פורום ארץ הצבי Enter the forum
Articles
Discussions
About FAZ
FAZ people
columns
Links
Previous page
Bulletine Board

SearchFeedbackAdd to Favorites
RSS Feed
מה זה?
ה א מ ת    ה א ל ה י ת
שמעון מנדס (יום שלישי, 04/03/2008 שעה 13:16)


ה א מ ת    ה א ל ה י ת

שמעון מנדס



בקדימון לתכנית הטלוויזיה מבט נשי, העוסקת בגברים ונשים, ואותה מגישים בילי מוסקונה-לרמן ובן כספית, אומר העתונאי לעמיתתו: ''בואי ואומר לך, העולם סובב סביב שני נושאים, מין וכסף''. והיא סונטת בו מניה וביה בשלילה מוחלטת כפגועה, כאילו שהערתו של עמיתה מכוונת להצביע עליה כעל אובייקט מיני. המציאות היא כמובן לצדו של בן כספית. שכן אילו אמר, שהעולם מתמיד לסובב סביב התחדשות הבריאה, היא לא היתה מתנגדת. כיון שבאמירה האחרונה יש התייחסות פילוסופית, בעוד שבדבריו שלו, יש התייחסות פשטנית של עָם-הָאָרֶץ.

כל מעשיו של האדם (היא והוא), וזה כולל גם את התנהגותו, מכוונים לקראת המפגש בין המינים, והמתח שבו נועד לדבר אחד, להעמיד את הדור הבא, שיהיה טוב יותר מקודמו. הכספים, הרווחים, הרכוש והמעמד - כל אלה באים לשרת את רווחת האדם לקראת חידוש הבריאה. דהיינו להעמיד צאצאים, משמע החבור הפיזי עם מי שאהבה נפשו. והרי כולנו יודעים, שהאושר לא מצוי בעושר, אלא באהבת אשה לגבר. וכך מתאר זאת שאול טשרניחובסקי:

שׁוֹשָנַת פְּלָאִים בְּרוּכַת אֵל
פּוֹרָחַת לְאִישׁ וָאִישׁ
יֵשׁ כָּל שְׁנוֹת חַיָּיו דּוֹרֵשׁ לָה
וְיֵשׁ מוֹצֵא אוֹתָה חִישׁ.

אַשְׁרֵי הָאִישׁ שֶׁנִּמְצְאָה לוֹ
וּבִשְׁעָתוֹ קָטַף זוֹ
וְאוֹי לָאִישׁ לֹא הִכִּיר בָּה
בְּדַרְכֵּי חַיָּיו הוּא.


בפרשת נח שבספר ''בראשית'', בטרם יביא כליה על העולם, אומר אלהים לנח להכניס אל התיבה זוגות זוגות, זכר ונקבה. כלומר, כדי להמשיך ולשמר את הבריאה יש צורך בזכר ונקבה. לא סתם גבר ואשה, אלא שיהיו טהורים. כלומר גם לנושא האיכות יש משמעות חיונית. דהיינו, איכות הפרט ואיכות הקשר שלו עם זוגתו.

וכך אנו מגיעים אל האמת האלהית, שהיא האדם וזוגתו. הכתוב מעיד על כך ואומר (בראשית א, כז): וַיִּבְרָא אֱלֹהִים אֶת-הָאָדָם בְּצַלְמוֹ, בְּצֶלֶם אֱלֹהִים בָּרָא אֹתוֹ: זָכָר וּנְקֵבָה, בָּרָא אֹתָם. והדברים נאמרים בספר בראשית, המתאר את ראשית הבריאה ואת כוונות הבורא בעשייתו. ולכן הפסגה של המעשה האלהי היא החבור הפיזי בין הגבר לזוגתו, כמאמר הפסוק (בראשית ב, כד): ַל-כֵּן, יַעֲזָב-אִישׁ, אֶת-אָבִיו, וְאֶת-אִמּוֹ; וְדָבַק בְּאִשְׁתּוֹ, וְהָיוּ לְבָשָׂר אֶחָד. וכל זאת כדי לברוא אדם חדש בצלם אלהים.

המסורת היהודית מתייחסת אל הַשַּׁבָּת כאל כַּלָּה, ואילו עם ישראל מתואר כחתן. ובפיוט ''לכה דודי'', שחבר הרב שלמה אלקבץ במאה ה-‏16, מתאר הפייטן את האושר הגדול הקיים בזיווג שבין עם ישראל והשבת, כמו המפגש בין החתן וכלתו:

יָשִׂישׂ עָלַיִך אֱלֹהַיִך
כִּמְשׂוֹשׂ חָתָן עַל כַּלָּה.


על בסיס הפילוסופיה הזו במחשבת ישראל נכתב השיר ''אַ הֲ בַ ת   אֱ מֶ ת''. הריהו לפניכם:

אַ הֲ בַ ת   אֱ מֶ ת
חִפַּשְׂתִּי אֱמֶת אֱלֹהִית
כְּמשֶׁה הָאִישׁ שֶׁבִּקֵּשׁ בְּרִית
הוּא עִם אֱלהִים וַאֲנִי עִם אִשָּׁה.


בָּאתִי אֵלַיִך
כְּמשֶׁה הַנָּבִיא אֶל הַר סִינַי
הוּא עִם הַלּוּחוֹת וַאֲנִי עִם הַטַּבַּעַת.


בִּקַּשְׁתִּי מְהַכֹּל יָכוֹל
כְּמשֶׁה רַבֵּנוּ לְהָבִיאֵנוּ בִּבְרִית
הוּא עִם אֱלֹהָיו וַאֲנִי אִתַּך.


הִתְקַדַּשְׁנוּ בְּנֶדֶר
נוֹכַח הַסְּנֶה הַבּוֹעֵר
עַל פִּסְגַּת הָעוֹלָם אֲפוּפִים בֶּעָנָן


יָרַדְנוּ מִן הָהָר
נִדָּרִים בְּאַהֲבַת עוֹלָם
וְלֵב הָאֱלֹהִים בְּקִרְבֵּנוּ נִפְעַם.




חזרה לפורום

הצגת המאמר בלבד
הדפסת המאמר קפל תגובות פרוש תגובות תגובה למאמר
 
 


  שיר מקסים  (ע.צופיה) (4 תגובות בפתיל)
  [•] לא אני כתבתח את זה . זו העתקה .  (אריה עירן) (8 תגובות בפתיל)
  פשוט מקסים!!!  (נורית)

חפש בתגובות שבדיון זה:     חיפוש מתקדם...

חזרה לפורוםהדפסה עם תגובותתגובה למאמר


מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.



© פורום ארץ הצבי