי לקנות ולמכור רכוש ואדמות בכל מדינה ערבית, מבלי שתפגע ריבונותה המדינית.
אני ממתין להכרזות בתוך העולם הערבי, עבור הציבור הערבי, כי אין הם רואים בישראל אויב וכי הערבים שואפים לשלום עם ישראל.
אני ממתין להכרת הערבים בזכויותינו ההיסטוריות בארץ ישראל.
אני מצפה כי יופסק החינוך של הצעירים הערבים לשנאת היהודים- הישראלים.
אני מחכה לאישור ערבי, כי ירושלים היא בירת עם ישראל עוד טרם היות האיסלם דת, עוד לפני הולדת מוחמד ולפני כיבוש ארץ-ישראל בידי צבאות שונים ערבים-פרסים-סורים-עירקים-מצרים-צלבנים-כורדים-טורקים-אנגלים.
היות ובעבר הערבים תקפו את ישראל, כאשר חשבו שביכולתם לנצחה, לכן לי יש צורך בצעדים בוני אמון, של הערבים כלפי ישראל והיהודים בה. הרי הערבים מכריזים על הצורך לחסלה ובעבר הם פעלו צבאית לכך ותקפו את ישראל כל כך הרבה פעמים. הערבים הם אלה שפועלים להחלשתה הכלכלית, לבידודה המדיני ולהקטנת השטח שבשליטתה.
בלי ההשפעה המצטברת של ביטויים והכרזות כאלה מצד הערבים, נשארת עמדתי המדינית הגורסת כי הערבים מנסים לסלק אותנו מכאן, בנשק או בדיפלומטיה. מה שיצליח קודם. לכן לא צריך שישראל תנקוט בצעדים בוני אמון אצל הערבים. אלא להיפך. העובדה שישראל אינה תוקפת מדינית או צבאית, את שכנותיה הערביות, למרות הכוח שמיחסים לה הערבים, היא צעד בונה אמון.
הערבים צוברים נשק לתקיפת ישראל, מטילים עליה חרם ומחנכים את צעיריהם לשנאתנו. את עמידת ישראל על צרכיה במשא ומתן מגדירים הערבים כעצירת תהליך השלום. על איזה שלום מדובר אם לא על שלום עם ישראל?
מי שרוצה שלום ישראלי-ערבי צריך להפנים שהסכסוך הוא על אדמה. לערבים יש הרבה אדמה וליהודים מעט. למרות עובדה בסיסית זו יש החושבים כי מסירת אדמה מהיהודים לערבים תסיים את הסיכסוך.
אדרבא, יקום מנהיג פוליטי ערבי בעולם בכלל ובישראל בפרט ויכריז כי:
מדינת ישראל היא מדינת היהודים.
זכותו של כל יהודי לבא לישראל ולהתאזרח בה.
זכותם של היהודים לחיות בשלום בישראל.
ירושלים היא בירת ישראל קודם ימי מוחמד.
כל אלה מתייחסים לאותו חלק מארץ-ישראל המוכר על ידי מדינות העולם כמדינת ישראל. שטחים נוספים בארץ-ישראל הם נושא לשלב מדיני אחר. מנהיג פוליטי פלסטיני-ישראלי יכול להוסיף כי: אזרחי ישראל הפלסטינים מסכימים לחיות כאן כך.
אחרי שנשמע מהמנהיגים הערבים דברים אלה, ואחרי שמנהיגים פלסטינים-ישראלים יקבלו לעמדה מדינית כזו, תמיכה מהציבור שלהם, יש מקום להרפות מהחשדנות כלפי הפלסטינים.
תמצית הציונות היא רצונם של היהודים בבית לאומי, במקום הגיאוגרפי בו היה ביתנו הלאומי בתקופה קדומה. כנגד זה, רצונם של הפלסטינים לשמר בידם את המקום הגיאוגרפי בו הם חיים דורות רבים. שני הצדדים רוצים לקיים ישות מדינית משלהם באותו מקום גיאוגרפי. זה שורש הסכסוך היהודי-פלסטיני. דיור משותף כזה הוא מקור לסכסוך אין-סופי. ראה את אירלנד, בלגיה, רואנדה-בורונדי, יוגוסלביה המפורקת, אלבניה, נגורנו-קאראבך ועוד. סיכסוך כזה ניתן לפתרון רק בהפרדה מוחלטת. אחר כך עדין צריך להימנע מהסחת תשומת הלב של אזרחי מדינות ערב, מהבעיות הפנימיות שלהם אל ישראל.
מעמדה הראוי של ישראל במזרח-התיכון, צריך לנבוע מרמת הקידמה הטכנולוגית בישראל, מעוצמתה הצבאית, מהתל''ג הגבוה של אזרחיה, ממיקומה הגיאוגרפי ומפוטנציאל הפריון שיש בה לכל תושבי המזרח-התיכון. המעמד הראוי הוא אישור ערבי מוחלט לזכות היהודים על כל ארץ-ישראל ושלום מלא בין הערבים וישראל, כפי שקיים היום באירופה.
נזכור כי לעם היהודי הקטן והנרדף ללא מולדת אין בכלל אופציה אחרת, מלבד מדינה יהודית בארץ-ישראל, אבל לערבים יש אופציות רבות, עם ענק ושטחים רבים. העם הערבי מרובה כמו העם הרוסי או האמריקאי או פי שלוש מהעם הגרמני. במצרים לבדה 77 מיליון וגדלה, ובגרמניה 82 מיליון. במצב זה יש ''מלאי תיאורטי'' של קרקע, אשר מתוכו ויתור נדיב של הערבים ליהודים יכול להיות הפתרון.

כאילו אמרו הערבים ''קחו את ארץ-ישראל לעצמכם במתנה מאיתנו''.

http://www.faz.co.il/thread?rep=117602
השטן מדבר מגרונו של אבנרי
ספינר (יום ראשון, 15/06/2008 שעה 10:38)

והוא אומר:
תגרשו את כל הערבים היושבים בארץ כמו שהצ'כים עשו ואח''כ תבקשו סליחה - זה עובד!
תחסלו את כל הפלישתים כמו שהקנדים עשו לאינדיאנים ואח''כ תבקשו סליחה - זו מדיניות מקובלת ומודרנית בעולם

http://www.faz.co.il/thread?rep=117610
השטן מדבר מגרונו של אבנרי
אריה עירן (יום ראשון, 15/06/2008 שעה 11:36)
בתשובה לספינר

אבנרי נותן את הדוגמא הקלה . הדוגמאות הגדולות באמת הן פיזארו , קורטס , טמוצ'ין בורג'יגין .

http://www.faz.co.il/thread?rep=117608
מי שצריך לבקש סליחה
אוהד ביתר (יום ראשון, 15/06/2008 שעה 11:34)

הם המוסלמים, על שכבשו את ארצנו, ועל כל העוולות שעוללו לנו מאז, גם בארץ וגם בכל רחבי האימפריה האיסלמית מאז המאה ה-‏7 .

http://www.faz.co.il/thread?rep=117636
מה יש ללמוד מזה?
שובר שתיקה (יום ראשון, 15/06/2008 שעה 16:07)

* הצרפתים והבריטים פלשו לארץ לא להם וקטלו במקומיים והקימו את מדינות קנדה.

* צרפת שיתפה פעולה עם הפולש הנאצי והסגירה יהודים להשמדה.

* גרמניה, כמובן, ביקשה סליחה מהיהודים על השואה הנוראה.

* אהוד ברק יכול לבקש סליחה מהציבור היהודי-המזרחי על הפלייתו במשך שנים רבות. שיהיה לו בתיאבון.

** כל אלה אינן דוגמה למצבנו כאן כי קודם כל היהודים לא באו לכאן כאורחים, אלא להיפך. הערבים כבשו את הארץ הזאת בשעה שתמיד יהודים גרו וחיו כאן. כיבוש זר אינו הופך ארץ למכורה. מעולם לא חיה כאן קהילת ערבים אותנטית לאורך זמן. תמיד באו ויצאו, היגרו וגורשו גם ערבים מבארץ. פלסטין היתה במאה ה-‏19 ''ארץ ללא עם ועם ללא ארץ'' כמו שנאמר. אין בכך טעות. נכון שישבו פה ערבים מהרגרים בערים מרכזיות ובחושות בטבע, אבל הם לא היו עם אחד. אלא בני עממים שונים וללא מחבר המלכד אותם.

אז איזו סליחה בדיוק הציונים צריכים לבקש מה''עם הפלסטיני''? אותו ''עם'' שמראשית הדרך כשעוד לא היה עם והיו רק מעטים ממנו התתנכל ליהודים בארצם, יצא להרוג בהם על היותם יהודים, לבש חגורת נפץ על ביטנו כדי להתפוצץ ליד אמא, ילדה וזקן יהודים, משגר קסאמים על אזרחים כדי להוררגם בכוונה תחילה משום היותם יהודים.... אז איזו סליחה בדיוק אנחנו צריכים לבקש מהם?
סליחה על שעדיין לא היכינו בהם שוק על ירך ולא גרשנו אותם מארצנו?

הפתרון הנכון הוא שתי מדינות לשני עמים.

מדינה פלסטינית בירדן ומדינה יהודית ממערב לירדן.
עמאן בירת פלסטין, וירושלים בירת ישראל. ערבים מצביעים לפרלמנט בעמאן, גם אלה שיגורו בישראל יצביעו לפרלמנט העמני. יהודים, גם אלה שיגורו בפלסטין הירדנית יצביעו לכנסת ישראל בירושלים.

באופן הזה תהיינה שתי מדינות לשני עמים בפלסטין ארץ ישראל ההיסטורית. עניין הדמוגרפיה יהפוך לנושא לא חשוב וזניח שאין בו בכלל כדי להשפיע על אופי שתי מדינות הלאום.

זו הדרך הבלעדית הנכונה לשלום. כל דרך אחרת, כולל הקמת מדינת לאום פלסטנית שניה בפלסטין ומדינה ערבית 23 במספר, לא תיתן לסכסוך לשקוט. מספיק לקרוא מה שהחמאס כותבים ולמשוע מה שהפתח אומר.

זו הדרך ואין בילתה!!!!!!!!!!!!

http://www.faz.co.il/thread?rep=117637
מה יש ללמוד מזה?
א-לחמא-דארדע-קדשתא (יום ראשון, 15/06/2008 שעה 16:39)
בתשובה לשובר שתיקה

כמה טוב לראות תמונות מהבית...
כמה מזעזע לראות תמונות של הר בלי בית.....
שניבנה בית המקדש במהרה בימינו!!!!!!

http://www.faz.co.il/thread?rep=117648
מה יש ללמוד מזה? זה לא מספיק .
אריה עירן (יום ראשון, 15/06/2008 שעה 18:31)
בתשובה לשובר שתיקה


http://www.faz.co.il/thread?rep=117655
פתרון שתי המדינות מוצא חן בעיני
חכם ציון (יום ראשון, 15/06/2008 שעה 18:58)
בתשובה לשובר שתיקה

אפשר וצריך לישם את זה בהסכמה. ואם לא - אז בכפיה. בתוך כאוס של מלחמה שתבוא, אפשר לחולל שינויים נדרשים.

http://www.faz.co.il/thread?rep=117653
[•] אורי אבנרי
חכם ציון (יום ראשון, 15/06/2008 שעה 18:55)

[•]...

הימים חולפים, שנה עוברת ורק אורי נשאר בתחתוניו.

http://www.faz.co.il/thread?rep=117666
The forgiveness
(יום ראשון, 15/06/2008 שעה 23:22)

The forgiveness form the natives come not because the English or other white people came Took their Canadian soil !!!!! ,it comes because of the abuse that they suffered from the , Catholic churches ,English governments ( and we know how the English was to us too ) most forgiveness comes regarding sex . abuse & Not letting them perform spiritual ways Few years ago the the same forgiveness was refer to the chinas communities in Canada that work hard dies working on the rodes from BC to Alberta & forced to pay head price nothing regarding taking any soil of Canada , i think the English they should be demented to be ask our forgiveness Israelis , Arab Israelis Palestine s since they came took what belong to us divided us brought us to this problematics regent


מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.