רפורמה בחינוך עכשיו | |||||
דוד סונינו (יום שישי, 06/06/2008 שעה 9:29) | |||||
|
|||||
http://www.faz.co.il/thread?rep=117191 | |
אני בעד רפורמה בחינוך | |
חכם ציון (יום שישי, 06/06/2008 שעה 10:04) | |
ויש לנו כבר כמה הצעות לרפורומות שלא מיושמות. בעקרון אני בעד כל רפורמה שהיא, העיקר לא להתבטל ולצאת לדרך מיד. העקרונות שלך טובים וסבירים, אבל רק את עניין שילוב ההורים הייתי מוריד מעל הפרק. גם מסיבה עניינית וגם מסיבה מעשית. הורים לא צריכים להתערב בניהול מקצועי של מפעלי החינוך. ואני אומר בכוונה מפעלי חינוך, למרות שזה מפעד די ייחודי אבל גם די מקצועי. והכנסת שיקולי הורים למסלולי הלימוד או לתכני הלימוד יכולים רק לפרק את מערכת החינוך, לתקוע אותה ולהכניסה לסטגנציה. מבחינה מעשית ומניסיון ממושך מול בתי ספר שונים אני מכיר את המציאות בה רוב רובם של ההרוים לא מתעניינים בכלל בבית הספר ובודאי לא בתכני הלימוד ובשיטות ההוראה. לכל היותר מעניין אותם כשיש ''סכסוך'' בין ילדם/תם לבין ביתה''ס. לאספות הורים תמיד מגיעים מיעוט הורים, וגם מבינהם רק המעטים שם מפגינים עניין והבנה של ממש. ואני מדבר על בתי ספר באזור שנחשב יחסית למפותח עם הכנסה טובה למשפחה, ולא בתי ספר בפריפריה. בכל מקרה תמיד הורים בודדים שבאמת זה חשו להם תמיד ימצאו דרך לקיים דו-שיח עם מורים ומנהלים גם בענייני חינוך והשכלה שלמם. אפשר להשאיר את המצב כמות שהוא. | |
http://www.faz.co.il/thread?rep=117291 | |
אני בעד רפורמה בחינוך | |
בני (יום ראשון, 08/06/2008 שעה 19:55) בתשובה לחכם ציון | |
עקרונית הינך צודק אבל.. הורים ''בלי שיניים'' ובלי ''שוט'' תקציבי אינם יכולים להיות איכפתיים.. כל בית ספר בעולם וגם בישראל שמנוהל ע''י עמותה עצמאית, עם כל הפוליטיקה הפנימית וכל המשתמע מזה, עדיפים על פני ניהול אדמיניסטרטיבי כמו שדורש הכותב, של מנהל חינוך פוליטי עירוני ולכן גם עקרון זה ראוי | |
http://www.faz.co.il/thread?rep=117197 | |
לא הבנתי למה אתה מתכוון | |
עמיש (יום שישי, 06/06/2008 שעה 12:51) | |
כשאתה כותב ''מכין'', ''סכנה ציבורית'', ''המחקה'', ''בלתי נפרד'' , ''מציעים'', ''המומחים'', ''העדר'' , ''ריטואל קבוע'', ''בלתי מזוינת'' , ''זוללת משאבים'', ''תרומה בלתי נמדדת'' , ''דרך קבע'' , ''שטח תקיפה'', ''תחלואיה'', ''ההשקעה בחינוך'' , ''גישה ממלכתית'' , ''אליה וקובץ בה'' , ''אין אפשרות למדוד את הצלחת המערכת'', ב''עוד מימון עוד מורים עוד שעות'' , ''המומחים'', ''בא לציון גואל'' מקווה שלא שכחתי אף אחד | |
http://www.faz.co.il/thread?rep=117287 | |
לא הבנתי למה אתה מתכוון | |
בני (יום ראשון, 08/06/2008 שעה 19:47) בתשובה לעמיש | |
אינך מבין כי בוודאי אתה מורה המורים לצערי עדין לא מבינים מדוע הם נמצאים בתחתית הסולם כי אי אפשר להמשיך כך | |
http://www.faz.co.il/thread?rep=117294 | |
מה בדיוק אתה לא מבין אחי? | |
סתם אחד (יום ראשון, 08/06/2008 שעה 20:17) בתשובה לעמיש | |
תשאר ואשיבך דבר. | |
http://www.faz.co.il/thread?rep=117198 | |
ועד ההורים- מושיע? | |
ע.צופיה (יום שישי, 06/06/2008 שעה 14:59) | |
אם בועד ההורים-כיתתי,שכבתי, בית -ספרי,אזורי,עירוני,ארצי-אתה מטיל את יהבך ,כנראה שלא היית בועד הורים או שאתה תמים מדי. | |
http://www.faz.co.il/thread?rep=117288 | |
ועד ההורים- מושיע? | |
בני (יום ראשון, 08/06/2008 שעה 19:50) בתשובה לע.צופיה | |
הסטטיסטיקה מוכיחה כי כל בית ספר המנוהל ע''י עמותה של ועד הורים (בדרך זו או אחרת) הרבה יותר מוצלח מבית ספר המנוהל ע''י הפוליטיקאים של הישוב. כך, איני מאמין כי הכותב תמים הוא לפחות מנסה להציע פתרון שאינו זהה למקובל עליכם הרואים בפוליטיקאים מנהלים טובים | |
http://www.faz.co.il/thread?rep=117293 | |
ועד ההורים- מושיע? | |
מישמיץ (יום ראשון, 08/06/2008 שעה 20:16) בתשובה לבני | |
אתה צודק . ההורים צריכים להלאים את בתי הספר. איך לא חשבנו על זה לפני כן? | |
http://www.faz.co.il/thread?rep=117307 | |
ועד ההורים- מושיע? | |
ע.צופיה (יום שני, 09/06/2008 שעה 0:15) בתשובה לבני | |
מה לעשות? אנחנו עולים חדשים,בקושי מדברים עברית,לא מבינים כל כך מה האדון לכתוב. סליחה. | |
http://www.faz.co.il/thread?rep=117248 | |
רפומות | |
לוי (שבת, 07/06/2008 שעה 22:37) | |
לפני כל רפורמה יש להגדיר מה המטרות והיעדים של החינוך . מה רוצים שיקרה . נראה לי שאין הסכמה על כך . צעד שני הוא ניסוח אמות מידה (קריטריונים) ברי מדידה להערכת מידת ההצלחה (או הכישלון) של המהלך . בכל הברברת שנתקלתי בה לא יכולתי להבחין בהתייחסות משמעותית לשתי נקודות אלו . הצעד הבא הוא איתור כלים וזיהוי משאבים לביצוע . הצעד הבא הוא הביצוע שמן הסתם יהיה עבודה קשה ומייגעת . להערכתי פרזונות אשר התמחו בהוצאת כספים בטענות שווא מן המדינה אינם בדיוק האנשים המוצלחים ביותר להתנעת וביצוע המהלך . נראה שהפרטה והתייחסות עיסקית לנושא תקבור את החינוך עוד כמה אמות בתוך האדמה . | |
http://www.faz.co.il/thread?rep=117258 | |
פגם מהותי במבנה מערכת החינוך . | |
אריה עירן (יום ראשון, 08/06/2008 שעה 6:17) | |
מערכת החינוך שלנו היא מערכת לימוד ויש בה מעט מאד חינוך . גם אם הוענק שם ''חינוך'' למערכת התוכן אחר . היא מערכת שמימונה ממשלתי והצרכנים הם האזרחים . זה מצב שבו גורם אחד הוא הצרכן וגורם אחר הוא המשלם . ניתוק הקשר בין הצרכן והמשלם מונע את השפעת הצרכן על המוצר ויוצר אצל המשלם רצון להקטין את ההוצאה . בדיון על הנושא אמר נציג משרד האוצר במפורש שלדעתו (דעתם) די בפחות השכלה ! הניגוד הזה מובנה במערכת . אפילו במערכת אידאלית יש טובים יותר ופחות , בדיוק כמו בשוק העגבניות . עגבניות נאות וטעימות מחירן גבוה מעגבניות מעוכות ותפלות . גם בתשלום ישיר יקבלו השכלה טובה אלה שמשלמים יותר . למי שדואג למדינה ולקהל כמכלול יש צורך להשכיל ליכולת מירבית של כל הבודדים הלומדים . אך זו מלאכה של שליטים ואלה זמנם קצר וההשכלה היא ממושכת . גם שליטים רוצים סיפוקים . לראות פרי אחרי 12 או 16 שנים זו מוטיבציה קטנה מאד . | |
http://www.faz.co.il/thread?rep=117289 | |
על זה נאמר כל הכבוד לכותב | |
בני (יום ראשון, 08/06/2008 שעה 19:52) | |
במילה אחת אומר לנו העותב המכובד אין משוגעים יכולים לנהל בית משוגים ולכן, יש להתאים את הניהול למערכת ולא התוצאה העגומה היא כפי שמוצעת לפנינו היום מערכת של שמרטפיה בעלויות עתק.. | |
http://www.faz.co.il/thread?rep=117290 | |
על זה נאמר כל הכבוד לכותב | |
בני (יום ראשון, 08/06/2008 שעה 19:53) בתשובה לבני | |
הכוונה משוגעים נפלה האות ע.. | |
http://www.faz.co.il/thread?rep=117308 | |
על זה נאמר כל הכבוד לכותב | |
ע.צופיה (יום שני, 09/06/2008 שעה 0:17) בתשובה לבני | |
לא חשוב, אנחנו מבינים משוגים גם בלי ע'. אצלנו ברוסיה למשוגים לא היה עין. | |
http://www.faz.co.il/thread?rep=117313 | |
על זה נאמר כל הכבוד לכותב | |
אריה עירן (יום שני, 09/06/2008 שעה 5:21) בתשובה לע.צופיה | |
אבל צופיה זה לא משוגים כי יש לו עין . | |
http://www.faz.co.il/thread?rep=117317 | |
על זה נאמר כל הכבוד לכותב | |
ע.צופיה (יום שני, 09/06/2008 שעה 7:26) בתשובה לאריה עירן | |
אמר אדון בני- משוגים,אז זה משוגים. עין,פא,צדיק- זה בחינוך בבית ספר לא אצל משוגים. | |
http://www.faz.co.il/thread?rep=117326 | |
עין פה צדי. | |
יועזר (יום שני, 09/06/2008 שעה 18:33) בתשובה לע.צופיה | |
למה קוף? עפץ הוא שיכול אותיות של פצע ואותו אנו מוצאים בענפי עצים. אחרי שהמזיק פוגע בעץ הוא נכלא במין כיס שנבנה סביבו, הכיס מכיל מיני מזונות לחרקים המתפתחים באותו עפץ. (ולא אמרתי דבר על אבנרי). | |
http://www.faz.co.il/thread?rep=117331 | |
עין פה צדי. | |
ע.צופיה (יום שני, 09/06/2008 שעה 20:18) בתשובה ליועזר | |
לפחות למדנו משהו. | |
http://www.faz.co.il/thread?rep=117328 | |
סונינו את הצודק אבל יש לי קושיות קשות! | |
ראובן גרפיט (יום שני, 09/06/2008 שעה 18:43) | |
ראשית, בעיקרון אני מסכים למסקנות שלך אבל יש בעיה קשה בנושא היישום מעבר למה שאתה כתבת ואודה לך על מתן תשובות לקושיות וההתלבטויות שלי בנידון. 1.מטרתה של מערכת חינוך לאומית לחנך את כולם ולכן יש חוק חינוך חובה. דא עקא - לא מעט מהילדים לא רוצים ללמוד.יש ילדים עברינים, אלימים היוצרים אוירה נוראית בבית הספר, כיצד מתמודדים עימהם? מי יתמודד עימהם? 2. ילדים שבבית אין להם תמיכה. אין להם תנאים מי יתמודד עם זה? 3. יותר אחריות להורים: ומה עם הורים שרוצים שילדיהם ילמדו נושאים שונים לחלוטין ממה שהמדינה מעונינת ורואה כחשוב? למשל - לימודים ב'' חדר'' היהודי או האיסלמי במטרה מוצהרת של ההורים ליצור ניכור ממערכת החינוך הפורמלי. ממש כפי שיש הורים המסרבים לחסן את ילדיהם. 4.נושא האינטגרציה: מדוע ולמה לא מבטלים נוהג נפשע זה אשר הביא לירידה דרסטית ברמת הלמידה ובהישגים הכללים. הוכחה - הישגיה הגבוהים של בתי הספר הפרטים של הרוסים וההפרדה שעושה הסקטור החרדי המונע אינטגרציה בטיעון של שמירה על רמת לימודים וכן גם הצלחתם של התיכונים הפרטים המכינים לבגרות את אלה שכשלו בבתי הספר הציבוריים. 5. חנוך את הנער על פי דרכו: כיום נפתחו מגוון רחב של נושאי לימוד אישיים.המכללות הרבות המתמחות במגוון נושאים כיצד מישמים גישה זו גם בבתי הספר היסודיים והתיכונים? זה עולה כסף, זה מחייב סגל מורים רחב. משיחות עם חברים מורים /מורות מנהלים רמתם של מורים רבים הינה בעיה וכן גם גילם והשחיקה הנוראית. השיטה של קביעות ושכר נמוך עד בינוני והחובה להיות במערכת החינוך עשרות שנים לצורכי קבלת הפנסיה מהוים מכשול להשגת חדשנות . בעיה נוספת הינה - קצב השינויים המהיר הבא לידי ביטוי בין היתר במהפכת האינטרנט שהינו עולם ומלואו . | |
http://www.faz.co.il/thread?rep=117344 | |
סונינו את הצודק אבל יש לי קושיות קשות! | |
דוד (יום שלישי, 10/06/2008 שעה 10:35) בתשובה לראובן גרפיט | |
בעיקרון, הטענה המרכזית של המורים היא תנו כסף יהיה חינוך.. התוצאה נותנים הרבה (ובאמת מיליארדים) כסף ואין כלום.. המורים טוענים כי אי אפשר למדוד הצלחה בחינוך ולכן תנו כסף בלי בקרה הטענה המרכזית שלי היא 1. כסף ניתן לחסוך ע''י צמצום המנהלת וכך יהיה המון כסף מיותר כדי להשקיע במערכת (כיום כדי ש-100 אלף ש''ח יגיעו לבי''ס מסוים המשרד חייב להוציא מיליון ש''ח מתקציבו (90% תקורות) 2. כן ניתן למדוד את מערכת החינוך ואת ההשגים של תלמידים ולכן כל רפורמה חייבת לקחת בחשבון לפנות עוד שני משתנים א. צמצום מנהלות - זאת נעשה ע''י הפיכת המשרד למשרד לתיעוד ככתוב לעיל. ב. תגמול לפי השגים של כלל המורים כדי לנהל את המערכת לא צריך מערכת על (אח גדול-רוסיה- קומוניזם וכל השאר) מערכת המקומית יכולה לנהל זאת במחיר נמוך.. עד כאן טענותיי בהקשר להארותיך והערותיך המוצדקות והטובות להלן מספר תפישות שאני מאמין בהם.. ראשית חלק ניכר מ''המופרעות'' של תלמידים נובעת בגין המערכת הגדולה בה הם חיים. אני מאמין כי רק 5% מבני האדם הינם ''עבריינים'' שכלום לא יכול להם.. אולם אם נפסיק את ה''פיקוח החברתי'' ה-5% יהפכו ליותר מ-20% כי אין להם מחיר לשלם.. להערכתי בגין זאת, המערכת האמריקאית (הליברלית)גורמת לקטסטרופה בחינוך בגין העדר פיקוח ומשמעת בסיסיים... אומנם, (ואני נופל כאן כפרי בשל לידים של צופיה ודומיה), לעיתים סתירת לחי אחת עשויה לחסוך מיליונים של ש''ח שיוצאו על שופטים, שוטרים, סוהרים, עורכי דין מטעם הציבור, בנינים של בתי משפט, פקידות ופקידים בבתי משפט, בהוצאה אל הפועל, עלויות שכר ותנאים סוציאליםם וכיוצא בזה.. כי אילו הייתי אז בזמנו, נותן לילד גבול שאינו כולל רק הסבר שאסור אלא לפחות הרתעה מסוימת, הילד ההוא לא היה ''יעד משטרתי'' ו''עבריין כרוני'' יתרה מזה, כילד שלעולם לא למד במערכת החינוך הישראלית או האמריקאית ואו הצרפתית וגם לא הסוביטית, אני חושב כי מערכת הלימודית מחוייבת להיות מופרדת בהתאם להשגי התלמידים.. במיוחד לאור העובדה כי כל הישג הינו יחסי.. הינו, ראש לשועלים מול זנב לאריות... לכן לשאלתך, אין לי כל שמץ של מושג מה צריך להיות ואני מניח כי הינך מגיע מאתר שיש לך הבנה טובה יותר ממני בנדון. גם ביחס לחנוך לנער על פי דרכו, זוהי להערכתי מליצה שנאה דורש בה ואין מקיים (במיוחד בסקטורים שבהם היא מהווה נורמה מקובלת).. חייבים לאפשר לכל אחד את הבחירה החופשית בתוך מערכת חוקים ותעודות נתונות.. יישר כוח | |
מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים. |